Toon posts:

Welke component verdiend een upgrade?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

graag wil ik aan jullie advies vragen welke component van mijn pc ik moet upgraden om een nieuwe game die ik gekocht heb degelijk te kunnen spelen. Het betreft de online game final fantasy 14.
Inmiddels iets van 7 jaar geleden dat ik mijn gaming pc gekocht heb, dus het is helaas inmiddels al een oud beestje. Wel in de loop der jaren hier en daar wat degelijke upgrades gedaan om toch games te kunnen blijven spelen.

Ik heb de volgende configuratie:

moederbord: Asus p5d Deluxe
Processor: Intel Core 2 CPU 6600 @ 2.4ghz
werkgeheugen: 8gb ram
Videokaart: Ati Radeon HD 4800 series

Windows 7 64 bit professional

Het werkgeheugen en videokaart zijn in de afgelopen jaren geupgrade, weliswaar ook al enige jaren geleden en heb destijds ook "koopjes" genomen.
De processor en de harde schijven zijn nooit geupgrade.

Ik vermoed dan ook dat het probleem ligt in de processor en dat deze voornamelijk een upgrade nodig heeft.

De gemiddelde score die windows zelf aan mijn pc geeft is een magere 5.9:
More details about my computer

Component Details Subscore Base score
Processor Intel(R) Core(TM)2 CPU 6600 @ 2.40GHz 5.9 5.9
Determined by lowest subscore

Memory (RAM) 8.00 GB 5.9
Graphics ATI Radeon HD 4800 Series 7.3
Gaming graphics 4319 MB Total available graphics memory 7.3
Primary hard disk 2GB Free (34GB Total) 5.9
Windows 7 Ultimate

System
--------------------------------------------------------------------------------

Manufacturer System manufacturer
Model System Product Name
Total amount of system memory 8.00 GB RAM
System type 64-bit operating system
Number of processor cores 2

Storage
--------------------------------------------------------------------------------

Total size of hard disk(s) 500 GB
Disk partition (C:) 2 GB Free (34 GB Total)
Media drive (D:) CD/DVD
Media drive (E:) CD/DVD
Disk partition (F:) 1 MB Free (11 MB Total)
Media drive (G:) CD/DVD
Disk partition (Z:) 191 GB Free (466 GB Total)

Graphics

Display adapter type ATI Radeon HD 4800 Series
Total available graphics memory 4319 MB
Dedicated graphics memory 1024 MB
Dedicated system memory 0 MB
Shared system memory 3295 MB
Display adapter driver version 8.970.100.0
Primary monitor resolution 1920x1200
DirectX version DirectX 10

Network

Network Adapter Marvell Yukon 88E8001/8003/8010 PCI Gigabit Ethernet Controller
Network Adapter Generic Marvell Yukon 88E8056 based Ethernet Controller
Network Adapter Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC

Notes

The gaming graphics score is based on the primary graphics adapter. If this system has linked or multiple graphics adapters, some software applications may see additional performance benefits.

Voornaamste probleem is een FPS ingame van slechts rond de 15. Dit is voor mij net wat te weinig. Zelfs het geluid hapert regelmatig en dat word zeer irritant, al na een korte tijd van spelen.

Kunnen jullie mij wellicht hiermee helpen, en wellicht aangeven welke component het beste vervangen zou moeten worden, voor een betere spelbeleving?

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:12

Thomg

Aww yiss

4850 -> Graka upgraden
4870 -> Gebalanceerd, moeilijke keuze
4890 -> Processor upgraden

Heb simpelweg geen flauw idee wat voor videokaart erin zit.

Weet ook niet wat je budget is, maar ik ga uit van vrij laag. Als dit het geval is zou ik gewoon een C2Q uit V&A oppikken voor een paar tientjes en de rest spenderen aan iets als een 7850 oid.

Zo te zien zit je ook nog is op een 1920x1200, voor je acceptabele fps krijgt zul je flink moeten investeren.

Of weet je wat, doe me een lol, draai speccy en screenshot het is.

[ Voor 33% gewijzigd door Thomg op 26-08-2013 22:50 ]

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02 23:28
Ik zou gewoon een heel nieuw systeem doen.
Mocht het budget natuurlijk genoeg zijn.

Want je processor/mobo/vidkaart zijn al aardig achterhaald.
Je zou gewoon hdd etc. Kunnen houden.

Als je wil dat mensen je helpen is het handig een budget aan te geven

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 26-02 10:36
Thomg schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 22:46:
4850 -> Graka upgraden
4870 -> Gebalanceerd, moeilijke keuze
4890 -> Processor upgraden

Heb simpelweg geen flauw idee wat voor videokaart erin zit.

