Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Eerste zelbouw pc wilt niet starten!

Pagina: 1
Acties:

• Paulski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 03-10 09:12
Ben de hele nacht tot 4 uur in de ochtend bezig geweest mijn nieuwe pc te bouwen, om vervolgens met een slecht gevoel te gaan slapen; hij wilt namelijk niet aan!

Had vannacht nog wat rondgekeken op internet, en ook wat dingetjes nagelopen en uitgeprobeerd, maar het mocht niet baten...

Als ik de stekker in het stopcontact steek (weet niet meer uit m'n hoofd of ik dan ook de schakelaar moet aanzetten) gaan er lampjes branden binnen in de kast. Het gaat om in ieder geval één LED op het moment moederbord zelf, en twee op de videokaart, bij de power connectors. Dus er gaat in ieder geval wel stroom dóór de voeding, lijkt mij. Maar als ik 'm wil aanzetten gebeurt er compleet niets. Geen lampjes, geen geluid, helemaal niets!

Geheugenbankjes zitten er goed in en ik ben ook niet vergeten de risers voor het moederbord te bevestigen. Wel lees ik overal iets over een 8 pin connector bij de CPU, maar op mijn moederbord zit een slot van met 4 pinnetjes, en mijn PSU heeft een 8 pin connector en 2x 4 pin, waarvan ik er dus een heb aangesloten. Zie ik hier misschien iets over het hoofd?

Wat betreft de connector voor de power knop; in de handleiding van mijn moederbord staat aangegeven wat plus en min is, maar op de stekkertjes staat dit niet. Heb dit dus ook even andersom uitgeprobeerd maar het mocht niet baten...

Verder moet ik zeggen dat de bekabeling er een beetje rommelig in zit, maar dat zou geen problemen moeten opleveren behalve dat het onhandig is, toch..?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, want ik word hier echt mordeloos van :( Hele weekend erop verheugd en dan dit...

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 173,-€ 173,-
1Asus B85M-E€ 64,95€ 64,95
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 285,-€ 285,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 55,-€ 55,-
1Aerocool Strike-X One Advance€ 36,-€ 36,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,10€ 17,10
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,95

[ Voor 50% gewijzigd door Bolletje op 25-08-2013 13:34 ]

• General_Snuss
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:08
tip 1, sluit de mobo speaker aan. aan de bliepjes kan je horen wat er mis is.
tip 2, plaats een foto, het is zo heel moeilijk zeggen wat het is

Verwijderd

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter is de beste plek om te beginnen. Neem alle stappen door en post hier wat je geprobeerd hebt en met welk resultaat.

• Nactive
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Wat betreft de connector voor de power knop; in de handleiding van mijn moederbord staat aangegeven wat plus en min is, maar op de stekkertjes staat dit niet. Heb dit dus ook even andersom uitgeprobeerd maar het mocht niet baten...
Dit maakt zover ik weet niet uit dan, in de basic cases is uw power knop niet meer als een schakelaar ...

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-11 07:56
Ik vermoed dat je de Power LED op de aansluiting van de Power Button hebt zitten en de Power Button op de Power LED :)

Als het niet had gewerkt, dan had er op z'n minst iets van extra licht moeten gaan branden.
Zit er niet toevallig ook een startknop op je mobo?

• Paulski
Bedankt voor de snelle reacties. Mijn case heeft voor zover ik kan zien geen connector voor systeemspeakers. Foto heeft nu (denk ik) niet veel zin omdat ik bijna alles eruit gehaald heb. Maar zelfs zonder schijven en videokaart aangesloten wilt de voeding niet aan, alleen de LED op het moederbord gaat aan als ik de schakelaar van de voeding aanzet.

Zal nog wat dingen uit die lijst uitproberen, zoals de voeding apart testen.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-10 08:35

thorgal21

Forum Noob

En anders is het moederboard DOA lijkt me..

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 16-11 07:56
Als die LED's op de GPU branden dan is het goed, dan staat er dus stroom op de voeding.
Speakers zitten meestal niet op de behuizing, maar zijn losse dingen (worden tegenwoordig ook niet zo vaak meer meegeleverd :/)

• Lip
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Lip

De professionele prutser

DCG909 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:19:
Als die LED's op de GPU branden dan is het goed, dan staat er dus stroom op de voeding.
Speakers zitten meestal niet op de behuizing, maar zijn losse dingen (worden tegenwoordig ook niet zo vaak meer meegeleverd :/)
Als die LED;s rood branden op een ASUS videokaart, dan is het weer niet goed. Groen is dan goed. Verder valt weer weinig zinnigs te zeggen zolang er geen systeemspecificaties gepost worden.

