Photoshop pc twijfel over moederbord

Pagina: 1
Acties:

• whodares
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 26-11-2023
Mijn vader gebruikt heel graag photoshop, maar zijn oude pc is dus te traag en kapot aan het gaan. Ik kreeg dan de toffe opdracht om voor hem een nieuwe pc te halen.
Buiten photoshop gaat er niet echt iets zwaars draaien. Er geen GEEN games op gezet worden, dus al te zwaar moet de gpu ook niet zijn.

Dit is hetgene waar ik op ben uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770 Boxed€ 267,20€ 267,20
1Asus Z87-Expert€ 191,-€ 191,-
1EVGA GeForce GTX 760 2GB€ 224,-€ 224,-
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 114,10€ 114,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 796,30

Het enige lijkt me dat het moederbord wat overkill is. Aangezien hij enkel genoeg usb-poorten nodig heeft, heb ik het vermoeden dat het goedkoper kan. Vanaf 8 poorten heeft hij er zeker genoeg. De sata-600 is ook wel nodig om het maximale uit zijn hdd's te halen en mogelijk later ook ssd's. Ook de thunderbolt connector is altijd een pluspunt, want hij heeft een iPad en met al die randapparatuur er rond...
Het liefst zou ik dus niet boven deze prijsklasse gaan, maar ik vroeg me dus af wat jullie me aan zouden raden?

Bedankt!

BNet tag: whodares#1162

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 00:15

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Ik zou niet weten waarom je een moederbord van 200 euro zou pakken, thunderbolt heeft geen zijk te doen want je krijgt altijd een TB>USB kabel meegelevert met iZooi.

Sata 600 heb je op elk moederbord, pak een moederbord van 100-120 euro, daar zit ook alles op wat je nodig hebt, minus ~80 euro...

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:23

TommieW

Numa numa.

Je kan beter voor een moederbord gaan met een H81 of een H87 chipset. Je hebt nu een chipset waarmee je kan overclocken, maar je processor kan dit niet.
Leesvoer over verschillende chipsets.

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 17 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 02:58
Je kiest eigenlijk voor te dure hardware, als je het geld verstandiger investeert dan heb je er ook direct een SSD bij en eventueel nog wat leuks. Je hebt geen duur moederbord nodig of zo'n dikke videokaart... en ook de cpu zou ik niet voor kiexzen voor een dergelijk systeem. Ik zou het eerder zo doen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 190,-€ 190,-
1Asus H87-PRO€ 96,-€ 96,-
1Gigabyte N65TBOC-2GD€ 149,10€ 149,10
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 114,10€ 114,10
1Crucial 2.5" M500 240GB€ 133,-€ 133,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 682,20

Veel meer waarde voor je geld, door te kiezen voor geschikter moederbord en videokaart hou je genoeg over voor een vrij grote SSD. Je zou eventueel alsnog voor de i7 kunnen gaan, maar een i5 4670 zou prima moeten volstaan. Ik zou dan persoonlijk nog wat extra bijleggen op de 100 die je door mijn lijstje overhoudt en kijken naar een betaalbare IPS monitor oid pricewatch: Dell Ultrasharp U2312HM Zwart

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 25-08-2013 13:24 ]

• whodares
Bedankt voor de informatie tot nu toe. Daarom dat ik dus altijd hier een checkup laat doen.
Na wat overleg wil hij toch graag de 4770 omdat die beter future-proof is. Dit systeem moet liefst 5+j meedraaien. Dat van de gpu was hij nog over aan het twijfelen, want hij gelooft niet zo hard dat photoshop voornamelijk processorgericht is. Benchmarks zijn niet genoeg om hem te overtuigen.
Ikzelf ben voornamelijk blij met de informatie die ik over de moederborden heb gekregen. Ik dacht dat enkel die Z-serie de igpu met de gpu kon laten samenwerken, dus die fout is ook rechtgezet voor mij :)
Met het prijsverschil dat er nu in zit, ga ik zeker nog eens met hem praten over een SSD.

Maar dus alvast bedankt voor de hulp!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik durf te wedden dat met een i5 4670 alleen, je photoshop prima kan draaien. Daar heb je helemaal geen extra grafische kaart voor nodig.

Het geld dat je nu overhoud investeren in een 500 GB SSD, lekker handig.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je stiekum je pa een super-game-bak wil aansmeren, dan vooral je oorspronkelijke config doen :+

• whodares
Reepje schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 13:44:
Ik durf te wedden dat met een i5 4670 alleen, je photoshop prima kan draaien. Daar heb je helemaal geen grafische kaart voor nodig.

Het geld dat je nu overhoud investeren in een 500 GB SSD, lekker handig.

Maar het kan natuurlijk ook zijn dat je stiekum je pa een super-game-bak wil aansmeren, dan vooral je oorspronkelijke config doen :+
Haha, neen hoor, mijn eigen game pc kan nog vlot alles draaien, dus dat heb ik niet nodig. Wie geeft er trouwens graag zijn pc de helft van de tijd af voor photoshop amateurs? :P

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 28-02 02:58
whodares schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 13:44:
Bedankt voor de informatie tot nu toe. Daarom dat ik dus altijd hier een checkup laat doen.
Na wat overleg wil hij toch graag de 4770 omdat die beter future-proof is. Dit systeem moet liefst 5+j meedraaien. Dat van de gpu was hij nog over aan het twijfelen, want hij gelooft niet zo hard dat photoshop voornamelijk processorgericht is. Benchmarks zijn niet genoeg om hem te overtuigen.
Ikzelf ben voornamelijk blij met de informatie die ik over de moederborden heb gekregen. Ik dacht dat enkel die Z-serie de igpu met de gpu kon laten samenwerken, dus die fout is ook rechtgezet voor mij :)
Met het prijsverschil dat er nu in zit, ga ik zeker nog eens met hem praten over een SSD.

Maar dus alvast bedankt voor de hulp!
Future-proof is echt een onzinnig woord als het aankomt op pc hardware, het is een van die hardnekkige woorden die veel te vaak gebruikt word. Het enige echte verschil tussen een i7 en een i5 is hyperthreading, daar heb je idd wat voordeel van maar dat maakt de i5 in die zin niet meer of minder 'future-proof'. De i5 is een stuk voordeliger en je levert maar minimaal in op prestaties, de i7 zal pas echt het verschil in spierballen kunnen tonen bij video en 3D rendering... zelfde geld voor de GPU.

Als je dan echt meer 'future-proof' wil zijn wat betreft photoshop dan kan je misschien zelfs wel het beste voor een AMD FX8xxx systeem gaan. Die cpu's hebben 8 cores en die zullen in de toekomst beter benut gaan worden door photoshop... photoshop werkt nu nog het beste met 2 tot 4 cores.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 25-08-2013 14:01 ]

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-01 06:01
SSD met goede schrijfprestaties (400mb+), 16GB ram en een mid-end GPU. Processor met 2 of 4 kernen is prima, zelf zou ik een hooggeclockte dual-core nemen met eventueel de optie om het moederbord over 2.5 jaar te kunnen upgraden naar een quad-core.

Op dit moment heeft Photoshop vooral baat bij zeeen van intern geheugen en een SSD die hoge schrijf-prestaties bied zodra je moet inlezen/saven en er geswapt moet worden als je interne geheugen vol loopt.

Weet niet precies wat je van plan bent maar ik doe redelijk extreme dingen met photoshop zowel in de diepte (aantal layers) als fysieke grote (pixels) en alles loopt hier perfect op een laptop i5 met HD-4000 / 8GB.
Pagina: 1