Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Mede-auteur:
  • sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online

sloth

BeagleBone Black

Introductie
De afgelopen tijd is een reeks betaalbare microprocessor-gebaseerde ontwikkel- en hobbyplatforms op de markt verschenen. De Raspberry Pi is mogelijk het bekendste voorbeeld, maar ook Texas Instruments heeft een betaalbaar apparaatje aan haar al langer bestaande beagleboard-reeks van 'development platforms' toegevoegd. De BeagleBone Black, het apparaat waar dit topic om draait.

Onderscheidend kenmerk van de BeagleBoard Black is de grote hoeveelheid GPIO-lijnen&interfaces in combinatie met een snelle processor voor een lage prijs. Ook is het een open hardware-project en let men op beschikbaarheid van onderdelen en technische documentatie ook bij afname van kleinere hoeveelheden. Al met al lijkt het een scherp geprijsd bord, geschikt voor toepassing in diverse hardware-projecten.
Hardware
ProcessorTI Sitara AM3359AZCZ100 1Ghz
Grafische coprocessorPowerVR SGX530 3D
RAM512MB DDR3 400Mhz
Onboard flash2GB 8 bit MMC
NetwerkRJ45 100/10 Ethernet
Videomini-HDMI, max 1920x1080
Audiostereo via HDMI
USB1 client (mini-sd), 1 host
Flash-uitbreiding1 microSD-slot
Aansluitingen/interfaces/controllers69 GPIO pins, 4x UART, 8x PWM, LCD, GPMC, MMC1-2, 2x SPI, 2x I2C, A/D Converter, 2xCAN Bus, 2 PRUs, 4 Timers, grotendeels beschikbaar via 2 46-pins aansluitingen
Interactie1 power LED, 2 ethernet LEDs, 4 programmeerbare LEDs, 1 reset-knop, 1 boot-knop, 1 power-knop
Voeding5V DC, 210-460mA, via barrel-connector, mini-sd of expansion header
PCBzwart, 6 layers
Afmetingen86,4mm bij 53,3mm
Gewicht39,7g

Een mini-usb kabel meegeleverd, waardoor je in combinatie met een USB-voeding of computer met alleen de 'basisdoos' aan de slag kan.
BeagleBone Black - Hardware
BeagleBone Black - Connectors
Software
Standaard is een aangepaste versie van de linux-distributie Ångström op het on-board flashgeheugen geïnstalleerd, grotere Linux-distributies die kunnen worden geïnstalleerd zijn Debian, Ubuntu, Arch, openSUSE, OpenBSD en NetBSD bieden ook al rudimentaire ondersteuning en ook van QNX Neutrino en diverse andere (RT)OS is ondersteuning aanwezig of in aanmaak.
Toepassingen/projecten
Er zijn diverse zogenaamde 'capes' op internet te vinden. Het is natuurlijk de bedoeling in dit topic ook een soort verzameling te maken van al-dan-niet al uitgevoerde ideeën van wat te doen met een BBB.
Prijzen en verkrijgbaarheid
De prijs is momentel 45 euro
Links
http://beagleboard.org/Products/BeagleBone+Black
http://circuitco.com/support/index.php?title=BeagleBoneBlack
http://www.ti.com/tool/beaglebk
http://learn.adafruit.com/search?q=BeagleBone+Black
http://www.angstrom-distribution.org/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
Ik heb een beaglebone black, zeer interresant platform. Vooral handig dat PWM en ADC's aanwezig zijn.

Deze gebruik ik in mijn huidige setup (solar powered + PWM powered light. )
Deze heeft als doel een kleine 'greenhouse' aan te sturen.

Het volgende item om mee te spelen zijn de real-time cpu's aanwezig in de chip (PRU).
Mijn plan is als test b.v. het KAKU protocol naar buiten te klokken.

Ik zou graag een BBB zien zonder de hdmi hardware en mmc (zoals de BB), dit zou de prijs verder drukken.
Naja, morgen ga ik een extra BBB bestellen (ik heb al 2 pi's, beagleboard en pandaboards, dit is van allemaal de meest bruikbare, voor mij).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:49

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

Vind gezien de prijs de BeagleBone Black wel zeer interessant. Vind het opvallend dat er zo weinig aandacht voor dit apparaatje is.
- (veel) snellere processor
- 2GB onboard (dus geen verplichte SD)

Nadelen
- Micro HDMI ipv gewone HDMI
- Veel minder aandacht en dus minder addons/projecten voor beschikbaar

Op The Register zijn ze ook redelijk duidelijk:
As two variations on the same theme, the differences between Pi and Black are subtle. Your specific needs will guide you to one or the other, but generalists can adopt either - or both. The Black is clearly the more suitable device for hardware projects, the Pi the choice for low-cost educational computing.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Tomba schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:47:
Vind gezien de prijs de BeagleBone Black wel zeer interessant. Vind het opvallend dat er zo weinig aandacht voor dit apparaatje is.

