High-end desktop/workstation - max 4.000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Kermit.de.Kikker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03:11
Hallo Tweakers,

Ter vervanging van mijn huidige workstation/desktop ben ik opzoek naar een nieuw systeem. Ik zoek eigenlijk eigenlijk een soortgelijk systeem, maar dan '2013' sneller:

Mijn huidige systeem ( begin 2009) is een
- Core I7 920
- 12 Gb Ram
- 2x Intel 80GB SSD in Raid 0 en 4x WD Black 1 TB in Raid5,
- Radeon HD6790
- Coolmaster Cosmos kast
- 3 x 24inch (1920x1200) monitoren

Het Raid5 array klapt er de laatste tijd af en toe uit en het encodering van HD video duurt nu toch wel wat lang af en toe.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Programmeren, Fotobewerking, Videobewerking, VM's draaien, Browsen, torrents downloaden. Gamen zeer sporadisch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb niet echt een limiet, maar ik hoef ook geen overbodige zaken. Voor deze post welicht handig om max 4.000 aan te houden, met een wens van rond de 3.500 uit te komen. Waarom zo duur wellicht? Ik wil er weer 4-5 jaar mee verder kunnen. Verder helpt de belastingdienst ook nog mee met investeringsaftrek (28%) :) .

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe system
Ja, de monitoren en toetsenboard/muis neem ik gewoon mee.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Compleet systeem

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?
Liefst Intel Haswell platform, SSD's van Samsung. Lichte voorkeur voor Gigabyte moederborden, de laatste 3 hebben nooit gefaald

Heb je nog bepaalde eisen/wensen? (grootte, geluidsniveau, energieverbruik etc.)
Het systeem staat 24x7 aan op mijn kantoor, dus ik wil graag een zo stil mogelijk systeem. Hij moet verder dus de bestaande 3 schermen kunnen bedienen, maar ik hou graag de optie open om over te stappen naar 3 27" schemen met hogere resolutie.

Ik hoef niet perse een dedicated grafische kaart, het lijkt me dat de nieuwste generatie Intel onboard wel prima is, zolang je hier 3 monitoren op kan aansluiten. Scheelt ook geluid en stroom. Dit is overigens niet echt een dealbreaker eigenlijk, geen probleem om die later zelf toe te voegen/vervangen mocht het nodig zijn.

Qua storage wil ik graag 2 SSD's in Raid 01 (mirror) voor mijn OS & Apps en 4 SSD in Raid 5 voor local storage van data. Ik heb een hekel aan re-installs, dat kost weer een dag aan productiviteit. Voor OS lijkt 250 GB voldoende,voor de projecten is 3 TB voldoende net als nu, de rest van de storage heb ik op een Synology NAS staan. Ik wil liever geen mechanische HD's meer.

Voor het geheugen zat ik te kijken naar 32 GB. Het prijs veerschil tussen 16GB is zo dat ik dan maar denk doe dan maar 32 GB, zeker als ik Virtual Machines ga draaien.

Koeling heb ik niet echt ervaring mee, altijd eigenlijk een stock cooler gehad, maar ik sta open voor stille suggesties.

Onboard audio is prima.

De nieuwe Cosmos II is natuurlijk wel heel mooi, maar ook heel duur. Vandaar dat de wat goedkoepere Silencio mijn voorkeur geniet.

Energie zuinig is altijd een pre, maar volgens mij maakt dat qua voeding tegenwoordig niet zo veel meer uit. Het lijkt me dat een 760w voeding voldoende moet zijn voor het systeem, rekening houdend met een dedicated GPU in de toekomst.

Voor de vorm een blu-ray brandertje toegevoegd, altijd practisch.

Qua OS heb ik hier nog een licentie Windows 7 liggen, dat lijkt me prima.

Het liefst in de basis gebouwd bij 1 bedrijf, ik ben niet zo'n held meer. Maar dat zal wel moeilijk zijn, maar dan heb ik wel een lijstje om mee naar een computer winkel te gaan.

Al met al kom ik dan op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Gigabyte GA-Z87X-UD5H€ 196,40€ 196,40
1Cooler Master Silencio 650€ 93,45€ 93,45
2Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 116,99€ 233,98
1LG BH16NS40 Zwart€ 69,50€ 69,50
1Corsair AX760i€ 162,20€ 162,20
4Samsung 840 EVO 1TB€ 523,49€ 2.093,96
2Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 298,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.442,39

Graag advies of het allemaal wel lekker samenwerkt, niks vergeten ben of dat er nog wat te verbeteren valt.

