Toon posts:

Upgrade naar win 7 verstandig

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een zakelijke computer met de volgende eigenschappen:

Het is een computer uit 2003 en op dit moment niet vervangbaar
Pentium 4 cpu 3 ghz
Kloksnelheid 2.99 ghz 1 gb
ati radeon 9200 se 128 mb

Volgens de systeemvereisten zou een upgrade prima mogelijk zijn, iets wat microsoft ook bevestigd.

Ik ben naar diverse winkels geweest, heb veel op internet gezocht en krijg tegenstrijdige adviezen,, de een zeg dat ik een onwerkbare trage pc krijg de andere zegt dat het makkelijkmoet kunnen.

Ik zelf ben geneigd om wel over te stappen met oog op het stil zetten van de support en de standaardisatie van het park.

Wat is jullie ervaring? Valt win7 zwaar uit? Zouden jullie de overstap wagen? Ik kom er zelf niet meer uit.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-10 15:32
Ik heb windows 7 zelf een tijdje op een e4500 icm 1 gb geheugen gedraaid.
Dit was een ware hel...

Tenzij je veel geduld hebt kan ik het je niet aanraden.
Geheugen is zwaar aan de krappe kant (ook al zal het best draaien).
De videokaart is gewoon verouderd.

Ik betwijfel of je al normaal kan browsen.

[ Voor 32% gewijzigd door Electromonkey op 26-08-2013 00:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BDHowner
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:11
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 00:23:
1. Pentium 4 cpu 3 ghz
2. Kloksnelheid 2.99 ghz 1 gb
3. ati radeon 9200 se 128 mb
1. Zou Windows 7 prima moeten kunnen draaien, mits je geen exotische software draait en het rustig houd (dus bijv. een enkele taak tegelijk)...
2. 1 GB is te weinig. Windows gebruikt zelf al een flinke hap (80% hiervan bij wat uitgewerkte installaties?), alles wat je er overheen gaat gaat naar de (waarschijnlijk ook verouderde) HDD, wat de snelheid flink doet afnemen. Met 2 GB zou je wel wegkomen denk ik zo :).
3. Ik had een Radeon 9600, echter nooit echt op Windows 7 gebruik dacht ik. Voor wat vensters voldoende gok ik, voor (HD) video e.d. wellicht niet. Je CPU kan die klappen (video e.d. dus) ook niet goed opvangen...

Hou er overigens rekening mee dat de grootste uitdaging wellicht niet de hardware is, maar de software. Voor sommige oudere chips op je moederbord e.d. is wellicht geen driver beschikbaar voor Windows. Zelfs dingen die je niet verwacht kunnen moeilijk gaan doen (zo kon mijn DVD-brander de installatie-DVD niet eens lezen). Op een gegeven moment wilde ik alles in huis van XP af hebben, en heb ik de oudere systemen voor een habbekrats verkocht. Vaak kun je voor een paar honderd euro de snelheid flink opvoeren door een nieuwere PC aan te schaffen. Vaak word je PC kleiner, zuiniger en produceert hij minder hitte en herrie. Tevens zullen nieuwere versies van Windows dan ondersteund worden (vaak meerdere, systemen die drivers voor Windows Vista hebben werken bijv. vaak ook in Windows 8 ).

Wat is eigenlijk de reden dat hij niet te vervangen is?

[ Voor 23% gewijzigd door BDHowner op 26-08-2013 00:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
BDHowner schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 00:42:
[...]

1. Zou Windows 7 prima moeten kunnen draaien, mits je geen exotische software draait en het rustig houd (dus bijv. een enkele taak tegelijk)...
2. 1 GB is te weinig. Windows gebruikt zelf al een flinke hap (80% hiervan bij wat uitgewerkte installaties?), alles wat je er overheen gaat gaat naar de (waarschijnlijk ook verouderde) HDD, wat de snelheid flink doet afnemen. Met 2 GB zou je wel wegkomen denk ik zo :).
3. Ik had een Radeon 9600, echter nooit echt op Windows 7 gebruik dacht ik. Voor wat vensters voldoende gok ik, voor (HD) video e.d. wellicht niet. Je CPU kan die klappen (video e.d. dus) ook niet goed opvangen...

