Toon posts:

Wi-fi range extenden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een Fr!itzbox van mijn internetprovider, maar het wifi is slecht (geen 802.11n). Door het huis heb ik enkele Linksys Wireless-G Broadband Routers (WRT54-GL) staan. Deze heeft ook geen 802.11n.

Die Linksys routers zijn aangesloten in het netwerk van de Fr!itzbox, het werkt allemaal al, maar dus te weinig power leveren ze.

Nu zat ik te denken aan een Wifi Range Extender. Of een extra N-router en die koppelen aan de Fritzbox, maar dat lijkt me wat lastig. Wat is wijsheid?

Kwam namelijk deze tegen: Wifi Range Extender N300 WLX-2001. Dan sluit ik die bekabeld aan op een andere plek in het huis.

Alleen vraag ik me af, of het werkt. Hij is wel backwards compatible met 802.11b en 802.11g, maar wordt dat niet een bottleneck voor de snelheid? Of maakt dat niet uit wanneer ik het bekabeld (CAT5) aansluit?

Sitecom is - volgens mij - wel een budget merk, of valt dat mee?

Want ik kwam ook deze tegen: NetGear WiFi Range Extender, 4-port WiFi Adapter WN2000RPT, een voor mij wat meer bekende merknaam.
Of is het gewoon beter een router te nemen, en die op de een of andere manier aan te sluiten op de Fr!tzbox? Deze kwam bijvoorbeeld goed uit de reviews: TP-Link TL-WDR4300

Raden jullie het aan om in mijn geval een Wifi Range Extender te gebruiken, en dan die van Sitecom. Of zijn er andere / betere alternatieven? Ik vind het wel gek dat de Sitecom geen antennes heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 20:59 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:35

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Begin eens met de term "Range Extender" in de prullenbak te doen :o

Het is een marketingterm die zelfs bij een en dezelfde vendor verschillende betekenissen kan hebben :/

Technisch heb je:
- Wireless Access Points (AP's)
- Wireless Repeaters (al dan niet WDS)
- Wireless Bridges
- Wireless Routers

Vaak kan een apparaat meerdere van deze rollen vervullen, maar exact welk wel en niet verschilt dus sterk. Zo kan de Sitecom WL-330 "Extender" zowel AP, repeater als bridge zijn, maar de Sitecom WLX-2000 alleen AP en de Sitecom WLX-2001 (hardwarematig identiek :X ) alleen repeater of bridge - en dus niet als AP zoals jij het wilt inzetten...

Veel apparaten die als router verkocht worden kunnen ook als AP enz ingezet worden, ik heb hier een Asus RT-AC66U die per default router is, maar ook als AP of bridge (maar niet repeater) ingezet kan worden. Jouw WRT54GL'tjes doen hetzelfde.

Je moet dus dondersgoed bedenken wat je wilt en vervolgens erg goed de kleine letterjes lezen mbt wat iets kan.

Als ik het zo lees heb je overal Ethernet liggen maar is WiFi performance ontoereikend. Dat laatste verdient meer toelichting. Is je probleem dat muren en vloeren je signaal teveel dempen, of dat je last hebt van teveel interferentie van andermans netwerken (of zelfs je eigen netwerken als je het brak geconfigureerd hebt).

Ik vermoed omdat je zelf meerdere AP's hebt dat demping niet je primaire probleem is, maar interferentie. Oplossing daarvoor is om naar de 5GHz frequentieband over te schakelen. Je zult dan je AP's moeten vervangen met dualband-gevallen, zoals bijvoorbeeld de TL-WDR4300 die je noemt. In 5GHz heb je namelijk niet 13 kanalen die overlappen waardoor je max 4 netwerken naast elkaar kunt hebben maar 19 kanalen die niet overlappen waardoor je echt 19 netwerken naast elkaar kunt hebben. Komt bij dat 5GHz veel slechter door muren en vloeren dringt waardoor je minder/geen overlast van buren zult hebben.

Niet alle apparaten ondersteunen 5GHz, maar met simultaneous dualband kan legacy-meuk wat enkel 2.4GHz an doen nog altijd daarmee aanmelden (wat nog steeds sneller zal gaan dan met je prehistorische WRT's) en nieuw spul zal met 5GHz kunnen verbinden tegen forse verbeteringen in performance.

Kortom, gewoon alle WRT's vervangen door WDR4300's oid en je gaat er lichtjaren op vooruit. Je bottleneck wordt dan waarschijnlijk je CAT5 bekabeling, want die kan max 100Mbps bruto (95Mbps netto) aan. Allicht tijd om aan CAT5e/CAT6 te denken waarmee je met Gigabit kunt aansluiten. Als je modem ook maar 100Mbps poorten heeft wil je een Gb switch tussen modem en de AP's plaatsen (goedkope van een tientje voldoet). Daarmee kunnen de AP's onderling en dus je hele LAN bedraad op Gb-snelheden werken.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat schept wat duidelijkheid!

Het is dus inderdaad zo dat overal in huis al netwerkkabels liggen (jammer genoeg cat5). De snelheid boeit niet zo, gaat me meer om het bereik van het wifi signaal.

