Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09-04 13:40
Heb lang getwijfeld om een topic hierover te openen, maar heb inmiddels al zoveel fora en problemen gezien (zonder oplossing) dat ik het toch maar probeer:

Wat is mijn setup?
  • game pc (specs verder niet zo relevant denk ik)
  • windows 7
  • wireless network
  • Cisco EPC 3208 modem
  • Sitecom 300N wireless router
Wat is het probleem?
Sinds vrijdagmiddag (23-8) heb ik last van lag spikes als ik World of Tanks (WoT) speel. Hierdoor is het spel, begrijpelijk, onspeelbaar. Als ik op teamspeak3 zit heb ik constant packet loss, stabiel rond de 10%, met pieken tot wel 40%.

Wat heb ik al geprobeerd?
  • modem gereset + alle kabels los en enkele minuten gewacht
  • idem voor de router
  • speedtest uitgevoerd op speedtest.net, geeft goede resultaten
  • pingtest uitgevoerd op pingtest.net, soms 0% packet loss, soms 4%, dan weer 50%. Compleet random dus
  • tracert uitgevoerd naar verschillende websites. Naar tweakers.net gaat nog goed, maar bijv. Yahoo.com geeft ook losses weer
  • ts3 op een andere pc gedraaid, hier ook packet loss. Hiermee heb ik in mijn ogen min of meer uitgesloten dat het probleem aan mijn pc ligt
  • een laptop rechtstreeks aangesloten op de modem met een utp kabel en 3x pingtest uitgevoerd: 0% packetloss, 55% packetloss en 52% packetloss. M.a.w.: het probleem ligt ook niet aan wireless, bekabeld nog steeds packetloss.
  • upc gebeld via mijn vaste telefoon (dus ook via zelfde netwerk van upc, want ik heb alles-in-1). Helpdeskmedewerker zei dat hij ook packetloss zag via de telefoonlijn en dat ik af en toe wegviel. Monteur kan pas donderdag de 29e, maar ik ga de 28e op vakantie dus dat schiet niet op :') Wel een afspraak gemaakt voor 9 sept., maar ja dat is dus pas over 2 weken en dan kan ik dus 2 weken niet gamen. Wat vrij zuur is, aangezien ik dus vakantie heb..
Mijn vraag is nu: wat kan ik nog meer proberen? Ik heb basic verstand van netwerken, ik weet het meeste wel te vinden en de simpelste problemen kan ik vaak wel oplossen, maar nu ben ik toch redelijk door mijn mogelijkheden heen. Volgens de UPC medewerker zou het wel eens aan het modem kunnen liggen en dat zou natuurlijk kunnen maar op het eerste gezicht functioneert dat ding gewoon.

Maar goed, tips en suggesties zijn dus welkom!

edit: internet werkt verder gewoon prima. Websites laden snel, youtube filmpjes e.d. bekijken is ook geen probleem. De packetloss is volgens mij 100% outgoing loss en dat is natuurlijk zuur voor online gaming..

[ Voor 4% gewijzigd door Mr_Size op 25-08-2013 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

Staat die Cisco op bridge? Is misschien wel handig, ik ben niet bepaald te spreken over z'n routing functies..

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Ik weet wat je ermee bedoelt, maar waar kan ik dat checken dan wel aanpassen? Als ik inlog in mijn modem vanaf mijn pc dan kan ik alleen maar info zien en niet aanpassen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/tZzZAgxV6WXj8ljpoGYY9PjJ/thumb.jpg

ben ingelogd zonder ww en username in te vullen

[ Voor 7% gewijzigd door Mr_Size op 25-08-2013 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

een laptop rechtstreeks aangesloten op de modem met een utp kabel en 3x pingtest uitgevoerd: 0% packetloss, 55% packetloss en 52% packetloss. M.a.w.: het probleem ligt ook niet aan wireless, bekabeld nog steeds packetloss.
Hier heb je het over twee verschillende dingen...

1) bedraad vs draadloos op de router
2) achter router vs rechtstreeks op modem

Als je wireless wilt uitsluiten moet je bedraad aansluiten op de router maar verder alles gelijk houden. Volgende stap daarna is PC direct bedraad op modem aansluiten.