Weet ook niet wat je budget is, maar ik ga uit van vrij laag. Als dit het geval is zou ik gewoon een C2Q uit V&A oppikken voor een paar tientjes en de rest spenderen aan iets als een 7850 oid.

Zo te zien zit je ook nog is op een 1920x1200, voor je acceptabele fps krijgt zul je flink moeten investeren.

Of weet je wat, doe me een lol, draai speccy en screenshot het is.
Hij geeft al aan dat hij "koopjes" had genomen dus ik vermoed dat zijn graka max een 4850 is.

@TS: ALs je budget het toelaat, kun je best overwegen om je hele PC te upgraden (in ieder geval moederbord, geheugen, CPU en grafische kaart)

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
En dat spel vraagt best wel wat power:

FXIV: ARR Recommended System Requirements

For the best performance you should aim to run the game on a system with at least these specifications.
Operating System: Windows® 7 64 bit
Processor: Intel® Core™ i5
Graphics: NVIDIA® Geforce® GTX 660 or higher, AMD Radeon™ HD 7950 or higher
Memory: 4GB of RAM.
Disk Space: 20GB.

Het enige wat je dus "teveel" hebt is geheugen, maar helaas is dat wel ddr2, dus wat traag in vergelijking met ddr3.

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal!

Hartelijk dank voor jullie reacties! Het is inderdaad een 4850 graka, dus niet erg geweldig meer allemaal.

Het is me inmiddels duidelijk dat er niet 1 component is dat duidelijk onderpresteert ten opzichte van de rest van het systeem, eigenlijk lag dit wel een beetje in de verwachting.

Het vreemde is, dat ik een "very high" performance rating kreeg, toen ik de benchmark van dat spel vorige week downloadde, dus ik ging er gemakshalve vanuit dat ik het spel op lage grafische settings toch redelijk probleemloos zou kunnen spelen. Helaas blijkt die benchmark dus een lachertje want kan het spel zeker niet probleemloos spelen momenteel.

8 jaar geleden heb ik de pc aangeschaft en heb toen de belofte naar mijn vrouw moeten maken om de pc 10 jaar te houden. Destijds heeft de pc rond de 2500 euro gekost (met deftige monitor, 27 inch van dell). Mijn vrouw vond het goed, maar moest dus de concessie doen van die 10 jaar haha.
Oftewel, de eerstkomende 2 jaar zal ik het nog met dit oude beestje moeten doen. Hier en daar een upgrade kan, alleen als ik zowel moederbord, als processor, graka en werkgeheugen zou moeten upgraden, dan lijkt het me slimmer om nog even aan te klooien met de huidige configuratie en dan over een jaar of 2 weer een deftige, volledig nieuw systeem aan te schaffen.

Er is me een hoop duidelijk geworden, allen hartelijk dank voor jullie duidelijke en vlotte reacties, word zeer gewaardeerd!

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-02 16:16
Je zou kunnen onderhandelen met je vrouw, maar dan zien we je misschien niet meer terug.

Verwijderd

Topicstarter
AppliArt schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:00:
Je zou kunnen onderhandelen met je vrouw, maar dan zien we je misschien niet meer terug.
hihi, mijn vrouw vind het prima dat ik er een game hobby op na houd, alleen vind ze het zonde dat ik er van tijd tot tijd flink geld tegenaan smijt. Maarja, om de zoveel tijd moet je je systeem toch weer flink upgraden, en als ik iets nieuws koop, doe ik het liever goed zodat ik weer een aantal jaar vooruit kan, dan dat ik een jaar later weer zit te klooien met upgrades die nodig zijn.
Denk dat ik nog ongeveer een jaartje aankijk en dat ik me dan weer goed ga verdiepen in een nieuwe configuratie voor een game pc.
Tegen die tijd kom ik sowieso mijn configuratie weer door jullie laten keuren hoor, wil graag het advies van jullie in mijn achterhoofd meenemen namelijk :)

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 07-02 16:16
Voor de gemiddelde Tweaker hier onder ons is 10 jaar écht wel extreem lang om met een computer te doen. Ik kocht mijn systeem nu twee jaar geleden en die heeft onlangs nog een upgrade gehad naar Ivy Bridge + een tweede grafische kaart + een RAM-upgrade.

4-5 jaar is volgens mij wel het langste dat je met een computer zou moeten doen, aangezien er tegen dan andere architecturen (en/of volledig andere technologie) voorhanden is. Dan slinken je upgrademogelijkheden natuurlijk enorm.

