• Daozu
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-07-2025
Hallo,

Ik zit met een wat vreemd ram probleem en na een paar dagen van
rommelen ben ik geen stap verder, dus nu maar hopen dat er hier
iemand is die er net wat meer verstand van heeft dan ik.

allereerst, mijn systeem specificaties;

Besturings systeem - Windows Vista Ultimate 64 bit.
moederbord - evga x58 classified 3 x slioederbord - evga x58 classified 3 x sli
Geheugen - 2 x OCZ Gold XTC DDR3 PC3-10666 Low-Voltage Triple Channel
Processor - Intel Core i7 960

Mijn systeem heeft dus in totaal 12 gb geheugen verdeeld over 6 sticks van 2 gb.
Onder systeem word dit ook aangegeven.
Taakbeheer, denkt hier echter anders over en geeft niet meer dan 4 gb aan.
Onderaan dit bericht staat een screenshot die dit laat zien.

Ik heb geprobeerd te achterhalen of het mogelijk aan de sockets of de geheugen sticks licht, maar
dit bezorgt mij alleen maar meer hoofdpijn.
Wanneer ik 1 stick gebruik werkt deze alleen maar in socket nummer 3.
*Zie de screenshots voor de socket nummering*
Een tweede stick blijft in de taskmanager en de bios niet aangegeven te worden, en hetzelfde geld voor een derde hoe ik ze ook aansluit.

Echter onder systeem worden ze wel telkens herkend.
Ik kan hier dan ook niets anders van maken dan dat er zowel met het geheugen als het moederbord niets mis is.
Wanneer alles er weer in zit geven de bios en taakbeheer aan dat er 4 gb aanwezig is, en het systeem zegt 12 gb.

Ik hoop dat iemand hier wat helderheid op kan werpen.
Alvast bedankt.

Link naar de screenshots.

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:29
Heb je al geprobeerd om Windows opnieuw te installeren, of een upgrade te doen van Vista naar 7?

Heb je dit systeem net nieuw, of is dit probleem later gekomen ( omdat je bijvoorbeeld ram hebt toegevoegd? ).

Zucht...

• speedydown
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-06-2025

speedydown

Icter van lik-me-vestje

Als de bios dit ook aangeeft heeft het weinig te maken met de windows versie. Windows leest gewoon de dimms uit en die rapporteren gewoon 12gb maar je bios maakt er somehow al 4 van en dit is wat het OS ook daadwerkelijk kan gebruiken.

Als ik jou was zou ik eens kijken naar een biosupdate en evt de instellingen nalopen in de bios

probeer ook eens wat meer voltage op het geheugen te zetten

[ Voor 8% gewijzigd door speedydown op 26-08-2013 22:09 ]

Speedydown.nl !!!

Verwijderd

Wat vertelt broncontrole over het fysieke geheugen?

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024

mukkel

Dus..... Zodoende

X58 en geheugen.. een bekend probleem. Google maar eens.

Erg gevoelig qua merk/type/geheugen bank.
Probeer eens een CPU remount en check gelijk de pinnetjes. Dit wil wel eens helpen.

Ik heb dit ook gehad met een x58. Hier was de oplossing een ander setje 12gb 1333mhz setje terwijl het 'verkeerd' setje gewoon probleemloos draait bij een ander.

[ Voor 3% gewijzigd door mukkel op 27-08-2013 05:23 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-02 22:30
Let er ook op dat je het geheugen in de bios goed instelt, dit zogenaamde 'Low Voltage' geheugen van OCZ is waarschijnlijk juist een hogere spanning van 1.65V nodig ipv de standaard 1.5V voor DDR3 geheugen om stabiel te werken.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
BIOS al eens gereset? Klinkt als een memory hole issue waardoor je in het BIOS instelt dat er maar 4GB gebruikt mag worden.

Anders eens met msconfig.exe controleren of je wel al je geheugen gebruikt > Boot > Advanced Options

https://discord.com/invite/tweakers

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 10:09

Dark

who tweaked the light?

Het geheugen wordt wel in het systeem weergegeven omdat het zichtbaar is via de SMBus, maar niet in taakbeheer omdat de geheugen controller heeft de bankjes niet beschikbaar gemaakt voor de cpu, waarschijnlijk omdat het niet geintialiseerd kon worden.

low voltage is idd een wat vage aanduiding, in het x38/48 tijdperk had je 1.9v DDR3 reepjes (en was 1.65v dus low voltage) bij volgende generaties chipsets en ddr3 ging dat omlaag, nu is 1.2v low voltage, dus kijk wat de specs zijn.

• Daozu
Bedankt voor de reacties, ik heb een aantal suggesties geprobeerd.

Het voltage stond op auto en was 1, 5 v, dit heb ik verhoogd naar 1, 65, hierna heb ik ook nog een geheugentest gedaan maar helaas heeft dit niets veranderd.
Ik heb in msconfig gekeken, hier word 4096 aangegeven als maximum geheugen, als ik dit verander word het meteen weer terug gezet naar 4096.
De bios heb ik gereset, geen verandering.

Ik heb ook windows 7 op een extra partitie geinstalleerd. (ik kom nu niet meer in vista maar dat is een probleem voor een andere keer)
De situatie is niet echt veranderd, systeem zegt 12gb, taakbeheer geeft me maar 4.
Wel kan ik nu in de broncontrole zien dat de overige 8gb wel gezien word, maar deze staat aangegeven als "gereserveerd voor hardware", brengt dat iemand tot de gouden oplossing?
Ook hier heb ik in msconfig gekeken, nu veranderd het getal bij max geheugen echter elke keer dat ik het open, het begint te voelen alsof mijn pc me zit uit te lachen.