Nadelen

[...]
De Raspberry Pi heeft als voordeel en nadeel ( :P ) dat er vanaf het begin is geroepen dat je er XBMC op kon draaien. Dat heeft wel gezorgd voor een hoop aandacht en community. Bij de Beaglebone is XBMC wel mogelijk maar voorlopig nog een stuk beperkter. En de black is natuurlijk ook nog relatief nieuw.

• MacGrumpy
  • Niet online
Gebruik de BBB ADC' s om de spanning van de accu te meten en (via een shunt) de stroom te meten.

Blauw/Groen is spanning accu.
Rood (rechter axis) is stroom*spanning

Afbeeldingslocatie: http://images.sarine.nl/voltage.png

De build-in PWM om 4x3W leds aan te sturen. Dit werkt erg goed.

Het enige probleem is dat WIFI dongle niet werkt... verbind met netwerk, maar komt geen data overeen.
Leuk speelgoed, en veel sneller dan RBpi (cpu wise)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Leuk spul die BBB. Ik zie onboard flash als voordelig boven zo'n kwetsbare sd kaart. Ik ga proberen het OS volledig in het RAM te laten draaien en vervolgens data op te slaan op een SD kaart. Heerlijk betrouwbaar bij power loss.

Alleen die device trees (om GPIO te muxen) vallen mij erg tegen. Een zeer onduidelijke domein specifieke taal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Heeft iemand dit apparaatje in gebruik als bv. MPD server? Ik heb hiervoor een Raspberry Pi aangeschaft maar dat is niet echt ideaal (geluid stottert constant).

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb het ding even getest als subsonic(met transcoding flac-mp3, maar de client legt een flinke buffer aan) en minidlna (zonder transcoding) server, dat ging prima. Dat ging op zich prima, maar hoe meer server-side moet gebeuren hoe lastiger het wordt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Niet online
Borromini schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 21:32:
Heeft iemand dit apparaatje in gebruik als bv. MPD server? Ik heb hiervoor een Raspberry Pi aangeschaft maar dat is niet echt ideaal (geluid stottert constant).
Nog niet op de BBB. Echter wel op de BB, hierop ging dit uitstekend.
(op twee AA's http://images.sarine.nl/mpd-aa.jpg).

Aangezien de BBB sneller is dan de BB, zou dit geen probleem moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Tomba schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 13:47:

Nadelen

[...]
Dat klopt.
Zal denk ik kwestie van marketing zijn.
Iedereen prijst de Raspberry Pi's de hemels in, maar ik zou liever een BBB kiezen of een PCDuino.
Krijg je veel meer voor het geld.

One World Concepts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

begintmeta schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:21:
Ik heb het ding even getest als subsonic(met transcoding flac-mp3, maar de client legt een flinke buffer aan) en minidlna (zonder transcoding) server, dat ging prima. Dat ging op zich prima, maar hoe meer server-side moet gebeuren hoe lastiger het wordt natuurlijk.
Alles zou gestreamd worden via NFS. Ik ga 'm net als de Pi aansluiten op mijn receiver via (micro)HDMI, dus het enige dat het ding zal doen is MPD draaien, niks decoding, louter een doorgeefluik.

Ik heb ondertussen uitgevist dat de ethernetpoort van de Raspberry Pi via de USB-bus aangesloten is (en bij dat dat bij de BBB niet het geval is). Het is het enige onderdeel dat ik actief gebruik (ik heb niks op de fysieke USB-poort aangesloten) maar waarschijnlijk zit er nog meer op. De NFS-server geeft geen foutmeldingen (en die setup draait al jaren foutloos met XBMC). Maar goed, dat doet hier niet terzake, ik heb voldoende gespit en gegoogled en de audioproblemen met de Pi zijn legio, dus ik denk dat ik het maar voor bekeken houd.
MacGrumpy schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 14:57:
[...]

Nog niet op de BBB. Echter wel op de BB, hierop ging dit uitstekend.
(op twee AA's http://images.sarine.nl/mpd-aa.jpg).

Aangezien de BBB sneller is dan de BB, zou dit geen probleem moeten zijn.
Bedankt om te testen!

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• Hebus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-05-2022
Heeft er hier iemand ervaring met een HDMI naar vga convertor voor de beaglebone black?
Ik kan er maar geen vinden die werkt.

