Hoe kom ik in herstelmodus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekie1
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 27-02-2024
Ik zit met mijn netbook op vakantieadres Terschelling en krijg het probleem, dat windows 8 x32 wel opstart maar alleen een zwart scherm met cursor vertoont. O p mijn desktop met meerdere besturingssystemen en uitgebreide bootloader los ik dit probleem op door naar de reparatiemodus te gaan en in de terminaal chkdsk /f C: in te tikken om het bestandssysteem te repareren, maar nu met alleen win 8 op het bakkie en geen sticky met win 8 in de buurt ken ik alleen het shift F8 commando. Dit werkt echter niet. Sticky gekocht bij de hema en bij de plaatselijke bibliotheek ubuntu gedownload en met unetbootin op stick gezet. Nu kan ik het netbook in ieder geval weer gebruiken. Gparted geeft inderdaad aan dat het bestandssysteem van de ntfs partities corrupt is. Met fixntfs worden de ntfs partities wel weer zichtbaar in ubuntu maar win 8 blijft zwart pijltjesscherm geven.
Is er een andere manier om in de windows reparatie omgeving te komen, zodat ik het probleem hier kan oplossen, of moet ik wachten tot na de vakantie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18:26

TheVMaster

Moderator WOS
En wat heb jij in hemelsnaam gedaan zodat je alleen een zwart scherm met een cursus op het beeld krijgt? Ik heb dit zelf ook wel gehad, maar dit was op Windows 8.1 Preview met een video driver die (blijkbaar) niet goed ondersteund werd.

Om in de herstelmode te komen moet je geen Shift-F8 indrukken, maar F8. Zie ook deze uitleg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Windows 8 heeft WinRE en WinPE "ingebouwd". Wellicht kun je vanuit Ubuntu de BCD aanpassen zodat de herstelomgeving wordt gestart? In WinPE kun je daarvoor BCDBOOT of BCDEDIT gebruiken. Wellicht kan dat ook in Ubuntu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekie1
Hallo Vmaster,
Noch in hemelsnaam noch in aardsnaam heb ik iets uitgespookt. normaal downgegaan met windows 8.1 x32 na het bekijken van mijn mail en de volgende middag weer opgestart. Enkele weken geleden gebeurde iets dergelijks op mijn desktop. Dank zij mijn linux distributies was ik er snel achter wat er moest gebeuren. Microsoft biedt wat dat betreft nauwelijks ondersteuning. Hoe vaak krijg je niet te zien dat het systeem niet automatisch gerepareerd kan worden.
F8 alleen had ik uiteraard ook geprobeerd. Niets werkt. Hoe kun je een zo ontoegankelijk besturingssysteem op de markt zetten.
Dus graag nog een betere oplossing.
Hallo trommelrem,
Heb je enig idee hoe ik BCD in linux kan aanpassen. Ik gebruik nu de grub2 bootloader die ik kan bewerken met grub-customizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Je kan de BCD niet met Linux aanpassen, dat zal vanuit Windows moeten met bcdedit. BCDEdit is ook beschikbaar vanuit de Command-Line Recovery Console op je Windows installatie DVD.

Let op:
Lees wel eerst goed de documentatie van BCDEdit door omdat je moeten weten wat je moet doen, anders maak je alleen maar meer stuk ;).

Of ga met je computer naar een computerwinkel en vraag of ze je Windows bootloader en BCD willen herstellen voor je.

