Ik wil betere game prestaties, wat raden jullie aan?

Pagina: 1
Acties:

• DJustiin
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Geachte tweakers,

Ik heb sinds een half jaar mijn eigen PC in elkaar gezet maar aangezien de spellen van tegenwoordig (Arma 3 bijvoorbeeld) steeds meer eisen opstellen om het spel fatsoenlijk te kunnen laten draaien vind ik dat het tijd word voor een upgrade. Nu is het zo dat ik veel Arma 2 heb gespeeld en ook redelijk wat van Arma 3, maar ik speel Arma 3 momenteel met redelijk wat lag etc en heb ook al vaak zitten stoeien me de instellingen maar het blijft maar klote. Dus mijn vraag is wat raden jullie aan qua upgrades om Arma 3 soepel te laten lopen? ik dach zelf aan een nieuwe videokaart of betere processor... hieronder mijn specs:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X4 965 Black Edition€ 95,-€ 95,-
1Asrock 970 Extreme4€ 77,60€ 77,60
1MSI N660 TF 2GD5/OC€ 173,90€ 173,90
1Seagate Momentus ST500LM000, 500GB€ 64,85€ 64,85
1Western Digital Blue WD5000AAKX, 500GB€ 46,-€ 46,-
1Western Digital Scorpio Blue WD1200BEVE, 120GB PATA-100, 8MB, 5400rpm€ 104,65€ 104,65
1Zalman Z11 Plus€ 58,60€ 58,60
1Zalman CNPS12X€ 62,92€ 62,92
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A2133C11B€ 78,99€ 78,99
1OCZ ModXStream Pro 500W€ 57,08€ 57,08
1Samsung 840 series Pro 128GB€ 116,90€ 116,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 936,49

Mijn budget voor de PC is 500 euro.
Ik zie jullie reacties graag tegemoet! :)

groetjes Justin.

• John767
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:44
Upgrade van de CPU naar een FX-8320 of 8350 geeft je al een flinke voorsprong denk ik. En is redelijk voordelig uit te voeren, want de rest heb je al.

Maar wat je zou moeten uitzoeken is waar de bottleneck van je systeem zit: CPU of GPU. Dan kan je een juiste keuze maken.

• haarbal
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21:25
arma 3 is vooral zwaar voor de cpu, als je test doe dat wel in singleplayer, veel wasteland servers draaien sowieso slecht op elke pc.

Mechwarrior Online: Flapdrol

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 28-02 08:34
Je kan proberen je Phenom wat over te clocken als dit nog niet gebeurd is, om er zo wat meer uit te halen. Arma 3 leunt nogal op weinig cores helaas.

• P. Herz
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-02 23:28
je GPU is goed genoeg om vele games op Ultra te spelen dus daar moet het niet aan liggen.
dus ik zou ook zeggen dat je je processor even moet upgraden ;) 8320 is denk ik goed genoeg want een 8350 is een overclockte 8320 in principe ;).

verder heb ik gehoord dat als je een ssd hebt en niet een HDD met een RPM van boven de 7200 dat dan de prestaties van de SSD achteruit gaan. misschien dus even een HDD van 1tb met minimaal 7200 RPM nemen.
je hebt namenlijk 2 schijven van 5400 rpm ;)

dan zou je in principe een goede computer met prima game prestaties etc. moeten hebben

[ Voor 4% gewijzigd door P. Herz op 24-08-2013 15:26 ]

• DJustiin
Dankje voor jullie reacties! ik dacht indd dat het ook aan me CPU kon liggen... aan deze informatie heb ik in iedergeval wat! Wat zouden jullie aanraden voor CPU qua AMD? ik wil er best 150 euro voor neerleggen eventueel of iets meer.

• DJustiin
P. Herz schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:25:
je GPU is goed genoeg om vele games op Ultra te spelen dus daar moet het niet aan liggen.
dus ik zou ook zeggen dat je je processor even moet upgraden ;) 8320 is denk ik goed genoeg want een 8350 is een overclockte 8320 in principe ;).

verder heb ik gehoord dat als je een ssd hebt en niet een HDD met een RPM van boven de 7200 dat dan de prestaties van de SSD achteruit gaan. misschien dus even een HDD van 1tb met minimaal 7200 RPM nemen.

dan zou je in principe een goede computer met prima game prestaties etc. moeten hebben
Ik zat even te kijken en de 8350 schijnt heel warm te worden.. 57 graden met water koeling zelfs... dus ik denk dat ik toch maar voor de 8320 ga! is mijn CPU dan al zo oud :+ ?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ja, je cpu is drie en een half jaar oud.
De 8320 is een mooie keuze. 8350 ook. Over temperaturen zou ik me niet zo druk maken. Bedenk dat een redelijke waterkoeling slechter koelt dan een goede luchtkoeling.