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:06
Der is nog maar 1 upgrade voor je en dat is van de Q6600 naar de Q9550 maar dat gaat je ook minimaal 100 euro kosten.
Wat voor een pc die nog geen 200waard is al teveel is.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Doe jezelf een lol en koop iedere 4 jaar een pc van 1000 euro in plaats van iedere 10 jaar van 2500 euro.

Met een 4850 zit je gewoon op gebakken peren, als je je processor upgrade zal je videokaart het niet bijhouden, als je je videokaart upgrade zal de processor alles bottlenecken.

Wens je veel succes met die 2 jaar ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, wellicht is het inderdaad verstandiger om regelmatiger een kleiner bedrag uit te geven, in plaats van een fors bedrag om de 10 jaar. Ik bestempel me niet als iemand die veel van hardware afweet. Alleen als ik een nieuwe pc wil, ga ik me er flink in verdiepen.
Mijn ervaring was, met online games dat deze hardware technisch niet al te veel eisen gaven aan je pc. Wellicht ben ik teveel blijven hangen bij World of Warcraft, welke vrij licht is voor een pc.

Denk er toch zwaar over na om mijn vrouw "om te kopen" met wat dan ook, om eerder de pc aan te schaffen haha.

Allen hartelijk dank! Jullie zien mij hopelijk binnenkort terug, met een nieuwe game-pc-configuratie!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02-2025

Consigliere

Engineer

Andre300,

Mocht je een studie volgen, aangegeven bij de belasting papieren,. dan kan je een pc kopen en grote delen terug krijgen scheelt ook weer.

en indd Advies zou zijn nieuwe pc.

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Consigliere schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:06:
Andre300,

Mocht je een studie volgen, aangegeven bij de belasting papieren,. dan kan je een pc kopen en grote delen terug krijgen scheelt ook weer.

en indd Advies zou zijn nieuwe pc.
Dus niet, tenzij je graag belastingfraude pleegt.

Dat werkt alleen als je persé een speciale computer nodig hebt waar je huidge niet meer toereikend voor is en hij moet direct met je studie te maken hebben. Dan moet je denken aan een workstation met dito videokaart als je een computer van 10 jaar oud hebt.

Op de meeste studies hoef je alleen maar te typen, dus zelfs al heb je een Pentium 3 met 98SE, krijg je nog geen stuiver vergoed. Immers, daar kun je ook op typen.

Hoe ik het weet? Heb de belastingdienst opgebeld over mijn laptop, die ik voornamelijk kocht voor mijn studie, en ik dacht dat geld terug altijd leuk is.

"Heb je ook een vaste computer?"
"Ja"
"Dan kunnen wij helaas de laptop niet vergoeden, aangezien de aanschaf niet noodzakelijk was, immers, u heeft al een computer"

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben zelf accountant en belastingadviseur, dus ik weet wel de regels wat mag en wat niet mag.
De pc opvoeren als aftrekbare studiekosten zit er inderdaad niet in. Wel zou het mogelijk zijn om de PC als investering op te boeken in je eigen bedrijf en er vervolgens op af te schrijven, mits je aantoonbaar kan maken dat het gebruik van de pc overwegend zakelijk is.

• dramborleg
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 02-05-2025
Aangezien je een specifiek spel lijkt te willen spelen is het wellicht interessant om te kijken wat je precies voor dat spel nodig hebt om het te kunnen spelen. Sommige games zijn bijvoorbeeld CPU intensiever dan andere. Een Q6600 is op dit moment rond de 50 euro, met 8GB ram is dat een hele stevige basis. Een twee generaties oude top kaart (say like HD5870) is rond de 80-100 euro. Dan hangt het echter wel weer om de voedingscapaciteit.

btw, de system specs die hier boven vermeld staan zijn de recommended settings.
FXIV: ARR Minimum System Requirements

Operating System: Windows® Vista 32/64bit, Windows® 7 32/64 bit
Processor: Intel® Core™2 Duo
Graphics: NVIDIA® Geforce® 8800 Series, ATI Radeon™ HD 4770
Memory: 2GB (4GB recommended for 64bit OS)
Bron: http://www.ffxivinfo.com/systemreqs.php

Minimum settings kom je wel net aan. Dus zou je moeten kunnen spelen (ARR is een expansion?). Is er misschien iets anders mis? (bv: Je C drive heeft 2GB vrij, lijkt me vreemd?)

