Toon posts:

Is mijn core temp. te hoog?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik heb een relatief eenvoudige vraag voor jullie experts. Sinds een paar dagen gebruik ik CPUID HW Monitor voor het uitlezen van mijn temperaturen. Nou heeft deze software het voordeel dat het de hoogste piek onthoud. Ik heb HW Monitor dan ook laten lopen tijdens het spelen van Counterstrike GO op high settings. Toen ik weer stopte met gamen en ging kijken naar de hoogste temp. zag ik tot mijn verbazing dat een core zelfs de 75 graden heeft aangetikt. De videokaart een max. van 59 graden. De airflow moet goed zijn. Is die piek van 75 graden van mijn CPU wel ok, of moet ik me zorgen maken? Er zit een standaard cooler op van intel. Systeem is nog maar 9 maanden oud, dus het is geen stof kwestie lijkt me ;)

Alvast bedankt! (hieronder mijn specs.)

My specs:
- Asus Sabertooth Z77
- Intel Core I5 3570K (standaard cooler)
- 8 GB DDR3 1600Mhz (Corsair Vengeance, Dual Channel, with heatsink))
- AMD Radeon HD 7950 (3GB)
- Windows 8, 64 bit

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2013 14:03 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:17
In 9 maanden kun je een HELE boel stof verzamelen, dus je kunt even kijken.
75 graden is echter volkomen normaal met de standaard koeler, bij 90+ zou ik me lichtelijk zorgen gaan maken (maar als hij echt te heet wordt beschermt hij zichzelf door op langzamere snelheid te gaan draaien).

• The Inquisitor
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-02 13:35

The Inquisitor

Greetings weaklings

Niets aan de hand

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
75 graden voor een CPU is naar mijn idee wel een tikje hoog ja, niet direct schadelijk maar iedere verbetering is welkom.

Nu is er naar ik meen wat discussie over de temperaturen gemeten met applicaties (hoewel het een goede indicatie kan zijn als er echt wat mis is), dus ik vertrouw bij een hoge weergegeven temperatuur altijd even op de vingertopjes: even (voorzichtig) aan je cpu koeler voelen terwijl ie staat te draaien en je weet zeker of t een meetwaarde is. Mocht de koeler niet goed zitten weet je het ook gelijk.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11:01
ivy bridge met standaard cooler wordt gewoon zo heet, niks aan de hand, op standaardvoltages kan het ook geen kwaad.

[ Voor 24% gewijzigd door haarbal op 25-08-2013 14:13 ]

Mechwarrior Online: Flapdrol

Verwijderd

Tip: vermeldt ook even de behuizing als je vragen hebt over temperaturen.
Kijk even of de koeler goed zit en vervang de koelpasta indien nodig.
Ik zou persoonlijk niet blij zijn met een i5 3570K die 75 graden doet.

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Die temperatuur is niet ongewoon met een stock cooler, die dingen van Intel zijn gewoon erg matig en bemeten om maar net afdoende te koelen. Zoals Mitsumark al zegt kun je even kijken of het blok niet vol met stof zit, even goed blazen of met een kwastje de koelvinnen schoonmaken kan misschien zorgen voor een paar graden minder.
Afgezien daarvan zou ik me geen zorgen maken. Als je echt lagere temperaturen wilt, zul je een aftermarket koeler moeten nemen in combinatie met degelijke koelpasta (b.v. Noctua NT-H1 of Arctic Cooling MX-4).

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

• naarden 4ever
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 09:43
Geen stofkwestie hangt er volledig van af. Heeft de kast stoffilters? Is de ondergrond pluizig (Tapijt, kleed etc.)? Maak je de stoffilters regelmatig (elke 1-2 maanden) schoon? Dat alles kan invloed hebben op de stofophoping. 9 maanden zonder filters en op een tapijten vloer is best flink.

Met een stockkoeler kan het ermee door, maar echt gezond is het niet. Als je zo'n systeem bouwt, is een kleine investering van een beetje towerkoeler toch niet zo groot? Een Arctic Cooling A30 kost net €30 en kan ervoor zorgen dat je PC nog een jaartje langer meegaat op de lange termijn.

• Reepje
  • Niet online
Volgens mij lezen jullie eroverheen dat dit de max temp was. Als hij dat een paar sekonden heeft aangetikt, who cares. Loopt die constant op 75 graden, ja dan is er wat aan de hand.

Dus wat is de temp onder normale omstandigheden. Als deze idle rond 35 hangt, en bij gemiddelde activiteit rond de 50-60 zou ik me geen zorgen maken.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties tot zover. Hier wat extra info n.a.v. jullie opmerkingen.

- Cooler Master cm690 II Advanced Black/White edition
- Asus Sabertooth Z77
- Intel Core I5 3570K (standaard cooler)
- 8 GB DDR3 1600Mhz (Corsair Vengeance, Dual Channel, with heatsink))
- AMD Radeon HD 7950 (3GB)
- Windows 8, 64 bit

Idle komen de cores nauwelijks boven de 38 graden. Mijn kast staat 4 cm boven de vloerbedekking (laagpolig) op een verhoging dus. Kamer wordt wel goed schoon gehouden. Ik heb de kast laten bouwen door experts op dat gebied, dus coolpasta/montage moet goed zijn lijkt me. Stom van mezelf dat ik niet voor een betete CPU koeler heb gekozen idd, ik ging er een beetje vanuit dat Intel's standaard cooler gewoon ok was. Ik zal de kast eens open schroeven voor de zekerheid om te kijken of het er stoffig uitziet, maar kan me dat niet voorstellen, vooral omdat de vloerbedekking laagpolig is en ik regelmatig ff een stofzuiger door de kamer haal. Of de kast stoffilters heeft? Geen idee, hij staat nu bij me specs iig.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2013 15:13 ]

• Reepje
  • Niet online
Afstoffen kan nooit kwaad (zeg nooit: nooit).
Maar verder heb ik het idee dat dit topic valt in de categorie: "hoe maak ik een probleem".

Verwijderd

Topicstarter
Nou tussen de reacties zitten mensen die de temp. toch echt te hoog vinden, dus valt meer in de catergorie: "uitsluiten of het een probleem is"

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Stock Cooler => hoge temperature
Goede koeler <= lage tempature

Zelf hier werd mijn i5 75/80C bij 'wat meer' gebruik. Kijk in de pricewatch, genoeg tips btw. in andere topics..

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06-02 13:45
Verwijderd schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:35:
Nou tussen de reacties zitten mensen die de temp. toch echt te hoog vinden..
Het is niet te hoog, aangezien het zeer ruim binnen de specificaties van Intel valt. Deze comments zijn naar mijn inziens hetzelfde als iemand die zegt dat 4GB geheugen is of een Core i3 niet genoeg is; het ligt er helemaal aan wat je ermee wilt doen. Jouw temps met die koeler zijn prima, maar je kunt er niet mee gaan overclocken. Als je wilt overclocken, of je je meer op je gemak voelt met lagere temperaturen en/of stillere werking, dan is een andere koeler een goede optie.

Ryzen 9 9950X3D ~~ 32GB GSkill TridentZ 6000Mhz ~~ ASRock B850M Steel Legend ~~ Powercolor Hellhound RX9070XT

Pagina: 1