Verder heb ik ook gezocht naar bekende problemen van de x58 chipset met geheugen en zat klachten gevonden, maar geen echte oplossing.
Ook heb ik er geen moeite mee om nieuw ram te kopen, ik was al een upgrade van plan, naar 6 x 4GB, maar ja, dan wil ik niet straks met hetzelfde probleem zitten, iemand hier tips voor, waar ik op moet letten?

alvast bedankt.

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

[b]mukkel schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 05:21:[/b

Erg gevoelig qua merk/type/geheugen bank.
Probeer eens een CPU remount en check gelijk de pinnetjes. Dit wil wel eens helpen.
Had je dit al geprobeerd? Goed de pinnetjes op je moederbord checken.
Ik had eerst een foto met welke pinnetjes precies van de geheugen controller zijn, maar die kan ik niet meer vinden. Zat ergens aan de linkerkant net boven het midden.

En probeer het eens met je geheugen op 1333Mhz

• catfish
  • Laatst online: 27-12-2025
al eens geprobeerd om memtest86 te draaien (kwestie van te weten of het geheugen aanspreekbaar is) of een linux livecd (om te weten of het aan Windows ligt)?

• moijamie
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 05-02 16:35
Heb je wel een 64 bit besturing systeem :S? 32 bit kan niet meer dan 4 gb gebruiken volgens mij

const { signature } = await fetchProfile()

• Daozu
moijamie schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 12:00:
Heb je wel een 64 bit besturing systeem :S? 32 bit kan niet meer dan 4 gb gebruiken volgens mij
Haha, het moest natuur een keer gevraagd worden, maar ja, zowel vista als 7 zijn 64 bit.

Ik heb memtest86+ er nog een paar uur op los gelaten, maar hier kwam niets uit, alle reepjes werden gezien maar er werden geen fouten gevonden.
Wel zag ik dat zowel 3 als 6 sticks in dual channel draaiden.

Ook heb ik nogmaals de sticks op wat andere manieren en combinaties er in gestoken.
Dit kreeg ik er uit.
1 x 2gb is 2gb
2x 2gb is 2 gb
3x 2gb is 4 gb
En alles daarboven blijft ook 4 gb gevenin de bios en taakbeheer.
Systeem en broncontrole blijft gewoon alles aangeven.

Verder hoop ik dat er andere manieren zijn om de memory controller te testen dan om de boel te openen.
De gaten in de moederbord lade komen bij mij niet overeen met het moederbord.
Als ik de processor koeler er af wil schroeven (een scythe Muggen) dan moet ik echt alles los halen, moederbord er uit schroeven, etc.

Voltages en snelheden heb ik ook een paar keer aangepast, na een paar pogingen kreeg ik geen post meer dus resette ik de bios.

Het lijkt er ondertussen op dat het op de socket pinnen zullen zijn of een vreemd compatibility probleem

Dus heeft er nog iemand verdere suggesties?

Alvast bedankt.

[ Voor 25% gewijzigd door Daozu op 01-09-2013 01:44 ]

• catfish
  • Laatst online: 27-12-2025
als je alle 6 de dimm's op het mobo steekt, test Memtest86 dan effectief 12GB of ook maar 4GB?

• mukkel

mukkel

Dus..... Zodoende

Zijn er gewoon niet een paar ram sloten gammel?
Probeer een balkje eens 1 voor 1 in elk slot en dan het volgend geheugen balkje.

Zo kun je al je sloten + stickies checken.
Het duurt even, maar dan weet je ook wat meer.
Mocht dat allemaal goed blijken.. ja dan zou ik als laatste een CPU remount doen.

Of je balkjes zijn niet goed compatible met je mobo.
Soms kun je wel een goede deal sluiten in vraag en aanbod. Toen ook 12GB 1333Mhz gekocht voor 15,- incl :)

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09-2025

millman

6708Mhz @ -185c

Gooi je QPI VTT eens een paar tikjes omhoog.. Soms heb je voor veel reepjes wat meer qpi voltage nodig. Probeer eens +150 op de CPU VTT (zo heet dat o de evga geloof ik)

CPU VTT of 1.3-1.4v is needed depending on cpu IMC quality and cpu cooling used. 180-200bclk and >1800mhz memory speeds, CPU VTT 1.35-1.55v. For 200+ bclk and 1950+ mhz mem speeds CPU VTT 1.4-1.65v needed. For 6x2GB will need higher CPU VTT and VDIMM memory volts than 3x2GB configs. That should be loose enough to start with and you can work your way up to the values your memory is rated for via trial and error testing.

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

• bogy
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-04-2025

bogy

Show me what u got!

heb je EVGA al eens gecontacteerd???

het zou wel eens kunnen zijn dat zij dit probleem kennen en er al een fix voor hebben in de vorm van een speciale bios ofzo.....

zo heb ik zelf ook voor een van m'n gigabyte EP35 moederborden een 8GB bios; terwijl het normaal maar 4gb ondersteunt

Volg BoGy's Visie op http://dcnet.be/praten. Op deze blog kan je eens wat anders lezen als op een ander...

Pagina: 1