Verwijderd

Topicstarter
dramborleg schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:24:
Aangezien je een specifiek spel lijkt te willen spelen is het wellicht interessant om te kijken wat je precies voor dat spel nodig hebt om het te kunnen spelen. Sommige games zijn bijvoorbeeld CPU intensiever dan andere. Een Q6600 is op dit moment rond de 50 euro, met 8GB ram is dat een hele stevige basis. Een twee generaties oude top kaart (say like HD5870) is rond de 80-100 euro. Dan hangt het echter wel weer om de voedingscapaciteit.

btw, de system specs die hier boven vermeld staan zijn de recommended settings.
FXIV: ARR Minimum System Requirements

Operating System: Windows® Vista 32/64bit, Windows® 7 32/64 bit
Processor: Intel® Core™2 Duo
Graphics: NVIDIA® Geforce® 8800 Series, ATI Radeon™ HD 4770
Memory: 2GB (4GB recommended for 64bit OS)
Bron: http://www.ffxivinfo.com/systemreqs.php

Minimum settings kom je wel net aan. Dus zou je moeten kunnen spelen (ARR is een expansion?). Is er misschien iets anders mis? (bv: Je C drive heeft 2GB vrij, lijkt me vreemd?)
Lastig, lastig...
De game is geen expansion maar een volledig opzichzelf staand spel. Volgens de benchmark die ik vorige week downloadde, en die weergeeft in hoeverre je systeem compatible is met het spel, kreeg ik het advies "very high". Oftewel, de pc zou toch met redelijk gemak het spel kunnen draaien.
Toch kom ik ingame, niet hoger dan een fps van 15 in drukke gebieden. Wel is het zo dat buiten de steden om in het spel, de fps aanzienlijk hoger ligt, tussen 20 a 30, en dat speelt overigens prima weg.
In drukke gebieden, is het vooral storend dat het geluid, de muziek regelmatig stoort. heeft dit uberhaupt wel te maken met fps?

C drive heeft inderdaad een jammerlijke 2 gb over.
Ik heb ten tijde van de aanschaf van deze pc (8 jaar geleden) gekozen voor een 36gb raptor harde schijf voor de C, waar alle systeeminstellingen op staan. Echter was dit nog gebaseerd op windows xp en niet op windows 7, welke een veel grotere installatie opeist.
Daarnaast heb ik twee harde schijven in een raid opstelling, waar alle andere dingen zoals deze game op geinstalleerd worden. Dit is bij elkaar 500GB. Ook niet veel meer voor de pc's van nu, maar voor mij is het nog wel voldoende.

Gisteravond wel alle mogelijke zaken geupdate, graka, moederbord etc.

• dramborleg
Die drukke gebieden en de muziek er bij klinkt het mij dat je CPU het niet meer trekt. Dat is makkelijk te controleren. Gewoon taakbeheer aanzetten en dan een druk gebied opzoeken. Daar even wachten en dan even alt-tab'en, zie je zo of je CPU continu aan de 100% zit.

Wat je ook nog kunt proberen is onderzoeken of verschillende resoluties nog invloed hebben. (lagere resolutie is lagere belasting op je GPU maar niet op je CPU)

Ik vraag me ook af of je raptor de boel echt nog sneller maakt. Windows 7 herinstallatie op die 500Gb drive zou ook maar zo de oplossing kunnen zijn (Soms weet je het gewoon niet, windows is nou eenmaal raar)

[ Voor 42% gewijzigd door dramborleg op 27-08-2013 13:55 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm dat is opnieuw een goede tip!
Ga ik vanavond thuis eens testen.

Mocht dat het geval zijn, dan is vraag 2 of alleen de processor vervangen, voldoende zou zijn om het schokkende spelen en geluid op te lossen.
Alleen een processor vervangen wil ik nog wel doen, maar mochten er meer zaken een bottleneck zijn, dan geef ik gen cent meer uit aan die pc en wacht ik op toestemming van mijn vrouw voor een nieuw pc...

goh, ik besef me ineens dat ik enorm onder de plak zit hahahha...

Verwijderd

Als ik jou was zou ik een upgrade doen van je CPU. ikzelf speel FFXIV :ARR op een E8400 met een 570GTX
Ondanks dat mijn FPS meer dan prima is, heb ik toch regelmatig freezes, alhoewel het voor mij nog prima speelbaar is, en gekeken naar de belasting zitten beide cores constant op 78% belasting met regelmatig hoge pieken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:58:
Als ik jou was zou ik een upgrade doen van je CPU. ikzelf speel FFXIV :ARR op een E8400 met een 570GTX
Ondanks dat mijn FPS meer dan prima is, heb ik toch regelmatig freezes, alhoewel het voor mij nog prima speelbaar is, en gekeken naar de belasting zitten beide cores constant op 78% belasting met regelmatig hoge pieken.
Maar ik neem aan dat jij de grafische instellingen redelijk hoog hebt staan of niet? Ik neem sowieso genoegen met lage instellingen, maar het spel moet wel vloeibaar kunnen spelen, dat is nu niet het geval.