Heb je het hier echt op modem aangesloten (zoals je zegt) of bedraad op router (zoals je conclusie wireless uitgesloten impliceert)?

Hoe zijn de signaalwaardes in je modem? (192.168.100.1 en je ziet ze).

ShadowAS1, waar heb je het over? Deze modem heeft geen ingebouwde router, nogal logisch dat de routing functies wat karig zijn 8)7

Edit:
Leuke pic, maar je kapt de signaalwaardes juist halverwege af. Doe eens Ctrl-A, Ctrl-C en Ctrl-V hiero, dan hebben we alle text (plaatje is nergens voor nodig).

[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 25-08-2013 15:53 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
dion_b schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:51:
Hier heb je het over twee verschillende dingen...

1) bedraad vs draadloos op de router
2) achter router vs rechtstreeks op modem

Als je wireless wilt uitsluiten moet je bedraad aansluiten op de router maar verder alles gelijk houden. Volgende stap daarna is PC direct bedraad op modem aansluiten.

Heb je het hier echt op modem aangesloten (zoals je zegt) of bedraad op router (zoals je conclusie wireless uitgesloten impliceert)?

Hoe zijn de signaalwaardes in je modem? (192.168.100.1 en je ziet ze).

ShadowAS1, waar heb je het over? Deze modem heeft geen ingebouwde router, nogal logisch dat de routing functies wat karig zijn 8)7

Edit:
Leuke pic, maar je kapt de signaalwaardes juist halverwege af. Doe eens Ctrl-A, Ctrl-C en Ctrl-V hiero, dan hebben we alle text (plaatje is nergens voor nodig).
toon volledige bericht
Ik heb al jaaaaaren een wireless network ;) Ik heb dus geen utp kabel, behalve de kabel tussen router en modem. Die kabel heb ik uit de router gehaald en in de laptop gestopt. Is dus nooit uit het modem geweest. Mijn pc staat te ver weg van het modem en/of router om dit te testen, maar buiten dit lijkt het me sterk dat het aan wireless ligt. Probleem was er dus vrijdag ineens, had donderdagavond nog probleemloos gegamed.

Signaalwaardes lijken me ok, zie hieronder:

Model: Cisco EPC3208
Vendor: Cisco
Hardware Revision: 1.0
Serial Number: 234187261
MAC Address: 60:2a:d0:c5:a4:bb
Bootloader Revision: 2.3.1_R3
Current Software Revision: EPC3208-ESIP-12-v302r125532-111109c_upc-TEST
Firmware Name: e3200-ESIP-12-v302r125532-111109c_upc-TEST.bin
Firmware Build Time: Nov 9 11:06:12 2011
Cable Modem Status: Operational
Wireless Network:
Cisco Logo

Cable Modem State

DOCSIS Downstream Scanning: Completed
DOCSIS Ranging: Completed
DOCSIS DHCP: Completed
DOCSIS TFTP: Completed
DOCSIS Data Reg Complete: Completed
DOCSIS Privacy: Enabled

Downstream Channels

Power Level: Signal to Noise Ratio:
Channel 1: 6.3 dBmV 39.9 dB
Channel 2: 5.5 dBmV 39.9 dB
Channel 3: 5.9 dBmV 39.9 dB
Channel 4: 6.0 dBmV 39.7 dB
Channel 5: 5.7 dBmV 39.6 dB
Channel 6: 5.2 dBmV 39.5 dB
Channel 7: 5.1 dBmV 39.7 dB
Channel 8: 4.0 dBmV 39.6 dB

Upstream Channels

Power Level:
Channel 1: 52.2 dBmV
Channel 2: 52.2 dBmV
Channel 3: 52.2 dBmV
Channel 4: 50.5 dBmV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Downstream ziet er perfect uit, upstream wat minder.

