Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Macbook Air 13 inch (2013) of Macbook Pro Retina?

Pagina: 1
Acties:

• JackL89
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Mijn Macbook Pro 13 inch (mid 2010) is pas geleden gecrasht. Ik ben in afwachting op de reparatie, maar ik kijk alvast naar een nieuwe Macbook.

Ik zit te twijfelen tussen een Macbook Air 13 inch (2013, 8GB werkgeheugen) en een Macbook Pro 13 inch met Retina scherm, goedkoopste versie. Macbook Air kost €1229 en de Macbook Pro €1529. Daar gaat nog wel studentenkorting vanaf.

Wat doe ik zoal op een Macbook?
- Dagelijkse dingetjes zoals muziek luisteren, internetten, e-mailen, tekstverwerking en hier en daar een DVD'tje kijken
- Voor mijn opleiding/werk ben ik me steeds meer aan het verdiepen in Photoshop en videobewerking (ook op mijn TV).
- Af en toe een game spelen, zoals Football Manager
- Multitasken (o.a. downloaden, muziek luisteren, internetten, iPhoto)

Welke Macbook raden jullie mij aan? Of zal ik wachten op de reparatie van mijn 'oude' Macbook Pro? Die was de laatste tijd wel wat langzaam geworden en de accuduur was niet optimaal meer. Ik gebruik alleen een Macbook, geen iMac of PC. Misschien schaf ik later nog een iMac aan. Een externe harde schijf schaf ik sowieso aan.

Alvast bedankt, ik ben benieuwd naar de reacties!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Dit is meer iets voor Laptop Aankoopadvies, dus een move die kant op :)

MS > LAA

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• AJbeats
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 24-05-2021
Wacht voor je keuze maar even op de keynote van 10 september, de kans is heeeeel groot dat er dan nieuwe macbook pro's komen.

• JackL89
AJbeats schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 21:35:
Wacht voor je keuze maar even op de keynote van 10 september, de kans is heeeeel groot dat er dan nieuwe macbook pro's komen.
Heel groot? Niet meer dan een gerucht toch?

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
De laatste update voor de Macbook Pro was in Juni 2012. Normaal zit er minder dan een jaar tussen de updates van de Macs. En meestal betekenen de updates "meer hardware voor hetzelfde geld".

De Macbook Air's zijn wel net geupdate dus die zou je nu wel kunnen kopen, al weet ik niet of die voldoen aan je "videobewerking"-eis.

• AJbeats
  • Laatst online: 24-05-2021
Het zou vreemd zijn als de "budget" laptop van apple wel wordt geupdated en het vlaggenschip niet. Die update hoefy natuurlijk niet tegelijkertijd maar in iedergeval wel zo snel mogelijk

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:51

JT

VETAK y0

Aan de andere kant loopt de MBA wel héél erg achter op de concurrentie op dé USP waar Apple het laatste jaar op in zet: het scherm.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• tweegroenethee
  • Laatst online: 07-11 13:02
Als er een laptop wordt gemaakt moeten er keuzes worden gemaakt. Als de accuduur van belang is, zullen de algemene prestaties (denk aan de CPU, GPU, het scherm, extra features) minder worden. Apple heeft gekozen voor een relatief slecht scherm om zo de accuduur te verlengen. Natuurlijk kon er beter gekozen worden voor een IPS scherm, als dat een half uur gescheelt had. Dus op de vraag of ze achterlopen, ja en nee.

Tevens betekent een lage resolutie niet altijd langere accuduur. Als de GPU nauwelijks gebruikt wordt (denk aan browsen, tekstverwerken) zul je bijna geen verschil merken qua accuduur. Als de GPU (bijv. tijdens het gamen) zijn werk moet doen, zal hij bij een hogere resolutie veel meer pixels moeten aansturen. Dus of een hoge resolutie gelijk staat aan minder lange accu? Ja en nee.

[ Voor 6% gewijzigd door tweegroenethee op 27-08-2013 11:27 ]

Verwijderd

Ghoxer schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:25:
Als er een laptop wordt gemaakt moeten er keuzes worden gemaakt. Als de accuduur van belang is, zullen de algemene prestaties (denk aan de CPU, GPU, het scherm, extra features) minder worden. Apple heeft gekozen voor een relatief slecht scherm om zo de accuduur te verlengen. Natuurlijk kon er beter gekozen worden voor een IPS scherm, als dat een half uur gescheelt had. Dus op de vraag of ze achterlopen, ja en nee.
Dan koop je de sony vaio pro met sheet battery. Geen hoger gewicht, wel veel beter scherm en vergelijkbare accuduur. Natuurlijk lopen ze achter. Het scherm werd meer dan een jaar geleden ook al als doorslaggevend argument gezien om de air te ontwijken.

• JT

JT

VETAK y0

Ghoxer schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:25:
Ben benieuwd of je bovenstaande redenatie ook aan zou houden als Apple een Atom in de Air zou doen ten bate van de accuduur :)

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• tweegroenethee
JT schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:10:
[...]