Zo te horen is vermoedelijk de CPU inderdaad de grootste bottleneck en is die aan vervanging toe. Ga vanavond eens testen met taakbeheer aan.

• dramborleg
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:56:
hmmmm dat is opnieuw een goede tip!
Ga ik vanavond thuis eens testen.

Mocht dat het geval zijn, dan is vraag 2 of alleen de processor vervangen, voldoende zou zijn om het schokkende spelen en geluid op te lossen.
Alleen een processor vervangen wil ik nog wel doen, maar mochten er meer zaken een bottleneck zijn, dan geef ik gen cent meer uit aan die pc en wacht ik op toestemming van mijn vrouw voor een nieuw pc...

goh, ik besef me ineens dat ik enorm onder de plak zit hahahha...
Plak, wederzijdse afhankelijkheid, allemaal een pot nat ;) Toch is het ook zo te regelen dat je niet je vrouw lief aan hoeft te kijken voor n nieuwe pc.

De vraag of een nieuwe CPU de problemen op lost is nog wel uit te zoeken. Echter blijft het de vraag of je dit jaar nog 600 euro in je 1800 euro auto stopt om m weer door de APK te krijgen.

Alternatief voor een nieuwe PC kopen is tweede hands kijken, voor 400/500 euro heb je ook een hele redelijke PC.

• rutger465
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 28-02 09:29
met een pc van 600 euro kan je zo'n 4/5 jaar leuk spellen mee spelen, ik zou dat overwegen in plaats van upgrades of pc's van +2k

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist wilde ik CPU usage testen tijdens het spel, maar helaas zitten alle servers vol en kan ik het niet testen. Echter, wat ik wel erg vreemd vind is dat de CPU usage, terwijl de PC niks noppes nada aan het doen is, continue op 50% staat, voor beide CPU cores.
Is dit normaal of zit hier wellicht het probleem in?

Volgens task manager draaien er praktisch geen programma's mee op de achtergrond. Ik heb alles gewoon uitstaan. Er word 1,5 GB ram gebruikt en verders niks.

Wellicht gewoon eens die c schijf formatteren een optie?

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zeker, een schone installatie kan vaak wonderen doen, en zeker na een paar jaar voelt het systeem soms net als nieuw aan.

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02 23:28
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:05:

8 jaar geleden heb ik de pc aangeschaft en heb toen de belofte naar mijn vrouw moeten maken om de pc 10 jaar te houden. Destijds heeft de pc rond de 2500 euro gekost (met deftige monitor, 27 inch van dell). Mijn vrouw vond het goed, maar moest dus de concessie doen van die 10 jaar haha.
Oftewel, de eerstkomende 2 jaar zal ik het nog met dit oude beestje moeten doen. Hier en daar een upgrade kan, alleen als ik zowel moederbord, als processor, graka en werkgeheugen zou moeten upgraden, dan lijkt het me slimmer om nog even aan te klooien met de huidige configuratie en dan over een jaar of 2 weer een deftige, volledig nieuw systeem aan te schaffen.

Er is me een hoop duidelijk geworden, allen hartelijk dank voor jullie duidelijke en vlotte reacties, word zeer gewaardeerd!
2500/8=+- 300 euro per jaar,
om eerlijk te zijn is dit een heel redelijk bedrag per jaar voor een computer hoor :P

ik zou nou niet zeggen dat u een nieuwe pc voor 2500 moet samenstellen om hetzelfde te doen maar een investering van 600 euro kan u weer 3 jaartjes vooruit helpen denk ik

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Als de pc idle is, horen de cpu cores 0 tot 2 % te doen (bijv bij mij nu, alleen firefox en 20 tabs open).

Verwijderd

Ik heb mijn details op middelmatig staan, maar rond steden zoals Ul'dah merk ik dat de CPU erg zijn best moet doen. ik denk dat als je een upgrade naar een quad, of eventueel een snellere cpu maakt verbetering zult merken. Het is wel vreemd dat beide cores op 50% staan, gezien je niks draait, misschien heb je last van ad of spyware of iets dergelijks?

Maar je spel performance worden grotendeels beïnvloed je door cpu, gpu of schijf performance, en dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk, maar je verdiepen in het probleem is natuurlijk goed koper dan onderdelen aanschaffen.
Pagina: 1