Deze modem heb je misschien al jaren, maar het is vrij recent dat UPC op meerdere upstreamkanalen tegelijk uitzendt (channel bonding). Nu is het zo dat een ED3.0 modem max 58.2dBmV kan uitzenden, maar dat is dus op een enkel kanaal. Als je twee keer zoveel kanalen doet, moet je het signaal daarover verdelen. Signaalniveau meet je in dB en dat is een logaritmische schaal, dus halvering van signaal is 3dB lager. Met twee kanalen kun je dus max 55.2dBmV uitzenden. En met vier kanalen dus 52.2dBmV. Met andere woorden, jouw modem zit op drie van de vier kanalen absoluut maximaal uit te zenden. Kans is groot dat het dan nog niet goed (genoeg) binnenkomt op de CMTS. Of dat zo is, is voor jou niet te achterhalen, maar er is in ieder geval minder marge dan je zou willen.

Of er ook sprake is van ruis kun je van jouw kant niet nagaan (SNR kun je alleen aan ontvangende kant meten), maar wat je hier toont is iig zorgwekkend.

Staat dat ding met hooguit een enkele tweewegsplitter direct op eerste aansluitpunt in huis? Zo nee, alsnog doen. Zo ja UPC aan de bel trekken en wijzen op die upstream power levels. Ofwel je moet terug gaan naar twee kanalen (wat niet ideaal is voor performance, maar je wel 3dB extra marge geeft), danwel moeten zij ervoor zorgen dat de demping op de kabels naar jouw huis onder de 52.2dBmV terecht komt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Was al bang het een technisch verhaal zou worden ;)

Die modem heb ik sinds mei 2012, dus nog niet zo heel lang. Daarvoor had ik een router en modem in 1 van linksys. Wat de power levels tot nu toe waren weet ik niet, want heb dit nog niet eerder gechecked.

Ik woon in een appartementencomplex met 4 appartementen per verdieping. Op de gang staan 4 meterkasten (voor elk appartement dus 1), waar het signaal in eerste instantie binnenkomt. In de woonkamer zit de toegang hiertoe. Hierop heb ik een splitter zitten, waar ik 1 coax kabel in heb zitten voor de tv en 1 voor het modem. Rechtsstreeks aansluiten op de meterkast is dus niet echt een optie.

Wat ik echter zo vreemd vind is dat het probleem echt heel nieuw is. T/m donderdagavond ging alles prima en er is sindsdien helemaal niets verandert aan wat voor setup dan ook. Bovenstaande aansluitingen zitten er dus al zo in vanaf dag 1. Enige wat ik niet weet is hoe recent die hoge dBmV waardes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtRi
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23:50
Apparaten doen het altijd goed tot ze kapot zijn/gaan. Hoe vaak ik niet hoor:"Maar gisteren deed ie het nog".
Ik zou die splitter er even tussen uit halen en kijken hoe het dan gaat en kijken wat dat met de signaalwaardes doet.
Kijk ook even in je meterkast of daar alles nog goed zit.

[ Voor 11% gewijzigd door AtRi op 25-08-2013 16:45 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Dat gaat dus niet, die splitter is nodig om überhaupt de modem aan te kunnen sluiten. Als ik die splitter weghaal, kan ik alleen de coax kabel van de tv nog aansluiten, die van het modem niet.

edit: meterkastaansluitingen zitten gewoon nog goed, geen losse kabels o.i.d. Kan ook niet anders, want ik kom daar nooit :)

[ Voor 25% gewijzigd door Mr_Size op 25-08-2013 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr_Size schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 16:27:
Was al bang het een technisch verhaal zou worden ;)
;)
Die modem heb ik sinds mei 2012, dus nog niet zo heel lang. Daarvoor had ik een router en modem in 1 van linksys. Wat de power levels tot nu toe waren weet ik niet, want heb dit nog niet eerder gechecked.
Power levels an sich zijn niet het probleem, ze zijn enkel probleem icm vier kanalen naast elkaar. Met twee kanalen of minder zou dit perfect zijn namelijk.
Ik woon in een appartementencomplex met 4 appartementen per verdieping. Op de gang staan 4 meterkasten (voor elk appartement dus 1), waar het signaal in eerste instantie binnenkomt. In de woonkamer zit de toegang hiertoe. Hierop heb ik een splitter zitten, waar ik 1 coax kabel in heb zitten voor de tv en 1 voor het modem. Rechtsstreeks aansluiten op de meterkast is dus niet echt een optie.
Dat is nogal kort door de bocht. Zit er daadwerkelijk een contactpunt in het meterkast? Of gaat de groene kabel zonder onderbreking door naar de woonkamer?