Op de wiki raden ze eentje aan, maar die kan ik helaas niet in België verkrijgen.

Wat ik al gevonden heb is:
Dat er geen analoog signaal op zit, dus een simpel overgang stuk van hdmi naar vga lukt niet (zou te gemakkelijk zijn ...)
De HDMI kan ook te weinig stroom geven dus de omzetter moet extern van stroom voorzien worden.

Volgende heb ik reeds gekocht maar doet ook niks.
http://www.replacedirect....Jmf0pHsqrsCFSYHwwodZAcAXQ

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat je zou kunnen proberen is een HDMI-switch met eigen voeding er tussen plaatsen.

Dus Beaglebone -> http://www.marmitek.com/n...apparaten/connect-350.php -> http://www.delock.com/pro...apter_65348/merkmale.html -> dsub-/vga-monitor

Geen garantie dat dit werkt, maar misschien dat de switch de voeding kan leveren.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 12-12-2013 15:13 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Hebus
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23-05-2022
Ondertussen hebben ze die Koning omvormer op andere toestellen getest. en op een aantal krijgen ze dus wel beeld.

Miss. een EDID probleem ?
Als ik de forums er op nakijk heeft deze BBB veel problemen met HDMI/VGA :(

• Borromini
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Ik vond het een zorgenkind. Bij cold boot had ik wel beeld, maar meestal was het de eerste reboot prijs en gaf hij geen HDMI-signaal meer door. Micro-HDMI-kabel en BBB bij zelfde leverancier gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eager
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-09 11:59
Ik heb er ook een in bestelling staan. Is pas vanaf begin april weer leverbaar. De bedoeling is om er een OwnCloud mini-server van te maken met een 2,5" USB harddisk. Ben benieuwd of dat gaat werken.

Ik heb alvast de volgende vragen:
Gaat dat lukken om hem te configureren via de USB poort, en daarna de HD eraan hangen, of heb ik een USB hub nodig zodat de HD eraan hangt tijdens de installatie?

Ik heb hier nog een 5V voeding liggen die 1000 mA levert. Zou dat voldoende zijn voor de BBB en de harddisk? HD is Seagate Expansion 1TB, stroomverbruik is nergens te vinden.

/edit: om de laatste vraag zelf te beanwoorden, dit staat bij een 5V 1A voeding op deze site: http://www.armhf.com/index.php/accessories/

5v, 5w (1A) Power Supply

This transformer is at the minimum output required for powering a BeagleBone. For configurations with capes, external hard drives, or Sabre Lite boards, a 10w (2A) to 15w (3A) transformer should be used.

[ Voor 24% gewijzigd door Eager op 11-03-2014 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrcoS
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 07-09 11:12
Op mijn zoektocht naar een handige oplossing om mijn digitale muziek af te spelen ben ik uiteindelijk uitgekomen bij de Beaglebone Black. Alternatieve oplossingen als de overgehypte Raspberry Pi (te veel klachten over audio, mindere processor) en kant en klare musicstreamers met hun veelal merkgebonden apps zijn voor mij vooralsnog afgevallen. De BBB geeft een geweldige mogelijkheid om op een betaalbare manier zelf aan het expirimenteren te gaan.

Sinds een maandje ben ik bezit van de Beaglebone Black. Deze hangt sinds die tijd aan mijn V90 DAC van Musical Fidelity (die weer aan mijn 10 jaar oude analoge NAD hangt). Meteen image van Volumio er op gezet waardoor ik zonder al te veel moeite MPD aan de praat heb. Bediening via MPDroid op tablet of via voorgeinstalleerde Volumio webui, haalt muziek via een mount van mijn Synology NAS in de meterkast. Het werkt probleemloos, klinkt geweldig en was eenvoudig in te stellen via een voorgeinstalleerde web client.

Er is overigens een app bij volumio (sound@home), maar deze is nu nog vrij brak. Deze voegt wel multiroom support a la Sonos/Bluesound toe aan volumio en wordt hopelijk in de toekomst verbeterd. Mocht je ook problemen krijgen met het automatisch instellen, handmatig instellen kan door een paar seconden op de getoonde kamer te drukken (hidden feature).

Om de voorgeinstalleerde airplay aan de praat te krijgen overigens instellingen van shairport in /etc/inti.d/shairport aanpassen naar usb output, in mijn geval (gebruik aplay -L voor de juiste waarde)

/usr/local/bin/shairport -d -a "$NAME" -o alsa -- -d default:M2496

Inmiddels ook UPNP aan de praat gekregen met gmediarender (zie forum volumio). Om geluid via de DAC te krijgen wel even ALSA_DEVICE in /etc/default/gmrender-resurrect aanpassen, in mijn geval:
ALSA_DEVICE="default:CARD=M2496"
Valt te bedienen via BubbleUPNP op mijn tablet of Foobar2000 met foo_upnp, al moet ik zeggen dat mijn voorkeur inmiddels bij bediening via MPDroid ligt.

