Aarding van computer en hifi

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 29-05 10:09
OPGELOST

Hallo tweakers

ik zit met 1 groot probleem, en dat luid als volgt!
Zodra ik mijn versterker + CV aanraak, of mijn PC+CV aanraak, dan wordt ik geelectrocuteerd
nu wonen we in een huurhuis, waar geen geaarde stopcontacten zitten ( en dat vinden ze ook niet nodig, behalve in de keuken en douche )

maar aangezien ik het zat ben om elke keer stroom door me heen te krijgen vraag ik me af hoe ik het kan aarden.

Mijn vader ( leek op electro gebied, net als mij) dacht dat de CV geaard was, en ik dus daarnaartoe een kabel moest laten lopen.
Is dit een verstandig idee, kabel naar de keuken of douche is niet mogelijk ivm afstand...

En google kan me ook helaas niet verderhelpen...

Reden dat mijn pa dacht dat de cv geaard was luid als volgt: door het stromende water (wrijving) komt er statische elektriciteit. en de aansluiting voor de tv moest aan de cv pijp vastgemaakt worden ( de aarde kabel)

kunnen jullie mijn vraag beantwoorden, is het slim om op de cv te aarden of niet ( en wat is dan verstandig)

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 09:22
Zeker niet aarden aan de CV dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken.
Enige goede manier is om RA WCD's te plaatsen en uiteraard op de juiste manier de aarde draad
plaatsen.
Als je geen electro ervaring hebt dit dus niet zelf doen.

[ Voor 1% gewijzigd door SlowDown op 24-08-2013 21:28 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
SlowDown schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:27:
Zeker niet aarden aan de CV dit kan gevaarlijke situaties veroorzaken.
Enige goede manier is om RA WCD's te plaatsen en uiteraard op de juiste manier de aarde draad
plaatsen.
Als je geen electro ervaring hebt dit dus niet zelf doen.
Oei.... en geen andere mogelijkheid om iets te aarden, zat zelf al te denken met een speakerkabel naar de regenpijp, maar dan heb ik t risico dat die doorgesneden word

edit: als ik het goed begrijp zijn RA WCD's geaarde stopcontacten.... Dit mag niet zonder toestemming van de woningbouw, en die toestemming gaan we niet krijgen

[ Voor 13% gewijzigd door MrMilco op 24-08-2013 21:31 ]

Geluidsoverlast??? Als je de politie moet sms'en omdat ze het niet verstaan dat is geluidsoverlast!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SlowDown
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 30-05 09:22
Regenpijp is toch van pvc ?
Daar kan je geen aarding op aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14:02

D4NG3R

kiwi

:)

In sommige oudere huizen is de aarding inderdaad aangesloten op de CV. Tegenwoordig mag dit niet eens meer worden gedaan omwille van veiligheid (Waarom precies weet ik zo niet, er zullen hier vast mensen zijn welke dit kunnen aanvullen).

Enige goede oplossing: Kabel trekken, ik heb het hier thuis een keertje opgelost door een kabel naar de regenpijp te trekken, en deze hier achterlangs te laten lopen de grond in, zie je vrijwel niks van en werkt goed. Maar dan wel met fatsoenlijk, hiervoor bestemd draad:

Afbeeldingslocatie: http://img.2dehands.be/f/preview/159396209-aardingsdraad-5-rollen-afzonderlijk-te-koop.jpg

(random foto van google). Er kan behoorlijk wat stroom op komen te staan, en een speakerkabeltje verdamp je wanneer dat gebeurd :+ .
SlowDown schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:31:
Hier thuis is het groen geverfd RVS.

[ Voor 18% gewijzigd door D4NG3R op 24-08-2013 21:38 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
SlowDown schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:31:
Wij hebben hier bovenste stuk pvc, en vanaf 1,6m boven de grond metaal ( of zink)
D4NG3R schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:34:
In sommige oudere huizen is de aarding inderdaad aangesloten op de CV. Tegenwoordig mag dit niet eens meer worden gedaan omwille van veiligheid (Waarom precies weet ik zo niet, er zullen hier vast mensen zijn welke dit kunnen aanvullen).

Enige goede oplossing: Kabel trekken, ik heb het hier thuis een keertje opgelost door een kabel naar de regenpijp te trekken, en deze hier achterlangs te laten lopen de grond in, zie je vrijwel niks van en werkt goed. Maar dan wel met fatsoenlijk, hiervoor bestemd draad:

[afbeelding]

(random foto van google). Er kan behoorlijk wat stroom op komen te staan, en een speakerkabeltje verdamp je wanneer dat gebeurd :+ .