Hou er overigens rekening mee dat de grootste uitdaging wellicht niet de hardware is, maar de software. Voor sommige oudere chips op je moederbord e.d. is wellicht geen driver beschikbaar voor Windows. Zelfs dingen die je niet verwacht kunnen moeilijk gaan doen (zo kon mijn DVD-brander de installatie-DVD niet eens lezen). Op een gegeven moment wilde ik alles in huis van XP af hebben, en heb ik de oudere systemen voor een habbekrats verkocht. Vaak kun je voor een paar honderd euro de snelheid flink opvoeren door een nieuwere PC aan te schaffen. Vaak word je PC kleiner, zuiniger en produceert hij minder hitte en herrie. Tevens zullen nieuwere versies van Windows dan ondersteund worden (vaak meerdere, systemen die drivers voor Windows Vista hebben werken bijv. vaak ook in Windows 8 ).

Wat is eigenlijk de reden dat hij niet te vervangen is?
Het is een zakelijke pc, met teveel informatie erop i know back uppen maar dat komt er niet van.

Belangerijkste probleem is de crisis, ik betaal liever mijn personeel dan dat ik investeer in it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:54

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Meer geheugen erin proppen anders = NO GO, zelfs als je alles afzet gaat het nog zwaar traag worden.

Welke Windows staat er nu op?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dragunov
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-09 00:38
Waarschijnlijk XP...

Maar ik zou zeker geen Win7 op dat systeem zetten, liever dan nieuwe kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 23:52
Als je niet door kunt werken is het nog veel duurder...

V&A aangeboden: Dell Inspiron 560 MT (D005604a)

Nieuwere bak inclusief 7 licentie voor €150. Das een paar tientjes meer als alleen de licentie voor dat barrel dat je nu gebruikt. Mocht je dat niet kunnen investeren dan zou ik alvast de faillissementspapieren gaan invullen.

[ Voor 17% gewijzigd door Willaaam op 26-08-2013 02:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

P4 gaat al waardeloos om met geheugen, 2gb en W7 is al geen lekkere combi, dus nee dat wordt hem niet. Ook heb je voor W7 naar mijn mening minimaal 4gb nodig.

Natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan, maar ik zou zeker een nieuwe pc kopen.. Voor een paar honderd euro heb je al een computer die x5 sneller is, veel zuiniger is en W7 of W8 kan draaien, dus ook veel en veel veiliger is.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:03
Er vanuit gaande dat je Windows 7 aanschaft (zakelijk), vind ik het een belachelijk geldbedrag dat je nog in zo'n oude pc steekt. Stel dat je het niet volgens de regels doet en je kunt het zelf installeren (waarbij je geen data kwijt raakt!), zou ik het gewoon doen. Het systeem zal kaal met MS Security Essentials redelijk draaien. Dat wil zeggen: snel genoeg om één programma tegelijk op een redelijk trage snelheid te bedienen.

Wil je meer programma's tegelijk draaien of ga je alles via de correcte weg bewandelen (legaal)? Begin dan niet aan die computer te sleutelen, maar ga voor iets nieuws. +garantie +snelheid +betrouwbaarheid

Die tip van Willaaam is nog niet slecht. Voor 150 euro ben je klaar. WAY better.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Sjarelke schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 02:53:
Er vanuit gaande dat je Windows 7 aanschaft (zakelijk), vind ik het een belachelijk geldbedrag dat je nog in zo'n oude pc steekt. Stel dat je het niet volgens de regels doet en je kunt het zelf installeren (waarbij je geen data kwijt raakt!), zou ik het gewoon doen. Het systeem zal kaal met MS Security Essentials redelijk draaien. Dat wil zeggen: snel genoeg om één programma tegelijk op een redelijk trage snelheid te bedienen.

