Toon posts:

Windows 7: geen geluid meer (SB X-Fi Extreme Audio)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Afgelopen week ben ik terug gekomen van vakantie en tot mijn verbazing werkt mijn geluid niet meer. Voordat ik weg ging deed alles het nog zonder problemen, de computer heeft drie weken uit gestaan en er is niet aangezeten. Het rare is, de computer speelt al het geluid ook gewoon prima af (screenshot), behalve dat ik niks hoor. Bij het speakervenster zie ik gewoon dat er audio afspeelt. Het lijkt net alsof er simpelweg geen boxjes ingeplugd zijn.

Nu heb ik van alles geprobeerd, andere boxjes, koptelefoon, drivers updaten, downgraden naar een oudere driver versie, bij het playback venster de geluidskaart proberen opnieuw te configureren, gewisseld van stereo naar 5.1 en 7.1, virusscanner, andere audio ingang van de computer kast, geluidskaart uit de kast gehaald en schoon geblazen etc. etc. Ik heb simpelweg ALLE standaard oplossingen geprobeerd, maar tevergeefs. En nee, er staat niks op mute en ik heb het goede device als 'default device' ingesteld. Als ik Google naar dit probleem krijg ik alleen antwoorden zoals 'update your drivers' en 'be sure the right device is selected'. Het enige wat ik nog kan bedenken is Windows herinstalleren, maar dat is nogal een gedoe vanwege alles wat op de computer staat en ik ben een beetje bang dat zelfs dat het probleem niet oplost. Ik hoop eigenlijk dat er iemand hier nog een oplossing heeft.

De geluidskaart is SB X-Fi Xtreme Audio, draaiend op Windows 7 64 bits. 8 GB RAM, Intel Core 2 Quad CPU Q9300 @ 2.50 GHz, GeForce 9800 GTX.

Standaard antwoorden zoals 'zitten de kabels er wel goed in' zijn een beetje overbodig, want ik heb alles al een miljoen keer geprobeerd, ik post dit niet voor niets op Tweakers. ;(

Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:46
Driver opnieuw de-, en weer installeren. Alleen updaten helpt niet altijd. Misschien zelfs oude registry verwijzingen verwijderen. Heb ik zelf twee keer meegemaakt; waarschijnlijk door onoplettendheid wat verkeerd geinstalleerd.

Wellicht ook de sound driver van nvidia en je moederbord eraf gooien... Audio van het mainboard in bios uitschakelen.... Mogelijk bios instellingen gewijzigd naar default door lege cmos batterij.

Wat heb je als laatste op de pc gedaan voor je op vakantie ging?

[ Voor 64% gewijzigd door Flozem op 26-08-2013 21:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Drivers er af gooien en opnieuw installeren heb ik al geprobeerd, de registry verwijderen niet. Ik weet hoe ik het het venster kom (/regedit), maar kan je me misschien vertellen waar ik precies moet zijn voor de (Creative) SB X-Fi Xtreme Audio keys? Er zijn namelijk nog wat (sub)folders.

Hoe gooi ik de sound driver van Nvidia en het moederboard? En bedoel je met het audio losmaken dat ik hem terug moet zetten naar 'internal'? Ik heb dat namelijk al geprobeerd, maar zonder succes. Sorry voor mijn onwetendheid, maar ik ben niet zo ervaren als de gemiddelde Tweaker met dit soort zaken.

De laatste weken voordat ik weg ging heb ik niet zo veel meer gedaan op mijn computer, een beetje internetten, Spotify en misschien wat Photoshop. Daarom vind ik het heel raar.

• Flozem
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07:46
http://nomoregoatsoup.wor...s-solve-install-problems/

Bovenstaande link voor uitleg over verwijderen overbodige registry entries creative. Op eigen risico, en ik raad aan eerst een backup te maken (data en registry)

Voor sounddriver nvidia kijk je in de geinstalleerde software. Daar zou nvidia met een hd audio driver kunnen staan. Zo ja: deinstalleren.

Voor moederbord kun je het best eerst in de bios ( meestal bereikbaar door delete te drukken tijdens memorycheck tijdens booten) de onboard audio uitschakelen. Daarna de driver op dezelfde manier als nvidia verwijderen. Meestal betreft het een realtek driver. Soms iets anders (bijvoorbeeld Creative) - zie handleiding mb.

Ik zou de laatste stap het eerst proberen. Laagdrempelig, en zou het probleem bij langdurig ongebruik verklaren. Als dit het probleem oplost, is de cmos batterij waarschijnlijk aan vervanging toe. Ook makkelijk te proberen: plug de speakers eens op de groene audio uitgang van het moederbord in?

[ Voor 18% gewijzigd door Flozem op 26-08-2013 22:24 ]