In huis worden maar 2 andere wifi signalen gevonden (van de buurman). Dus die kunnen de storing niet zijn lijkt mij. Dus denk dat de vloeren het signaal dempen.

Had al gekeken, maar de meeste apparatuur ondersteunt de 5GHz niet - alleen 2 macbookjes.

Er zijn nu vier WRT's in huis, maar denk je niet dat een enkele WDR4300 midden in het huis plaatsen voldoende is om alles af te vangen? Aangezien dat bereik veel beter is.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-11 13:41
dan zou ik eerst eens kijken of je toevallig niet in de zelfde kanalen werkt als de buren.(http://www.metageek.net/products/inssider/). wat je met windows standaard niet ziet zijn de netwerken die niet broadcasten maar er wel zijn.
je moet je ook goed realiseren dat 5GHz een kleindere reikwijdte heeft dan 2,4GHz. wat je kunt doen is een enkel accepoint (minimaal 2 antennes) van enginius nemen. dit merk heeft modellen in het assortiment waarmee je de signaal sterkte hoger zetten dan wettelijk is toegestaan in NL. Dit levert direct bereik op.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:34:
Ok, dat schept wat duidelijkheid!

Het is dus inderdaad zo dat overal in huis al netwerkkabels liggen (jammer genoeg cat5). De snelheid boeit niet zo, gaat me meer om het bereik van het wifi signaal.

In huis worden maar 2 andere wifi signalen gevonden (van de buurman). Dus die kunnen de storing niet zijn lijkt mij. Dus denk dat de vloeren het signaal dempen.
Twee opmerkingen, een vraag.

Opmerkingen:
- Als de netwerken van de buurman op hetzelfde kanaal zitten als jouw netwerken, of als jouw netwerken op zelfde kanaal zitten cq te dicht bij elkaar in de buurt kunnen ze prima met elkaar interfereren. Je weet hopelijk dat in de 2.4GHz kanalen twee hoger en lager interfereren - dus dat als je een netwerk op kanaal 1 hebt, je pas op kanaal 5 weer eentje kunt zetten (en daarna op 9 en 13).
- De 2.4GHz-band is een vrij bruikbare band waar ook andere dingen op kunnen zitten dan alleen WiFi. Die zie je niet terug als je naar netwerken kijkt, maar ze kunnen wel degelijk (sterk) interfereren. Denk daarbij vooral aan babyfoons en (analoge) beveiligingscamera's. In extreme gevallen kan het zo zijn dat geen enkel WiFi-kanaal bruikbaar is erdoor...

Vraag:
Je hebt het over vloeren, maar waar heb je die AP's nu hangen dan? Lijkt me toch dat je die per verdieping opgehangen hebt. Dan zouden vloeren alvast niet het probleem moeten zijn...
Had al gekeken, maar de meeste apparatuur ondersteunt de 5GHz niet - alleen 2 macbookjes.

Er zijn nu vier WRT's in huis, maar denk je niet dat een enkele WDR4300 midden in het huis plaatsen voldoende is om alles af te vangen? Aangezien dat bereik veel beter is.
Nee. En nee.

Hoe kom je erbij dat het bereik beter zal zijn? De WRT54GL is oude meuk dat enkel 802.11g ondersteunt, en dus geen hoge snelheden zal halen, maar het verschil in bereik met nieuw apparatuur zal verwaarloosbaar zijn. Sowieso is 'bereik' een rare term om te gebruiken. WiFi kan honderden meters ver reiken, dat dat niet gebeurt komt door demping of interferentie. Het gaat over signaalsterkte en kwaliteit bij ontvangst. Bij demping door vloeren/muren gaat de sterkte (teveel) omlaag, bij interferentie is de sterkte prima maar duikelt de kwaliteit (SNR) omlaag.

Enige wat qua bereik/ontvangst verandert met de WDR4300 is dat je er 5GHz bij krijgt. Alle overige verbeteringen zitten niet in ontvangst van het fysieke signaal, maar in meer informatie over dezelfde carrier persen (verschillen 802.11g vs 802.11n).

Oslik blyat! Oslik!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 23:42
Dit topic heeft mij ontzettend geholpen: [HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point. Koop een router met fatsoenlijke wifi en stel deze in als accesspoint, kan de Fritzbox gewoon blijven routeren en eventuele andere taken zoals telefonie verzorgen.

[ Voor 5% gewijzigd door driedees op 27-08-2013 13:36 ]

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dat heeft hij al gedaan. De WRT54GL is oud, maar op zich heeft het een prima WiFi PHY. Als het probleem zou zijn dat snelheid onvoldoende is, dan is het vervangen door nieuwe AP's zinnig. Maar als er gewoon geen signaal doorkomt, dan gaat het niet veel uitmaken.

Sowieso heeft TS het echte probleem nog niet helder genoeg geduid, het is dus voorbarig om nu al met 'oplossingen' te gaan zwaaien.

Oslik blyat! Oslik!

• repsaj
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-11 22:54
Extra router dan?

