Ubuntu dualboot Windows 8

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 09:20
Ik heb nu Windows 8/Ubuntu op mijn PC staan. Maar ik krijg Ubuntu maar niet geboot. Eerst stond Windows 8 er alleen op. Toen heb ik Partition Shrink gedaan, en Ubuntu 64-bit geinstalleerd(moet met UEFI borden???) In UEFI staat hij op OtherOS. En ik heb fast boot uitgezet in Power Options. Ik snap er niks meer van :S. Ik heb het trouwens ook via USB geinstalleerd(ook in UEFI modus)

Had tijdens installatie een probleem met filesystem couldn't be loaded. Toen had ik mijn USB Stick in USB3.0 gestopt en deed alles het naar behoren(Ubuntu volledig geinstalleerd). Nu opent ie Grub maar niet.

[ Voor 23% gewijzigd door MrFax op 25-08-2013 12:50 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommieW
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01-10 13:12

TommieW

Numa numa.

Welke PC heb je? (Merk+type)

[ Voor 27% gewijzigd door TommieW op 25-08-2013 12:52 ]

1700X@3,9GHZ - Asus Crosshair VI Hero - 32GB Corsair LPX - GTX 1070Ti
iPhone 13 Pro Max - Macbook Pro 16" M1 Pro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Gigabyte GA-970A-UD3. Heb in Bios IOMMU aangezet want anders werkte me muis+toetsenbord niet in installatie. Voor de rest een AMD FX-8320. Das denk ik belangrijkste

Edit: Misschien is memory ook belangrijk: Crucial Ballistix Tactical LP 1600Mhz 2x4GB(Door een of andere reden automatisch gedownclocked naar 1333Mhz)

[ Voor 32% gewijzigd door MrFax op 25-08-2013 13:04 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:26

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Een zelf samengesteld systeem dus. Hoe heb je Windows 8 geïnstalleerd en heb je hier rekening mee gehouden hoe je dan vervolgens Ubuntu installeert? Als je Windows in BIOS/legacy mode draait en je gaat dan een aanpassing doen zodat je via UEFI start, gaat 't niet goed. Vooral omdat je dan een ESP mist.

Er is hier ook al eens langs gekomen dat het installeren via USB stick in EFI mode niet goed werkt en je dan een incomplete boot setup krijgt. Is er dus een reden waarom je niet met een cd of dvd (desnoods rewritable) hebt gewerkt?

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amanoo
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-08 23:03

Amanoo

Cᴀᴛs ᴀʀᴇ ɴɪᴄᴇ.

Moet je in zelf samengestelde computers überhaupt instellingen veranderen? Bij mijn Z77 Extreme4 duwde ik er gewoon een Linux Mint schijf in en het werkte.

Misschien zoals HoT zegt, USB sticks willen wel eens falen. Misschien heeft het niets te maken met je UEFI. Ik gebruik om die reden NOOIT maar dan ook NOOIT USB sticks om linux te installeren. In mijn ervaring werkt dat vaker slecht dan goed, of het nu op een BIOS of een UEFI is. Misschien heb ik net de pech gehad met verkeerde hardware, maar met een DVD'tje kan er weinig mis gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 13:48
mijn ervaring met linux/windows onder efi installeren is dit dat je het liefst _handmatig_ je esp partitie wilt aanmaken voordat je je OSsen gaat installeren, en je middels gdisk (onder ubuntu: apt-get install gdisk) even je gpt partities voor linux wilt labelen en even de type code wilt veranderen (de ubuntu installer en gparted houden de type codes op de standaard data partitie, niet handig in multiboot met windows).

Verder heeft ubuntu 13.04 trouwens een bug op de installer (iso/usb) waardoor _niet_ de efi waarden worden aangepast zodat grub niet wordt gestart, je kan dit handmatig fixen vanuit windows of vanuit een linux live distro

wat je zou kunnen doen is even refind downloaden en dat of via windows installeren (lastig) of op een usb stick zetten en die booten in efi mode, refind zou jouw linux moeten detecteren waarna je vanuit linux refind kunt installeren.