[...]

Hier thuis is het groen geverfd RVS.
Ja, dit is een huis ongeveer van net na de oorlog gok ik :P en daar wordt het wel gedaan, maar zo te horen zit er ook een aardepen in de grond(?)

Maar aangezien we hier aan een doorgaande weg wonen, vlakbij uitgaansgelegenheden, weet ik niet of een kabel wel lang heel blijft... en dus zoek ik het liefste binnens huis oplossingen

Op de vraag waarom aarde op cv gevaarlijk is hoorde ik net, dat dat kan komen ivm stroom dan op het water.... maar dat weet ik niet zeker

edit: als ik een kabel van de versterker naar tegen de verwarming leg, dan komen er vonken af :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:43:
[...]
Op de vraag waarom aarde op cv gevaarlijk is hoorde ik net, dat dat kan komen ivm stroom dan op het water.... maar dat weet ik niet zeker
Dit ja, IVM elektrocutie-gevaar wanneer iemand water gebruikt in het huis.
MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:43:

edit: als ik een kabel van de versterker naar tegen de verwarming leg, dan komen er vonken af :S
Ach als je de 2 polen van een 12v accu samenbrengt krijg je ook mooie vonken. Verder stelt het vrij weinig voor.

[ Voor 33% gewijzigd door D4NG3R op 24-08-2013 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
D4NG3R schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:45:
[...]

Dit ja, IVM elektrocutie-gevaar wanneer iemand water gebruikt in het huis.

[...]

Ach als je de 2 polen van een 12v accu samenbrengt krijg je ook mooie vonken. Verder stelt het vrij weinig voor.
Ja dat is wel zo, maar is dit niet schadelijk voor mijn apparatuur dan ( buiten mijzelf om dan 8)7 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 12:25
Het is niet toegestaan de radiator te gebruiken (hoewel ik dat wel doe, er zit immers een echte aarde boven aan de leiding) omdat er een risico op elektrocutie is omdat de aardlek mogelijk niet werkt.

Als je dit toch wil, moet je zeker weten en testen dat je aardlek mcb functioneert als er iets mis gaat.
Als je >30 mA door aarde laat lopen zou de aardlek mcb moeten afschakelen.

[ Voor 24% gewijzigd door jeroen3 op 24-08-2013 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
jeroen3 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:57:
Het is niet toegestaan de radiator te gebruiken (hoewel ik dat wel doe, er zit immers een echte aarde boven aan de leiding) omdat er een risico op elektrocutie is omdat de aardlek mogelijk niet werkt.

Als je dit toch wil, moet je zeker weten en testen dat je aardlek functioneert als er iets mis gaat.
En hoe test ik dit, ( aardlekschakelaar gaat nog wel eens om door overbelasting op een groep hier ) ( of is dat de aardlek niet?? Ben een echte leek op dat gebied )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Verschilt nogal per hardware. Mijn vorige PC heeft ruim 7 jaar gewerkt zonder aarding. Ik kreeg altijd zo'n fijn ruis gevoel in m'n voet als ik hem tegen de kast aan drukte :+ . Het systeem werkt nog steeds maar is gewoonweg niet meer in gebruik. Ik ken echter ook verhalen dat mensen bijna maandelijks garantie moeten aanvragen met hardware, wat niet meer gebeurde nadat alles geaard was.

Koop gewoon een aardingskabel en gooi deze door je raam naar buiten :+ . Aan het einde zit meestal zo'n lipje:
http://static.webshopapp....dingsaansluitkabel-eg.jpg

Die heb ik toen bij de voeding achter een van de schroefjes gedaan (Schroefje er op gedraaid dus). Ondertussen is alles hier geaard, maar het was een goede oplossing.
jeroen3 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:57:
Als je dit toch wil, moet je zeker weten en testen dat je aardlek functioneert als er iets mis gaat.
Meer als de helft van de huizen met een groengele aardingskabel heeft geen aardlekschakelaar. Zo wij ook niet. Terwijl het wel door een erkende elektricien is aangelegd en is goedgekeurd toen we ons huurhuis gekocht hebben.
MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:58:
[...]