"Help mijn PC doet het niet" topics zonder systeemspecificaties, zouden verboden moeten worden. :)

Beter geluid voor iedereen! Zo doe je dat!!! Vergeet je niet een +3 te geven? Bedankt voor het lezen. Flat frequency response EQUALS real music!!! EQUALS Sonic clarity

• Paulski
gallery: Paulski

Het gaat inderdaad om groene LEDs op een Asus kaart.

Dit zijn de componenten due ik heb, alleen de DVD drive is een ander model.

(Gaat niet echt lekker met kopiëren en plakken op de telefoon, dus de link staat bovenaan de post)

Heb de voeding los getest en hij gaat gewoon aan. Maar hij is zo veel stiller dat ik 'm eigenlijk niet hoorde, dus misschirn ging hij eerder ook gewoon aan maar merkte ik het niet... :/

Dus ik begin nu toch bang te worden dat er óf een probleem is met het moederbord, óf misschien met de powerknop. Ik heb gelezen dat je ook kunt proberen te starten door een schroevendraaier tegen de pinnetjes van de powerknop te houden, dus dat is het volgende wat ik ga proberen, maar eerst even met de hond wandelen

[ Voor 112% gewijzigd door Paulski op 25-08-2013 09:59 ]

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-11 09:46
thorgal21 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:19:
En anders is het moederboard DOA lijkt me..
Dat is wel erg voorbarig, er kunnen meer oorzaken zijn. Het is een 1e build, hij zal wel iets over het hoofd hebben gezien.

@TS: Zoals eerder gevraagd. Maak even een paar foto's van hoe je de boel hebt aangesloten. Graag scherpe met voldoende licht.

Haal ook eens even de videokaart eruit en probeer eens te starten. Probleemoplossen start bij de basis en je moet dingen gaat uitsluiten.

Niet dat het per definitie invloed heeft, maar je geheugen staat niet op de QVL lijst van het moederboard.

[ Voor 28% gewijzigd door Lumics op 25-08-2013 10:06 ]

• Nactive
  • Niet online
Schroevendraaier tegen de pinnetjes houden zou ik echt niet doen :)

• Paulski
Lumics schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:59:
[...]

Dat is wel erg voorbarig, er kunnen meer oorzaken zijn. Het is een 1e build, hij zal wel iets over het hoofd hebben gezien.

@TS: Zoals gevraagd. Maak even een paart foto's van hoe je de boel hebt aangesloten. Graag scherpe met voldoende licht.
Ik hoop dat je gelijk hebt en het iets simpels is... ik ga zo proberen om te starten met alleen 1 schijf, DVD speler en zonder videokaart. Zal dan proberen goede foto's te maken.

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Nactive schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:59:
Doe al m'n hele leven niet anders. Is prima. Soms er een beetje naast, wat vonkjes :+ Nog nooit een problematisch moederbord gehad in m'n hele leven...en ik heb véél moederborden gehad.

Enfin, the usual suspects :

- Videokaart niet goed aangedrukt (probeer op onboard videokaart als je die hebt)
- Geheugen in de verkeerde bankjes (probeer één stick)
- Eén van de powerkabels van voeding naar mobo vergeten (t' is niet alleen de grote ATX stekker maar veelal heb je ook 4 of 6 polige power plugjes nog over)
- Cpu/socket pinnetjes verbogen (nakijken als alle andere dingen niet werken)

Even een super scherpe high-res foto van je setup maken + closeups van alle stekkers zo fijn zijn :) kunnen we meekijken.

• Lumics
majic schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:08:
[...]

Doe al m'n hele leven niet anders. Is prima. Soms er een beetje naast, wat vonkjes :+ Nog nooit een DOA moederbord gehad in m'n hele leven...en ik heb véél moederborden gehad.
Lees je tekst nog eens even na. DOA = Dead on Arrival. Heeft niets te maken met het risico dat jij je mobo sloopt.

• Paul - K
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-11 23:13
Op het moment dat je de PC aanzet gaat hij ook niet héél even aan (fans gaan draaien oid) alvorens hij er weer mee stopt? Lijkt me dan inderdaad iets al bij het moederbord te zitten dat er niet goed gaat. Heb je niet nog een aan/uit schakelaar van een oude/andere pc die je even kunt proberen?

