Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-10 21:01

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Beste W&I-ers,

Mijn vriendin werkt al 7 jaar als verkoopmedewerkster bij een tassenwinkel. Eerst al vakantie-/zaterdagsbaantje (0-uur contract) en sinds een half jaar met een partime (32 uit 38 uur) contract voor bepaalde tijd.
Die 32 uur zijn verspreid over 5 werkdagen.
Maandag13:00-17:304,5
Dinsdag09:30-17:307,5
WoensdagVrij0
Donderdag09:30-17:307,5
Vrijdag09:30-21:0010 + 1 koopavond-compensatie
Zaterdag09:30-17:007,5
ZondagGesloten0
Totaal38

Zoals jullie zien, haalt ze die 32 uur in de week makkelijk. In de vakantie-periodes wordt ook nog vaak de woensdag voor haar ingepland. Daardoor heeft ze momenteel al 60-plusuren en het ziet er naar uit dat de komende weken daar nog veel meer bij gaan komen.

Nu deed het geval zich voor dat ze zich op vrijdag 5 juli (werkdag+koopavond) heeft ziekgemeld. Dit is overigens haar eerste ziekmelding sinds dat ze daar werkt, maar dat doet aan het verhaal niet veel af.
Toen we afgelopen week haar urenoverzicht over de maand juli zagen, bleek dat de administratie door haar ziekmelding 11 uur had ingehouden van haar opgebouwde vakantie-uren.
Uit navraag blijkt dat ze standaard de eerste drie ziektedagen inhouden van je vakantie-uren. Ik had hier nog nooit van gehoord en ben dus op zoek gegaan. Daaruit vloeide het volgende:

Artikel 637 Burgerlijk Wetboek Boek 7

1. Dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer de overeengekomen arbeid niet verricht wegens ziekte kunnen slechts indien in een voorkomend geval de werknemer ermee instemt worden aangemerkt als vakantie, met dien verstande dat de werknemer ten minste recht houdt op het in artikel 634 bedoelde minimum.
2. In afwijking van lid 1 kan bij schriftelijke overeenkomst worden bepaald dat dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer in enig jaar de overeengekomen arbeid niet heeft verricht wegens ziekte worden aangemerkt als vakantie tot ten hoogste het aantal vakantiedagen dat voor dat jaar boven het in artikel 634 bedoelde minimum is overeengekomen.
3. Indien in enig jaar zowel lid 2 als artikel 638, lid 8, tweede volzin, worden toegepast, kunnen in totaal niet meer dan het aantal vakantiedagen dat voor dat jaar boven het in artikel 634 bedoelde minimum is overeengekomen, als vakantie gelden.
In het hierboven door mij gearceerde stuk tekst, zou mijn vriendin hiervoor toestemming hebben moeten geven. We hebben echter haar werkovereenkomst en personeelsreglement doorgenomen, maar daar wordt nergens gerept over dit artikel. Het feit dat ze meer bovenwettelijke vakantiedagen heeft of dat ze parttime werk, doet hier volgens mij niets aan af.

Daarnaast vind ik het krom, dat ook nog dat uur koopavond-compensatie wordt afgetrokken van de vakantiedagen.

Heeft haar werkgever het recht om die uren zomaar als vakantie af te boeken?

Alvast bedankt,

Matis

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

In de wet staat dat ze er mee in moet stemmen. In artikel twee staat dat dat bij schriftelijke overeenkomst kan. Ik zou dus even in haar contract kijken en daar zul je dan waarschijnlijk terugvinden dat ze dat doen. Waarna zij er mee instemt omdat ze dat ondertekend heeft. Zo niet, dan inderdaad niet.

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 24-08-2013 12:36 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribledragon
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-09 13:00
Wat daarnaast ook nog kan is dat het opgenomen is in de CAO. Dan mogen ze het ook.

Echter twijfel ik er wel aan of ze 11 uur verlof mogen korten, "voelt" onrechtvaardig aan. Maar hier heb ik geen kennis van.

De compensatie mogen ze volgens mij niet korten, deze krijg je omdat je op koopavond werkt. (Ze hoeven hem echter ook niet uit te betalen, omdat er niet gewerkt is). Dit is hoe ik DENK dat het is. Bronnen hiervoor heb ik niet, er zijn ook situaties dat bij ziekte onregelmatigheid toeslag bijvoorbeeld wel doorbetaald wordt.

[ Voor 43% gewijzigd door Tribledragon op 24-08-2013 12:45 ]

Samsung R710 Q9000 geforce 130m

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties. Zoals ik in mijn eerste post al aangaf, hebben we het niet in haar arbeidsovereenkomst of personeelsreglement terug zien komen. Niet letterlijk en niet refererend naar een artikel uit het BWB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:09
In sommige CAO's is opgenomen dat dit voor een of enkele dagen mag, iets wat mij ook verbaasde, maar toch zo schijnt te zijn. Was pas nog een ander topic over.

Als er geen CAO geldt, kan dit dus sowieso niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Per 1 juli j.l. zijn ze ook van CAO veranderd. Het kan zomaar zijn dat er in de oude wel en in de nieuwe CAO niet gerept wordt over dit artikel.
Ik zal de CAO er eens op naslaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 02-10 10:44

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
Je zal het inderdaad in de CAO's op moeten zoeken.