En hoe test ik dit, ( aardlekschakelaar gaat nog wel eens om door overbelasting op een groep hier ) ( of is dat de aardlek niet?? Ben een echte leek op dat gebied )
Nee dit is gewoon een schakelzekering. Die klapt er standaard uit als de belasting meer als 16A is.

[ Voor 17% gewijzigd door D4NG3R op 24-08-2013 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Ik had met een 4k7 weerstand de aarde kortgesloten met de fase (bruine draad) weerstandjes gespeeld. Maar dat is natuurlijk niet zo veilig.

Edit:
Een aardlek werkt trouwens door het verschil in stroom te meten tussen Fase en Nul. Dat zou 0 moeten zijn.
Wanneer dat niet zo is moet er dus ergens een lek zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door jeroen3 op 24-08-2013 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Als ik het dus goed begrijp
-Aarde maken aan CV --> Te veel risico
-Andere binnenshuis oplossingen --> Zijn er niet ( behalve aarde kabel door de muren trekken en naar de meterkast toe)

Dus dan is de kabel uit het raam naar de regenpijp de enige oplossing... en maakt het uit hoe diep de regenpijp in de grond zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-05 20:41

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat de behuizing van apparaten met een netfilter (zoals een PC) onder spanning komen te staan als je ze niet geaard aansluit, is normaal. Daarom moet je ze ook geaard aansluiten ;)

Aarden via de CV is volgens mij geen veilige oplossing. Het beste kun je gewoon een aardedraad naar de meterkast trekken via een loze leiding oid en die daar dan op de 'echte' aarde aansluiten.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Compizfox schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:03:
Dat de behuizing van apparaten met een netfilter (zoals een PC) onder spanning komen te staan als je ze niet geaard aansluit, is normaal. Daarom moet je ze ook geaard aansluiten ;)

Aarden via de CV is volgens mij geen veilige oplossing. Het beste kun je gewoon een aardedraad naar de meterkast trekken via een loze leiding oid en die daar dan op de 'echte' aarde aansluiten.
we wonen in een huurhuis, en aangezien de woningbouw er niet erg blij mee is als we aanpassingen doen... is dit niet echt een oplossing...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:04:
[...]

we wonen in een huurhuis, en aangezien de woningbouw er niet erg blij mee is als we aanpassingen doen... is dit niet echt een oplossing...
De woningbouw is wel met meer dingen niet blij, maar je brengt hier wel brandgevaar in huis. (Stof in je PC + Vonk van de behuizing naar een onderdeel == makkelijke kickstarter voor brand).

Sowieso mag je gewoon bouwen aan een huurhuis mits conform de regels. En netjes kabels trekken is gewoon conform de regels 8)7 .
MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:03:
Dus dan is de kabel uit het raam naar de regenpijp de enige oplossing... en maakt het uit hoe diep de regenpijp in de grond zit?
Officieel 50cm diep dacht ik? Zit je met een regenpijp wel goed mee lijkt mij.

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 24-08-2013 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
D4NG3R schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:06:
[...]

De woningbouw is wel met meer dingen niet blij, maar je brengt hier wel brandgevaar in huis. (Stof in je PC + Vonk van de behuizing naar een onderdeel == makkelijke kickstarter voor brand).

Sowieso mag je gewoon bouwen aan een huurhuis mits conform de regels. En netjes kabels trekken is gewoon conform de regels 8)7 .

[...]

Officieel 50cm diep dacht ik? Zit je met een regenpijp wel goed mee lijkt mij.
Klopt, is dus blijkbaar groot gevaar, maar daar hebben ze geen boodschap aan, hebben al eerder informatie ingewonnen, maar helpt niets :@

En ik weet niet hoe ver de pijp de grond in zit, wat ik hoorde was t 70cm ongeveer, dus dat zou kunnen... Ik ga dit even overleggen met mijn ouders in ieder geval....

Maar dan krijg ik ook geen schokken meer van de CV? of moet ik die dan ook aarden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Krijg je schokken van de CV alleen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
jeroen3 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:09:
Krijg je schokken van de CV alleen?
nee, alleen als ik andere metalen objecten aanraak, ( bv. Metalen stellingkast, Versterker, Tuner, PC, Bed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-05 17:47
Badkamer ,keuken wel aarde.
Dus daar kan je beginnen.
Ik heb wel eens vanaf de luchtafzuiging (op de vliering), waar een WCD met RA was een verlengsnoer met RA gemaakt langs cv-leidingen naar de kamer eronder waar de pc stond...

gewaarwordingshorizon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:09:
Maar dan krijg ik ook geen schokken meer van de CV? of moet ik die dan ook aarden?
Als er standaard stroom op jullie CV staat is er toch echt wat anders mis _O- .

