SSD voor Sata II

Pagina: 1
Acties:

• mr32
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online
Ik wil graag mijn hardeschijf in mijn laptop vervangen door een SSD. Een paar redenen daarvoor zijn de ongelooflijke slechte performance van de huidige schijf, samen met de herrie (lees tikken) van de lees/schrijfkop en de wat hoge temperaturen (50C >), die het handpalmconfort zeker niet ten goede komen.

Ik weet dat ik graag een SSD wil van ongeveer 120GB met een prijs die niet hoger mag zijn dan €100. Maar, deze laptop ondersteund (als ik Speccy mag geloven) geen Sata III, wat de maximale doorvoersnelheden dus praktisch naar 280mb/s trekt. Heeft het veel zin om te investeren in kwalitatief goede SSD's als de Samsung 840EVO of de Crucial M500, of kan ik beter naar wat goedkopere minder presterende modellen kijken, denk bijvoorbeeld aan de SSD's van Sanddisk, Kingston?

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 17:28
Voor dat budget kun je misschien nog het best kijken naar een 2de hands Samsung 830?
Ik was mij niet bewust dat de prijs van SSD's ook al onder een euro per gigabyte is gezakt.

[ Voor 53% gewijzigd door frickY op 25-08-2013 13:14 ]

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:03
Ik zou gewoon een goede aanschaffen. dan kan je hem eventueel nog meenemen naar een volgende laptop. En daarbij heeft de EVO een aantal truukjes die het ram geheugen gebruiken waardoor de limiet van Sata II enigzins wordt omzeild.

Pin mij er niet op vast, maar het zijn voornamelijk de Sequentiele snelheden die beperkt worden door Sata II (300MB/s inc. overhead). Dus het voordeel van snellere random writes/reads bij betere disks haal je er wel uit. De 120GB Samsung EVO haalt bijvoorbeeld 147MB/s aan 4kb random write.
Let wel, een 240GB SSD is altijd sneller dan de kleinere varianten. Dit komt door de interne 'raid' verdeling van de NAND chips. 240GB heeft meer chips om paralel naar te schrijven. En ik denk dat zelfs met het 240GB model trekt een Sata II poort net niet of net wel vol trekt (afhankelijk van overhead) met random writes (275MB/sec)

En als ik het allemaal goed heb begrepen, zijn het juist de random reads en writes die de snelheids ervaring zo enorm omhoog gooien. mechanische hdd's zitten hierbij in de klasse van net 1MB/sec

Dus wellicht is het een goed idee om een 240GB variant te nemen? Ook omdat 120GB zo vol zit natuurlijk. Hoe dan ook, welk model je ook kiest het zal een gigantische snelheidswinst opleveren t.o.v de interne 5400rpm drive.

En met betrekking tot het tikken van je oude schijf.. die komt ten einde.. al heb ik ook een tikkende externe HDD die het met zeer licht gebruik al heel lang getikt volhoud..

[ Voor 13% gewijzigd door analogworm op 25-08-2013 15:18 . Reden: extra info toegevoegd ]

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:46
Ik heb in mijn laptop nu in maart de HDD vervangen door een 256GB 840Pro versie, en ik zit ook met sataII. Ik haal dus niet de maximale beloofde snelheden voor grote sequentiële overdrachten, maar het heeft de laptop toch serieus versneld! Ik zou het persoonlijk wel kunnen aanraden.

• mr32
  • Niet online
Hartelijk dank iedereen voor de reacties! Ik heb zojuist met jullie suggesties in het achterhoofd een Samsung 840 120GB besteld bij 4Launch (zo'n beetje 'om de hoek'). Ik vond de 840Pro net te duur, en de EVO was bij 4launch ook €10 (ja, waar zeuren we eigenlijk over?) duurder. Ook het bekende minpunt (TLC, kortere levensduur) is weggeslagen door de collega's van Tweakers met hun test. Ik ben benieuwd welk verschil het gaat maken!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 22:03
hmm, ik zou dan toch liever voor de EVO gegaan zijn ivm de Rapid truuk..

dan gebruikt hij namelijk het ram geheugen als cache.. waardoor je dus je sata II beperking omzeild. Het enige wat wat langer duurt is het op de achtergrond wegschrijven van de informatie.. Dat lijkt me die €10 wel waard ;)

desalniettemin heb je ook met je huidige keuze een goeie prestatiewinst in handen hoor..

[ Voor 9% gewijzigd door analogworm op 25-08-2013 15:58 ]

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Hier ook een SSD-Sata2-gebruiker. Het verschil is enorm ten opzichte van een HDD, net als bij Sata3. Alleen zul je iets minder snel grote bestanden kopieëren en zo, maar ook daarin ga je vooruit. En sinds ik deze SSD heb (een jaar nu) is het aantal keren dat ik met Sata3 merkbaar minder lang hoefde te wachten op één hand te tellen, denk ik.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

• mr32
  • Niet online
analogworm schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 15:56:
hmm, ik zou dan toch liever voor de EVO gegaan zijn ivm de Rapid truuk..
Ik kan eigenlijk niks anders doen dan je gelijk geven, volgende keer beter ( 8)7 ). Ik ga de tip zeker onthouden. Maar alles zal beter zijn dan wat ik nu heb, dus ik ben tevreden. Bedankt!

[ Voor 18% gewijzigd door mr32 op 25-08-2013 16:20 . Reden: fatsoeneren ]

Pagina: 1