• majic
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-10 23:30
Lumics schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:11:
[...]

Lees je tekst nog eens even na. DOA = Dead on Arrival. Heeft niets te maken met het risico dat jij je mobo sloopt.
Net wakker. Wilde "dood" of dooie tikken denk ik 8)7

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16-11 22:03
Misschien zitten de stekkertjes op je mobo van de powerknop niet goed? Soms helpt het om ze om te draaien :P

• Zjemm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30

Zjemm

...

Haal alles uit je kast, en begin met je mobo en cpu en geheugen los op de tafel.
Sluit je voeding aan en zet het geheel aan door de power pinnetjes op je mobo kort te sluiten met een schoevendraaier. Gewoon er tegen aan zetten dus

Gaat hij dan wel aan?

opensecure.nl

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-11 23:07
Allicht een stomme vraag, maar heb je wel de spacers gebruikt tusen je moederbord en de kast? Of heb je je moedermord direct met de achterkant tegen het metaal van de kast zitten?

In dat laatste geval is dat namelijk je probleem, je mobo maakt dan kortsluiting.

LinkedIn
BlackIntel

• Steekje
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16-11 20:56
Als het een ouder moederboord is zou het kunnen zijn dat de batterij bijna leeg is (om de BIOS op te starten). Is mij ook een keer overkomen toen mijn PC niet meer wilde starten (en lampjes op mobo branden wel).

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Probeer het ook eens met een andere (sterkere) voeding, heb zelf wel eens problemen gehad met een combinatie MB / voeding.

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
EvilWhiteDragon schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:49:
Allicht een stomme vraag, maar heb je wel de spacers gebruikt tusen je moederbord en de kast? Of heb je je moedermord direct met de achterkant tegen het metaal van de kast zitten?

In dat laatste geval is dat namelijk je probleem, je mobo maakt dan kortsluiting.
Is inderdaad ook een mogelijkheid.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-11 21:22

auto660

1991 240 GL Brick

Dit had ik ook met zo'n gamepc.nl geval. Het lampje op het mobo brandde nog maar de pc deed helemaal niets meer. Uiteindelijk bleek het de voeding te zijn. Waarom dat lampje nog brandde? Die zit op de
+5vsb, een continu 5v lijn. Deze lijn heeft een heel apart gedeelte in de voeding, en dat was nog wel heel.

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 04:16
Zet anders eens alleen de voeding los aan (met een paperclip) en meet de spanningen op alle lijnen. Geen issue dat het moederbord nog een firmware upgrade moet hebben voordat hij de processor ondersteund?

• Paulski
De spacers heb ik er gewoon in zitten, dus dat is het in ieder geval niet.

Ik heb de switch van m'n oude behuizing aangesloten op het moederbord en hij deed nog steeds niets. Toen heb ik de switch van m'n nieuwe behuizing aangesloten op mijn oude moederbord en hij deed het gewoon. Ik ga vanmiddag even alles eruit halen en de pinnetjes van de socket nakijken. Zou wel raar zijn als daar wat mee is aangezien die pinnetjes nergens in gaan en de processor sowieso op de socket gedrukt hoort te worden door het sluitingsmechanisme...

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:07
Ik heb met mijn huidige pc gehad, dat als ik de reset connector op het moederbord had aangesloten, de hele pc niet meer wou starten ... Is wel het raarste wat ik met een nieuwe build heb meegemaakt en ook erg lastig te vinden, omdat ik gewoon het hele blok van start, reset en hdd connectoren er op zette. Pas toen ik het moederbord helemaal kaal ging starten met (gelukkig aanwezig) een directe startknop zag ik het probleem.

M.a.w. bij hardnekkige problemen, gewoon alleen het moederbord neerleggen op een geschikte ondergrond en stroom geven en kijken of het werkt. Gebruik alle mogelijke feedback, LED systeem of speaker om via foutcodes stapjes verder te komen.

Hij zal aangeven een cpu te missen, dus dan plaats je die erin, enz.
Paulski schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 12:09:
De spacers heb ik er gewoon in zitten, dus dat is het in ieder geval niet.

