Toon posts:

Desktop Lightroom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Ik ben op zoek naar een nieuwe pc, hoofdzakelijk geschikt voor lightroom.
Ook is het belangrijk dat de pc een tijdje meegaat.
Ik heb reeds volgende configuratie samengesteld maar misschien kan deze nog geoptimaliseerd worden.

Bedankt voor jullie feedback.

Moederbord AsusZ87-A 136,99
Memory Crosair Vengeance DDR3, 1600-32GB KIT 265,99
CPU Intel Core i7-4770,s1150 290,99
CPU-FAN Cooler Master Hyper 412S 32,99
SSD Sandisk Ultra Plus 256GB Desktop KIT 161,99
HDD Seagate Desktop HDD 2TB - 3.5inch 84,99
HDD2 Seagate Desktop HDD 2TB - 3.5inch 84,99
Optische drive LG Bluray Writer 16X,SATA 79,99
Voeding Cooler Master Silent Pro M II 620W 79,99
Behuizing Cooler Master Silencio 550 68,99
casefan ?

Monitor Samsung 24" LS24C750PS LED WVA 245,99
Keybord Microsoft Wireless DT 3000 BT 49,99

OS Microsoft Windows 8 Pro OEM EN 139,99
Lightroom Adobe PS Lightroom 5.0 UK Retail 129,99

Totaal 1853,86

Nog enkele opmerking, zelf vind ik het nogal aan de dure kant, maar goed materiaal verdient zichzelf terug. het moederbord ondersteund Raid 0, 1, 5, 10. Moet ik hiervoor nog extra controller aanschaffen of is deze inbegrepen.

De monitor heb ik gekozen voor de goede kleurweergave, de pc zal voornamelijk gebruikt worden voor Lightroom & fotobewerking (RAW formaat) (Geen photoshop, misschien later photoshop elements) .

Een videokaart is niet inbegrepen daar de GPU van de processor voldoende blijkt te zijn.

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Ik zou die behuizing niet nemen, omdat die niet bepaald de koelste is ;)
> reviews: Cooler Masters Silencio 550-behuizing getest

Als je stil met koel wilt combineren, is een behuizing als de http://tweakers.net/product/315623/fractal-design-define-r4/ wel een echte topper ;)
of je kan ook wat kleiner gaat met de pricewatch: Fractal Design Define Mini (max. micro-atx moederbord)

SSD zou ik veranderen naar een pricewatch: Samsung 840 EVO 250GB

Je gaat zo te zien niet overklokken, dan is het beter (goedkoper & evengoed) om een H87 chipset moederbord te nemen. Deze ondersteunen ook RAID e.d.
bv. pricewatch: Asus H87-PLUS (ATX vorm)
bv pricewatch: Asus H87M-PLUS (Micro-ATX)

620W voeding is dikke overkill (is zelf al veel als je een gtx 780 er in zou steken) ;)
Je koopt dan beter de zeer goede pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

[ Voor 20% gewijzigd door SmokingCrop op 26-08-2013 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Gebruik je deze PC voor professionele doeleinden? Anders lijkt het me wel redelijk zware overkill. LR heeft geen voordeel aan HT dus een i5 is net zo goed als een i7.

350w voeding is goed genoeg.

LR gaat nooit 32gb ram gebruiken, als je al aan 8gb komt zal het veel zijn... eventueel 16gb als je later nog panoramas in PS wil bewerken ofzo...

RAID oplossing lijkt me ook nutteloos, gebruik gewoon een goed back-up schijfje...

Blu ray brander? Wat ga je daar mee doen? Dacht dat schijfjes uit de mode waren...

Zoals vermeld hierboven lijkt een SLI overclockers bord ook niet echt geschikt voor deze build...
CPU kan ook minder als je niet gaat overclocken.

Waarom geen IPS monitor? --> Dell Ultrasharp reeks staat net bekend om z'n goede eigenschappen voor foto&videobewerking.

Je vindt het zelf duur maar daar heb je ook voor gekozen ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Inrage op 27-08-2013 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

met 1853 euro voor een lightroom "pc" mag je wel eens op je hoofd krabbelen.

1.een een samsung/itel/crucial ssd hoeft niet uber groot te zijn. 128GB s al voldoende maar 256 is natuurlijk ook nooit verkeerd.