Wil je meer programma's tegelijk draaien of ga je alles via de correcte weg bewandelen (legaal)? Begin dan niet aan die computer te sleutelen, maar ga voor iets nieuws. +garantie +snelheid +betrouwbaarheid

Die tip van Willaaam is nog niet slecht. Voor 150 euro ben je klaar. WAY better.
Over een gekraakte windows praten is een hele makkelijke manier om naar banland te gaan hier op tweakers ;)

Maar, zelfs al zou je het doen [wat gewoon vreselijk dom is in een bedrijf], dan is de bovenstaande nog erg hoopvol. Mijn laptop draaide met 2gb RAM echt afschuwlijk traag. En dat was met een GPU en CPU die misschien wel 3x of 4x zo snel zijn als een P4 met ATI 9200

Elke euro die je eraan uitgeeft, is een euro teveel. Voor 300 euro of minder heb je een systeem dat veel sneller en zuiniger is. En dan is de BTW nog aftrekbaar :P

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjarelke
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-10 17:03
VasZaitsev schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 02:58:
[...]

Over een gekraakte windows praten is een hele makkelijke manier om naar banland te gaan hier op tweakers ;)
...
Ik had het over een nog niet geactiveerde versie van Windows 7 die je een paar keer re-armed 8)7.
Maar ook een gekraakte versie is blijkbaar een optie volgens jou :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Gaat prima werken, mits je er een SSD in kunt zetten. Sommige Pentium 4 bakken hebben een SATA poort. AHCI is niet eens nodig.

Zonder SSD niet aan beginnen.

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 26-08-2013 03:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-10 20:53

TheVMaster

Moderator WOS
Sjarelke schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 02:53:

Mwahh....voor 150 euro zou ik (zeker zakelijk) het risico niet willen lopen om het 'niet volgens de regels' te willen doen.
Sjarelke schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 03:04:
[...]

Ik had het over een nog niet geactiveerde versie van Windows 7 die je een paar keer re-armed 8)7.
Maar ook een gekraakte versie is blijkbaar een optie volgens jou :9~
Een gekraakte versie van Windows is natuurlijk not-done. Overigens denk ik niet dat je zakelijk iedere 30 dagen je Windows wilt re-armen, maar goed....

Zelf zou ik overigens om de continuïteit te waarborgen wel 150 euro willen investeren om die pc te vervangen, dan zelf maar 150 euro minder in de pocket lijkt mij dan zo. Als de boel omvalt, of je niet meer kunt werken kost het denk ik al snel meer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TECHcrime
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 10-10 11:32
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 01:33:
[...]

Het is een zakelijke pc, met teveel informatie erop i know back uppen maar dat komt er niet van.

Belangerijkste probleem is de crisis, ik betaal liever mijn personeel dan dat ik investeer in it.
Waarom koop je dan niet een geheel nieuwe pc en plaats je de oude HDD erbij? Windows map ervan verwijderen en je hebt alles wat je op je oude pc ook had aan bestanden (Programma's wel opnieuw installeren). Zorg wel dat je een backup maakt erna, want wie weet hoe lang je HDD het nog gaat volhouden ;)

Ik ben dan wel geen eigenaar van een bedrijf ofzo, maar investeren in IT is erg belangrijk.

[ Voor 7% gewijzigd door TECHcrime op 26-08-2013 06:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
TECHcrime schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 06:56:
[...]