Als je PC via die kabel goed geaard is niet meer nee, via die kabel is namelijk de makkelijkste weg naar de aarde ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
beascob schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:10:
Badkamer ,keuken wel aarde.
Dus daar kan je beginnen.
Ik heb wel eens vanaf de luchtafzuiging (op de vliering), waar een WCD met RA was een verlengsnoer met RA gemaakt langs cv-leidingen naar de kamer eronder waar de pc stond...
zoals ik de topicstart al zei, dit is geen mogelijkheid, omdat daar een beste afstand zit, en dan ( voor de douche, wat het kortste bij is) door 2 kamers heen moet,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
D4NG3R schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:10:
[...]

Als er standaard stroom op jullie CV staat is er toch echt wat anders mis _O- .

Als je PC via die kabel goed geaard is niet meer nee, via die kabel is namelijk de makkelijkste weg naar de aarde ;) .
bij ons in de voorkamer, komt de kabel binnen van ziggo, voor tv, internet, telefonie, daar zit bij dat coax bakje ( die ze leveren) een aardekabel die we op de cv moesten aansluiten... en als je die aansluit krijg je ook nogal wat stroom door je heen, dus ben bang dat daar het probleem al zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:10:
[...]

nee, alleen als ik andere metalen objecten aanraak, ( bv. Metalen stellingkast, Versterker, Tuner, PC, Bed)
Nu haal je wat dingen door elkaar.

Dat je schokken krijgt van je PC en HiFi-zooi is logisch, want die apparaten gebruiken waarschijnlijk een netfilter en zijn niet geaard. Daardoor staat de halve fase (120 volt) op de behuizing.

Maar eh, metalen stellingkast en bed? Dan is er toch iets anders aan de hand. Is het niet gewoon statische elektriciteit, doordat je luchtvochtigheid te laag is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Compizfox schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:14:
[...]

Nu haal je wat dingen door elkaar.

Dat je schokken krijgt van je PC en HiFi-zooi is logisch, want die apparaten gebruiken waarschijnlijk een netfilter en zijn niet geaard. Daardoor staat de halve fase (120 volt) op de behuizing.

Maar eh, metalen stellingkast en bed? Dan is er toch iets anders aan de hand. Is het niet gewoon statische elektriciteit, doordat je luchtvochtigheid te laag is?
misschien dat het aan de vorige post van mij ligt, dat de kabel van ziggo ofzo ertegen aan zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Niet als de PC en HiFi in die stelling staan...

Het schild van de coax kabel is niet geaard volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:13:
[...]

bij ons in de voorkamer, komt de kabel binnen van ziggo, voor tv, internet, telefonie, daar zit bij dat coax bakje ( die ze leveren) een aardekabel die we op de cv moesten aansluiten... en als je die aansluit krijg je ook nogal wat stroom door je heen, dus ben bang dat daar het probleem al zit
Waar haal je de coax-kabel (van Ziggo) nu ineens vandaan? (Niemand had het daarover :P)

Maar wil je nou zeggen dat je de coax-kabel op je CV hebt aangesloten? :? 8)7

Dat verklaart trouwens nog steeds niet waarom je schokken krijgt van je bed of andere metalen objecten. Dat heeft echt niets met aarding te maken; dat slaat alleen op elektrische apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Compizfox schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:17:
[...]

Waar haal je de coax-kabel (van Ziggo) nu ineens vandaan? (Niemand had het daarover :P)

Maar wil je nou zeggen dat je de coax-kabel op je CV hebt aangesloten? :? 8)7

Dat verklaart trouwens nog steeds niet waarom je schokken krijgt van je bed of andere metalen objecten. Dat heeft echt niets met aarding te maken; dat slaat alleen op elektrische apparaten.
ik zie t probleem van mn bed al :P pc staat ertegenaan, met de kast zou het ook wel zoiets wezen...