Overigens viel mij nog iets op:
Matis schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 12:31:
Mijn vriendin werkt al 7 jaar als verkoopmedewerkster bij een tassenwinkel. Eerst al vakantie-/zaterdagsbaantje (0-uur contract) en sinds een half jaar met een partime (32 uit 38 uur) contract voor bepaalde tijd.
Zijn er langdurige onderbrekingen (3 maanden of meer) geweest tussen de contracten? Anders heeft ze nu namelijk gewoon een contract voor onbepaalde tijd. Een 0-uren contract is ook een volledige arbeidsovereenkomst, en als ze die 7 jaar lang heeft gehad is er gewoon sprake van een arbeidscontract voor onbepaalde tijd.

[ Voor 17% gewijzigd door Kees op 24-08-2013 16:51 ]

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als ze het niet als vakantie afboeken wordt het gewoon niet betaald. Het concept "wachtdagen" zorgt ervoor dat een werkgever je de eerste paar dagen dat je ziek bent niet hoeft uit te betalen. "Zomaar" een vakantiedag claimen is in dat opzicht misschien zelfs fijner omdat je dan wel gewoon elke maand hetzelfde betaald krijgt, ongeacht ziekte. :)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Kees schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:49:
Zijn er langdurige onderbrekingen (3 maanden of meer) geweest tussen de contracten? Anders heeft ze nu namelijk gewoon een contract voor onbepaalde tijd. Een 0-uren contract is ook een volledige arbeidsovereenkomst, en als ze die 7 jaar lang heeft gehad is er gewoon sprake van een arbeidscontract voor onbepaalde tijd.
Ja, dat is er. Bedankt in ieder geval voor het meedenken :)
NMe schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:54:
Als ze het niet als vakantie afboeken wordt het gewoon niet betaald. Het concept "wachtdagen" zorgt ervoor dat een werkgever je de eerste paar dagen dat je ziek bent niet hoeft uit te betalen. "Zomaar" een vakantiedag claimen is in dat opzicht misschien zelfs fijner omdat je dan wel gewoon elke maand hetzelfde betaald krijgt, ongeacht ziekte. :)
Bij mij op de zaak worden er geen vakantiedagen ingehouden en wordt er gewoon doorbetaald. Ik snap niet waarom het fijner is om vakantiedagen in te leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Lees je even in op het concept "wachtdagen". Waarschijnlijk is daar hier sprake van, daar verwijst NMe ook naar in zijn post. Als je dat hebt kun je niet én betaald krijgen én vakantiedagen houden ;)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
NMe schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 16:54:
Maar volgens mij moeten wachtdagen ook schriftelijk vastgelegd zijn, en mag dat niet zondemeer. Hier staat inderdaad dat dat ook in de arbeidsovereenkomst of CAO moet staan : http://www.rijksoverheid....aald-als-ik-ziek-ben.html

[ Voor 16% gewijzigd door Woy op 24-08-2013 17:34 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nextron
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 01:56

Nextron

Ik weet dat ik niets weet

Wat betreft de inhouding van 11 uur in plaats van 10 uur: In de betreffende CAO zullen of werkvensters beschreven zijn met diverse toeslagen, bijvoorbeeld dat vanaf 20:00, 200% wordt uitbetaald of dat een werkdag die in de avond valt +1 uur wordt uitbetaald. Wanneer je die avond niet werkt heb je daar natuurlijk geen recht op, het betekent niet dat die toeslag ook nog eens moet worden ingehouden.

Wat betreft de overige 10 uur, moet je inderdaad nakijken of in de CAO wachtdagen worden gebruikt. Er kan niet zo eenvoudig ten nadele van de werknemer worden afgeweken van een CAO. Of een eventuele wachtdag wordt ingehouden van je vakantiedagen of plusuren maakt voor je uitbetaalde salaris niets uit.
Voor de werkgever bied het meer flexibiliteit om het af te schrijven van je vakantiedagen omdat deze -afhankelijk van de CAO- door jou gepland worden. Met een hoog saldo plusuren kan de werkgever je wel een week thuis laten zitten in een rustige periode.

Hoe meer ik weet,
hoe meer ik weet,
dat ik niets weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis

Matis

Rubber Rocket

Topicstarter
Het staat inderdaad in de CAO, maximaal 4 dagen bij full time. Met tenminste 4 weken tusen iedere wachtdag.
Die 11 uur is hoogstwaarschijnlijk een foutje. Daar gaat mijn vriendin maandag over bellen.

Bedankt voor jullie reacties. Wachtdagen komen dus wel vaker voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Zeker in winkels en op andere plekken waar minder hoogopgeleid personeel werkt. Zonder wachtdagen is het erg makkelijk om je ziek te melden als je geen zin hebt in je vakantie/weekendbaantje en tegen de tijd dat je baas je voor zoiets kan ontslaan is hij al vele dagen aan loon kwijt terwijl je "ziek" bent. Helaas betekent dat ook hetzelfde nadeel voor vaste krachten die er wel serieus willen werken.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1