LiPo accu met 1500 cycles lifespan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Allen,

Tijdens het orienteren op een ombouwkit voor een elektrische fiets, kom ik natuurlijk ook diverse accu's tegen.

Volgens mij is LiFePo4 normaliter de meest duurzame keuze qua levensduur (cycles, mar ook tijd).
tot 2000 cycles en tot 10 jaar levensduur.

Voor zover ik kan vinden is LiPo een stuk minder, levensduur van +/- 3 jaar en 750 cycles bij gemiddeld gebruik.

Ik gamijn elektrische fiets niet intensief gebruiken, dus voor mij is de levensduur in tijd veel belangrijker dan het aantal cycles.

Bij mij in de buurt levert FMHMotor een fijne ombouwset, echter met LiPo accu.
FMH beweert dat deze 1500 cycles aankan omdat er gebruik gemaakt wordt van (50 stuks) A grade panasonic cellen.

Eigenlijk heb ik twee vragen:

- Volgens mij is dat van die 1500 cycles min of meer onzin? Volgens mij moet je al lab omstandigheden hebben om richting de 1000 te komen (of zou het stieken een LiFePo4 accu zijn, omdat dat dan automatisch ook een LiPo (en Ion) accu is?
- Is het wel echt zo dat een LiFePo4 accu normaliter duidelijk langer (in tijd/jaren) mee zal gaan (goed blijft) t.o.v. een LiPo accu?

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Wat ik weet over Li-Ion en Li-Poly is dat de temperatuur en het laadniveau zeer erg van invloed is op de levensduur van de cellen. In de koelkast bij 3 graden (boven nul) en voor 70% opgeladen kan je ze voor jaren (misschien >10 zelfs) bewaren, je moet ze dan wel elke 3 maanden weer even bijladen tot 70%. Bij kamertemperatuur (20-25 graden) gaan ze zo lang mee als de specs opgeven (ongeveer). Maar als het warmer wordt dan slijten ze sneller en vanaf een graadje of 35 (broekzak) slijten ze zelfs exponentieel hard. Bij 60 graden kan je ze al weg gooien na een maandje of 3-4.
Ook is het zo dat een lege en een altijd vol opgeladen cel sneller slijt dan een cel die rond de 70% is gehouden. Waarom dat zo is weet ik niet.
Of die 1500 cycles onzin zijn... Dat weet ik niet, maar als je veel in de winter fietst en de accu 's zomers in de koelkast legt; wie weet :)

[ Voor 3% gewijzigd door alexandersamson op 26-08-2013 01:14 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 08-09 22:13
Dat is ook afhankelijk tot hoever zij het pack ontladen op de fiets. Als de ze cellen echt helemaal leeg trekken slijten ze veel harden dan wanneer ze de fiets als leeg beschouwen als de accu's nog 20 procent hebben oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-10 11:22
Klopt, maar de fabrieksopgave gaat meestal toch uit van 100% discharge-charge per cycle?
En dan 100% is gemeten vanaf het voor dat cell type max voltage (3.6 voor lipo dacht ik)
en dan 0% is het begrensde minimum, ik dacht 3.2 voor lipo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

"0%" is 3.0v onbelast, en ja, dat is eigenlijk niet bevorderlijk, als je op 3.2-3.3v onbelast stopt, en ze niet tot de volle 4.2 volpropt, dan gaan ze een stuk langer mee ja. :)