Maar bij dat bakje, krijg je een geel-groene kabel ( voor de aarde) en die zit naar de cv pijp,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
kijk, er komt een dikke kabel van buitenshuis naar binnen, die heeft maar 1 pool ( + dacht ik, de kern van de coax) en de - ( of aarde) trekt die van de cv pijp. en daar krijg je ook aardige schokken als je die 2 aansloot,

Maar in principe moet ik dus gewoon manier vinden om te aarden ( regenpijp of aarde in meterkast )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Dat is niet de coax-kabel. Die hoort gewoon als coax binnen te komen. Eén van deze dingen:

Afbeeldingslocatie: https://www.ziggozakelijk.nl/documents/Diverseafbeeldingen/b2b2.jpg

En hij hoort zeker niet de mantel (de negatieve pool) van de CV te halen...

[ Voor 18% gewijzigd door Compizfox op 24-08-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Compizfox schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:31:
Dat is niet de coax-kabel. Die hoort gewoon als coax binnen te komen. Eén van deze dingen:

[afbeelding]

Oke, dan is er hier iets goed mis.... dan ga ik hier eens goed kijken hoe het daar nou zit....

Maar over die kabel waar net een afbeelding van werd geplaatst, hoe dik moet die kabel wezen voor aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

2.5mm kwadraat, en het is een draad (massief) of snoer (flexibel). Een kabel bestaat uit meerdere draden of snoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco

[afbeelding]

Komt inderdaad als coax binnen, maar er zat ook een losse aardekabel bij, en die moest toch aangesloten worden hoorde ik :P

En over die kabel, ik zou er even naar kijken, en misschien icm 1m koperbuis en die de grond in meppen, en daar de kabel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Er is maar 1 oplossing hier: een aardedraad bijtrekken naar de meterkast (of als je geluk hebt vindt je al aarde in de centraaldoos) en geaarde WCD's plaatsen.

Vervang dan wel meteen alle WCD's in de ruimte, dan voldoe je netjes aan de richtlijnen.

Ik ken geen woningbouwverenigingen die moeilijk doen over verbeteringen die netjes aan de richtlijnen voldoen. Gewoon aanpassen, het ergste wat je kunt meemaken is dat je het in oude staat moet herstellen als je gaat verhuizen?

Aarden aan de CV mag niet (dus ook je coax kabel zit verkeerd geaard!!) en een zelf gefabriceerde aardpin gaan slaan lijkt me een beetje doelloos, zo'n pin zit er al en je hoeft alleen een draad naar de meterkast te leggen om er gebruik van te maken.

Bedenk ook dat alle hobbybob opllossingen met losse aarddraden die je nu aan het verzinnen bent NIET volgens de richtlijnen zijn. Dat geeft mijns inziens veel meer kans op gezeur.

[ Voor 31% gewijzigd door Xander op 24-08-2013 22:46 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[afbeelding]

een tv singaal op heeft geen negatieve pool. er is een massa op de buitenmantel/afscherming die veelal geaard word via je aob. soms ook bij de leverancier (not preferred)
en de het singaal op de kern.

maar de enige oplossing is idd een fatsoelijke aarding

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 24-08-2013 22:49 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
we gaan nog eens kijken of het nog door een leiding in de muur getrokken kan worden, anders wordt het buiten aarden met buis in de grond.,,,,,

Bedankt voor al jullie inbreng!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
Daar hoef je niet naar te kijken, dat kan gewoon!

Laat een elektricien komen als je er zelf niet de kennis voor hebt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Xander schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:06:
Daar hoef je niet naar te kijken, dat kan gewoon!

Laat een elektricien komen als je er zelf niet de kennis voor hebt...
moet nog wel ruimte wezen daar in die buizen, we hebben maar gipsmuurtjes, dus je kunt er niet zo even een nieuwe pijp in leggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

2 aardpunten ....

weet je, daarom wordt een aob tegenwoordig vaak galvanisch gescheiden en geaard met de huisaarde. De aarde die afgetapt word op een ander punt heeft vaak een ander potentiaal.

Nu even een uitstapje. je staat op een weiland en het onweert. wat kun je beter doen ? Hurken of op de grond liggen. Het antwoord is gehurkt zitten met je voeten bij elkaar. waneer de bliksem dichtbij inslaat onstaat er een signifikant spanningsvershil tussen de 2 punten op de grond, groot genoeg voor elektrocutie

Om die redenen zou ik 2 verschillende aardpunten niet verstandig vinden

.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
fish schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:13:
2 aardpunten ....

weet je, daarom wordt een aob tegenwoordig vaak galvanisch gescheiden en geaard met de huisaarde. De aarde die afgetapt word op een ander punt heeft vaak een ander potentiaal.