Ben benieuwd of je bovenstaande redenatie ook aan zou houden als Apple een Atom in de Air zou doen ten bate van de accuduur :)
Het ligt er maar net aan of een Atom een laptop goed kan aansturen. In de meeste gevallen wel, daarom worden er in tablets, die in het algemeen bedoeld zijn om te surfen, een Atom of dergelijke gezet. Een laptop/ultrabook wordt ook grotendeels gebruikt voor surfen. Het zou dus een goede zet zijn om in een ultrabook één zuinige (denk aan Atom) en één krachtige (denk aan Haswell) processor te zetten.
Overigens wordt dit principe al gebruikt in hybrids, maar de minder zuinige CPU zal constant gebruikt worden als de tablet weer aan zijn 'behuizing' vastgezet wordt.

Verwijderd

Er worden atoms in tablets neergezet omdat je in een tablet 4 watt kan koelen. Een haswell CPU heeft een TDP van 15 watt. Prestaties hebben niets te maken met de keuze om atoms in tablets te stoppen.

• JT

JT

VETAK y0

Ghoxer schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:46:
[...]

Het ligt er maar net aan of een Atom een laptop goed kan aansturen. In de meeste gevallen wel, daarom worden er in tablets, die in het algemeen bedoeld zijn om te surfen, een Atom of dergelijke gezet. Een laptop/ultrabook wordt ook grotendeels gebruikt voor surfen. Het zou dus een goede zet zijn om in een ultrabook één zuinige (denk aan Atom) en één krachtige (denk aan Haswell) processor te zetten.
Overigens wordt dit principe al gebruikt in hybrids, maar de minder zuinige CPU zal constant gebruikt worden als de tablet weer aan zijn 'behuizing' vastgezet wordt.
Ik heb nooit genoemd én een Atom én een Haswell; een laptop heeft ook niet een slecht 900p scherm voor laag energieverbruik en een 1080p IPS voor goed beeld ;) Als jij voor de prijs van een high-end ultrabook een Atom CPU krijgt dan weet ik zéker dat je dat niet zou accepteren. Ook als gaat de accu dan langer mee. Je zou dan een lagere prijs dan de concurrentie verwachten.

Ecodan warmtepomp

• JackL89
JT schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:06:
Aan de andere kant loopt de MBA wel héél erg achter op de concurrentie op dé USP waar Apple het laatste jaar op in zet: het scherm.
Zo slecht is het scherm van de MBA toch niet? Beter dan het Macbook Pro (mid 2010) scherm dat ik nu had? Ik snap dat het Retina scherm 'subliem' is, maar het scherm van de MBA is toch ook gewoon in orde?

Verwijderd

Het scherm in de MBP 2010 is beter. Voornamelijk op het gebied van color gamut. Het probleem is dat elke concurrent schermen aanbied die vaak nog beter zijn dan wat er in de rMBP zit. En de meeste van die concurrenten zijn ook nog eens goedkoper.

• JT

JT

VETAK y0

JackL89 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:10:
[...]

Zo slecht is het scherm van de MBA toch niet? Beter dan het Macbook Pro (mid 2010) scherm dat ik nu had? Ik snap dat het Retina scherm 'subliem' is, maar het scherm van de MBA is toch ook gewoon in orde?
Het is relatief. 3 jaar terug was het een goed scherm. Inmiddels heeft de concurrentie hogere resoluties, betere kleurendekking en meer contrast. En dat verschil is uit te drukken in significante cijfers.

Ecodan warmtepomp

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:55
Ik heb nu sinds 2 maanden een MBA 13" 2013 en je merkt het vooral in de verticale kijkhoeken van het scherm. Persoonlijk heb ik er erg weinig last van, maar het is zeker waar: het scherm van de MBA kan veel beter. Om achter te werken is het scherm overigens meer dan voldoende (persoonlijke mening).

P.s. De Vaio Pro van mijn broertje is vandaag binnengekomen en dit weekend krijg ik de kans om de schermen te vergelijken.

• JackL89
JT schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:24:
[...]

Het is relatief. 3 jaar terug was het een goed scherm. Inmiddels heeft de concurrentie hogere resoluties, betere kleurendekking en meer contrast. En dat verschil is uit te drukken in significante cijfers.
DwightKSchrute schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:34:
Ik heb nu sinds 2 maanden een MBA 13" 2013 en je merkt het vooral in de verticale kijkhoeken van het scherm. Persoonlijk heb ik er erg weinig last van, maar het is zeker waar: het scherm van de MBA kan veel beter. Om achter te werken is het scherm overigens meer dan voldoende (persoonlijke mening).

