Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Aankoopadvies: home cinema set voor audio (en soms video)

Pagina: 1
Acties:

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:46
Opa (OK, ik ben net 40...) zoekt een nieuw audiosysteem. Onze huidige stamt uit de jaren 90 en heeft nog een dubbel cassettedeck met autoreverse!
Afbeeldingslocatie: http://i883.photobucket.com/albums/ac40/pictureaap/DSC_6460_klein_zpsed28acaf.jpg

Mijn vriendin vindt dat deze installatie geen aanwinst meer is voor de huiskamer en hij wordt eigenlijk alleen nog gebruikt om muziek af te spelen vanaf de computer (staat er naast; verbonden met tulpstekkers).

Onze videoset is ook niet geheel bij de tijd en bestaat uit een losse DVD-speler.

Mijn idee was om zowel de stereoset als de DVD-speler te vervangen door een home cinema set. Waarmee ik denk te bedoelen een set waarin versterker, optische-schijfspeelwerk en mediaspeler geïntegreerd zijn in één behuizing.
Aangezien uit het bovenstaande wel duidelijk geworden moge zijn dat wij geen audiofielen of filmfreaks zijn, mag het iets simpels zijn. Dit is zo'n beetje wat ik zou willen hebben/kunnen:
  • niet het hele huis vol luidsprekers, dus ik dacht aan een 2.1 of 2.0 set
  • speelt CD's, DVDs en BluRay
  • speelt muziek en video in de gangbare formaten van een NAS over (bij voorkeur) WiFi of anders ethernet
  • muziek (van CD of NAS) afspeelbaar zonder dat de TV aanmoet
  • internetradio zou leuk zijn als het kan, maar is geen dealbreaker
  • niet breder dan 46 cm, niet hoger dan 20 cm
  • een budget heb ik niet echt: ik ben bereid te betalen voor nuttige features, maar niet voor gouden contacten of kwaliteitsverschillen die ik toch niet hoor of zie
Ik ben een beetje out of touch met de markt voor dit soort producten. Ik kwam deze sets tegen bij een zoektocht op internet, maar vooral mijn eis dat je muziek kunt afspelen zonder de TV, is moeilijk te onderzoeken alleen a.d.h.v. specificaties:Ik was altijd een Philips-fanboy, maar ik moet zeggen dat ik de laatste jaren toch vaak teleurgesteld geworden ben in hun productkwaliteit. Desalniettemin is onze TV wel een Philips, indien dat relevant is.

Mag ik veronderstellen dat de speakers die bij dit soort sets geleverd worden niet zo goed kunnen zijn als mijn "losse" JBL (LX 6 GR) speakers uit de jaren negentig, maar dat het wel mogelijk is deze aan te sluiten?

Graag hoor ik of bovenstaande sets aan mijn verwachtingen kunnen voldoen en of er nog andere sets zijn die ik zou kunnen overwegen.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Eerste vraag: wat is je budget?
Verder: in hoeverre wil je hem ook voor muziek gebruiken?
Ten derde: had je het hele subforum Consumentenelektronica Aankoopadvies over het hoofd gezien? ;)

Je JBL's zul je ongetwijfeld kunnen hergebruiken. Als je dat wilt is het aan te raden om niet voor een alles in 1 setje maar voor losse componenten te gaan. Dat is eigenlijk sowieso wel een goed advies. Die goedkope dingen klinken vaak blikkerig en ondanks dat ze een subwoofer hebben, zullen ze lang niet zo vol klinken als een mooie set met bijvoorbeeld vloerstaanders als frontspeakers :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• aap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 20:46
Ik had in TS gezegd dat ik niet echt een strak budget heb. De setjes die ikzelf gevonden hebben kosten tussen de 200 en 500 euro; dat lijkt me een mooie range.
Verder: in hoeverre wil je hem ook voor muziek gebruiken?
Daar gaan we hem dus vooral voor gebruiken; in ieder geval meer dan voor films kijken.
Ten derde: had je het hele subforum Consumentenelektronica Aankoopadvies over het hoofd gezien? ;)
Eh, ja dus. Ik zal eens even onderzoeken of ik een modje dit topic daarheen kan laten verplaatsen...
Je JBL's zul je ongetwijfeld kunnen hergebruiken. Als je dat wilt is het aan te raden om niet voor een alles in 1 setje maar voor losse componenten te gaan. Dat is eigenlijk sowieso wel een goed advies. Die goedkope dingen klinken vaak blikkerig en ondanks dat ze een subwoofer hebben, zullen ze lang niet zo vol klinken als een mooie set met bijvoorbeeld vloerstaanders als frontspeakers :)
Het probleem is dat mijn vriendin niet meer zo'n "lompe" set in de huiskamer wil hebben staan.Ik probeer dus een compromis te vinden van iets dat nog behoorlijke geluidskwaliteit heeft, maar toch heel compact is.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:08

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je max 500 euro is dan zou ik zeker niet zo'n alles in 1 setje pakken; dat kan veel mooier :)

Wel ga ik je alvast vertellen dat een setje dat muziek EN video kan streamen eigenlijk niet bestaan. Muziek no problem, maar voor video heb je toch echt een smart TV of een mediaplayer nodig :)

T.a.v de acceptatiefactor van je vriendin: neem haar mee naar een luistersessie. Dan zal ze overtuigd raken dat die zuilen die je nu hebt toch echt wel een heel behoorlijk geluid geven en die kleine setjes eigenlijk nergens naar klinken. Zo heb ik mijn vriendin ook over de streep gekregen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aud > cea

Wise enough to play the fool

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:23

JT

VETAK y0

aap schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 14:58:
Ik had in TS gezegd dat ik niet echt een strak budget heb. De setjes die ikzelf gevonden hebben kosten tussen de 200 en 500 euro; dat lijkt me een mooie range.
500 vind ik toch vrij strak :+
[...]

Het probleem is dat mijn vriendin niet meer zo'n "lompe" set in de huiskamer wil hebben staan.Ik probeer dus een compromis te vinden van iets dat nog behoorlijke geluidskwaliteit heeft, maar toch heel compact is.
Kiezen of delen; kwaliteit of klein. Zeker met jouw budget zul je denk ik een keuze moeten maken. Je zou eventueel eens kunnen kijken naar een slimline receiver; wel 43cm breed maar niet zo hoog. Maar goed, dan ga je al snel over je budget. Als je je eigen speakers houd dan kom je wellicht weg met een Pioneer VSX-S300 of een Marantz NR1603 en een slimline blu-ray speler die ook over netwerk video afspeelt.

Anders zou je kunnen kijken naar tweedehands slimline receiver; vooral van Pioneer vind je die wel (C402, C100 enzovoort). Die ondersteunen dan wel geen DTS-ES en dergelijk maar aangezien je toch geen surround hebt maakt dat niet zoveel uit.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

Pagina: 1