[ Voor 86% gewijzigd door repsaj op 27-08-2013 16:52 ]

x

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 14:16:
Dat heeft hij al gedaan. De WRT54GL is oud, maar op zich heeft het een prima WiFi PHY. Als het probleem zou zijn dat snelheid onvoldoende is, dan is het vervangen door nieuwe AP's zinnig. Maar als er gewoon geen signaal doorkomt, dan gaat het niet veel uitmaken.

Sowieso heeft TS het echte probleem nog niet helder genoeg geduid, het is dus voorbarig om nu al met 'oplossingen' te gaan zwaaien.
Op sommige plekken in het huis is het signaal zwak (kan wegvallen etc), ook al zitten ze redelijk dichtbij de router.

• Lolandros
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-08 13:32
Gooi Tomato op je WRT'tjes en boost het vermogen van de antennes :). Als dat niet helpt ligt het mogelijk aan het verzendend vermogen van je client devices. Je kan met Tomato ook gelijk kijken welke kanalen er om je heen gebruikt worden door andere mensen en daar dus verder weg van gaan zitten.

Verwijderd

Topicstarter
Lolandros schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:23:
Gooi Tomato op je WRT'tjes en boost het vermogen van de antennes :). Als dat niet helpt ligt het mogelijk aan het verzendend vermogen van je client devices. Je kan met Tomato ook gelijk kijken welke kanalen er om je heen gebruikt worden door andere mensen en daar dus verder weg van gaan zitten.
Verzendend vermogen vd clients bedoel je de laptops/tablets mee? Zelfs een jaar oude MB pro heeft probleempjes om stabiele internet verbinding te krijgen.

Maar wat is dat Tomato dan precies? Wat doet t.. Firmware die ik er op de een of andere manier op kan zetten? Ik kan niet inloggen (op de een of andere manier werkt std wachwoord niet).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:53:
[...]
Op sommige plekken in het huis is het signaal zwak (kan wegvallen etc), ook al zitten ze redelijk dichtbij de router.
Wat voor huis heb je?
Waar zitten de AP's nu?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 23:38:
[...]

Wat voor huis heb je?
Waar zitten de AP's nu?
Vrijstaand, redelijk groot. Twee verdiepingen. Kleine praktijkruimte op benedenverdieping. Er staat AP in de praktijkruimte, eerste verdieping en in de meterkast begane grond.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Waar zijn muren en vloeren van gemaakt?

En heb jij andere non-WiFI draadloze apparaten? (zoals babyfoons of beveiligingscamera's)

Als ik het zo hoor vermoed ik bovenal interferentie als probleem, want drie AP's zou meer dan genoeg moeten zijn. Weinig WiFI-netwerken? Dan komt interferentie hoogstwaarschijnlijk van non-WiFI bronnen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
dion_b schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 00:42:
Waar zijn muren en vloeren van gemaakt?

En heb jij andere non-WiFI draadloze apparaten? (zoals babyfoons of beveiligingscamera's)

Als ik het zo hoor vermoed ik bovenal interferentie als probleem, want drie AP's zou meer dan genoeg moeten zijn. Weinig WiFI-netwerken? Dan komt interferentie hoogstwaarschijnlijk van non-WiFI bronnen :o
De vloeren gewoon van beton geloof ik :-p Ze zijn wel iets dikker dan gemiddeld. Geen non-wifi apparaatjes in huis.. Vaag..

Zou Tomato kunnen werken?

Verwijderd

Topicstarter
Tomato erop gezet. Voegt niks toe.

Ik heb gelezen dat de N tot 12 meter daadwerkelijk bereik heeft, dat lijkt me wel erg weinig.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Tomato voegt absoluut iets toe, maar blijkbaar niet wat je ervan verwacht. Doe eens wat metingen met inSSIDer op verschillende locaties in huis, dan kan je de zwakke plekken vinden en onderzoeken hoe je het bereik daar kan verbeteren.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Petervanakelyen schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:53:
Tomato voegt absoluut iets toe, maar blijkbaar niet wat je ervan verwacht. Doe eens wat metingen met inSSIDer op verschillende locaties in huis, dan kan je de zwakke plekken vinden en onderzoeken hoe je het bereik daar kan verbeteren.
"Bereik" is wederom een slecht term hier.

Om goede verbinding te hebben heb je twee voorwaarden:
1) goede signaalsterkte
2) goede signaa/ruisverhouding

InSSIDer vertelt je alleen wat signaalsterkte is per kanaal. Het zegt niets over ruisbronnen in een kanaal. In het beste geval vertelt het je dus maar halve verhaal :o

Signaal/ruis klinkt simpel, maar er is geen huis/tuin/keukenmanier dat te meten. Daarom ben ik gestopt met InSSIDer aan te raden, maar om gewoon kanaal voor kanaal uit te proberen. Als er significant verschil tussen de kanalen is kom je er snel zat achter, ongeacht wat daar de reden achter is.

Oslik blyat! Oslik!

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Hmm, dat klopt inderdaad. NetStumbler doet geloof ik wél een berekening van de SNR, maar dat werkt helaas maar met een aantal chipsets (en NetStumbler heeft issues onder NT 6.x).

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Pagina: 1