Als er daadwerkelijk een contactdoos in de meterkast zit is dat exact waar modem thuishoort. Die paar meter kabel maken niet zoveel uit in signaal, maar contactdoos+connector kunnen je al gauw een paar dB kosten, en dat zou net het verschil uit kunnen maken.
Wat ik echter zo vreemd vind is dat het probleem echt heel nieuw is. T/m donderdagavond ging alles prima en er is sindsdien helemaal niets verandert aan wat voor setup dan ook. Bovenstaande aansluitingen zitten er dus al zo in vanaf dag 1. Enige wat ik niet weet is hoe recent die hoge dBmV waardes zijn.
Zoals gezegd, in voorgaande jaren waren dit prima waardes geweest. Het is pas sinds vier kanalen naast elkaar draaien dat dit een probleem is. Het zou zomaar kunnen dat UPC afgelopen week werkzaamheden deed om extra capaciteit te leveren en daarbij de extra kanalen activeerde...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
dion_b schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 16:54:
Dat is nogal kort door de bocht. Zit er daadwerkelijk een contactpunt in het meterkast? Of gaat de groene kabel zonder onderbreking door naar de woonkamer?

Als er daadwerkelijk een contactdoos in de meterkast zit is dat exact waar modem thuishoort. Die paar meter kabel maken niet zoveel uit in signaal, maar contactdoos+connector kunnen je al gauw een paar dB kosten, en dat zou net het verschil uit kunnen maken.
Is ook nogal lastig uit te leggen, ik zal het proberen te verduidelijken met foto's die we vlak na de verhuizing hadden gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/xvi7W89kVOubKy248FJSQRlE/thumb.jpg

Dit is de situatie in de meterkast: de groene kabel gaat het upc kastje in. Bovenop zit 1 coax aansluiting, dat is de kabel die is doorgetrokken naar onze woonkamer

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/B8U6YK3CAV85zm9HITyCws8X/thumb.jpg

In de woonkamer is dit de wantcontactdoos met twee aansluitingen: 1 voor tv en en voor internet. Wij hadden hier echter een splitter voor nodig, omdat geen enkele internet coax daarop paste (allerlei verdikkingen erop, verder niet belangrijk). Er zit nu dus een splitter op zoals ik enkele posts geleden uitlegde.

Maar zowel modem als router in de meterkast leggen is onmogelijk volgens mij, omdat a) er maar 1 aansluiting zit op dat upc kastje en b) het signaal dan zwakker wordt vanwege meer afstand tussen pc en modem/router en c) niet genoeg stroomaansluitingen in meterkast en d) dan kan ik mijn telefoon nergens meer kwijt en e) ben ik mijn tv signaal dan niet ook kwijt?

edit: ben er nog steeds mee aan het kloten, leuke besteding van mijn vakantie tot nu toe! d:)b
Ben wat aan het pielen geweest met het kanaal waarop de router het wireless signaal uitzendt. Stond op 5 en heb bijna alle kanalen nu uitgeprobeerd. Dit heeft helaas niet geholpen, maar wat me wel opviel is dat bij sommige kanalen het modem nog maar 1 kanaal gebruikt:

Channel 1: 3.5 dBmV 39.7 dB
Channel 2: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 3: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 4: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 5: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 6: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 7: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 8: 0.0 dBmV 0.0 dB

Upstream Channels

Power Level:
Channel 2: 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV
Channel 4: 0.0 dBmV

Ook daar zie je dat hij aan de maximale waarden zit qua upstream power level.

Wellicht geeft dit aan dat het modem toch niet helemaal goed functioneert en er (soms) kanalen uitvallen?

[ Voor 26% gewijzigd door Mr_Size op 25-08-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr_Size schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:06:
[...]

