Map maken met 777 schijfrechten, inc. nieuwe files/folder

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-04-2018
Ik wil een folder maken op een schijf die ik deel met mijn PI. Standaard krijgt deze niet 777 rechten maar dat kan je veranderen uiteraard. Wat ik echter niet kan vinden is dat nieuwe items (files/folders etc) in deze map ook write rechten krijgen.

Ik heb dit nodig omdat mijn PI ook moet kunnen schrijven ivm library en subtitle bestandjes. Heb aardig lopen kloten met CHMOD etc maar krijg het niet voor elkaar om nieuwe files direct write rechten te geven...

iemand een suggestie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Kan je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt met 'delen met mijn PI'. Is het een schijf die soms op je Mac, en soms op je Pi aangesloten zit? Of is het een schijf die aan een van de 2 hangt en dan via SMB/AFP/NFS gedeeld wordt naar het andere device?

Daarnaast: wat voor filesystem ligt erop? Welk OS draai je op de Pi? Er is nl redelijk wat mogelijk afhankelijk van wat je draait en welk FS je hebt.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Whieee schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:02:
Kan je iets duidelijker uitleggen wat je bedoelt met 'delen met mijn PI'. Is het een schijf die soms op je Mac, en soms op je Pi aangesloten zit? Of is het een schijf die aan een van de 2 hangt en dan via SMB/AFP/NFS gedeeld wordt naar het andere device?

Daarnaast: wat voor filesystem ligt erop? Welk OS draai je op de Pi? Er is nl redelijk wat mogelijk afhankelijk van wat je draait en welk FS je hebt.
Het gaat om een vriend van me waar ik gister een Pi XBMC geinstalleerd heb. Hij heeft geen NAS server dus ik laat zijn Mac als NAS fungeren.

Ik deel een map op zijn Mac genaamd desktop/shared. De rechten staan dan standaard op:

me: Read/write
staff: read only
everyone: read only

Met de Pi kan ik via SMB netwerk de schijf benaderen en kan gewoon muziek/films etc afspelen. Dat gaat prima. De Pi wil echter ook schrijfrechten hebben en daar gaat het mis. Ik kan bestaande folders handmatige alle rechten geven (en ook bestaande onderliggende mappen), maar als ik dan bv een uur later een film erin zet krijgt deze NIET automatisch de juiste rechten, maar wederom dezelfde standaard rechten als hierboven beschreven.

Ik zoek dus een oplossing om 1 map op je harddisk op je Mac alle rechten te geven en dus dat nieuwe bestanden/mappen ook gelijk deze rechten hebben.

Ik dacht dat dit simpel te fixen was maar ik kan echt niks vinden hierover? CHMOD -R werkt ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Je geeft een gebruiker/apparaat/service rechten om te schrijven in de map.
Vervolgens kan deze gebruiker bestanden/mappen aanmaken binnen deze locatie.
Het is dan aan de gebruiker die het bestand maakt om de rechten voor het nieuwe bestand te kiezen.
Je moet dus in je software die de data opslaat vertellen met welke rechten die dat moet doen.
Bij Samba heb je bijvoorbeeld de optie "create mask".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
brambo123 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:16:
Je geeft een gebruiker/apparaat/service rechten om te schrijven in de map.
Vervolgens kan deze gebruiker bestanden/mappen aanmaken binnen deze locatie.
Het is dan aan de gebruiker die het bestand maakt om de rechten voor het nieuwe bestand te kiezen.
Je moet dus in je software die de data opslaat vertellen met welke rechten die dat moet doen.
Bij Samba heb je bijvoorbeeld de optie "create mask".
Ok dus als ik op de hoofdmap op de Mac de naam van de Pi toevoeg + de rechten dan zou dit ook bij nieuwe bestanden goed moeten gaan?

update:

hm alleen simpelweg de hoofdmap user toe te voegen werkt niet, nieuwe folders in die map blijven de standaard rechten houden zonder de nieuwe user toe te voegen...

[ Voor 11% gewijzigd door Tennisbal op 24-08-2013 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brambo123
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08-10 19:33
Waarschijnlijk wel.
Ik weet niet precies hoe dat op Mac zit, ben eigenlijk alleen met linux bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zou je iets aan het zetten van een andere umask of sticky bit hebben?

[ Voor 15% gewijzigd door begintmeta op 24-08-2013 19:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
begintmeta schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:36:
Zou je iets aan het zetten van een andere umask of sticky bit hebben? A
net even snel doorgelezen, ik snap niet dat dit niet veel simpeler opgelost kan worden. Zo bijzonder is mijn probleem toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Volgens mij doet MacOS X ook POSIX-1003.1e - achtige ACLs, volgens mij zetten die zich wel door naar onderliggende folders/files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09-10 17:41

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Tennisbal schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 19:19:
[...]

Ok dus als ik op de hoofdmap op de Mac de naam van de Pi toevoeg + de rechten dan zou dit ook bij nieuwe bestanden goed moeten gaan?

update:

hm alleen simpelweg de hoofdmap user toe te voegen werkt niet, nieuwe folders in die map blijven de standaard rechten houden zonder de nieuwe user toe te voegen...
Als je op de Pi de SMB share mount met als logingegevens het username en password van de user op de Mac moet het volgens mij gewoon goed gaan.

Launching containers into space

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tennisbal
Whieee schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 20:52:
[...]

Als je op de Pi de SMB share mount met als logingegevens het username en password van de user op de Mac moet het volgens mij gewoon goed gaan.
Dank voor deze tip! Dit werkt inderdaad goed.
Pagina: 1