P.s. De Vaio Pro van mijn broertje is vandaag binnengekomen en dit weekend krijg ik de kans om de schermen te vergelijken.
Bedankt voor de feedback! Ik heb natuurlijk altijd nog de optie om een MBA aan te sluiten op een externe monitor, voor bijvoorbeeld Photoshop. Het is lastig om te kiezen. De Macbook Air is vrij nieuw (Haswell) en heeft een waanzinnige accuduur, de Macbook Pro (13inch) is wat ouder, maar heeft betere specificaties en een uitstekend scherm. Ik vind de rMBP wel relatief duur en het is niet exact bekend wanneer er een nieuwe uitkomt.

Ik heb naar andere laptops gekeken, maar ik vind het besturingssysteem van Apple heerlijk werken, dus vandaar dat ik geen Windows laptop aanschaf.

• JT

JT

VETAK y0

MBP retina vind ik ook zeker overpriced. Then again, vind ik ook van de MBA gezien het scherm :P Ik zou zoals iemand al zei, even 10sept afwachten. Wie weet krijgt de MBA dan een fatsoenlijk scherm. Maar misschien ook niet, om kannibalisme binnen het eigen productgamma te voorkomen.

Ecodan warmtepomp

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23-10 08:50
De MBA. De retina 13" heeft magere grafische performance i.c.m. het scherm en de MBA heeft recentere hardware. Meerdere grafische apps draaide echt bagger op de retina 13" terwijl ze op mijn oude macbook pro uit 2009 gewoon goed draaien. Met een app geen retina resolutie draaien was een oplossing, maar maakt het retina display nutteloos.

[ Voor 53% gewijzigd door Gamebuster op 27-08-2013 14:04 ]

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

• DwightKSchrute
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19:55
JackL89 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:53:
[...]

[...]

Bedankt voor de feedback! Ik heb natuurlijk altijd nog de optie om een MBA aan te sluiten op een externe monitor, voor bijvoorbeeld Photoshop. Het is lastig om te kiezen. De Macbook Air is vrij nieuw (Haswell) en heeft een waanzinnige accuduur, de Macbook Pro (13inch) is wat ouder, maar heeft betere specificaties en een uitstekend scherm. Ik vind de rMBP wel relatief duur en het is niet exact bekend wanneer er een nieuwe uitkomt.

Ik heb naar andere laptops gekeken, maar ik vind het besturingssysteem van Apple heerlijk werken, dus vandaar dat ik geen Windows laptop aanschaf.
Ik heb ook lang getwijfeld tussen de Air en rMBP, maar omdat ik voor mijn gebruik geen Retina-scherm nodig heb, heb ik uiteindelijk voor de (voor mij, veel) goedkopere MBA gekozen. Verschillende reviews als Anandtech en Engadget geven aan dat de MBA goed genoeg is om wat foto- en videobewerking op te doen, maar het hangt wel af van de intensiteit daarvan of het ook echt werkbaar blijft. Overigens, mocht je besluiten om de rMBP te kiezen, wacht dan even tot hij vernieuwd is. De huidige heeft grafisch nogal wat problemen.

• Thmz159
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-11 08:16
JT schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:00:
Ik zou zoals iemand al zei, even 10sept afwachten. Wie weet krijgt de MBA dan een fatsoenlijk scherm. Maar misschien ook niet, om kannibalisme binnen het eigen productgamma te voorkomen.
Ik ben geen Apple-kenner, maar de MBA is toch al in juni/juli naar Haswell geupgrade? Lijkt me sterk dat ze met een nieuwe versie komen 10 sept :p

• tweegroenethee
Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 12:48:
Er worden atoms in tablets neergezet omdat je in een tablet 4 watt kan koelen. Een haswell CPU heeft een TDP van 15 watt. Prestaties hebben niets te maken met de keuze om atoms in tablets te stoppen.
Waarom zou een fabrikant ervoor kiezen om een beter presterende CPU in een product te stoppen als het niks toevoegt aan het apparaat?
Ik denk dat dit een van de redenen is waarom Apple het zo goed doet. Zij zien geen toegevoegde waarde van een quad core processor in een mobiel, dus doen ze het niet om accuduur te besparen.

Verwijderd

Ghoxer schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:48:
[...]

Waarom zou een fabrikant ervoor kiezen om een beter presterende CPU in een product te stoppen als het niks toevoegt aan het apparaat?
Tadaa: pricewatch: Microsoft Surface Pro 128GB Zwart
Dat doen ze dus wel. En dat voegt ook dingen toe. Namelijk x86 compability en 4x (gokje) hogere performance.
Ik denk dat dit een van de redenen is waarom Apple het zo goed doet. Zij zien geen toegevoegde waarde van een quad core processor in een mobiel, dus doen ze het niet om accuduur te besparen.
Misschien is jouw definitie van toegevoegde waarde dan anders dan die van mij.

Daarnaast heeft een quadcore niets te maken met de accuduur. De sony vaio Z2 met sheet batterij doet het langer dan de MBA op de accu, bevat een quadcore en is niet zwaarder. Mijn latitude E6520 heeft een langere accuduur dan 99% van de ultrabooks, maar bevat desondanks een quadcore, 16GB RAM en comfortabel toetsenbord.
Pagina: 1