Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn zoon heeft voor zijn nieuwe opleiding een prachtige MSI GT70 laptop aangeschaft. Top apparaat en alles werkt out-of-the-box prima. Hij heeft echter voor zijn studie een tweede windows installatie nodig. En daar gaat het mis.

De laptop beschikt over een SSD en HDD (1TB). De fabrieks-windows 8 staat op de SSD. En voor de tweede windows 8 installatie heb ik een primaire partitie aangemaakt op de HDD. De installatie verliep soepel en alles werkte prima. Tot de eerste reboot.

Het dualboot menu kwam keurig tevoorschijn en van daaruit geprobeerd de nieuwe HDD windows 8 op te starten. Dat lukte niet! Er gebeurde helemaal niets. Toen de SSD windows 8 geprobeerd op te starten en dat lukte wel. Nogmaals gereboot en nu verschijnt het dualboot menu helemaal niet meer. De laptop blijft rebooten.

Door tijdens dat proces op de F12 toetst te drukken komt uiteindelijk toch het dualboot menu tevoorschijn. En nu wil de HDD windows 8 wel opstarten en de SSD windows 8 niet meer. Met BCDEdit geprobeerd om het bootmenu te fixen. En tot op zekere hoogte is dat wel gelukt. Beide Windows 8 installaties willen nu (met de F12 truc) wel opstarten.

Deze situatie is natuurlijk niet echt ideaal en zoals het hoort. De afgelopen weken heb ik daarvoor extreem veel fora doorgelezen, maar nergens dit probleem kunnen vinden. Wie kan mij hier mee helpen? Zou heel graag willen dat het dualboot menu gewoon op de normale manier tevoorschijn komt na het opstarten van de laptop.

Ik heb overigens het idee dat met de F12 truc het dualboot menu wordt gestart vanaf de HDD. Dat moet toch veel sneller kunnen vanaf de SSD? Dat zou mooi zijn, maar vooreerst geen prio.

Alvast dank voor alle adviezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.S. Bach
  • Registratie: September 2008
  • Niet online

J.S. Bach

Geen dag zonder Bach

In msconfig kanje dat aanpassen
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LYtUh1Q.jpg

Johann Sebastian Bach

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Nivida_intel,

Dank voor je suggestie, ik ga eens kijken of msconfig het probleem kan verhelpen.
Zal nog feedback geven over de resultaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 18:23:
Beste Nivida_intel,

Dank voor je suggestie, ik ga eens kijken of msconfig het probleem kan verhelpen.
Zal nog feedback geven over de resultaten.
Misschien dat je ook gelijk even de regeltjes met betrekking op het doen van de groeten even wil doorlezen? Dat scheelt een aanhef bij je reactie 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de msconfig tip uitgevoerd en dit zijn de resultaten:
De laptop start nu normaal op en komt (zoals het ook hoort) automatisch met het bootmenu. De SSD windows 8 is nu als standaard ingesteld. En de HDD windows 8 als secundair.

De SSD windows 8 wil wel opstarten, maar de HDD windows 8 niet. Als die geselecteerd wordt, start de laptop opnieuw op en komt het bootmenu weer tevoorschijn.

Als ik vervolgens met msconfig de HDD weer als standaard instel, komt het bootmenu niet automatisch, maar willen wel beide windows 8 installaties opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ik betwijfel of dat wat Nivida_intel opgeeft je wel zal helpen. Ik denk namelijk dat je nu een of andere vreemde dual-boot constructie hebt met UEFI en BIOS/Legacy. De fabrieksinstallatie zal in UEFI mode draaien, maar je eigen installatie is mogelijk in Legacy mode gestart en zit je dus met een MBR schijf en bijbehorende Windows installatie. Dat is ook waarom je 'm niet ziet in je boot menu, maar via F12 moet uitvoeren.

Ik mis wat informatie over je installatie procedure dus. maar wellicht heb je ook geen idee hoe dit precies is gegaan omdat UEFI nieuw voor je is. Kijk daarom ook even in het BIOS wat er staat voor Legacy methodes.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is niet zo dat ik de HDD windows 8 installatie niet kan zien. Die staat keurig in het bootmenu. En kan ik dus ook opstarten als de HDD installatie als default ingesteld staat. Echter dan start het bootmenu niet automatisch.

Andersom; als ik de SSD windows 8 installatie als default instel, dan start het bootmenu wel automatisch maar is de HDD windows 8 niet op te starten. Na het selecteren reboot de laptop en verschijnt het bootmenu weer.

De BIOS instelling is UEFI en onder die omstandigheden is ook de HDD windows 8 installatie uitgevoerd. De HDD schijf (en ook de SSD) is GPT. De partitie waarop de HDD windows 8 installatie staat is primair en NTFS geformatteerd.

Overigens ben ik behoorlijk technisch onderlegd, dus je mag gerust technisch de diepte in duiken. Als er meer informatie nodig is, dan hoor ik dat graag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online
Hoe heb je die 2e installatie gemaakt, vanaf USB of DVD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Die is gemaakt vanaf DVD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Tip voor de volgende keer: doe een VHD installatie voor de tweede windows.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
alt-92 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:02:
Tip voor de volgende keer: doe een VHD installatie voor de tweede windows.
Dat is uiteraard een mogelijkheid, maar in dit geval niet wenselijk.
Het moet toch mogelijk zijn om twee windows 8 installaties naast elkaar te draaien?
Op zich werkt het wel, alleen geeft het dual-bootmenu problemen.
En die probeer ik - met behulp van jullie - hier op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:55:
[...]

