Toon posts:

HDD op USB-aansluiting ICIDU 300n

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb in huis twee routers, allebei ICIDU. De eerste router staat als DHCP ingesteld en daar kan ik niet gemakkelijk bij (studentenhuis). De tweede router staat bij mij op de kamer, en heeft een USB aansluiting.

Ik wil graag een externe HDD aansluiten op deze USB aansluiting, zodat ik wat van mijn bestanden die ik niet vaak gebruik (foto's etc.) hierop kan deponeren. Ik heb zowel een MacBook als een Windows PC. De HDD is geformatteerd als exFat, en is compatibel met allebei de systemen.
Als ik de harde schijf aansluit op de USB-ingang van de router, kan ik nergens vinden dat deze is aangesloten. Windows vindt hem niet wanneer ik naar apparaten zoek, en ook in de server bij Apple is niets te zien.

De handleiding van de router vertelt dat het mogelijk zo moeten zijn wat ik graag wil, echter staat nergens uitgelegd hoe je dit moet bewerkstelligen ;). Ook in de routersettings is nergens het woord 'storage' of 'USB' te vinden, dus ik kan ook niets configureren.

Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen. :)

Groet,
Nick

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01:42

Wildfire

Joy to the world!

Dat gaat niet zomaar werken, er is voor zoiets eigenlijk altijd een stukje software op de PC voor nodig. Kijk eens op de meegeleverde CD, wellicht dat de benodigde extra software daarop aanwezig is.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Verwijderd

Topicstarter
Er is verder geen software. Bijgeleverd is enkel een manual op cd, en op internet is verder ook geen software te downloaden.
Ik ben nu zo ver dat ik in mijn instellingen van de router (via het ip-adres van de router) mijn harde schijf in een lijst weergegeven zie. Hij staat onder het kopje 'network sharing'. Ik kan dingen aanpassen over toegankelijkheid etc. Nu staat er:
"Now the Network Sharing users inside your local network can access files on the USB drive from Internet Explorer at its Share Name followed by the Router's LAN IP address, for example: \\192.168.1.1\MyShare."
Ik heb de sharename 'Freecom' genoemd. Maar ik kan via bovenstaande methode nog steeds niet bij de HDD komen. Heel vreemd.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Als ik morgen tijd heb, zal ik even kijken of we dat model in onze winkel hebben staan. Werk namelijk bij MyCom op de Technische Dienst :)

Als ik 'm daadwerkelijk heb èn ik heb ook de tijd om er even naar te kijken (dat laatste is altijd de vraag natuurlijk :P) zal ik eens zien of ik het voor elkaar krijg. Ik laat het je dan nog wel weten :)

Weet je trouwens zeker of de router compatible is met exFAT? Er is nog best veel apparatuur die daar geen kaas van heeft gegeten en de Icidi routers zitten in het low-budget segment van de markt dus zou me niet verbazen als die simpelweg geen exFAT ondersteunt.

[ Voor 27% gewijzigd door Wildfire op 25-08-2013 23:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
Wat ontzettend aardig, bedankt! Mocht het lukken, dan hoor ik het graag.

• Xudonax
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 08:33
Ik zou beginnen met de schijf te formateren als FAT32 (op Windows bij voorkeur) zodat de router de schijf wel accepteert. Mogelijkerwijs moet je daarna nog in de configuratie van de router aangeven dat je de schijf wilt delen naar het netwerk. Probeer ook eens in Windows inderdaad naar [b]\\adres.van.de.router[/b] te gaan, en kijk of je de share daar wél ziet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de routerinstellingen 192.168.1.2 ingesteld dat de harde schijf gedeeld wordt met het netwerk. (Hij vindt hem daar dus inderdaad wel). Nu kan ik alleen op geen mogelijkheid bij de schijf komen. Hij is FAT32 geformatteerd.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Heb je eventueel nog andere PC's in je netwerk? Zo ja, gooi daar eens wat shares open en kijk of je die kunt benaderen. Zo nee, dan zit er iets in je beveiliging en/of netwerkinstellingen niet pluis.

Verwijderd

Topicstarter
Heb ik geprobeerd. Ik kan gewoon zonder probleem de gedeelde mappen benaderen.

• Wildfire

Wildfire

Joy to the world!

Het was vandaag dusdanig druk dat ik er niet meer aan ben toegekomen om het even in de praktijk te testen. Denk ook niet dat dat morgen veel anders zal zijn...

Ben je er ondertussen toevallig al zelf uitgekomen?

Pagina: 1