Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Ik zit met het volgende cooling probleem.
Mijn bord, z87mx heeft 5 headers, waarvan 4 pwm gestuurd zijn. De 2 intake fans, cpu fan en de outtake zijn allemaal op deze headers aangesloten.

Cpu fan schaalt netjes met de temp mee. Systeem fans zijn blijkbaar op de case temp afgesteld, die nooit boven de 30c komt, en blijven altijd op stock draaien!
In een gaming scenario worden de kaart en mijn cpu enorm warm; warmte wordt niet aftgevoerd, case temp stijgt niet ver genoeg om de systeem fans aan te sturen.

Momenteel red ik het met speedfan, maar zoek wel naar een permanente oplossing. Is het mogelijk om alle fans vanuit molex met pwm signaal van cpu header aan te sturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fungho
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 03-09 12:36
Kijk uit naar een fancontroller. Zie hiervoor de Pricewatch: http://tweakers.net/categ...ollers-en-lcds/producten/

Hiermee kun je fanspeed van je fans individueel of in groepen regelen. Je kunt naar mijn weten ook op temperatuur sturen door temperatuursensors te monteren in je kast (worden meegeleverd).

i7 4790k @ stock w. Scythe Mugen 3 PCGH edition // ASUS Sabertooth Z87 // Corsair Vengeance LP 16 GB ddr3 // Gigabyte Aorus RTX 2080 Super @ stock // Samsung 840 120GB // Seagate Barracuda 7.2k 3TB // Corsair TX750M // Corsair Carbide 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

pricewatch: Gelid Solutions PWM 1-to-4 Splitter
pricewatch unsorted: Akasa Akasa smart pwm cable for 5pwm case fans and coolers, sata power (flex (ak-cbfa07-45)

Edit: ik heb zojuist in de handleiding van je moederbord gekeken (http://download.gigabyte....manual_ga-z87mx-d3h_e.pdf) en op pagina 46 staat dat je Sys fan 1 tot en met 3 toch moet kunnen regelen. Dus wellicht heb je geen splitterkabeltjes of fancontroller nodig.

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t0tum
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 25-11-2023
Ha, dit is wat ik nodig heb, bedankt!

Klopt, de fans kan ik in bios instellen met rpm/°C. Met de hoogste instelwaarde komen ze niet boven 400rpm uit, want dit is volgens de case sensor de laagste stand. Ik vindt dit een kromme ontwerp van gigabyte, case sensor meldt nauwelijks een temp stijging, ook als is het binnen 30° zoals afgelopen maand.