Is ook nogal lastig uit te leggen, ik zal het proberen te verduidelijken met foto's die we vlak na de verhuizing hadden gemaakt.

[afbeelding]

Dit is de situatie in de meterkast: de groene kabel gaat het upc kastje in. Bovenop zit 1 coax aansluiting, dat is de kabel die is doorgetrokken naar onze woonkamer
Duidelijk zat, dat is de overnamepunt van UPC. Daar hoort de modem ook te staan.
In de woonkamer is dit de wantcontactdoos met twee aansluitingen: 1 voor tv en en voor internet. Wij hadden hier echter een splitter voor nodig, omdat geen enkele internet coax daarop paste (allerlei verdikkingen erop, verder niet belangrijk). Er zit nu dus een splitter op zoals ik enkele posts geleden uitlegde.
Je hebt dus vanaf de overnamepunt zelfs een splitter teveel (in die contactdoos zit er ook een namelijk...). Dat is minimaal 4.5dB verschil - dat kan makkelijk verschil uitmaken tussen stabiele verbinding en packetloss als je modem nu maximaal staat te zenden :o

Wel degelijk belangrijk dus...
Maar zowel modem als router in de meterkast leggen is onmogelijk volgens mij, omdat a) er maar 1 aansluiting zit op dat upc kastje
UPC levert standaard een splitter mee. Die hoort in de meterkast. Ingang gaat op de overnamepunt, ene uitgang gaat naar modem, andere gaat naar rest van je coaxnetwerk (iig woonmaker), dat is gewoon de kabel die er nu op geschroefd is.
en b) het signaal dan zwakker wordt vanwege meer afstand tussen pc en modem/router
Does not compute.

1) je router hoeft helemaal niet op dezelfde plek als modem te staan, die UTP mag 100m lang zijn zonder dat je problemen krijgt.
2) WiFi kan ook honderden meters reiken. Het probleem in huizen is muren en vloeren. Mogelijk is dat beter, mogelijk slechter.
en c) niet genoeg stroomaansluitingen in meterkast
Daarvoor hebben ze nou de Gamma uitgevonden. Bovendien ga jij ervan uit dat router en telefoon naast modem moeten staan, wat dus niet het geval hoeft te zijn.
en d) dan kan ik mijn telefoon nergens meer kwijt
Want? Ook de 4-aderige telefoonkabel kan tientallen meters lang zijn. Gewoon waar je wilt plaatsen. Sterker nog, er is overduidelijk al een telefoonkabel van meterkast naar woonkamer, dat kastje naast die van UPC is ISRA-punt van KPN. Gewoon het kabeltje wat van woonkamer in ISRA-punt gaat in modem prikken en klaar is kees.
en e) ben ik mijn tv signaal dan niet ook kwijt?
Nee. Dat is waar die splitter voor is 8)7
edit: ben er nog steeds mee aan het kloten, leuke besteding van mijn vakantie tot nu toe! d:)b
Ben wat aan het pielen geweest met het kanaal waarop de router het wireless signaal uitzendt. Stond op 5 en heb bijna alle kanalen nu uitgeprobeerd. Dit heeft helaas niet geholpen, maar wat me wel opviel is dat bij sommige kanalen het modem nog maar 1 kanaal gebruikt:

Channel 1: 3.5 dBmV 39.7 dB
Channel 2: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 3: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 4: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 5: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 6: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 7: 0.0 dBmV 0.0 dB
Channel 8: 0.0 dBmV 0.0 dB

Upstream Channels

Power Level:
Channel 2: 0.0 dBmV
Channel 3: 0.0 dBmV
Channel 4: 0.0 dBmV

Ook daar zie je dat hij aan de maximale waarden zit qua upstream power level.
toon volledige bericht
Nee. Hij zit nu op één kanaal waardoor hij 58.2dBmV kan zenden. Niks maximaal. 52.2dBmV is alleen maximaal bij vier kanalen zoals ik eerder al aangaf...