Nu even een uitstapje. je staat op een weiland en het onweert. wat kun je beter doen ? Hurken of op de grond liggen. Het antwoord is gehurkt zitten met je voeten bij elkaar. waneer de bliksem dichtbij inslaat onstaat er een signifikant spanningsvershil tussen de 2 punten op de grond, groot genoeg voor elektrocutie

Om die redenen zou ik 2 verschillende aardpunten niet verstandig vinden

.
dus je bedoeld hiermee, aarden in de meterkast en niet buiten met een pijp in de grond

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Nu online
MrMilco schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:08:
[...]

moet nog wel ruimte wezen daar in die buizen, we hebben maar gipsmuurtjes, dus je kunt er niet zo even een nieuwe pijp in leggen :P
Snap ik. Maar die ruimte moet er gewoon zijn. Tenzij er toevallig een schakelaar bij je WCD zit die deel uitmaakt van een serieschakeling ofzo is er in een standaard 16mm buis nog gewoon ruimte over...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Xander schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:26:
[...]

Snap ik. Maar die ruimte moet er gewoon zijn. Tenzij er toevallig een schakelaar bij je WCD zit die deel uitmaakt van een serieschakeling ofzo is er in een standaard 16mm buis nog gewoon ruimte over...
Oke, ik zou het er hier nog even een keer over hebben, mijn ouders zijn er helaas geen voorstander van en denken nogsteeds dat de cv ook gewoon voldoet.... Maar ik durf dat niet aan aangezien mn ma een pacemaker heeft en niet tegen schokken kan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Fijn laat je dit topic en alle andere 1000 topics die er op got over aarde zijn lezen aan je pa

Een cv is geen aardpunt, een cv moet zelfs in een natte ruimte als een badkamer worden geaard om deze redenen.

Maar sommige mensen weten het altijd beter, gelukkig ben je zelf niet zo naief.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
fish schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:41:
Fijn laat je dit topic en alle andere 1000 topics die er op got over aarde zijn lezen aan je pa

Een cv is geen aardpunt, een cv moet zelfs in een natte ruimte als een badkamer worden geaard om deze redenen.

Maar sommige mensen weten het altijd beter, gelukkig ben je zelf niet zo naief.
Tjaa.... hij heeft nooit last van die stroomschokken, dus hem maakt het niet zoveel uit... heeft me al een maand geduurd om m die schok eens te laten voelen.... Constante stroom...

In de douche zit hij wel geaard zie ik....

Maar ik dacht, kan het beter hier vragen, jullie weten meer dan mij :P

maar helaas is de beste optie nog om dus in de meterkast te aarden, of uit de douche/keuken te halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:12
Aarden via de CV is normaal al dom, maar met een pacemaker...

De CV installatie moet geaard zijn indien er gebruik gemaakt is van geleidende pijpen. Dat is om te voorkomen dat een fout in de CV ketel ervoor kan zorgen dat de hele installatie onder spanning komt te staan. Dus denken veel mensen "Mooi, daar kan ik wel een draadje bij hangen". _DOM_

De leidingen moeten geaard worden, maar daar gaat nog wel is iets mee mis. Verbindingen corroderen, reparaties worden slecht uitgevoerd waardoor de leidingen geen contact meer maken (iets te royaal met teflon tape), leidingen worden vervangen voor kunststof leidingen waardoor er geen aarding meer is enz. enz. enz. Niet voor niets moet een CV installatie voor de zekerheid in natte ruimtes nogmaals geaard worden.

Als dat daadwerkelijk mis gaat en jij hebt je PC met netfilter aan de CV hangen, dan stroomt er de volgende keer dat je ma de CV en een geaard object aanraakt 115V door d'r lichaam. Iets verteld me dat de garantie van de pacemaker (en je moeder) dan void is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Nijn schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:48:
Aarden via de CV is normaal al dom, maar met een pacemaker...

De CV installatie moet geaard zijn indien er gebruik gemaakt is van geleidende pijpen. Dat is om te voorkomen dat een fout in de CV ketel ervoor kan zorgen dat de hele installatie onder spanning komt te staan. Dus denken veel mensen "Mooi, daar kan ik wel een draadje bij hangen". _DOM_

De leidingen moeten geaard worden, maar daar gaat nog wel is iets mee mis. Verbindingen corroderen, reparaties worden slecht uitgevoerd waardoor de leidingen geen contact meer maken (iets te royaal met teflon tape), leidingen worden vervangen voor kunststof leidingen waardoor er geen aarding meer is enz. enz. enz. Niet voor niets moet een CV installatie voor de zekerheid in natte ruimtes nogmaals geaard worden.

