Stille pc: Slipstream of Glidestream pwm

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartBlackMagic
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-09 08:55
Sinds kort heb ik dit nieuw systeem.
Het moest veelzijdig en vooral stil zijn! Nu ben 'k al zeer tevreden. Met wat surfen komt de cpu temp niet boven 27° en bij stresstesten niet boven de 49° (cpu fan: 1200 rpm, 3 casefans 6-7xx rpm).

Nu wil 'k nog een stap verder gaan en de casefans vervangen door ofwel de Scythe Slipstream 3-pin (SY1225SL12SL 500 rpm) ofwel de Scythe Glidestream 4-pin pwm (SY1225HB12M-P 0-1300 rpm).
Welke kiezen?
Als iemand nog tips heeft voor de rest om het geheel nog stiller te krijgen, zeker welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gholt
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 02-08 15:32

Gholt

Oliebol

Deze Scythe fan's die je hier laat zien zijn inderdaad erg stil maar ze draaien wel ERG langzaam (De Slip Stream die je hier laat zien), ze zullen dus zeker niet erg geweldig koelen, maar de Glidestream die je hier laat zien draait maximaal op 1300RPM, als ze werkelijk zo stil zijn als ze zeggen zou dit een redelijk goede aankoop zijn al kan je makkelijk fan's krijgen die nog een tikje stiller zijn.

Als je betere koeling met goed geluid zoekt raad ik je zeker de Be Quiet! Silent Wings aan, moet je wel even goed rondzoeken voor het goede RPM die je wilt, ik raad je zeker iets boven de 1000RPM aan, daaronder is erg langzaam, maar dat is dan m'n persoonlijke mening.

Neem bijvoorbeeld de Corsair AF120 Quiet Edition
pricewatch: Corsair AF120 Quiet Edition, 120mm
Deze fan's draaien maximaal op 1100RPM en maken niet meer geluid dan 21dB (dit vind ik persoonlijk al redelijk weinig voor deze snelheid), maar je kunt natuurlijk altijd nog opzoek gaan naar andere stille fan's met een redelijke prestatie.

[ Voor 46% gewijzigd door Gholt op 26-08-2013 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 20-02 17:08

Consigliere

Engineer

De vraag die eigenlijk openstaan is waarom wil je zo stil?
Want misschien ga je nu met nieuwe fans misschien 1 a 2 db lager zitten dan dat je nu al zit?

In mijn huidige setup hoor ik de GPU boven de 5 casefans uitkomen namelijk.

Grtz

Bim Engineer Sanitaire Technieken PvOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartBlackMagic
Je hebt wel een punt inzake die GPU fans, die maken bij mij ook het meeste lawaai, maar ook daar hoop 'k een oplossing te vinden. Van de GTX 680 is ook een passieve variant verschenen.
Mijn voeding loopt semi-passief. De cpu cooler is heel erg stil. De harde schijf kan 'k een spindown laten doen (al moet 'k dat manueel doen met HDDscan, Windows doet het niet).

Als die scythes werkelijk 1 a 2 db winst oplevert, is dat al de moeite voor mij. De vraag is eerder: zal 'k gaan voor de 4-pin pwm of de 500rpm 3-pin versie, ik kan ze ook allebei kopen en testen maar 'k hoop dat hier iemand langskomt die ervaring heeft met beide :-) of misschien iemand die nóg stillere fans kent, al betwijfel 'k dat ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Geluid

Een verhoging van de geluidssterkte met 1 dB [1] is voor het menselijk gehoor bij heel goed concentreren en luisteren nog nét waarneembaar. Een verhoging met 3 dB wordt waargenomen als een verdubbeling van de geluidsdruk.

Dus die 1 a 2 db minder.. volgens mij merk je daar dus helemaal niets van.

Waar je imo meer profijt van zult hebben in een gpu met passieve koeling en een ssd ipv een hdd..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BartBlackMagic
Er zitten twee SSD's in; op de HDD staat bulk data die 'k minder vaak nodig heb en games (als 'k game mag die hdd gerust uit slaapstand komen).
Die passieve GPU koeler komt er zodra er een beschikbaar is, heb er tot nu toe nog geen gevonden.

Stel dat 'k de pwm versie neem (0 - 1300 rpm), dan vraag 'k mij af hoe snel deze gaat draaien zonder dat 'k iets aan de software verander. In Windows is er gigabyte Easytune om de levels van al de fans in te stellen, werkt prima. Dus neem dat 'k een kale linux installeer, is het de bios die de fans regelt? De bios moet dan volgens mij toch ook weten wat de rpm-range van zo een koeler is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Consigliere

Consigliere

Engineer

Ik heb zelf een EX58UD-Rrev 1.0 bord van Gigabyte en indd 3 van de 4 fans aangesloten via PWM.

Ik heb easytune 6 draaien en ik hoor ze niet tot nauwelijks draaien, dan draaien ze ongeveer op 1k rpm
Dus als ik ze in zou stellen op minder rpm vraag ik me wel af of ik mijn koelcapaciteit nog haal.

Wat er met Linux gebeurd durf ik niet te zeggen.. geen ervaring mee. Succes

Pagina: 1