Netwerk uitbreiden middels PowerLan

Pagina: 1
Acties:

• Cpri
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-03-2023
Graag wil ik mijn netwerk uitbreiden zodat ik op zolder een betere wifi ontvangst heb en dat ik mijn garage ook een bedraade aansluiting heb.

De huidige situatie is als volgt.
Router + Wifi: tp-link wr1043nd (begane grond)
HTPC Server (FTP, bittorrent, Media player) (begane ground)
Backup NAS, 1ste verdieping bekabeld aangesloten

Graag wil ik nu de NAS verhuizen naar de garage (deze staat los van het huis maar er loopt wel een elektriciteitskabel van mijn meterkast naar de garage).
Tevens heb ik een vrij zwak wifi signaal op mijn zolder.
Aangezien mijn twee dochters steeds meer met de computer gedaan doen (ook voor school ;-) ) en ik geen nieuwe kabels wil/kan trekken wil ik mijn wifi signaal op zolder verbeteren middels een extra wifi access point. Hiervoor heb ik dan natuurlijk wel ergens een bedraad ethernet punt voor nodig

Ik heb hiervoor de volgende oplossing bedacht.
TL-WPA4220KIT + TL-PA4010P
In het stopcontact naast de router gebruik ik de TL-PA4010P module
In de garage plaats ik de TL-PA4010 (deze sit bij de TL-WPA4220KIT)
Op zolder gebruik ik dan de overgebleven TL-WPA4220. Deze laat ik de wifi gegevens van de router clonen

Aangezien de NAS enkel voor backup doeleinde wordt gebruikt en niet voor het streamen van multimedia bestanden (daar heb ik mijn HTPC server voor) mijn ik geen hoge snelheid nodig.

De vraag is nu is de oplossing die ik heb bedacht, inderdaad ok is of zijn er betere/simpelere oplossing hiervoor te bedenken.
Daarnaast zijn er nog punten waar ik rekening moet houden wanneer ik zo'n soort oplossing implementeer

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het gaat ws wel werken, maar pas op dat je niet bedrogen uitkomt. Als je geluk hebt haal je 80Mbit over powerline; vaak is het veel minder of werkt het helemaal niet. Over meerdere groepen heen is al vrij lastig. Het kan werken, maar je hebt geen garantie.

Waarom zou je je NAS naar je garage willen verplaatsen? Is er een reden dat ie niet ergens in de meterkast ofzo kan?

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Cpri
Helaas komt mijn kabel niet binnen in mijn meterkast dus heb ik ook geen lan aansluiting daar zitten.
Daarnaast is het grote voordeel dat de grage los staat van het huis zodat je de backup op een fysiek ander locatie heb dan de originele data.

80Mbit zou niet zo'n probleem moeten zijn aangezien ik voor het backuppen van de data synctoy draai. De hoeveelheid data blijft hierdoor redelijk beperkt.

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 23-10 06:46
Powerline is helaas van erg veel dingen afhankelijk. Voorspellen hoe snel het wordt is erg lastig.

Helaas haal ik in mijn huis met een 500Mbps homeplugAV setje met 4 adapters met geluk slechts 30Mbps, maar soms ook trager.

Mijn advies: als je een setje koopt, zorg dat je het kan inruilen als het niet/te slecht werkt. Het zal waarschijnlijk wel werken, maar afhankelijk aan de grootte van je huis, de kwaliteit van de bekabeling en de hoeveelheid interferentie, kan de snelheid erg slecht worden. Maar als je zorgt dat als het niet goed werkt, je ze terug kan brengen, kan je er moeilijk een buil aan vallen.

• Cpri
@ Niet Henk,

Heb jij voor mij dan een link waar ik volgens deze afspraak zo'n set kan kopen meestal doe ik dit via het internet, alvast bedankt