Als dat daadwerkelijk mis gaat en jij hebt je PC met netfilter aan de CV hangen, dan stroomt er de volgende keer dat je ma de CV en een geaard object aanraakt 115V door d'r lichaam. Iets verteld me dat de garantie van de pacemaker dan void is.
Klopt hier ben ik ook achter....
ik zou het ze morgen eens goed proberen uit te leggen, want denk niet dat ze erop zitten te wachten dat haar pacemaker op hol slaat.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12:12
Laat je pa anders is douchen en geef hem dan een schok. Kijken of hij er nog steeds zo weinig last van heeft ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Nijn schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 23:52:
Laat je pa anders is douchen en geef hem dan een schok. Kijken of hij er nog steeds zo weinig last van heeft ;)
hahaha, dan denk ik dat ik iets te veel gezeur aanhaal :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Daar hebben we deze dingen dan weer voor
Afbeeldingslocatie: http://www.gringosabroad.com/wp-content/uploads/2012/03/electric-showers-safety-wires-720x540.jpg

Maar dat is eigenlijk weer een ander verhaal

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
fish schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 00:02:
Daar hebben we deze dingen dan weer voor
[afbeelding]

Maar dat is eigenlijk weer een ander verhaal
haha, laat ik maar niet zover gaan xD eerst maar zorgen dat ik hier geen schokken meer krijg.... desnoods zorgen dat ik de cv gewoon niet aan kan raken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

fish schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 22:48:
[...]
een tv singaal op heeft geen negatieve pool. er is een massa op de buitenmantel/afscherming die veelal geaard word via je aob. soms ook bij de leverancier (not preferred)
en de het singaal op de kern.
Massa, ook goed :)

Wat ik bedoelde iig is dat de kabel via een AOP als coax binnen zou moeten komen. Niet een los draadje als kern en verder geen mantel.

[ Voor 7% gewijzigd door Compizfox op 25-08-2013 01:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Inderdaad, het enige juiste antwoord hierop is geaarde stopcontacten, alle andere oplossingen zijn geknoei. Gewoon laten doen door een vakman als je zelf leek bent. En als alles conform de voorschtiften gebeurt kan de woningeigenaar hoog of laag springen, ze zijn verplicht dit toe te laten. Er zijn zoveel dingen die gewoon toegestaan moeten worden, denk alleen al aan een aansluitpunt verplaatsen van de wasmachine etc. Stel je voor dat dit niet mag! Als je dit dan ook nog op eigen kosten laat uitvoeren hebben zo geen reden tot zeuren.
Het waarom van deze hele aardingsproblematiek is op alle fora op dit terrein al zo vaak uiteengezet, dat het maar een heel klein beetje moeite kost om dit even op te zoeken als je het precies wilt weten. Het nogal vermoeiend om steeds maar weer opnieuw hetzelfde verhaaltje af te draaien.

Ook vroeger mocht het niet aan de CV, het is een weid verbreid misverstand dat het ooit wel was toegestaan. Dat de CV op bepaalde plaatsen geaard is, is een ander verhaal. Aardige nickname zie ik hier tussen staan, "D4NG3R". Met een beetje fantasie maak je daar danger van, wat vast ook zo bedoeld zal zijn. Heel toepasselijk!

Vervolgens kom je zoiets als dit tegen:
bij ons in de voorkamer, komt de kabel binnen van ziggo, voor tv, internet, telefonie, daar zit bij dat coax bakje ( die ze leveren) een aardekabel die we op de cv moesten aansluiten... en als je die aansluit krijg je ook nogal wat stroom door je heen, dus ben bang dat daar het probleem al zit.
Iemand die z'n mensen met zo'n instructie het veld in stuurt, zou bij wijze van spreken gestenigd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

daar komt dan wel bij dat wanneer dit soort aardverbindingen aan het maken bent met een echt aardpunt de potentiaalverschillen er nog zijn.

dus het beste sluit je nog niets aan. totdat je de aardverbinding hebt gemaakt. dit zul je namelijk ook voelen wanneer je de aarddraad op een echt aardpunt wil bevestigen en bijde kanten (los van elkaar) vasthoud. met je apparatuur aangesloten ;)

Wanneer de aardes aan elkaar vast zitten heb je niets meer te vrezen

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Bij mij komt de kabel (UPC) ook in de woonkamer binnen en de aarde daarvan is helemaal niet met de huisinstallatie-aarding verbonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Kan, is meestal een oude aansluiting. Daar heb je ook net iets eerder last van aardlussen enzo.