Hier zit je modem ook in de downstream in één kanaal. Dat is niet goed. Hoe dat komt... lijkt me buitengewoon sterk dat willekeurig welke WiFi-instelling daar wat mee te maken heeft (DOCSIS upstream zit tussen 24MHz en 65MHz, WiFi in de 2.4GHz-band zit zoals naam al zegt factor 50-100 hoger qua frequentie), maar als dat echt het geval is: router UIT (stekker eruit) en nog een keer bedraad op modem testen - meerdere keren om zeker te zijn dat het niet toeval is.
Wellicht geeft dit aan dat het modem toch niet helemaal goed functioneert en er (soms) kanalen uitvallen?
Kan aan modem liggen, maar:

- je modem is verkeerd aangesloten.
- daardoor is je upstreamsignaal marginaal

Lijkt me dat het buitengewoon voorbarig om de modem de schuld te geven voordat je dit uitgesloten hebt...

Begin eens om te testen de boel goed aan te sluiten, dus gewoon modem met korte coaxkabel direct op overnamepunt in meterkast (en ja, *zo* verlies je wel TV, maar dit is om te testen, niet om permanent zo te laten) en met laptop op korte UTP op de modem.

Kijk naar signaalwaardes. Ik verwacht dat die US transmit power gezakt is, hoe ver is moeilijk te voorspellen, maar zolang het onder de 52.2dBmV is, is het goed.

Vervolgens hamvraag: is je packetloss nog aanwezig?

Zo ja: mogelijk toch modem, of iets verderop in netwerk UPC waar jij niets aan kunt doen. UPC laten komen.

Zo nee: modem is prima, probleem is hoe hij geinstalleerd is. Dat voldeed zo lang er geen hoge eisen aan de lijn gesteld werden, maar nu val je door de mand. Alsnog modem en splitter in de meterkast, telefoon via de aanwezige kabel op woonkamer aansluiten. Mbt internet: je kunt proberen router in meterkast te hangen (test gewoon even met verlengsnoer voor extra contactdozen, werkt dat goed, definitieve bij de Gamma halen), of je kunt zorgen voor UTP naar plek waar je de router liever hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShadowAS1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 09-01 18:25

ShadowAS1

IT Security Nerd

@dion_b: oh, verrek, te snel gelezen, ik dacht dat ie 't over de 'beruchte' modemrouter had :P

PA-ACE / RHCE / SCE // Any post or advice is provided as is, and comes with no warranty at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Dion, dank voor je uitgebreide uitleg :) Ik heb het modem en de router nu in de meterkast gezet en het bijgeleverde splittertje gebruikt. Tv en internet werkt gewoon, dus ik heb het goed aangesloten :p Enige wat nog niet werkt is de telefoon, maar daarvoor heb ik nog zo'n telefoonstekker nodig.

Maar helaas, de problemen blijven bestaan. Had wireless nog steeds packetloss, toen maar even getest met draad: Eerst draad in de router, toen waren de signaalwaarden als volgt:

Channel 1: 5.5 dBmV 39.8 dB
Channel 2: 6.1 dBmV 39.9 dB
Channel 3: 6.4 dBmV 39.9 dB
Channel 4: 6.4 dBmV 39.8 dB
Channel 5: 6.1 dBmV 39.6 dB
Channel 6: 5.5 dBmV 39.4 dB
Channel 7: 4.8 dBmV 39.3 dB
Channel 8: 3.8 dBmV 39.0 dB

Upstream Channels

Power Level:
Channel 1: 49.5 dBmV
Channel 2: 51.0 dBmV
Channel 3: 51.0 dBmV
Channel 4: 51.5 dBmV

Toen de UTP kabel rechtstreeks in het modem, dus zonder tussenkomst van router en toen waren de waardes wel iets lager.

