• Piet400
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:40
Er zal vast al het e.e.a. over zijn gezegd, maar ik vroeg me af of er een test is of mogelijk ervaringsdeskundigen die recentelijk een compact camera hebben gekocht met HD film mogelijkheid.

Ik heb nu een 10 MPixel Sony compact camera (dsc-n2) en een Sony video camera (dcr-hc40e) welke nog met DV bandjes werkt.
Ondanks dat de foto camera best wel goede foto's maakt ben ik op zoek naar een camera die ook de video camera vervangt. Met de huidige camera kan ook worden gefilmd, echter is de kwaliteit daarvan niet super.

Zijn er (compact) camera's die goede HD film opnames kunnen maken ? zo ja wat kan je me aanraden ?

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Misschien helpt het als je iets duidelijker maakt of je nu wel op zoek bent naar een fotocamera met video mogelijkheden (omdat je vnl foto's neemt), danwel een videocamera met foto mogelijkheden (omdat je vnl filmt).

Altijd ook zo handig een budget mee te geven, en eventueel een paar modellen te noemen die je zelf al in het oog waren gesprongen.

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:34

SomerenV

It's something!

Piet400 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 11:35:
Zijn er (compact) camera's die goede HD film opnames kunnen maken ? zo ja wat kan je me aanraden ?
Wat versta jij onder 'goede HD film opnames'? Is het voor vakantiekiekjes? Evenementen? Feesten? Je hondje dat door te tuin dartelt? De kids die helemaal onder de modder zitten? Iets meer informatie zou wel fijn zijn. Zo ben ik van mening dat mijn de beelden die mijn Lumia 920 (smartphone) opneemt goed genoeg zijn qua kwaliteit voor wat spontane momenten.

Hier wat voorbeelden van camera's die volgens mij wel mooie beelden schieten:

pricewatch: Sony Cyber-shot DSC-WX50 Zwart
pricewatch: Canon Powershot SX260 HS Zwart
pricewatch: Canon Ixus 240 HS Zwart
pricewatch: Nikon Coolpix L820 Zwart

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-01 11:54
De Sony WX50 is een iets ouder model (overigens wel vrij goed). Heb er laatst ééntje van MP op de kop getikt voor €60, dus die €199 bij conrad is niet helemaal realistisch. Dat ding zou net als de Canon Ixus 240 HS ongeveer rond de €100 moeten zitten.

• Piet400
thnx.

Ik gebruik het toestel voornamelijk privé, het hoeft dus geen dure professionele camera te zijn.
denk aan vakantie foto's, foto's van de kids, etc.

een smartphone is geen optie, dat lijkt me helemaal niks. heb zelf een iphone 5, die maakt best mooie plaatjes en filmpjes, maar ik zoek toch meer een fotocamera met film functionaliteit.
budget denk ik aan 300 á 400 euro.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ik weet niet of je een compactcamera wilt of dat een DSLR ook een optie is, maar anders zou je dit eens kunnen bekijken:

pricewatch: Canon EOS 1100D + EF-S 18-55mm IS II Zwart

Goede foto's en video's (geen 1080p). Wel handmatige focus tijdens filmen. En anders blijf ik bij m'n vorige vier producten.

• Piet400
Ik las net een stukje over de Sony HX50V en dat lijkt me toch een hele mooie camera, iemand ervaring hiermee ?

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Ik heb er persoonlijk geen ervaring mee maar hier heb je een een review: http://zoom.nl/artikel/re...sony-cybershot-hx50v.html

• Supremo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-09-2018
De Sony HX reeks heeft altijd bekend gestaan om de relatief goede filmkwaliteit.
Op Youtube kun je vaak genoeg bronmateriaal vinden. YouTube: Sony DSC-HX50 Compact Camera | Video & 30x Zoom Quality Test | MyKeyReviews
Of als zoekterm "Sony HX50 video test" gebruiken.
Vergeet niet dat je op Youtube maar de helft van de oorspronkelijke framerate krijgt.

• Piet400
Top, ziet er goed uit.
deze camera heeft een framerate van 50 beelden per seconde, ik heb ook ergens gezien dat er camera's zijn met 60 beelden per seconde, is dat de moeite waard of is 50 meer dan voldoende voor goede film kwaliteit ?

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
60 is eigenlijk meer voor de Amerikaanse markt.

Wij in Europa gebruiken normaal PAL aan 25fps, en 50 is hier mooi het dubbele van. 60 is zowat het dubbele van de de NTSC standaard 29,97fps. 50fps is (in theorie) hier dus aan te raden zelfs. Het verschil tussen de 2 zie ik echter niet (getest met mijn eigen camcorder).

[ Voor 3% gewijzigd door v0LrAtH op 27-08-2013 10:11 ]

• SomerenV

SomerenV

It's something!

v0LrAtH schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:10:
60 is eigenlijk meer voor de Amerikaanse markt.

Wij in Europa gebruiken normaal PAL aan 25fps, en 50 is hier mooi het dubbele van. 60 is zowat het dubbele van de de NTSC standaard 29,97fps. 50fps is (in theorie) hier dus aan te raden zelfs. Het verschil tussen de 2 zie ik echter niet (getest met mijn eigen camcorder).
Dat verschil is er wel degelijk, maar dat zie je niet terug in de kwaliteit. Lampen in Europa zitten op de 50Hz en met 60fps zie je een lichte flickering in het licht. Met 50fps zie je dat niet. Daarom is het dus aan te raden om op 50fps te draaien. Die 10fps verschil ga je in kwaliteit niet merken.

Pagina: 1