Een nieuwe aansluiting wordt vziw standaard voorzien van een galvanische scheiding en je (huis)massa wordt gekoppeld met de lokale aarde waarvan de tras 1000b toch wel een van de bekendste aob's is

Gavanisch gescheiden dus hij word juist niet gekoppeld met aarde. maar juist losgekooppeld.
de huiszijde wordt hiermee wel aan de lokale aarde gekoppeld

[ Voor 19% gewijzigd door Fish op 25-08-2013 13:48 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Niet online
Oké, maar ik vind dat als dit koppelen aan de huisaarding noodzakelijk is, d.w.z. als de kabelmaatschappij dat nodig vindt, dat zij dan voor een deugdelijke realisering daarvan moeten zorgen. En wederom, deugdelijk betekent volgens de voorschriften.
Pak weg, 99 % van alle klanten weten van geen toeten noch blazen als het om elektriciteit gaat. Een advies aan de klant om dan maar een draadje aan de CV te verbinden vind ik dan ook heel bedenkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

niet noodzakelijk.

Er zit natuurlijk een historie achter, van antenne op je dak -> centrale antenne installaties -> kabelboeren
Daarom hebben lang niet alle huizen een net aob.

Tot twintig jaar geleden oid werden er ook ongeaarde stopcontacten in huizen aangelegd. die hoef je ook niet allemaal te vervangen (gelukkig).

Maar krijgt dan dus aardlussen, de spanningsverschillen etc.

Als je massa's keurig aard op 1 punt voorkomt dat gewoon een boel narigheid. en zo gebeurt het dan ook in en nieuw huis.

Dat garandeert niet dat het niet meer kan voorkomen, want er zijn genoeg versterkers met schakelende voedingen met filters zonder aarde (op de stekker). en nog meer van dat soort apparaten. maar je kan het wel beperken.

Ik weet nog wel dat in mijn amiga de vonken letter oversprongen op de inwendige afscherming omdat ik de printer en de computer in een ongeaarde doos has zitten en de filters kennelijk in tegenfase werkte (wisten we gelijk waarom de cia's zo gauw stuk gingen)

------------

Het advies om te aarden op de cv getuigt van wederom een randebiel met het technisch inzicht van een pinda. die blijven we houden en daarom weet ik zeker dat ik deze discussie nog vaak zal houden op got

[ Voor 9% gewijzigd door Fish op 25-08-2013 14:21 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
Zo, wat een informatie in 1x,
wij hebben dus inderdaad zo'n kastje als dat jij bescheef, en de aardekabel
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/hirschmann/tras1000/tras1000_3.jpg die losse groen-gele die moesten we dus op de cv aansluiten.... dit is dus niet verstandig als ik het zo lees?? maar is die dan wel nodig? aangezien we niet zo andere manieren hebben :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Als je minder last hebt van die spanning als je die draad losmaakt lijkt me dat iig beter toch ?

Ik zou hem zowiezo niet aan de verwarming vastmaken, maar dat had ik samen met een paar mensen al eersder gezegd geloof ik. je kan het wel opnieuw vragen maar je kan ook je conclusies trekken uit de antwoorden.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMilco
fish schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 17:01:
Als je minder last hebt van die spanning als je die draad losmaakt lijkt me dat iig beter toch ?

Ik zou hem zowiezo niet aan de verwarming vastmaken, maar dat had ik samen met een paar mensen al eersder gezegd geloof ik. je kan het wel opnieuw vragen maar je kan ook je conclusies trekken uit de antwoorden.
Ik heb het nog niet getest zonder die kabel... maar ik wil jullie bedanken voor de hulp, ik ga er mee bezig!! Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
Omdat ik nog geen bronverwijzigen heb gezien.
Hier een samenvatting van het topic:
http://www.joostdevree.nl...kerheid_www_enexis_nl.pdf

En nog meer
http://www.energieveilig.nl/home

(is niet van mij, gevonden op google)

[ Voor 22% gewijzigd door jeroen3 op 25-08-2013 22:45 ]

Pagina: 1