2. qua backup zou je natuurlijk ook iets van een nas kunnen aanschaffen, dan verplaats je de 2 harde schijven daarin en heb je op de pc alleen je ssd. (export/inport zou je dan op je nas kunnen houden)
kost niet de hoofdprijs. denk aan 230 ex schijven.

3.moederbord hoeft echt niet duur te zijn: pricewatch: MSI B75MA-P45

4. processor is al wat moeilijker. een snellere helpt wel bij het exporteren maar verwacht geen wonderen.
wat vind jij snel genoeg ? :P

5 32GB RAM is gewoon niet nodig. echt niet.ik gebruik lightroom met 4 gb op mn simpele laptopje en dat werkt prima. koop 8gb en je hebt zeker genoeg voor lightroom.

fan cooler: snellere processor heeft grotere koeler nodig, en dat kan meer herrie opleveren. verder geen slechte keus opzo (nouja je mag mijn mugen wel overnemen *hint* *hint* )

blu-ray spelert lijkt mij weinig mis mee (je moet toch ergens de instalatie dvd in kwijt :+ )

gpu is ook zon lastige ja het kan helpen voor PS maar lightroom blijft cpu georienteerd en doet geen (...) met de gpu.Ik zou er niet te zwaar aan wegen. Gebruik lekker de gpu op je moederbord/processor en neem een goedkopere voeding.stroom is ook niet gratis, deze is lekker effiecient->pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt

lees anders: http://helpx.adobe.com/li...erformance-lightroom.html

koop een goede monitor ipv die LG en dat is het wel zon beetje

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Opmerking over de backup notes: RAID is geen backup, evenals het opslaan op een NAS. Een backup is een (asynchrone) kopie van de data. Die sla je los van de live data op. Dus enkel werken op de nas is nog geen backup omdat het buiten je PC staat.

Kortom, je moet naast deze setup ook voor een goede backup-oplossing zorgen.

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:24

mrc4nl

Procrastinatie expert

klopt, maar desnoods abboneer je op een backupdient zoals crashplan en draai die vanaf je nas. doe ik ook.
centrale opslag voor iedereen thuis. En die word voor iedereen gebackupt. crashplan licentie voor iedere pc is duur.

ander voordeel is dat het niet veel uitmaakt of ik op mijn pc of laptop met foto's werk. zolang de nas draait kan ik erbij.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thx, leuke constructieve feedback!

@SmokingCrop, ik bekijk de case eens, echter mis ik daar wel een kaartlezer niet?

Voor het moederbord nam ik de Z87-A voor de "Remote control" waarschijnlijk niet meer dan "dlna" technologie maar het lijkt me zeer interessant om via uw tv of andere uw foto's, muziek, media af te spelen, vandaar de keuze.
Echter zie ik veel verwijzingen naar "budget" moederborden, de middle range borden hebben toch andere kwaliteiten dan enkel ondersteuning voor overklocken of niet?

Voor die voeding heb ik inderdaad geen flauw idee, dus bedankt voor die input, kan ik daarmee later, indien nodig nog een video kaart bij aansluiten?

@Inrage, Het is niet voor professionele doeleinden echter ben ik wel elke dag "professioneel" (software matig) met pc's bezig, dus heb ik wel hoge verwachtingen! latency wil ik zeker niet hebben de eerste jaren :)
Die raid nam ik erbij omdat die geïmplementeerd zat in het moederbord, eventeel mirroring als backup maar had eerder aan striping gedacht voor performance.

Als backup zit ik nog te twijfelen, in 20 jaar heb ik nog geen enkele HDD weten crashen, enerzijds hebben we crashplan voor een paar euro's per maand, anderzijds misschien backup op dvd of external HDD nemen en die op een veilige/brandvrijde plaats bewaren, hier ben ik nog niet uit, maar hecht ik wel veel belang aan, omdat foto's persoonlijks iets waardevols is.

die blueray is enkel maar voor installatie cd's of om dvd te schrijven (kan handig zijn om foto's van een evenement aan de begunstige te geven) en dvd of blueray brander, dit zal het prijsverschil niet maken.

Voor het ips scherm van dell ultrasharp, ben ik er niet uit welke van de twee het beste is. Dat van Samsung komt uit de professionele range, en scoort goed op gebied van contrast 3000:1 waar dat van dell beter scoort kleur (warmte/echtheid) + dat van dell is een ouder model en het design van Samsung spreekt me wel aan. Dell heeft dan terug meer pixels..... (moeilijke keuze)

@mrc4nl. goeie suggestie die nas echter zal dit (voorlopig) de enige pc zijn in huis, om documenten uit te wisselen met de werk-pc hebben we nog altijd skydrive. ook gezien de snelheid van de opstart (door ssd) voldoet mijn pc voor dlna-server, (eventjes pc gaan opzetten zie ik niet als een beperking)

ook bedankt voor de link van adobe trouwens!!