Zie ook computer audiophile voor instructies als je zelf op basis van Debian aan de gang wil. De nodige alternatieve oplossingen voor een web client zijn te vinden op de MPD wiki, Rompr werkt inmiddels ook prima op mijn BBB.

Er is overigens ook een fork van Volumio te vinden: rune audio met een distributie gebaseert op Arch Linux. Zoals aan de webui te zien is zijn Volumio en Rune Audio overigens een doorontwikkeling van Raspyfi.

[ Voor 37% gewijzigd door MrcoS op 15-03-2014 18:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:44

JesseMacaw

Electronicafanaat

Hoewel dit topic al een tijdje inactief is, zou ik toch graag een vraag willen stellen.

Ik ben op het moment bezig met het bouwen van een R2-unit met schaal 1:2, op basis van een Raspberry Pi. Tijdens mijn zoektocht naar een tweedehands RPi 2B kwam ik echter hier op Tweakers een BeagleBone Black rev. B tegen met 2GB eMMC opslag. Ik vond dit apparaatje zo interessant dat ik hem meteen heb gekocht.
Door een beetje ongelukkige samenloop van omstandigheden (lees: kortsluiting :+) is mijn originele plan om een RPi B+ met een Zero te combineren door ze te laten communiceren via een seriële verbinding compleet in het water gevallen. Daarom heb ik nu een Arduino Nano op de plek van de RPi Zero gemonteerd.
Nu is mijn vraag: kan ik de situatie het beste zo laten of de Arduino én de RPi vervangen door de BBB? De robot kan het niet alleen af met een RPi B+, omdat al mijn sensoren te veel GPIO pinnen nodig hebben. In één van de posts heb ik dat in een tabelletje gezet, en hoewel dat niet echt meer up-to-date is, heb ik er nog steeds te veel nodig.
Wat denken jullie? Is het ombouwen van alle code die ik heb geschreven voor de RPi het waard als ik overstap op de BBB? Ik heb voor de Arduino nog geen enkele programmeerervaring (hoewel ik wel thuis ben in C++), maar ik kan mijn weg wel vinden in de Linux Terminal en Python op de RPi. Alvast bedankt voor alle hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Je weet dat je je sensoren serieel kunt aansluiten via een tussen chip. Noemt ook wel eens een i/o expander ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

Damic schreef op zondag 06 maart 2016 @ 15:59:
Je weet dat je je sensoren serieel kunt aansluiten via een tussen chip. Noemt ook wel eens een i/o expander ;)
Ja, dat weet ik, zoals met de MCP23017 via I2C :). Het probleem is alleen dat ik die nergens kan vinden, behalve in Amerika, op websites waar je ze alleen als bedrijf kunt bestellen of een winkel waar je er nog voor €49 bij moet bestellen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:15

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Vraag aan Mux of Wesley of ze die mee kunnen bestellen via mouser/farnell ;) en maak je bestelling eventueel wat groter ;)
BTW serieel gaat sneller ;)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

Damic schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:35:
Vraag aan Mux of Wesley of ze die mee kunnen bestellen via mouser/farnell ;) en maak je bestelling eventueel wat groter ;)
BTW serieel gaat sneller ;)
Wow, dat ze dat ook willen doen wist ik niet :o. Ik zal zo meteen een DM sturen :). Ik denk overigens niet dat ik de snelheid van een seriële verbinding nodig ga hebben bij zoiets ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
JesseMacaw schreef op zondag 06 maart 2016 @ 16:30:
[...]

Ja, dat weet ik, zoals met de MCP23017 via I2C :). Het probleem is alleen dat ik die nergens kan vinden, behalve in Amerika, op websites waar je ze alleen als bedrijf kunt bestellen of een winkel waar je er nog voor €49 bij moet bestellen :/
http://www.okaphone.com/s...advanced=0&query=MCP23017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseMacaw

JesseMacaw

Electronicafanaat

Die had ik nog niet gevonden, ik had duidelijk nog niet goed genoeg gezocht :F, sorry daarvoor. Bestellen bij Farnell is alleen wel aantrekkelijk, omdat ik daar ook andere dingen kan bestellen waar ik nog naar op zoek was :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PE4000
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 02-07 05:34
Geen probleem hoor. Wist nog van een eerdere zoektocht dat ze die hadden.
Suc6 met je project.
Pagina: 1