Waarom koop je dan niet een geheel nieuwe pc en plaats je de oude HDD erbij? Windows map ervan verwijderen en je hebt alles wat je op je oude pc ook had aan bestanden (Programma's wel opnieuw installeren). Zorg wel dat je een backup maakt erna, want wie weet hoe lang je HDD het nog gaat volhouden ;)

Ik ben dan wel geen eigenaar van een bedrijf ofzo, maar investeren in IT is erg belangrijk.
Probleem kan natuurlijk wel zijn dat de 'setups' van al die applicaties er niet meer zijn. In dat geval zou een P2V een oplossing kunnen zijn (om in ieder geval die oude applicaties te behouden, naast natuurlijk het vervangen van die machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sorcees
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

sorcees

Atari 2600 woody

Als je er niet aan toe komt te back-uppen, dan laat het upgraden van de PC maar helemaal achterwege.
Zowiezo eerst een backup maken, ook als je nog niet naar Win7 gaat.
Zakelijk en geen backup = economische misdaad.

Cititzen of Ladonia

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:51
Willaaam schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 02:43:
Als je niet door kunt werken is het nog veel duurder...

V&A aangeboden: Dell Inspiron 560 MT (D005604a)

Nieuwere bak inclusief 7 licentie voor €150. Das een paar tientjes meer als alleen de licentie voor dat barrel dat je nu gebruikt. Mocht je dat niet kunnen investeren dan zou ik alvast de faillissementspapieren gaan invullen.
Dit was dus ook mijn gedachte... Als het salaris van je personeel afhangt van 1 pc (desnoods nieuw a €500) dan zou ik me toch echt zorgen maken over andere dingen in plaats van, welk os er op een bepaalde pc draait wegens standarisatie....

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Met die specs zou ik het niet doen. Windows 7 werkt in mijn ervaring pas goed als je een dual core met minimaal 2Gb RAM. Videokaart moet minimaal DirectX 9 ondersteunen, en nog belangrijker er moeten W7 drivers voor zijn.

Waarom niet investeren in een nieuwe PC? Na 10 jaar mag dat wel. ;) En een nieuwe desktop hoeft echt niet duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:37
Ik zou eerst maar eens investeren in een goede back-up oplossing voordat je ook maar denkt aan upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-10 11:40
[...]

Waarom zou je dan wel willen investeren in W7 vraag ik me dan af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een upgrade brengt altijd risico's met zit mee, hoe klein ook, en is zonder backup niet aan te raden. Ik vind het eigenlijk al te triest voor woorden dat ondernemers zo weinig verantwoordelijkheid nemen op IT gebied, maar geen backups maken van cruciale systemen is gewoon geen excuus voor.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
MaD_co schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:36:
[...]

Dit was dus ook mijn gedachte... Als het salaris van je personeel afhangt van 1 pc (desnoods nieuw a €500) dan zou ik me toch echt zorgen maken over andere dingen in plaats van, welk os er op een bepaalde pc draait wegens standarisatie....
Het is even tijdelijk elk dubbeltje Omdraaien, en elke maand quitte draaien ipv winst, trekt in de winter weer bij.

Een nieuwe pc zou dus van mijn leefgeld afgaan en dat is niet mogelijk.

Ik heb hem vandaag geupgrade met een dvd van een collega, nerk weinig verschil draait goed.

Wel zoveel mogelijk grafische dingen uitgezet.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2013 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
[...]

De rillingen lopen me over het lijf als ik zoiets lees :P

Morgen is de harde schijf kapot en dat was het dan.

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Titan_Fox
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 14-12-2023
Ik draaide Windows 7 (x64) op een Asus laptop met AMD Sempron 3200+ (de "Celeron"-versie van AMD processoren) met 2 GB RAM en een simpel 5400 RPM harde schijfje. Het was prima te doen voor de taken die ik er mee deed.

Kan niet zeggen dat het systeem langzamer of sneller draaide dan voorheen met Windows XP. Als je systeem goed XP kan draaien is de kans groot (mits de videokaart wordt ondersteund-) dat Windows 7 ook probleemloos zal werken.

Jouw Pentium 4 zal voldoende pit hebben. Wel raad ik je sterk aan om meer geheugen (min. 2 GB) in te prikken. Ook raad ik het aan om een 64 GB SSD te gebruiken; het liefst via een apart PCI SATA-controllertje. Je huidige schijf kun je dan als dataschijf gebruiken.