[ Voor 75% gewijzigd door Turdie op 24-08-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
shadowman12 schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 21:46:
Je kan de BCD niet met Linux aanpassen, dat zal vanuit Windows moeten met bcdedit. BCDEdit is ook beschikbaar vanuit de Command-Line Recovery Console op je Windows installatie DVD.
WAIK of ADK downloaden en WinPE gebruiken als je geen installatie DVD bij je hebt. Of in de Windows Setup op Shift-F10 drukken.
Let op:
Lees wel eerst goed de documentatie van BCDEdit door omdat je moeten weten wat je moet doen, anders maak je alleen maar meer stuk ;).
BCDBOOT maakt zonder ingewikkelde commandline opties een nieuwe BCD aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekie1
Hallo shadowman,
Het uitgangspunt van mijn vraag was dat ik geen installatie of reparatie usb stick bij me heb en het ook niet zinvol is om hier van iemand een installatie dvd te lenen omdat een netbook nou eenmaal niet over een dvd speler beschikt.
Ik roep al jaren dat microsoft lijdt aan het Baron van Munchhausen syndroom. Dat houdt in dat je bij microsoft jezelf aan je eigen haren het moeras uit moet trekken. Dat wordt hier nog een keer leuk geïllustreerd met de oplossing van Trommelrem.
Inderdaad zou WADK een oplossing kunnen bieden als het tenminste als iso bestand zou worden aangeboden. Maar nee het is er alleen als installatiebestand (exe) waarvoor je een werkende windows tot je beschikking moet hebben. Voila! Nu is er wel voor windows 7 WAIK als iso. Dat kan ik downloaden en met het windows usb progje op het sticky zetten waarop nu het live bestand van ubuntu staat.
Maar dan vrees ik het ergste als ook Ubuntu zou crashen, zeker als WAIK niet overweg zou kunnen met de windows 8 bootloader. Het zoveelste microsoft dilemma.
Tenzij trommelrem me kan verzekeren dat WAIK mijn windows 8 in de reparatiemodus kan brengen ga ik dat niet doen en behelp ik me wel met Ubuntu deze 14 dagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
F8 werkt gewoon eekie1......maar begrijp ik nu goed dat je Windows 8.1 hebt draaien? Dat is een preview versie en dus niet geschikt voor productie....

De WAIK en ADK (huidige versies) voldoen dan ook niet om iets met Windows 8.1 te doen..maar goed.

Overigens kun je ook gewoon een usb stick maken van je windows 8(.1) iso, daarmee kun je je installatie ook vast fixen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
eekie1 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 11:51:
Ik roep al jaren dat microsoft lijdt aan het Baron van Munchhausen syndroom. Dat houdt in dat je bij microsoft jezelf aan je eigen haren het moeras uit moet trekken. Dat wordt hier nog een keer leuk geïllustreerd met de oplossing van Trommelrem.
Huh?
Inderdaad zou WADK een oplossing kunnen bieden als het tenminste als iso bestand zou worden aangeboden. Maar nee het is er alleen als installatiebestand (exe) waarvoor je een werkende windows tot je beschikking moet hebben. Voila! Nu is er wel voor windows 7 WAIK als iso. Dat kan ik downloaden en met het windows usb progje op het sticky zetten waarop nu het live bestand van ubuntu staat.
Maar dan vrees ik het ergste als ook Ubuntu zou crashen, zeker als WAIK niet overweg zou kunnen met de windows 8 bootloader. Het zoveelste microsoft dilemma.
Tenzij trommelrem me kan verzekeren dat WAIK mijn windows 8 in de reparatiemodus kan brengen ga ik dat niet doen en behelp ik me wel met Ubuntu deze 14 dagen.
WAIK voor Windows 7 werkt wel met Windows 8, maar er zijn enkele beperkingen. Bijvoorbeeld imagex die niet zomaar alle WIM files kan openen. En de WinRE kun je niet op Windows 8 gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekie1
Hallo Vmaster,
Sorry, ik heb 8 sp1, misverstandje dus. Die usb stick heb ik natuurlijk thuis, want anders had ik 8 niet op het netbook kunnen zetten. F8 werkt echt niet bij mij. Op internet wordt gesteld dat het komt doordat w8 te snel opstart. Ik wil niet in een welles nietes discussie, omdat ik de oorzaak van het falen van F8 op mijn netbook niet kan nagaan. Gewoon dus 14 dagen ubuntu gebruiken is mijn conclusie, want ook de laatste informatie van Trommelrem schenkt me niet het vertrouwen om WAIK te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Als je je systeem een paar keer achter elkaar afsluit tijdens het opstartproces (gewoon batterij eruit trekken), dan kom je in een menu terecht waarin je ook de commandline kunt openen en dus ook toegang hebt tot BCDBOOT. Het niet verstandig om dit te doen als je SSD geen condensators heeft.

[ Voor 20% gewijzigd door Trommelrem op 25-08-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Trommelrem schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 19:03:
[...]

Huh?