Verwijderd

HQ
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/USKkvXQ.jpg

UQ
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R9KuQPR.jpg

Beetje zwaar op de CPU 8)7

• DJustiin
Ja!, maar als je beetje weet hoe arma in elkaar steekt snap je denk wel waarom... :P

• DJustiin
Reepje schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:18:
Ja, je cpu is drie en een half jaar oud.
De 8320 is een mooie keuze. 8350 ook. Over temperaturen zou ik me niet zo druk maken. Bedenk dat een redelijke waterkoeling slechter koelt dan een goede luchtkoeling.
Serieus? waarom is waterkoeling dan zo prijzig?

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
DJustiin schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 17:59:
[...]

Serieus? waarom is waterkoeling dan zo prijzig?
Goede waterkoeling is een custom set en dat kost 300 euro of meer. Van die kant en klaar setjes tot 100 euro kan je niet echt waterkoeling noemen en die zijn ook niet veel beter dan luchtkoelers, of soms zelfs slechter.

• Reepje
  • Niet online
Omdat het een hoop slangen en beugels extra zijn, plus natuurlijk de radiator. Daarnaast is het een hobby-ding voor de enkeling. Al deze factoren maken het duur.

Een petje met Nike erop is niets beter dan een petje van de markt. Maar Nike is wel 25 keer duurder. Bijvoorbeeld. Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat er geen verband hoeft te bestaan tussen prijs-prestatie en kwaliteit. Kan natuurlijk wel, maar het hoeft niet.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Een FX8320 geeft dus opzich een leuke boost in ARMA 3, al is ARMA gewoon erg zwaar: veel berekeningen en een niet al te geweldige code, daarmee krijg je alles op z'n knieën.

People as things, that’s where it starts.

• Reepje
  • Niet online
VasZaitsev schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:07:
daarmee krijg je alles op z'n knieën.
..behalve de i7 3970x.... 8)

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik vind minimaal 20fps behoorlijk slecht hoor :P En dat al op FullHD :P

Het belangrijkste bij ARMA: realiseer je dat je niet alles zomaar op ultra kan zetten, en je soms met medium tevreden moet zijn.

People as things, that’s where it starts.

• Lambo LP670 SV
Het lijk me ook slimmer om met mindere settings tevreden te zijn. Een wat lagere viewdistance enz. Verder zou ik eerst proberen je 965 serieus over te clocken (4-4,2 moet toch echt wel haalbaar zijn) en kijken of je dan nog steeds een onacceptabele game ervaring krijgt.

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Dat spel lijkt totaal niet geoptimaliseerd als de sterkste 6 core i7 m al niet op degelijke fps krijgt 8)7 .

Kortom, je systeem is prima, dat spel niet ;) er is niks mis, als je ècht betere fps wilt neem dan een fx 8320/8350 met goede koeler en overklok die naar +- 4,5.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

P. Herz schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 15:25:
Euh, nee. Gewoon, nee. Waarom zouden de prestaties van de SSD naar beneden gaan als je er geen 7200RPM disk naast zet? :? Het onderling kopiëren gaat dan minder snel, maar dat is dan niet vanwege de SSD hoor. Een SSD is juist fijn als bootdisk. En gezien de groottes van tegenwoordig, kan je er ook een paar games op zetten, die je het meeste speelt bijvoorbeeld.

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 25-08-2013 00:50 ]

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-02 01:25
Beetje vroeg voor een 500euro upgrade lijkt me ook ja. Da's een mooie gamebak. Zet de settings wat lager en overclock je Phenom II.

Verder vraag ik me af of je systeem verder wel goed op orde is - niet beetje dichtgeslibt met meuk? Driverupdate doen?

• talkatoo
  • Laatst online: 28-02 13:06
PilatuS schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 18:04:
[...]

Goede waterkoeling is een custom set en dat kost 300 euro of meer. Van die kant en klaar setjes tot 100 euro kan je niet echt waterkoeling noemen en die zijn ook niet veel beter dan luchtkoelers, of soms zelfs slechter.
Dat is niet helemaal waar, de closed loop is behoorlijk in opmars.