Op die manier ben je niet te veel geld kwijt en kan je Pentium 4 nog zeker 3 - 5 jaar mee. Ik verwacht dat die investering je zo'n € 100 - € 150 zal kosten. Daar krijg je geen nieuwe PC voor :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Titan_Fox schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:02:

Jouw Pentium 4 zal voldoende pit hebben. Wel raad ik je sterk aan om meer geheugen (min. 2 GB) in te prikken. Ook raad ik het aan om een 64 GB SSD te gebruiken; het liefst via een apart PCI SATA-controllertje. Je huidige schijf kun je dan als dataschijf gebruiken.
Voldoende pit wel, maar het moet wel compatible zijn.

Windows 7 is het laatste OS dat op ACPI draait. Windows 8 vereist AACPI en werkt niet op ACPI. Windows NT 5.2 is het laatste OS dat op E_ISA_UP draait. Als je huidige systeem ACPI is, dan kan de upgrade naar Windows nog net wel. Als je huidige installatie E_ISA_UP is, dan kun je beter geen upgrade doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 11:31:
[...]

Het is even tijdelijk elk dubbeltje Omdraaien, en elke maand quitte draaien ipv winst, trekt in de winter weer bij.

Een nieuwe pc zou dus van mijn leefgeld afgaan en dat is niet mogelijk.

Ik heb hem vandaag geupgrade met een dvd van een collega, nerk weinig verschil draait goed.

Wel zoveel mogelijk grafische dingen uitgezet.
Pfff....een nieuwe pc gaat van je leefgeld af...maar hoeveel 'leefgeld' gaat het kosten als die pc nu crasht, de upgrade was mislukt...? Ik neem aan dat je toch eerst wel een backup hebt gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willaaam
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-09 23:52
Met de dvd van een collega. Man man man, ik heb medelijden met je personeel.

Geen backups
Gare infrastructuur
Illegale software van een collega

Lekkere handel ben je aan het draaien. Alleen daar heb je al drie punten die van de een op de andere dag tot je faillissement zouden kunnen leiden als je echt op de rand van de afgrond staat. Dit kun je je personeel toch ook niet aandoen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orac
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10 14:54

Orac

Ik mis je papa.

Ik snap niet waarom je het risico hebt genomen te upgraden naar Windows 7. Als je geen geld hebt lekker
Windows XP blijven draaien. Zeker 50% van het bedrijfsleven draait nog Windows XP.
Trommelrem schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 03:10:
Gaat prima werken, mits je er een SSD in kunt zetten. Sommige Pentium 4 bakken hebben een SATA poort. AHCI is niet eens nodig.

Zonder SSD niet aan beginnen.
Deze reactie gaat helemaal nergens over. Wat een onzin.

[ Voor 47% gewijzigd door Orac op 26-08-2013 14:29 . Reden: toevoeging reactie op Trommelrem ]

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een klein vraagje tussendoor.

Ik heb een tweede xp bak waarbij ik met mui de nederlandse taal heb geinstalleerd, is het mogelijk de engelse taal te verwijderen?

Via het programma zelf gaat dat niet.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:10:
Nog even een klein vraagje tussendoor.

Ik heb een tweede xp bak waarbij ik met mui de nederlandse taal heb geinstalleerd, is het mogelijk de engelse taal te verwijderen?

Via het programma zelf gaat dat niet.
Met XP gaat dit niet volgens mij. Waarom de Engelse taal verwijderen, je kunt Nederlands toch als default instellen?

Verwijderd

Topicstarter
TheVMaster schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:18:
[...]

Met XP gaat dit niet volgens mij. Waarom de Engelse taal verwijderen, je kunt Nederlands toch als default instellen?
Hmm dan ga ik eens zoeken, heb nu alle user acounts op nederlands staan maar alle nieuwe acounts worden automatisch engels, ik ga zoeken.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

XP Pro neem ik even aan. Dan kan je dat met gpedit.msc regelen. En anders even zoeken hoe je de default user aanpast hiervoor.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:19

Aganim

I have a cunning plan..

