Kabel gebroken, te fiksen?

Pagina: 1
Acties:

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 12:44
In een moment van verstandsverbijstering is mijn broertje over het snoer van zijn headset (Creative Soundblaster Tactic3D Alpha, mond vol 8)7 ) gestruikeld. Deze zat nog in een audio-out en is nu helaas afgebroken:
https://dl.dropboxusercontent.com/u/42894972/img/snoer1.JPG
https://dl.dropboxusercontent.com/u/42894972/img/snoer2.JPG

Hij heeft nu al een nieuwe (draadloze) headset, maar omdat ik het vreselijk zonde vind om een anderzijds goed en intact product weg te gooien, zou ik graag een poging doen tot reparatie

Op de tweede foto is te zien dat er nu gaatjes zitten op de punten waar eerst de aders liepen, als experiment heb ik daar spelden ingestoken en gekeken of er zo contact te maken viel met de uiteindes binnenin en dit lukte op zekere hoogte. Stabiel was het echter zeker niet te noemen en een permanente oplossing weet ik er ook niet mee te bedenken.
Een ander idee is om het splits-gedeelte (dat dikke stuk) weg te knippen en vervolgens de eindjes opnieuw in twee jacks te solderen. Dit wordt echter een lastige zaak, omdat er op dat punt zes aders lopen in een heel klein oppervlak.

Ik ben benieuwd of jullie misschien waardevolle inzichten hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door FeaR op 26-08-2013 23:10 . Reden: Graag thumbnails maken van dergelijke grote foto's ]

• larshack
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 28-01 15:16

larshack

Zonder melk en suiker

Verdient misschien ook niet de schoonheidsprijs, maar je zou er een stukje experimenteerprint (gaatjesprint) aan kunnen zetten en daar vervolgens nieuwe kabeltjes met jacks aanzetten. Als het ware een nieuwe splitter.

Edit: eventueel kun je dat printje wegmoffelen in een stukje krimpkous.

[ Voor 14% gewijzigd door larshack op 26-08-2013 19:26 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:08
Bij de breuk beide uieindes strippen, solderen en ieder draadje apart en alles tezamen intapen met isolatietape of krimpkousjes (niet perse in die volgorde).Kleine k klus maar ongetwijfeld wel te doen. Mooier dan experimenteer print maar nog steeds lelijk :P

• NinjaTuna
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-01 12:44
Heh, beide niet zulke mooie oplossingen idd, het probleem met strippen is een beetje dat dit geen normale huls is, maar eentje die op de aders na geheel solide is ik vrees dus dat een mesje bijvoorbeeld niet helemaal de manier is. In de fik steken wil ook nog wel eens helpen, maar daar wordt het ook niet echt mooier van :|

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Nu online
Geen idee hoe dik die kabeltjes zijn,maar ze laten me denken aan gestripte platte netwerkkabel. Misschien dat je iets met rj pluggetjes (+ adsl koppelstuk) kunt fabriceren?

[ Voor 8% gewijzigd door Flozem op 26-08-2013 21:36 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:08
Met een mesje voel je vaak wel het metaal wanneer je er bent. Al zijn dit natuurlijk wel hele dunne draadjes. Kan een goed afgestelde striptang niet gewoon werken? Daarmee snij je pak m beet 80% van het plastic hulsje door en de rest rukt hij gewoon los. Daarna kan je je best doen er een mooi soldeer werkje van te maken ;)
Pagina: 1