• Lednov
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 08-12-2025
ik vraag me af of je met een haswell I7 nou heel veel sneller gaat zijn. die 970 kan nog aardig mee komen hoor.

denk dat je beter af bent met een mooie upgrade van RAM en GPU. en eventueel wat SSDs. overigens, een SSD in raid, das wel heel duur zonder dat je er echt voordeel aan hebt.

kijk eerst eens naar upgrades en naar een verse herinstallatie. dat laatste mocht je dat niet gedaan hebben, kan al heel veel schelen.

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 08:41
4TB aan ssd?

• TweakTom92
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-03 12:39
Kermit.de.Kikker schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:31:
Qua storage wil ik graag 2 SSD's in Raid 0 (mirror)
Raid 0 is geen mirror, Raid 1 bedoel je denk ik.

Bij Raid 1 zijn het 2 schijven die hetzelfde opgeslagen hebben (mirror) voor dubbele leessnelheid en normale schrijfsnelheid. Wel heb je maar de helft qua opslaghoeveelheid.

Raid 0 is de 'helft' van de data op de ene, de helft op de ander voor dubbele lees- en dubbele schrijfsnelheid.

Die laatste is wat onbetrouwbaarder, aangezien er maar 1 schijf hoeft te falen voor compleet verlies van de data. Overigens hebben SSD's een veel langere levensduur dan HDD's dus met de betrouwbaarheid zit het wel goed.

• Kermit.de.Kikker
Lednov schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:40:
ik vraag me af of je met een haswell I7 nou heel veel sneller gaat zijn. die 970 kan nog aardig mee komen hoor.
De 4770 is volgens benchmarks 1.5x zo snel als de 720.
Ja, ik heb wel wat ruimte nodig voor HD video bewerking.
TweakTom92 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:51:
[...]

Raid 0 is geen mirror, Raid 1 bedoel je denk ik.
Ik heb het aangepast, ja inderdaad ik bedoelde Raid 1. Ik wil graag een betrouwbaar system waarbij ik ook gewoon kan doorwerken als er wat uitvalt. SSD's zijn dan wel betrouwbaarder, maar er zijn genoeg topics te lezen hier op GOT over SSD's die plotseling overlijden.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Kermit.de.Kikker schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:31:

Ik hoef niet perse een dedicated grafische kaart, het lijkt me dat de nieuwste generatie Intel onboard wel prima is, zolang je hier 3 monitoren op kan aansluiten. Scheelt ook geluid en stroom. Dit is overigens niet echt een dealbreaker eigenlijk, geen probleem om die later zelf toe te voegen/vervangen mocht het nodig zijn.
Dat wil je niet :)
Geloof me (ik draai zelf dual 27"), de on-board videokaart heeft niet voldoende power voor dit soort setups. Ik zou voor een triple setup persoonlijk (aangezien ik veel in Linux/Unix werk) voor een nVidia 6xx serie of hoger gaan aangezien deze goede support hebben voor triple monitor setups.

In het geval van 27" schermen is 3x overigens alleen bruikbaar als je de schermen echt om je heen zet, anders wordt de afstand naar de buitenste randen van het buitenste schermen zo groot dat je niet alles tegelijk meer prettig kunt zien zonder de hele tijd met je stoel heen en weer te moeten.
Qua storage wil ik graag 2 SSD's in Raid 0 (mirror) voor mijn OS & Apps en 4 SSD in Raid 5 voor local storage van data. Ik heb een hekel aan re-installs, dat kost weer een dag aan productiviteit. Voor OS lijkt 250 GB voldoende,voor de projecten is 3 TB voldoende net als nu, de rest van de storage heb ik op een Synology NAS staan. Ik wil liever geen mechanische HD's meer.
Als je zo'n setup wil, is het dan misschien niet een beter idee om gewoon 1 grote raid 5 (of 6) setup te nemen met een fatsoenlijke raid kaart?

Aangezien de latency van SSD's minimaal is zal de raid 0 over 2 schijven in ongeveer alle gevallen trager zijn dan een raid 5 over 4 schijven met een goede raid kaart. Een Areca 1880 zou hier z'n werk prima doen.
De nieuwe Cosmos II is natuurlijk wel heel mooi, maar ook heel duur. Vandaar dat de wat goedkoepere Silencio mijn voorkeur geniet.
Als je stil (en imho mooi) wil dan zou ik ook eens kijken naar Lian-Li. Wel dure kasten maar ze zijn het geld zeker waard.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-04 22:25
Is het echt nodig dat die projecten op een ssd array staan? Zolang de programmas op ssd staan zal het kwa snelheid niet veel uitmaken. Hoe vaak moet je trouwens een nieuw project maken? Volgens mij ben je evengoed af met 2 schijven van 4TB in taid1.