Misschien een lullige opmerking, maar de PC is 10 jaar oud. Heb je in die tijd überhaupt afgeschreven en gereserveerd op die PC? Als ie morgen de geest geeft (en met een 10 jaar oude HDD kan dat best gebeuren), wat doe je dan?

Ik bedoel dit niet als aanval, maar wel als heads-up: er wordt te snel te makkelijk gedacht over IT. Hoeveel klanten ik daar inmiddels wel niet de mist in heb zien gaan, waarbij het terughalen van data (voor zover nog mogelijk) nog eens bovenop de kosten komen van de onverwachts aan te schaffen PC. Als je nu al bijna niet kunt rondkomen, dan heb je in zo'n geval gewoon een enorm probleem als je PC bedrijfskritische gegevens/applicaties bevat.

Schaf zogauw dit financieel weer te doen is, op zijn minst een simpele USB schijf aan. De ingebouwde backup tool van Windows 7 instellen kost je +/- 10 minuten max. Tijd die je gegarandeerd terug gaat verdienen als je PC de geest geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Aganim schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 21:55:
[...]
Ik bedoel dit niet als aanval, maar wel als heads-up: er wordt te snel te makkelijk gedacht over IT. Hoeveel klanten ik daar inmiddels wel niet de mist in heb zien gaan, waarbij het terughalen van data (voor zover nog mogelijk) nog eens bovenop de kosten komen van de onverwachts aan te schaffen PC.
Ik ben er elke keer blij mee. Een PC die niet meer onder een supportcontract valt, wordt per uur betaald. Bij datarecovery gaat er altijd een paar uur vooraf, voordat de disk naar een datarecoverybedrijf gaat. Bovendien geldt er dan vaak een spoedtarief. Hoppa, 275 euro per uur. Ik vind het niet zo erg. Wanneer er met antieke software wordt gewerkt, dan gaat er nog een speciaal tarief gelden. Ik heb onlangs een klant met Windows 98 gehad. Software die niet meer door de leverancier wordt ondersteund, daar komt nog een speciaal tarief bovenop. Zo kom je al snel op 875 euro per uur. Dan had je de Windows 98 machine met ESDI harddisks maar tijdig moeten upgraden. Een herinstallatie van een Windows 98 machine zou vandaag de dag ongeveer 725 euro per uur kosten. Ook geldt bij soft- en hardware waarop geen support meer mogelijk is een best effort clausule. Niets no-cure-no-pay, gewoon betalen zal de klant.
Orac schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 14:25:

Deze reactie gaat helemaal nergens over. Wat een onzin.
Want?

[ Voor 11% gewijzigd door Trommelrem op 30-08-2013 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Trommelrem schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 00:19:
[...]

Ik ben er elke keer blij mee. Een PC die niet meer onder een supportcontract valt, wordt per uur betaald. Bij datarecovery gaat er altijd een paar uur vooraf, voordat de disk naar een datarecoverybedrijf gaat. Bovendien geldt er dan vaak een spoedtarief. Hoppa, 275 euro per uur. Ik vind het niet zo erg. Wanneer er met antieke software wordt gewerkt, dan gaat er nog een speciaal tarief gelden. Ik heb onlangs een klant met Windows 98 gehad. Software die niet meer door de leverancier wordt ondersteund, daar komt nog een speciaal tarief bovenop. Zo kom je al snel op 875 euro per uur. Dan had je de Windows 98 machine met ESDI harddisks maar tijdig moeten upgraden. Een herinstallatie van een Windows 98 machine zou vandaag de dag ongeveer 725 euro per uur kosten. Ook geldt bij soft- en hardware waarop geen support meer mogelijk is een best effort clausule. Niets no-cure-no-pay, gewoon betalen zal de klant.

[...]