Dat is uiteraard een mogelijkheid, maar in dit geval niet wenselijk.
Het moet toch mogelijk zijn om twee windows 8 installaties naast elkaar te draaien?
Op zich werkt het wel, alleen geeft het dual-bootmenu problemen.
En die probeer ik - met behulp van jullie - hier op te lossen.
Eh...waarom zou dat niet wenselijk zijn? Je einddoel is hetzelfde : twee Windows 8 versies die naast elkaar draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheVMaster schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 12:56:
[...]
Eh...waarom zou dat niet wenselijk zijn? Je einddoel is hetzelfde : twee Windows 8 versies die naast elkaar draaien.
Ja misschien heb je ook wel gelijk, onkunde van mijn kant.
Is er een mogelijkheid dat ik van de huidige installatie een VHD installatie maak?
Reden dat ik het vraag is omdat in de HDD windows 8 al de nodige updates en installaties zijn uitgevoerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

disk2vhd ?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Super, die Microsoft tool had ik vanmiddag ook gevonden.
Ga deze week proberen om de bestaande installatie om te zetten naar VHD.
En die vervolgens in het bootmenu te plaatsen via BCDEdit.

Laat hier nog weten wat de resultaten zijn.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat twee windows 8 installaties niet naast elkaar kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09 22:48

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Tuurlijk wel, maar zoals ik al aangaf moet je even opletten in welke modus de installer is gestart. Je dual boot werkt nu wel, maar met legacy opties blijkbaar. Helaas zet je Windows niet zo 1-2-3 om van BIOS naar UEFI modus. Je kan 't allicht proberen nadat je de VHD hebt gemaakt, heb je iig een werkend alternatief om te gebruiken.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Nu online
Hero of Time schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 20:34:
Tuurlijk wel, maar zoals ik al aangaf moet je even opletten in welke modus de installer is gestart. Je dual boot werkt nu wel, maar met legacy opties blijkbaar. Helaas zet je Windows niet zo 1-2-3 om van BIOS naar UEFI modus. Je kan 't allicht proberen nadat je de VHD hebt gemaakt, heb je iig een werkend alternatief om te gebruiken.
Klopt....om overigens Windows in UEFI modus te installeren kun je hem het beste installeren vanaf een FAT32 usb stick. Als je de Windows download usb tool dinges gebruikt, dan wordt de usb stick als NTFS geformatteerd en dan krijg je dus een UEFI install niet voor elkaar. Stick handmatig formatteren en dan de inhoud van de iso erheen kopieeren is dan de oplossing. Een iso mounten in Windows 8 is easy...gewoon dubbelklikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het mysterie is opgelost!

De reden dat de HDD windows 8 niet op de juiste manier wilde opstarten vanuit het bootmenu lag inderdaad aan het feit dat deze niet als UEFI versie geinstalleerd is. Ik heb nog geprobeerd om hier een VHD van te maken met disk2vhd, maar de VHD wilde niet goed opstarten. Dus ben ik overgegaan naar plan B.

Middels de tip van TheVMaster heb ik een UEFI install van windows 8 in een VHD gemaakt. Daarbij is het VHD bestand geplaatst op de HDD (niet de SSD). Dit ging vlekkeloos totdat de installatie een reboot probeerde uit te voeren. De laptop wilde alleen nog de HDD windows 8 opstarten. Uiteindelijk via een BCD backup het bootmenu weer terug kunnen krijgen. En van daaruit de SSD windows 8 opgestart. Vervolgens de HDD windows 8 partitie helemaal verwijderd en met msconfig de entry in het bootmenu verwijderd. Tot slot handmatig (via bcdedit) de VHD toegevoegd aan het bootmenu. En de vingers gekruisd.

Tot mijn grote verbazing kwam na de reboot het menu keurig in beeld met de beide windows 8 opties (SSD en VHD). De SSD windows 8 wilde prima opstarten, maar de VHD installatie gaf bij het opstarten de foutcode 0xc000000e. Het internet weer nagezocht naar deze foutcode in combinatie met UEFI en VHD. Wat mij opviel is dat er bijzonder weinig (tot bijna geen) informatie hierover beschikbaar is. Ook niet op de Microsoft website.

Uit twee separate berichten heb ik wat aanwijzingen gehaald die logisch op mij overkwamen. Een opmerking over de plek waar de VHD staat en een opmerking over de werking van de 'Fast boot' optie in de bios. De theorie hierachter is de reden voor de 0xc000000e foutcode (het niet kunnen laden van een opstart bestand) en de beperkte beschikbaarheid van hardware (HDD) tijdens het booten als 'Fast boot' aan staat. In mijn geval start ik op van de SSD en is de HDD met 'Fast boot' aan nog niet beschikbaar. Dus logisch dat de foutcode ontstaat op het moment dat de VHD probeert op te starten.

Toen ik de optie 'Fast boot' uit heb gezet werkte alles perfect! Zelf na meerdere reboots vanuit verschillende scenarios blijft het stabiel en goed werken.

Iedereen bedankt voor de hints en tips die uiteindelijk zeker nuttig en bruikbaar zijn geweest. Heb hiermee het werken met een VHD ontdekt en is absoluut aan te raden voor iedereen die meerdere OS installaties nodig heeft.
Pagina: 1