Channel 1: 6.0 dBmV 39.5 dB
Channel 2: 6.7 dBmV 39.9 dB
Channel 3: 7.0 dBmV 39.9 dB
Channel 4: 6.9 dBmV 39.7 dB
Channel 5: 6.8 dBmV 39.7 dB
Channel 6: 6.1 dBmV 39.4 dB
Channel 7: 5.4 dBmV 39.0 dB
Channel 8: 4.4 dBmV 39.0 dB

Upstream Channels

Power Level:
Channel 1: 49.5 dBmV
Channel 2: 49.5 dBmV
Channel 3: 50.5 dBmV
Channel 4: 50.0 dBmV

Ze zitten nu weliswaar onder de 52.2 dBmV, maar ik heb nog steeds packetloss. Op TS3 schommelt het tussen de 5 en 15% en pingtest gaf de volgende schokkende cijfers: Afbeeldingslocatie: http://www.pingtest.net/result/85552605.png

Conclusie is dus dat het modem wel iets minder hoge waardes uitzendt, maar dat de packet loss is gebleven. Dat wordt dan dus toch (weer) UPC bellen.

Dat wordt weer leuk, aangezien er (toevallig of niet) vandaag een storing was in onze regio. Daar kregen we netjes een smsje van van UPC, maar wel met de mededeling dat de afspraak met de monteur die ik had gemaakt voor 9 sept. is gecancelled vanwege die regionale storing. 8)7 De storing is inmiddels verholpen (internet deed het helemaal niet meer en nu weer wel), maar mijn problemen helaas niet. Kan ik het hele verhaal weer gaan uitleggen aan UPC.. Hoe kan ik het probleem het best omschrijven?

'Er is teveel demping op de upstream channels van mijn modem'.

Zoiets? :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Nee, dat heb je mooi uitgesloten, dus dat heeft er niets mee te maken. Wel kun je gelijk aangeven dat je modem p overnamepunt aangesloten hebt en met korte UTP getest hebt, scheelt allicht wat tijd en werk enzo.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Ok, dus volgens jou kan het niet meer aan die waardes liggen? Af en toe schieten 1 of 2 kanalen wel nog naar 52 namelijk.

Heb overigens net 10 min geleden UPC aan de lijn gehad. Afspraak opnieuw gemaakt voor 9 sept. Wel typisch dat dit soort problemen net voor een vakantie vallen, heb het toch liever vandaag dan over 2 weken opgelost.

Anyway, die monteur zou een nieuw modem meenemen, wellicht lost dat wat op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Size
Hm, ben gisteren thuis gekomen van vakantie en de packet loss is magisch verdwenen. Zal dan wel aan UPC hebben gelegen..

Ik kan iig weer WoTten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SuperVeloce
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 05:06
upstream >45 <55
downstream op modem >-8 <+11
SNR gaat met 40 UPC uit en moet minimaal 33 zijn

dus met upstream was er niks aan de hand, op moment van het nemen van de screenshots :)

[ Voor 14% gewijzigd door SuperVeloce op 08-09-2013 21:49 ]

Intel i5 13600K | ASUS ROG RTX 4080 | ASUS ROG Z790-E | Corsair DDR5 32GB 6000Mhz | WD SN850X 1TB | ASUS ROG Helios | 27" 4K 60Hz | 27" 1080P 165Hz | ASUS ROG Scope Deluxe | ASUS ROG Delta S | ASUS ROG Chakram X | 16ProMax | WatchUltra 2 zw | iPad Air 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mr_Size schreef op zondag 08 september 2013 @ 15:08:
Hm, ben gisteren thuis gekomen van vakantie en de packet loss is magisch verdwenen. Zal dan wel aan UPC hebben gelegen..

Ik kan iig weer WoTten ;)
Kort door de bocht. *Iets* is veranderd, als je geen idee hebt wat kun je ook geen uitspraken doen over waar het fout was gegaan natuurlijk....
SuperVeloce schreef op zondag 08 september 2013 @ 21:46:
upstream >45 <55
downstream op modem >-8 <+11
SNR gaat met 40 UPC uit en moet minimaal 33 zijn

dus met upstream was er niks aan de hand, op moment van het nemen van de screenshots :)
Hallo, 2007 belde en wilde z'n EuroDOCSIS 2.0 info terug :z

Wat je schrijft gaat enkel op voor een modem met ED2 of een modem met ED3 die in twee kanalen channel bonding in de upstream doet. Hier gaat het om vier kanalen in de upstream, dus kan er max met 52dBmV uitgezonden worden. Zie m'n uitgebreide uitleg hierboven :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1