Want?
Ik weet niet bij wat voor bedrijf jij werkt, maar eh...700-800 per uur omdat het allemaal legacy spullen betreft..wauw! Doe mij zo'n baan ;-) Echt spannend is het natuurlijk vaak niet, het is inderdaad iets meer werk dan Windows 7/8 herinstalleren. Ken jij serieus klanten die dat soort prijzen (willen) betalen? Ik kan me geen enkele van onze klanten voorstellen die voor een Windows 98 machine meer zouden betalen dan een Windows XP/7 machine, nu ken ik ze eigenlijk ook niet. XP is toch wel meestal het oudste client OS bij de klant en gelukkig hoeven we dat ook niet meer te ondersteunen (verwacht ik) na april 2014.

[ Voor 10% gewijzigd door TheVMaster op 30-08-2013 07:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheVMaster schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 07:33:
[...]

Ik weet niet bij wat voor bedrijf jij werkt, maar eh...700-800 per uur omdat het allemaal legacy spullen betreft..wauw! Doe mij zo'n baan ;-) Echt spannend is het natuurlijk vaak niet, het is inderdaad iets meer werk dan Windows 7/8 herinstalleren. Ken jij serieus klanten die dat soort prijzen (willen) betalen? Ik kan me geen enkele van onze klanten voorstellen die voor een Windows 98 machine meer zouden betalen dan een Windows XP/7 machine, nu ken ik ze eigenlijk ook niet. XP is toch wel meestal het oudste client OS bij de klant en gelukkig hoeven we dat ook niet meer te ondersteunen (verwacht ik) na april 2014.
Ik weet niet waar je werkt, maar je moet wel heel gek zijn als bedrijf om xp niet meer te ondersteunen na april, een groot deel van de gebruikers draait nog steeds op xp, en ik verwacht dat er vanzelf patches zullen verschijnen al dan niet commercieel.

Er is geen enkel fatsoenlijk alternatief, windows 8 is ruk en windows 7 komt het meest in de buurt maar is ook niet geweldig, vooral die tientalle schermen die je moet doorlopen om iets in te stellen en het netwerkcenter storen me ontzettend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:54:
[...]

Ik weet niet waar je werkt, maar je moet wel heel gek zijn als bedrijf om xp niet meer te ondersteunen na april, een groot deel van de gebruikers draait nog steeds op xp, en ik verwacht dat er vanzelf patches zullen verschijnen al dan niet commercieel.

Er is geen enkel fatsoenlijk alternatief, windows 8 is ruk en windows 7 komt het meest in de buurt maar is ook niet geweldig, vooral die tientalle schermen die je moet doorlopen om iets in te stellen en het netwerkcenter storen me ontzettend.
ik zeg ook dat ik verwacht dat we hem niet meer ondersteunen..... meeste van onze klanten zijn al over naar Windows 7 en wat mij persoonlijk betreft gaan we nu verder met Windows 8(.1). Als er geen XP support meer is (vanuit Microsoft), ga er maar vanuit dat het dan knap lastig wordt om iets met support te kunnen doen. Ondersteuning vanuit Microsoft kun je in ieder geval vergeten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TheVMaster schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 07:33:
[...]

Ken jij serieus klanten die dat soort prijzen (willen) betalen? Ik kan me geen enkele van onze klanten voorstellen die voor een Windows 98 machine meer zouden betalen dan een Windows XP/7 machine, nu ken ik ze eigenlijk ook niet. XP is toch wel meestal het oudste client OS bij de klant en gelukkig hoeven we dat ook niet meer te ondersteunen (verwacht ik) na april 2014.
Ze hebben vaak hun redenen om niet te upgraden. Het is een "weloverwogen" beslissing om hogere tarieven te betalen om bij een ouder systeem te blijven.Heel soms is het omdat de software te duur is om aan te passen naar Windows 7.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 09:54:
[...]

Voor Windows 98 bestaan er vele derde partij patches.
Pagina: 1