Ook een ssd array kan failen waardoor je nog steeds een herinstallatie moet doen. Zorg dus zeker voor een goede backup

http://specs.tweak.to/16567

• Aionicus
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 08-08-2023
Mag ik vragen waarom je 4tb aan ssd neemt? ik neem aan voor de snelheid met hd converten etc , maar je zou vast wel een goedkoper alternatief kunnen nemen aangezien ik gok dat er data bij zit die je niet altijd direct instant nodig hebt. je kan veel veranderen (qua systeem krachtiger maken) en dan 1-2 ssd's droppen voor miss een paar grote backup schijven.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou ook wat kleinere SSD's nemen als werkruimte en daar wat gewone schijven bij hangen. Dan kun je ook een 3930k nemen en dan renderen je video's weer sneller. Daar is trouwens een videokaart soms ook nuttig bij, welke software gebruik je om te videobewerken en exporteren?

specs

Verwijderd

Alleen maar 4000 Euro budget? :P

Ziet er goed uit maar als je echt de details wilt maxen kan je de 2 maal Samsung 840 EVO 250GB vervangen door de snellere en betrouwbaardere Samsung 840 Pro 256GB (hogere schrijfsnelheid, met MLC en 2 jaar langer garantie).

Voor videobwerking zou ik zeker een GTX 770 nemen (Gigabyte, rond de 380 Euro) maar alleen als je er seriues mee bezig bent. Die vliegt er doorheen. kan je ook meteen goed gamen voor diepaar keer dat je het doet.

Veel plezier ermee.

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
Uuh, een GTX 770? Ik dacht dat de adobe Mercury engine alleen gebruik maakte van Quadro kaarten?

• maratropa
  • Niet online
Je kunt bij premiere ergens in een bestandje iets aanpassen en dan accepteerd premiere ook een geforce. Andere video edit apps hoef je niet te tweaken.

Ik kan me voorstellen dat adobe de quadro eis laat varen in de toekomst. Ze gaan geloof ik in cs 7 ook AMD ondersteunen in premiere bijv.

specs

• Kermit.de.Kikker
Bedankt allemaal al zover voor de reacties.

- Als ik 27 " monitoren neem zet ik ze portrait neer, maar liever 24" met hogere resolutie
- Bedankt voor de tip van 840 PRO, die zal ik opnemen
- Ik gebruik premiere pro CS6 voor video editing (niet van plan te upgraden naar Premiere CC)
- Even gekeken naar naar GTX770 en de Premiere hack hier, maar volgens heb je daar niet eens een top model voor nodig? Het lijkt me dat een GTX 660 ook voldoet?
- Twee 4T schijven in Raid zullen wel langzamer zijn dan de SSD's. De reden dat mijn raid nu af en toe failed is dat er te veel HD activiteit te gelijk is heb ik het gevoel. Het gebeurd altijd bij intensieve acties (bv 3 highspeed torrents tegelijk)
- Ik werk vaak aan meerdere projecten tegelijkertijd
- Dedicated RAID kaart is wel goed idee, maar dan wel weer zeer prijzig

• maratropa
  • Niet online
Daarom zeiden we ook 8) ; ga niet 1 volume maken die EN groot EN snel moet zijn, maar gebruik een aantal goedkope schijven in raid 5 als storage en een paar SSD's in raid 0 als "werkplek/scratchdisk" Al zet je bijv. 3 kleinere samsung's op 3 sata 600 poorten gewoon in software raid 0 als werkruimte.

Als OS SSD zou ik zelf twijfelen of ik er raid van zou willen maken, 1 SSD werkt daar ook prima.

Het ligt een beetje aan hoe belangrijk je video-editing en encoding vindt; Een 3930k + gtx 680/780 + 32+GB + wat SSD's als werkruimte is hiervoor de snelste optie icm. Premiere Pro, en je hebt daarvoor het budget als je het wat slimmer aanpakt, nu is je setup wat uit balans.

Het punt in premiere is dat met GPU versnelling aan een langzamere GTX de boel juist kan gaan vertragen als je een hele snelle cpu hebt. Het is niet alleen de CUDA snelheid die uitmaakt maar ook de geheugen snelheid/bandbreedte in de GPU.

SSD/schijven toevoegen naar wens: (raidcontroller is maar een voorbeeld, sowieso even googlen etc. maar er zijn er zat die niet heel duur zijn, bij thessdreview.com worden er vaak controller besproken en getest.)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 3930K Boxed€ 504,90€ 504,90
1Asus P9-X79 Pro€ 199,-€ 199,-
1Asus GTX780-DC2OC-3GD5€ 591,50€ 591,50
1LSI SAS 9207-8i€ 289,19€ 289,19
1Cooler Master Silencio 650€ 93,45€ 93,45
1Corsair Hydro H110€ 105,50€ 105,50
4Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 114,10€ 456,40
1Seasonic G-Serie 650Watt€ 106,-€ 106,-
5Crucial 2.5" M500 240GB€ 133,-€ 665,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.010,94

[ Voor 70% gewijzigd door maratropa op 26-08-2013 21:13 ]

specs

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 15:17
én Kermit.de.kikker gebruik gewoon een dedicated HDD voor je torrent downloads, die wil je niet je project disks laten bevuilen met continue lees en schrijf acties. Heb ik ook, 1ssd, 1 Caviar black voor foto projecten, 1 whatever HDD voor mijn torrents.. zo zit dat elkaar nooit in de weg.