De h100i (100 euro) koelt beter dan de beste luchtkoeling nh-d14 (geluid en prijs prestatie verhouding daar heb ik het niet over)

[ Voor 6% gewijzigd door talkatoo op 25-08-2013 08:24 ]

• haarbal
die 2 benchmarks zijn helemaal zonder ai, met een hoop ai erbij wordt de singlethreaded performance weer de doorslaggevende factor, en daar is de FX niet veel beter dan de phenom II.

op een lege kaart is arma wel redelijk multithreaded, maar goed, dat is natuurlijk niet de bedoeling van arma.

• DJustiin
Znorkus schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 00:59:
Beetje vroeg voor een 500euro upgrade lijkt me ook ja. Da's een mooie gamebak. Zet de settings wat lager en overclock je Phenom II.

Verder vraag ik me af of je systeem verder wel goed op orde is - niet beetje dichtgeslibt met meuk? Driverupdate doen?
Ik onderhoud mijn PC prima, staan eigenlijk alleen maar spellen op en meer niet haha :D

• DJustiin
Arma 3 wordt indd zwaarder met veel meer AI erbij.. elke unit in dat heeft zijn eigen 'brein' en reageert op wat erom zich heen gebeurt... als je al gauw 50 units hebt en dat dan allemaal moet worden bijgehouden krijgt me PC het zwaar... zelfs op medium graphics zonder Anti Aliasing en Antistrophic filtering.

• haarbal
heb je al een leuke overclock op die cpu?

• DJustiin
haarbal schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:22:
heb je al een leuke overclock op die cpu?
Overclocken lukt mij niet.... ik doe wat fout waarschijnlijk.. ik heb tutorials doorgenomen oa op youtube en hier op tweakers maar mijn PC valt dan uit na zoveel minuten met overclock. Er zit een flinke koeler op dus dat moet geen probleem zijn toch?

• Teun.
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
DJustiin schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:51:
[...]

Overclocken lukt mij niet.... ik doe wat fout waarschijnlijk.. ik heb tutorials doorgenomen oa op youtube en hier op tweakers maar mijn PC valt dan uit na zoveel minuten met overclock. Er zit een flinke koeler op dus dat moet geen probleem zijn toch?
Via de multiplier? Verhoog het voltage nog wat, anders de fsb ocen.

• haarbal
Die cpu zou unlocked moeten zijn dus je hoeft alleen maar de multiplier te verhogen, hogere vcore als ie instabiel is, ophouden als ie te heet wordt.

stabiliteit testen met LinX en prime95, temps in de gaten houden met coretemp / realtemp o.i.d.

HT bus en blck verhogen levert je misschien ook wat prestaties, maar met blck gaat je memory en cpu ook mee omhoog, wat lastiger te zeggen wat de instabiliteit veroorzaakt.

Als je per se een upgrade wilt zou ik vooral naar de FX6300 of FX8320 kijken.

[ Voor 34% gewijzigd door haarbal op 25-08-2013 22:12 ]

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Als ie vooral singlethreaded performance tekort komt zijn de fx6300 en fx8320 niet sneller dan zn huidige phenom.

Draait er nu 1 core (of meerdere) op meer dan 90% tijdens het gamen?

• Lambo LP670 SV
DJustiin schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:51:
[...]

Overclocken is nochtans redelijk simpel met een Phenom. Ga in je bios en zet bijvoorbeeld je cpu multiplier op 20x wat je 4GHz moet geven. Verder moet je natuurlijk je cpu extra voltage geven om ervoor te zorgen dat hij stabiel is (niet uitvallen, blue screens etc).

Hoe hoger je je cpu wil tillen hoe meer core voltage je moet geven. Hierbij moet je simpel gesteld op 2 dingen letten. Allereerst zal te veel voltage voor lange tijd je cpu sneller laten verslijten (denk hierbij aan een voltage vanaf 1.55v of 1.6v wat toch echt voor een snellere degradatie zal zorgen en dus niet aan te raden is).

Als 2de punt moet je je temperatuur van de cpu in het oog houden. Die mag max 62° graden zijn, dus hou 58° graden aan als max temperatuur voor stress testen (prime95 of linx bijvoorbeeld) en dan kijken hoe ver je geraakt met je cooler en cpu :)

Je kan ook je Bus speed gaan overclocken maar dit is meer voor het finetunen aangezien dit ook je Ram overclockt wat meestal niet veel kan hebben. Laat dit dus maar best eerst op de standaard 200 staan.
Pagina: 1