Ik heb de switch van m'n oude behuizing aangesloten op het moederbord en hij deed nog steeds niets. Toen heb ik de switch van m'n nieuwe behuizing aangesloten op mijn oude moederbord en hij deed het gewoon. Ik ga vanmiddag even alles eruit halen en de pinnetjes van de socket nakijken. Zou wel raar zijn als daar wat mee is aangezien die pinnetjes nergens in gaan en de processor sowieso op de socket gedrukt hoort te worden door het sluitingsmechanisme...
Ik snap even niet wat je allemaal zegt hier ... wat is een 'switch' precies volgens jou. Waarom wil je de pinnetjes van de socket dan ineens nakijken? Volgens mij hebben sockets geen pinnetjes, maar gaatjes.

Pinnetjes gaan nergens in? Dus? Waar niet in, wat voor pinnetjes en wat is ermee.

Een processor hoort op de socket gedrukt te worden inderdaad, maar wat wil je daarmee zeggen?

[ Voor 68% gewijzigd door Playa del C. op 25-08-2013 12:47 ]

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 04-10 09:57
Dus het is ook niet O dat alle fans op volle snelheid beginnen te draaien oid?!

• Lumics
Waarom heb je nog geen foto's gemaakt. IPV moeilijke zaken te gaan checken zoals contacten CPU (waarbij alles dus weer los moet), kan het ook simpelweg een kabeltje zijn dat verkeerd is aangesloten. Daarom, foto's graag.

Voor hetzelfde geld wordt jouw CPU nog niet ondersteund in de bios versie van het MOBO. Op de webstite van de mobo fabrikant is duidelijk te zien vanaf welke versie jouw CPU wordt ondersteund. Welke versie staat er volgende de doos van het mobo momenteel op?

[ Voor 37% gewijzigd door Lumics op 25-08-2013 13:26 ]

• q-enf0rcer.1
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13-11 16:31
Ik vermoed dat je je GPU via dezelfde voeding-output van stroom voorziet als je moederbord en cpu. Deze fout heb ik ook een keer gemaakt met mijn eerste zelfbouw pc. Oplossing was simpel: GPU van stroom voorzien met een ander output slot van de voeding waardoor alles wel genoeg stroom kreeg(dus direct van voeding naar gpu, ipv met een aftakking).

[ Voor 8% gewijzigd door q-enf0rcer.1 op 25-08-2013 13:53 ]

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:15

Quad

Doof

Voor het gemak voor jou en anderen met dergelijke problemen, even het overzicht van jouw systeemspecs:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 173,-€ 173,-
1Asus B85M-E€ 64,95€ 64,95
1Asus GTX670-DC2-2GD5€ 285,-€ 285,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 55,-€ 55,-
1Aerocool Strike-X One Advance€ 36,-€ 36,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 53,-€ 53,-
1LG GH24NS90 Zwart€ 17,10€ 17,10
1Seasonic M12II 520W€ 56,-€ 56,-
1Samsung 840 EVO 120GB€ 88,90€ 88,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 828,95

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️
nggyu nglyd

• Nactive
  • Niet online
Ik zou was ik u ook gewoon is wat foto's posten. Dan ben je direct zeker dat alles goed is aangesloten en weten wij dat het daar niets fout is.

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:05

Valkyre

Kitesurf FTW!

Wat gezegd foto's.
Daarnaast heb ik een keer gehad dat je hebt dat plaatje welke je bij je moederbord krijgt voor aan de achterkant waar je connectors zitten. daar zit altijd bij elke connector een plaatje 90graden naar binnen gevouwn ter geleiding. nu had ik een keer niet goed opgelzet en zat die metalen uitstulpsel in een USB slot. dan doet die het ook niet.

Moederbord eruit, CPU + Memory + VGA er in en eens kijken of hij dan wel opstart.

Met een schroevendraaier langs de contacten voor aan/uit kan prima.

iRacing Profiel

• Spekkie88
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-11 13:12
Check voor de grap ook eens of de reset knop van je behuizing niet klem zit...
Ik heb ook een keer zo'n grapje gehad. Alles werkte totdat het in de kast zat... Wat bleek? De reset knop zat klem waardoor de pc constant gereset werd en er verder dus niets gebeurde... Frontje opengemaakt van de kast, veertje van de reset knop goed gezet een klaar... Helaas heft me dat "grapje" wel een slapeloze nacht en een hoop stress bezorgd...

Succes met de zoektocht!

