[WIN8] Klok geeft foute tijd aan

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaa_GFV
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-06 20:59

Kaa_GFV

Groen schaap

Topicstarter
Ik kom er helaas met Google niet uit. :( Ik heb sinds gisteren een nieuw systeem met een Asus Z87 Pro moederbord. De klok van Windows 8 is eigenwijs. Windows 8 is helemaal up-to-date en er staan geen updates klaar. Als ik mijn PC een kwartier uitzet en daarna weer aanzet loopt hij precies een kwartier achter. Als ik dan handmatig de tijd goed heb gezet of heb gesynced met een timeserver wordt hij automatisch weer aangepast na een paar uur. :( Wisselen van timeserver, timeserver aan/uit mocht niet baten. Tijd goed zetten in BIOS helpt ook niet. Het vreemde is dus dat hij de datum wel onthoud, maar de tijd dus niet goed weer geeft. Ik ga er even niet vanuit dat het het batterijtje is van mijn moederbord aangezien ik deze gisteren net heb gekocht, maar ik zal hem voor de zekerheid morgen toch even vervangen. De BIOS van mijn moederbord heb ik ook netjes bijgewerkt naar 1205, maar dat verhelpt het probleem helaas ook niet. :(

Is er naast het batterijtje vervangen nog iets anders wat ik zou kunnen doen? := Of is dit een extra feature van Windows 8? :')

Dubbel geruisloos ingebracht houdt beter! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Legale Win8?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kwartier na het aangaan komt door de manier hoe Windows 8 werkt met opstarten. Het maakt gebruik van een 'last known state' om sneller te kunnen booten. Dit heeft tot gevolg dat de tijd niet 100% klopt totdat deze is bijgewerkt. Voor de rest: check je tijdzone en instelling voor UTC tijd.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
Grappig, ik heb vrijwel hetzelfde met een ouder Asus bordje. Heb je in het BIOS een optie om de HPET uit te schakelen? Dit loste het bij mij op (met Windows 7), de exacte reden hiervoor weet ik echter niet. Bij mijn weten word de HPET namelijk enkel gebruikt voor het schedulen van dingen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaa_GFV

Kaa_GFV

Groen schaap

Topicstarter
Uiteraard gewoon legale versie. Netjes gekocht bij mijn nieuwe systeem.

Tijdzone staat goed. En UTC en HPET heb ik werkelijk geen idee. :=

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 07-10 13:38
HPET moet ergens onder de Advanced Settings in het BIOS te vinden zijn als aan/uit optie. Ik durf niet met zekerheid te zeggen waar dit in jouw moederbord verstopt zit... Ga eens je BIOS of UEFI in (meestal kom je hierin met F2 of DEL zodra je de PC net aanzet). Als je alle opties en menuutjes bekijkt dan kom je het waarschijnlijk ergens tegen. Als het wél werkt als je de HPET uitzet dan is het denk ik tijd om eens contact op te nemen met de shop die jou het bord verkocht heeft, ik mag namelijk aannemen dat dit onder garantie valt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaa_GFV

Kaa_GFV

Groen schaap

Topicstarter
Dat wordt even manual doorspitten, want ik kon HPET zo snel niet in mijn BIOS vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaa_GFV

Kaa_GFV

Groen schaap

Topicstarter
Ik ben bang dat het dus issue is met MB ipv W8. := Dan hoort mijn topic niet hier thuis, maar in het deel van moederborden. Excuus...

Ik zal vandaag eens case loggen bij Asus mbt het eigenwijze klokje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:51

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Kan je ook aangeven waarom je dat denkt? Hoe ben je erachter gekomen?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaa_GFV

Kaa_GFV

Groen schaap

Topicstarter
Ik heb inmiddels antwoord van Asus op mijn case. Zij denken ook dat het mijn batterijtje is. Ze zullen er eentje naar mij versturen. Dat is in ieder geval wel service. :) Ik hoop dat het probleem er mee is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Heeft dit probleem niet te maken met het feit dat Windows 8 niet gebruik maakt van de RTC op het moederbord? Las dat afgelopen weekend ergens op GoT en zoals gewoonlijk kan de zoekmachine een topic dat ik zoek niet vinden :/

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 26-08-2013 18:20 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 10-10 23:45
nieuws: HWBot doet Windows 8-overkloksystemen in de ban

Die dus. Grote kans dat een nieuw batterijtje voor de bios inderdaad niets gaat helpen hierdoor. Vreemd is het wel dat het een paar uur duurt voordat het wel geupdate wordt. Zou inderdaad verwachten dat hij dit vrij snel weer op zou pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ah kijk, ik zat op het forum te zoeken, niet de frontpage :P Dat bericht bedoelde ik iig, thanks ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Raven op 26-08-2013 18:25 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaa_GFV

Kaa_GFV

Groen schaap

Topicstarter
Inmiddels is batterijtje vervangen en tijdens het koken PC uitgezet en daarna weer aangezet en de tijd staat nog steeds goed. :) So far so good. Nu nog even afwachten of de tweede feature nu ook is verdwenen. Keep you posted. ;) Ondertussen weer even paar fotootjes er door heen duwen. Lr5 draait op dit systeempje een stuk vloeiender dan mijn oude bak. :')

Pagina: 1