Voor de overkill van pc & ram ben ik het daar gedeeltelijk mee eens, ik zou de pc toch graag een jaar of 10 houden, mijn oude hield het toch ook een jaar of 10 uit, (daar was indertijd 4GB Ram wat overkill). Waarschijnlijk is 16 ruim voldoende maar 130€ voor 16GB ram die mij over een paar jaar waarschijnlijk het dubbele kost zet mij voor een dilemma.
Ook voor de processor 100€ verschil I5 met I7, maar dit maakt natuurlijk een totaal van 230 :-).
Ik slaap er nog eens over.

Alvast bedankt, ik neem het nog allemaal eens in overweging, maar enerzijds heb ik het gevoel dat mijn configuratie misschien wel een beetje overkill is, anderzijds ben ik bang dat de tegenargumenten over een paar jaar te licht zullen zijn...

Hartelijk dank, en laat gerust nog wat commentaar komen!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Je kan het deurtje openen van de behuizing ;)
(heeft een deurtje zodat er nog meer noise reduction materiaal in kon)
> http://youtu.be/xCoAcidhMN4

Overigens scheelt een dvd burner & blue ray burner toch wel 60 euro :+

[ Voor 7% gewijzigd door SmokingCrop op 27-08-2013 13:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Configuratie UPDATE:

Op basis van jullie reacties heb ik het volgende "nieuw" system samengesteld:
MoederbordASUS H87-PRO102,99
MemoryCrosair Vengeance DDR3, 1600-16GB KIT138,99
CPUintel core if-4670,s1150209,99
CPU-FANon board
SSDSamsung 840 Evo 250GB149
HDDSeagate Desktop HDD 2TB - 3.5inch84,99
Optische driveSamsung DVR DL 24x, SATA18,99
VoedingCorair cx430M 430W 45,99
BehuizingFractal Define Mini78,99
MonitorSamsung 24" LS24C750PS LED WVA245,99
KeybordMicrosoft Wireless DT 3000 BT49,99
OSMicrosoft Windows 8 Pro OEM EN139,99
LightroomAdobe PS Lightroom 5.0 UK Retail129,99

Totaal: 1395,89

Er is nog een beetje budget over dus ik ben vrij voor suggesties

nog enkele opmerkingen: de gekozen voiding ipv de aangeraden Seasonic G-Serie 360Watt is omdat er in de winkel waar ik denk de pc te laten configureren (mycom) deze niet beschikbaar is, hopelijk voldoet deze ook?

Ik twijfel nog tussen een interne & externe kaartlezer omdat de interne enkel op usb2..
Is het een goed idee geen cpu cooler te plaatsen en de standaard te gebruiken?

Ook is het de bedoeling dat het een stil systeem wordt!!

een "lichte" videokaart is ook niet nodig?

Alvast bedankt

update: volgend kalibratie tool zou gebruikt worden: http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spyder4express/
Waarom deze monitor, omdat ik daar goede reviews van gezien heb voor foto-editing ten opzichte van dell ultrasharp, is deze wat recenter met hdmi ingang. (suggesties zijn ook welkom)

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2013 17:46 . Reden: scherm update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-09 12:23
Review van die Samsung beloofd inderdaad heel wat, mooie prijs ook. Zonet zelf de Dell Ultrasharp 24" besteld, die in de tests & prijs vrij close is, persoonlijk ben ik meer voor het design van de Samsung maar de mogelijkheid om het scherm makkelijker in hoogte en tilt aan te passen hebben voor mij de doorslag gegeven.

Voor de rest vind ik het geheugen aan de dure kant, ben eerder van van Crucial latjes op dit moment.

Heb je de Pro versie van Windows nodig? 32GB ram zal je wel niet nodig hebben met LR

Misschien toch een CPU koelertje nemen, je budget is al gehalveerd, een goedkope stille koeler kan er nog wel bij ;)

Veel plezier met je systeem!

[ Voor 35% gewijzigd door Inrage op 30-08-2013 10:41 ]

Pagina: 1