FX8350 @4.8 GHz
i7 4930K @4.5 GHz

• luukske
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 16-11 22:57
Ik heb ditzelfde probleem ook gehad: ik had de voeding van PSU naar moederbord alleen via de 24 polige connector aangesloten en niet ook nog via de vierpolige connector die ook aanwezig is op het mainbord (dichter bij de keyboard/muis connectoren in jouw geval) . Met deze ook geconnecteerd werkte ineens alles prima (ja zelfs een veelvoudig PC bouwer maakt wel eens een foutje... ;) ).

[ Voor 0% gewijzigd door luukske op 25-08-2013 15:11 . Reden: spatie toegevoegd ]

Verwijderd

http://dlcdnet.asus.com/p.../E8150_B85M-E.pdf#page=25

Heb je de power LED en knop zo aangesloten?

De truc met de schroevendraaier is eigenlijk gewoon pin PWR even kortsluiten met de GND pin, niets meer hoor. Dat doet je powerknop (schakelaar) eigenlijk ook gewoon. Zet hier dus zeker geen "switch" op, want dan blijft hij resetten.

Als je foto's maakt, maak dan zeker van deze pinnen een close-up plz.

Overigens, de switch aan je voeding is zeker het probleem niet, aangezien de LEDjes op je mobo gaan branden. Daar hoef je dus in principe niet meer aan te komen. Ik denk dat het probleem eerder ligt bij de schakelaar (kortsluiter) die je verbonden hebt met de PWR-pin op je mobo.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 25-08-2013 15:23 ]

• Neophyte808
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-10 16:31

Neophyte808

Gadget inspector

Nactive schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:59:
Waarom niet? Wat denk je dat een schakelaar anders doet dan die schroevendraaier dan?
DCG909 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 09:19:
Er zitten soms ook Piezo speakertjes op het moederbord.
EvilWhiteDragon schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:49:

Ja, of heb je spacers teveel gebruikt? Bij mijn P45 Platinum had ik een keer geen gaatje zitten waar ik in de case wel een spacertje had geplaatst, met een koude start als gevolg. Zorg er bij het gebruik van spacers voor dat je zeker weet dat (de positie van) elke spacer die je plaatst overeenkomt met een gaatje in het moederbord.
Playa del C. schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 12:35:
Ik snap even niet wat je allemaal zegt hier ... wat is een 'switch' precies volgens jou. Waarom wil je de pinnetjes van de socket dan ineens nakijken? Volgens mij hebben sockets geen pinnetjes, maar gaatjes.

Een processor hoort op de socket gedrukt te worden inderdaad, maar wat wil je daarmee zeggen?
Hij verstaat onder "switch" de power switch van het moederbord/de case, niet zo'n netwerkhub dus. Wat hij bedoelt met dat verhaal van die pinnetjes is dat hij het raar zou vinden als daar een probleem mee zou zijn, aangezien er maar één manier is waarop die processor in (het mechanisme van) die socket past. Persoonlijk denk ik niet dat het probleem daar ligt: processoren zijn bijna nooit het probleem, tenzij je koelpasta morst op je socket en die er vervolgens hardhandig af gaat boenen :X

De polariteit van je power switch kun je als volgt controleren: in de handleiding van het moederbord staat een layout van de pinheader op het moederbord waarmee je de power switch verbindt. Bij de power switch zelf, staat op de female pinheader (het zwarte hokje dat je verbindt met het moederbord) een pijltje bij de + pool. Verbindt de + met de PWR en de - met de GND en je zit goed.

Verder: kijk voor elk onderdeel van je computer: processor, moederbord, RAM geheugen etc. welke verbindingen nodig zijn: stroom/data of allebei, maak daarvan een checklist en ga die checklist af

• Lumics
Ik snap niet zo goed dat de discussie al bijna twee pagina's over de powerknop gaat. Kans dat je die verkeerd aansluit, of je powerswitch kapot is, is nihil. Aangezien dit een 1e build is, is de kans groter dat er andere zaken niet goed zijn aangesloten, of dat er iets defect is.

Zoals eerder genoemd kan het ook best zijn dat de bios die nu door fabrikant op mobo is geflashed zijn processor niet ondersteund. op de website van de fabrikant wordt namelijk duidelijk aangegeven dat deze pas in versie 0211 van de bios wordt ondersteund. De vraag is dan ook wat er nu voor bios versie op staat.

Maar ja, zolang de TS geen info aanlevert, foto's maakt, kunnen wij ook niet zoveel voor hem betekenen.

[ Voor 10% gewijzigd door Lumics op 26-08-2013 13:18 ]

Pagina: 1