• Kermit.de.Kikker
Bedankt voor het advies zover. Ik heb de configuratie iets aangepast:
- Minder krachtige voeding, 480 W Blijkt genoeg volgens zo'n PSU calculator, en dan kan ik een passieve nemen
- De Samsung 840 Pro ipv de EVO ivm garantie & performance als OS disks
- Een GFX 680 genomen, aardige balans tussen performance, prijs en energie verbruik
- Toch de Cosmos II gekozen, omdat hij gewoon super mooi en stil is.

Iemand nog tips voor een processor cooler, of is de stock cooler goed genoeg (en stil)?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 295,85€ 295,85
1Gigabyte GA-Z87X-UD5H€ 192,30€ 192,30
1Asus GTX680-DC2O-2GD5€ 275,-€ 275,-
1Cooler Master Cosmos II€ 298,89€ 298,89
2Crucial Ballistix Sport BLS2C8G3D1609ES2LX0CEU€ 116,99€ 233,98
1LG BH16NS40 Zwart€ 69,50€ 69,50
1Seasonic Platinum Series 520 Watt Fanless€ 139,90€ 139,90
4Samsung 840 EVO 1TB€ 518,-€ 2.072,-
1Samsung 840 series Pro 256GB€ 191,89€ 191,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 3.769,31

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
Een cpu koeler is zeker een verbetering op de stock koeler, het zal allemaal koeler lopen & nog stiller zijn ook. bv. pricewatch: Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of pricewatch: Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition of ..

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 17:26
Ik vind je systeem nog steeds in onbalans. Sommige onderdelen zware overkill, andere weer te traag voor je totale budget, maar dat is dan mijn mening. Die van maratropa is beter in balans voor de dingen die je ermee wilt doen.

Waarom SSD's in RAID1? Voegt toch niks toe voor je snelheid, kost alleen maar geld.
Waarom geen RAMdisk? Voegt wel veel meer toe... wellicht niet voor je torrents, maar voor de andere dingen die je wilde doen wel.

Wat versta je onder highspeed torrents? Die twee 4TB disken in RAID0 doen toch wel ruim 1,0-1,2Gbps lijkt me, al doen ze dat waarschijnlijk zelfs al als single disk. Als je die link aanklikt zie je dat striped 4TB disken al gemiddeld 3Gbps kunnen doen. Hoe snel komen je torrents dan in vredesnaam binnen? :X :9

[ Voor 11% gewijzigd door Aardwolf op 29-08-2013 11:13 . Reden: oeps typoooootje ]

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:32
Ik vind dat je je budget totaal niet toekomst gericht uitgeeft. Je geeft meer dan de helft van je budget (2700 euro (!) uit aan SSD's die nog ontzettend aan het dalen zijn in prijs. Naar mijn mening kun je beter 1TB ssd nemen + nog een kleine pro. En dan het geld wat je bespaard uitgeven aan snellere componenten en wat traditionele HDD's. Dan kun je volgend jaar bijvoorbeeld altijd nog een SSD erbij nemen.

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
CPU:
4770K, zeker niet slecht, maar let ook op de aantocht van de i7 4820K en de 6 core variant de i7 4930K. Deze Ivy Bridge E's hebben zeker potentie en bovendien zijn Socket 2011 moederborden al van zichzelf luxer.

Mobo:
Waarom de UD5H? Wat is het echte voordeel van dit Mobo t.o.v. de UD3H? De UD3H heeft 8 i.p.v. 10 sata poorten. Socket 2011: Gigabyte X79-UD3

GPU: GTX780 zal prima voldoen.

Behuizing:
De Cosmos II heb ik: past niet onder alle tafels en zal zeker niet eenvoudig te verplaatsen zijn. De 25kg ''Arbo-eis'' kan een nadeel zijn voor een bedrijf. Verder zeer luxe en de 9 kanaals 3-pins fancontroller voegt zeker wat toe. Ziet er professioneel uit.

Geheugen: Niets meer aan doen.

Voeding: Aangezien je fans nodig zult hebben is een fanless exemplaar overkill. De Corsair CX760(i) is een uitstekende keuze.

Opslag:
Primair: Samsung Pro SSD, deze is degelijk en snel, maar daar betaal je voor.
Secundair: 1TB EVO's en eventueel een 3TB HDD, al is dat misschien vloeken in de kerk.
Pagina: 1