Home Cinema zwarte stof

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 29-04 15:15
Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen (met een thuis bioscoop o.i.d.) en de zwarte stoffen die zie hierbij gebruiken.

Ik heb zelf 8 maanden geleden een ruimte ingericht als thuis bioscoop en ik ben nog continu bezig om de kijk ervaring te verbeteren. Ik ben me nu aan het focussen om alles wat rond het scherm staat zo weinig mogelijk licht te laten weerkaatsen. Daarmee ben ik aanbeland bij de speakers.

Ik ben al een maand of 2 op zoek naar een zwarte stof die ik over de zijkant van de speaker kan hangen. De stof moet het licht absorberen waardoor de speaker als het ware verdwijnt. Op o.a. het AVS forum ben ik veel goede tips tegen gekomen (velveteen, Fidelio Velvet, GOM fabric, Duvetyne) maar die zijn jammer genoeg alleen bruikbaar voor inwoners van Amerika.

Op het HTforum ben ik niet veel wijzer geworden dan plakvelour, maar dat is meer voor zelfbouw schermen. Ik ben al een aantal stoffen winkels bij langs gegaan en heb verschillende sample stoffen besteld. Helaas heb ik tot nu toe nog geen goede stof weten te vinden.

Na aanleiding van het "foto's specs van je home cinema" topic waag ik hier mijn vraag. Hopelijk is er hier iemand die hier meer ervaring mee heeft en die mij verder kan helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15:39
Misschien eens googlen op Black back drop. Ik ken het in het wit als achtergrond voor een podium , maar in het zwart zou het goed voor jou kunnen voldoen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Misschien een idee: je zou ook valse muur kunnen maken vóór de speakers, van luidsprekerdoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Akoustisch transparante stoffen vind je bij diy speakerbouw winkels, zoals bijv. Remo of speakerland. Ook car-hifi winkels hebben dat standaard in het assortiment.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Daar heb ik ook aan gedacht, een muur / "stand" die ik voor de speakers kan plaatsen. Echter:
- Ik heb 4 zit plekken naast elkaar, ongeveer 3,5 meter breed. De stand die ik dan voor de speakers zet moet dan heel breed worden om de speaker vanuit alle kijkhoeken af te schermen
- Dit werkt niet voor de center speaker. Die staat zo dicht mogelijk onder het scherm
jopie schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:09:
Misschien eens googlen op Black back drop.
Had ik al eens op gezocht, net nog maar eens gedaan. Ik krijg alleen het idee dat het hierbij gaat om "gewone" zwarte stof. Zwarte stof heb ik wel, maar niet van het type dat al het licht absorbeert.

Ik heb nu een stuk of 10 verschillende soorten zwarte stof in gebruik / test en tot nu toe is alleen de rand om mijn scherm van het type stof dat ook echt licht absorbeert. Ik heb zwart velours gordijnen welke daarbij het dichts in de buurt komen, maar net niet helemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borreltje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14:27

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Ja en nee. Dat lijkt te zijn wat ik zoek maar tegelijkertijd ook niet. Ik kan uit de tekst niet opmaken of het alleen een verduisterend doek is of het soort doek waar je met een felle lamp op kan schijnen en je er eigenlijk niks van ziet. I'll keep it in mind maar ik zoek eerst verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

JT

VETAK y0

Je kunt toch een muur met speakerstof maken die om de speakers heen gaat? Hoeft toch niet alleen aan de voorkant? Heb je het voor alle zitplekken afgeschermd. Met zo een veer kun je desnoods van die kunststof electrobuizen buigen zodat je een mooi rond scherm krijgt tot aan de achterkant van de speakers en zodat er op geen enkele zitpositie een balkje ofzo voor een driver zit.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max Hunt
Dat zou inderdaad kunnen maar dat lost mijn probleem niet op. Mijn probleem is: beamer stuurt licht naar scherm -> scherm weerkaatst licht -> weerkaatste licht komt tegen zijkant speaker -> ik zie zijkant speaker.

De oplossing met akoestisch transparante stof waaraan ik heb gedacht is om de stof te plaatsen tussen de persoon die kijkt en de zijkant van de speaker. Maar dit brengt bovenstaande problemen met zich mee.

Jou oplossing is hetzelfde als een zwart doek over de speakers heen hangen. In plaats van de zijkant van de speaker zie ik dan het doek. Dat werkt alleen als dat doek niks van het licht reflecteert en volgens mij is er geen akoestisch transparant doek die dat voor elkaar krijgt. Echter heb ik in dat geval alleen een doek nodig voor de zijkant van de speaker dus akoestisch transparant zijn is niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 175233

Gewoon iets als (plak)velour gebruiken. Dat doet precies wat je wilt, en is ook nog betaalbaar.

Dat gebruik ik ook in mijn microscopie opstellingen. Veel beter zwart dan velour is er niet. Er zijn wel wat materialen die claimen een beter zwart op te leveren, maar die zijn glanzend! Zwart glazend weliswaar, maar om strooilicht op te vangen werkt velour dan veel beter.

Het enige dat écht zwart is, is een zwart gat. Zorgen dus dat het licht niet kan ontsnappen in de richting waaruit je kijkt.

[ Voor 14% gewijzigd door Anoniem: 175233 op 26-08-2013 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:27

JT

VETAK y0

Afbeeldingslocatie: http://www.online-literature.com/forums/images/smilies/iamwithstupid.gif

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• Max Hunt
Bedankt voor de tip, ik ga het proberen.
Pagina: 1