Beste W&I-ers,
Mijn vriendin werkt al 7 jaar als verkoopmedewerkster bij een tassenwinkel. Eerst al vakantie-/zaterdagsbaantje (0-uur contract) en sinds een half jaar met een partime (32 uit 38 uur) contract voor bepaalde tijd.
Die 32 uur zijn verspreid over 5 werkdagen.
Zoals jullie zien, haalt ze die 32 uur in de week makkelijk. In de vakantie-periodes wordt ook nog vaak de woensdag voor haar ingepland. Daardoor heeft ze momenteel al 60-plusuren en het ziet er naar uit dat de komende weken daar nog veel meer bij gaan komen.
Nu deed het geval zich voor dat ze zich op vrijdag 5 juli (werkdag+koopavond) heeft ziekgemeld. Dit is overigens haar eerste ziekmelding sinds dat ze daar werkt, maar dat doet aan het verhaal niet veel af.
Toen we afgelopen week haar urenoverzicht over de maand juli zagen, bleek dat de administratie door haar ziekmelding 11 uur had ingehouden van haar opgebouwde vakantie-uren.
Uit navraag blijkt dat ze standaard de eerste drie ziektedagen inhouden van je vakantie-uren. Ik had hier nog nooit van gehoord en ben dus op zoek gegaan. Daaruit vloeide het volgende:
Daarnaast vind ik het krom, dat ook nog dat uur koopavond-compensatie wordt afgetrokken van de vakantiedagen.
Heeft haar werkgever het recht om die uren zomaar als vakantie af te boeken?
Alvast bedankt,
Matis
Mijn vriendin werkt al 7 jaar als verkoopmedewerkster bij een tassenwinkel. Eerst al vakantie-/zaterdagsbaantje (0-uur contract) en sinds een half jaar met een partime (32 uit 38 uur) contract voor bepaalde tijd.
Die 32 uur zijn verspreid over 5 werkdagen.
Maandag | 13:00-17:30 | 4,5 |
Dinsdag | 09:30-17:30 | 7,5 |
Woensdag | Vrij | 0 |
Donderdag | 09:30-17:30 | 7,5 |
Vrijdag | 09:30-21:00 | 10 + 1 koopavond-compensatie |
Zaterdag | 09:30-17:00 | 7,5 |
Zondag | Gesloten | 0 |
Totaal | 38 |
Zoals jullie zien, haalt ze die 32 uur in de week makkelijk. In de vakantie-periodes wordt ook nog vaak de woensdag voor haar ingepland. Daardoor heeft ze momenteel al 60-plusuren en het ziet er naar uit dat de komende weken daar nog veel meer bij gaan komen.
Nu deed het geval zich voor dat ze zich op vrijdag 5 juli (werkdag+koopavond) heeft ziekgemeld. Dit is overigens haar eerste ziekmelding sinds dat ze daar werkt, maar dat doet aan het verhaal niet veel af.
Toen we afgelopen week haar urenoverzicht over de maand juli zagen, bleek dat de administratie door haar ziekmelding 11 uur had ingehouden van haar opgebouwde vakantie-uren.
Uit navraag blijkt dat ze standaard de eerste drie ziektedagen inhouden van je vakantie-uren. Ik had hier nog nooit van gehoord en ben dus op zoek gegaan. Daaruit vloeide het volgende:
In het hierboven door mij gearceerde stuk tekst, zou mijn vriendin hiervoor toestemming hebben moeten geven. We hebben echter haar werkovereenkomst en personeelsreglement doorgenomen, maar daar wordt nergens gerept over dit artikel. Het feit dat ze meer bovenwettelijke vakantiedagen heeft of dat ze parttime werk, doet hier volgens mij niets aan af.Artikel 637 Burgerlijk Wetboek Boek 7
1. Dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer de overeengekomen arbeid niet verricht wegens ziekte kunnen slechts indien in een voorkomend geval de werknemer ermee instemt worden aangemerkt als vakantie, met dien verstande dat de werknemer ten minste recht houdt op het in artikel 634 bedoelde minimum.
2. In afwijking van lid 1 kan bij schriftelijke overeenkomst worden bepaald dat dagen of gedeelten van dagen waarop de werknemer in enig jaar de overeengekomen arbeid niet heeft verricht wegens ziekte worden aangemerkt als vakantie tot ten hoogste het aantal vakantiedagen dat voor dat jaar boven het in artikel 634 bedoelde minimum is overeengekomen.
3. Indien in enig jaar zowel lid 2 als artikel 638, lid 8, tweede volzin, worden toegepast, kunnen in totaal niet meer dan het aantal vakantiedagen dat voor dat jaar boven het in artikel 634 bedoelde minimum is overeengekomen, als vakantie gelden.
Daarnaast vind ik het krom, dat ook nog dat uur koopavond-compensatie wordt afgetrokken van de vakantiedagen.
Heeft haar werkgever het recht om die uren zomaar als vakantie af te boeken?
Alvast bedankt,
Matis
If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time