[ Voor 4% gewijzigd door terror538 op 25-08-2013 17:01 ]

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Edit: Opgelost, Windows 8 draait op Legacy, dus UEFI was niet nodig. Had ik op MSINFO32 gezien onder BIOS mode, nu heeft ie ubuntu op UEFI geinstalleerdm gelukkig maar dat Windows 8 uberhaupt nog ging booten. In mijn bios staat OtherOS op default dus installeert ie Windows ook op legacy om problemen te voorkomen, clever Gigabyte _/-\o_. Als ik de volgende keer Windows installeer doe ik het wel via UEFI(is beter toch?) en dan Ubuntu ook via UEFI installeren

[ Voor 193% gewijzigd door MrFax op 25-08-2013 17:40 ]

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFax
Hero of Time schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 13:52:
Een zelf samengesteld systeem dus. Hoe heb je Windows 8 geïnstalleerd en heb je hier rekening mee gehouden hoe je dan vervolgens Ubuntu installeert? Als je Windows in BIOS/legacy mode draait en je gaat dan een aanpassing doen zodat je via UEFI start, gaat 't niet goed. Vooral omdat je dan een ESP mist.

Er is hier ook al eens langs gekomen dat het installeren via USB stick in EFI mode niet goed werkt en je dan een incomplete boot setup krijgt. Is er dus een reden waarom je niet met een cd of dvd (desnoods rewritable) hebt gewerkt?
Dat ik geen werkende CD drive heb :P. Ik kan natuurlijk wel andere bootable USB maker gebruiken en proberen als het nu niet gaat lukken

That's it, I'm done.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik de volgende keer Windows installeer doe ik het wel via UEFI(is beter toch?) en dan Ubuntu ook via UEFI installeren.
Er is geen 'betere' manier, maar in UEFI mode heb je wel de meeste voordelen met Windows 8 mbt opstarten. Verdere werking is er niet echt een verschil. Het start alleen sneller op.

Volgorde is idd wel beter om eerst Windows te installeren en dan Linux, net zoals dat in BIOS mode altijd al was. Het voordeel van Windows eerst is dat je ook nog eens een goede ESP krijgt, mocht je Ubuntu 13.04 willen gebruiken (zie bovengenoemde bug). Met Debian Sid/Unstable heb ik er iig geen last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 13:48
Hero of Time schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:52:
[...]

Er is geen 'betere' manier, maar in UEFI mode heb je wel de meeste voordelen met Windows 8 mbt opstarten. Verdere werking is er niet echt een verschil. Het start alleen sneller op.

Volgorde is idd wel beter om eerst Windows te installeren en dan Linux, net zoals dat in BIOS mode altijd al was. Het voordeel van Windows eerst is dat je ook nog eens een goede ESP krijgt, mocht je Ubuntu 13.04 willen gebruiken (zie bovengenoemde bug). Met Debian Sid/Unstable heb ik er iig geen last van gehad.
Enige grote voordeel (en voor mij de reden) is dat je eindelijk af bent van het hele MBR gezeik, met gpt kan je tot 128 partities gebruiken :) Geen killer feature als je puur windows gebruikt, maar wel prettig als je meerdere installaties hebt draaien.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

terror538 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 22:17:
[...]

Enige grote voordeel (en voor mij de reden) is dat je eindelijk af bent van het hele MBR gezeik, met gpt kan je tot 128 partities gebruiken :) Geen killer feature als je puur windows gebruikt, maar wel prettig als je meerdere installaties hebt draaien.
Oeh, dat is zo erg he, maximaal 4 primaire partities met MBR. Je moet gewoon je boot partitie vooraan hebben als primaire, dan boeit 't niet of je OS nou in één van de 200 logische partities staat. ;)

Pagina: 1