Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
geeft een kleinere uitsnede dan de sensor ontvangt.Als je al echte vingetting zou hebben met een lens zou dat op een zoeker minder moeten opvallen dan op de uiteindelijke foto.
en heb je last dan donkere hoeken of zie je echt een zwarte kring aan de hoeken?
ik weet niet precies wat er aan de hand is maar kan je misschien met je mobiel een fototje maken door de zoeker? het klinkt iig als een vreemd probleem.
[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 26-08-2013 13:44 ]
ora et labora
Is een kring die loopt van rechtsboven naar rechtsonder. Zeg maar soort halve cirkel.
Is er iemand hier met een 650D die dit even wil bekijken met zijn exemplaar?
Apple iPhone 16 Pro Max Apple Macbook Pro M4 16" ○ Kia Stonic DynamicPlus 2023 ○ Renault Espace 2024 Iconic Full Hybrid 200
Maar dan zou ik toch ook verschoven foto's moeten zien?
Als je het niet vertrouwd zou ik even contact opnemen met bedrijven als Rofa Repair ofzo
Verwijderd
Ik zou eerder denken aan een stofje of haartje aan de onderkant van de zoeker behuizing, daar waar de spiegel het licht naar de zoeker weerkaatst. Wanneer de lens verwijderd is, staat dat immers vrij aan omgevings lucht en stof.
Gewoon eens met een blaasbalg boven de spiegel blazen, en dan is het vermoedelijk verdwenen.
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Effect van prisma bedoel je?Ventieldopje schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:20:
Je zou dan geen verschoven foto's zien en het effect uberhaubt niet zien op je foto's (m.u.v. het normale vignet).
Als je het niet vertrouwd zou ik even contact opnemen met bedrijven als Rofa Repair ofzo
Dat je geen verschoven foto's ziet en het vignet wat je in de zoeker ziet ook niet op de foto's terug zietfreddyathlon schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:27:
[...]
Ik begrijp je reactie niet helemaal. Effect van prisma bedoel je?
Maar zoals Nomad al aangaf, we kunnen blijven gokken maar ga gewoon even langs een winkel
Jawel, want dat prisma zit in het lichtpad naar jouw oog. Niet in het lichtpad richting de sensor. Dus het kan prima dat een verschoven prisma zorgt voor een verstoring van je zoekerbeeld, terwijl je er niets van ziet op de foto's.freddyathlon schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:08:
Precies, dus dan kan het geen verschoven prisma zijn?
Google maar eens naar een dwarsdoorsnede van een dSLR. Het prisma (of een systeem van spiegels bij goedkopere modellen) zit bovenin die uitstulping op je camera, tussen matglas en zoeker
Een 650D heeft overigens geen prisma in de zoeker, maar een set van 5 spiegels. Dus een verschoven prisma is het inderdaad niet, maar het kan theoretisch wel een probleem met die spiegels zijn, wat in feite op hetzelfde neerkomt.
[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 26-08-2013 16:39 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De eerste man zag het niet eens en wilde me alleen maar de zaak uit hebben.
Bij de 2e zaak werd ik zeer goed geholpen. De man liep met me naar buiten en keek zelf door de zoeker richting de lucht.
Ook hij kon aan de rechterkant de cirkelvorm zien. Maar je moet wel goed kijken en weten dat het er zit.
Volgens hem zit het in het matglas. Dat daar een soort vorm inzit.
Het kan geen kwaad en hoort er nu eenmaal bij. Niks aan te doen.
Dus dan maar zo laten zitten. Het is niet erg.
Denk dat het over tijdje niet meer opvalt
Als je dat zeker weet zou je eens kunnen informeren wat het kost om het matglas te laten vervangen (doe er dan gelijk een super precision matglas in!). Hopen dat het dan is opgelostfreddyathlon schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 21:54:
Ik ben vandaag langs 2 fotozaken in de buurt gegaan.
De eerste man zag het niet eens en wilde me alleen maar de zaak uit hebben.
Bij de 2e zaak werd ik zeer goed geholpen. De man liep met me naar buiten en keek zelf door de zoeker richting de lucht.
Ook hij kon aan de rechterkant de cirkelvorm zien. Maar je moet wel goed kijken en weten dat het er zit.
Volgens hem zit het in het matglas. Dat daar een soort vorm inzit.
Het kan geen kwaad en hoort er nu eenmaal bij. Niks aan te doen.
Dus dan maar zo laten zitten. Het is niet erg.
Denk dat het over tijdje niet meer opvalt
Verwijderd
Met de twee lenzen die hij heeft, heeft hij geen enkel voordeel, maar wel de nadelen. De zoeker is dan namelijk een tot twee stops donkerder. Absoluut niet doen dus!!
Stomme vraag misschien maar wat is het nut van een super precision matglas? worden je foto's dan spontaan tien keer zo goed?Ventieldopje schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 12:19:
[...]
Als je dat zeker weet zou je eens kunnen informeren wat het kost om het matglas te laten vervangen (doe er dan gelijk een super precision matglas in!). Hopen dat het dan is opgelost
Daar kunnen bepaalde foto's oneindig keer beter van worden... en anderen weer totaal niet.marceltuit schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 19:30:
Stomme vraag misschien maar wat is het nut van een super precision matglas? worden je foto's dan spontaan tien keer zo goed?
Het is een hulpmiddel bij het handmatig focussen waarbij je het scherptevlak beter ziet bij kleine DoF (je ziet de DoF juist ook beter). Bij een standaard matglas is bijna alles scherp te zien, zodat er ook meer licht je zoeker in komt.
Maar zoals AHBdV al zegt: als je niet manueel focust met lichtsterke lenzen heb je er heel weinig aan en heb je juist meer last van een donkere zoeker.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Nouja het was maar een idee, aangezien je hem zelf niet kan vervangen bij de 60D volgens mij. Als je het dan doet laat het dan goed doen, mocht je ooit eens met primes gaan schieten dan is het echt onmisbaar vind ik