[...]
WAIK voor Windows 7 werkt wel met Windows 8, maar er zijn enkele beperkingen. Bijvoorbeeld imagex die niet zomaar alle WIM files kan openen. En de WinRE kun je niet op Windows 8 gebruiken.
WAIK voor Windows 7 wordt niet gesupport voor Windows 8. Voor Windows 8 gebruik je gewoon de Windows ADK.....die is gemaakt voor Windows 8. Overigens is die er ook weer voor Windows 8.1 (preview versie van de ADK 8.1)...maar goed.
eekie1 schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 20:54:
Hallo Vmaster,
Sorry, ik heb 8 sp1, misverstandje dus. Die usb stick heb ik natuurlijk thuis, want anders had ik 8 niet op het netbook kunnen zetten. F8 werkt echt niet bij mij. Op internet wordt gesteld dat het komt doordat w8 te snel opstart. Ik wil niet in een welles nietes discussie, omdat ik de oorzaak van het falen van F8 op mijn netbook niet kan nagaan. Gewoon dus 14 dagen ubuntu gebruiken is mijn conclusie, want ook de laatste informatie van Trommelrem schenkt me niet het vertrouwen om WAIK te gebruiken
Ehh...Windows 8 SP1 bestaat niet. Dat F8 niet bij jou werkt is vreemd, want hier werkt het gewoon (al heb ik wel Windows 8.1 hier..maar dat werkt bij elke Windows versie, ik zou anders gewoon opstarten van die USB stick, vervolgens in het tweede scherm voor Repair kiezen en je hebt (ongeveer) hetzelfde als drukken op F8 ;) Overigens kun je natuurlijk ook vanaf Ubuntu wel een iso van Windows downloaden denk ik en vervolgens een usb stick maken ;)

[ Voor 3% gewijzigd door TheVMaster op 25-08-2013 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
TheVMaster schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 21:56:
[...]

WAIK voor Windows 7 wordt niet gesupport voor Windows 8. Voor Windows 8 gebruik je gewoon de Windows ADK.....die is gemaakt voor Windows 8. Overigens is die er ook weer voor Windows 8.1 (preview versie van de ADK 8.1)...maar goed.
Ik zeg niet dat het ondersteund wordt, ik zeg dat het gedeeltelijk werkt. O.a. BCDBOOT werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08-10 20:44
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/preview-iso
Preview van 8.1. Zet die ipv ubuntu op je USB stick en je kan je netbook fixen. Volgende keer geen beta op productie spul zetten he?

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Trommelrem schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 22:38:
[...]

Ik zeg niet dat het ondersteund wordt, ik zeg dat het gedeeltelijk werkt. O.a. BCDBOOT werkt.
Pfff....WAAROM zou je iets gebruiken wat 'wel werkt', terwijl er gewoon een (gratis) nieuwe versie van het product is...? WAIK is legacy....ADK is gewoon de opvolger :) Als je overigens met MDT en/of SCCM werkt en je wilt Windows 8/8.1 deployen, dan kom je er achter dat het helemaal niet werkt :)
EvilWhiteDragon schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 22:47:
http://windows.microsoft.com/en-us/windows-8/preview-iso
Preview van 8.1. Zet die ipv ubuntu op je USB stick en je kan je netbook fixen. Volgende keer geen beta op productie spul zetten he?
Inderdaad....zo kun je hem waarschijnlijk wel fixen, mocht dat niet lukken (omdat je zelf Windows 8 draait), dan zijn er ook wel Windows 8 ISO's te vinden (legaal) die je kunt gebruiken.

[ Voor 32% gewijzigd door TheVMaster op 25-08-2013 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Weezer-DC
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 17-07 21:02
TheVMaster schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:16:
En wat heb jij in hemelsnaam gedaan zodat je alleen een zwart scherm met een cursus op het beeld krijgt? Ik heb dit zelf ook wel gehad, maar dit was op Windows 8.1 Preview met een video driver die (blijkbaar) niet goed ondersteund werd.

Om in de herstelmode te komen moet je geen Shift-F8 indrukken, maar F8. Zie ook deze uitleg.
Huh, nooit met windows gewerkt ??

Je zegt dat je F8 moet in drukken maar de link die je geeft spreekt dit al direct tegen...

Vind het echt raar van ms dat ze geen trigger voor F8 meer hebben in de opstart,
ik ben ITer en ga zeker nog wel eens een win8 zien die niet wil opstarten naar inlogscherm/desktop...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
Weezer-DC schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:21:
Vind het echt raar van ms dat ze geen trigger voor F8 meer hebben in de opstart,
Volgens mij heb ik ook weleens meegemaakt dat Server 2012 niet in de veilige modus wilde opstarten. Dan ram ik op de spatiebalk, want dat herkent BOOTMGR wel. Dan kies je het (enige beschikbare) OS en dan druk je op F8 in plaats van Enter.
TheVMaster schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 23:04:
[...]

Pfff....WAAROM zou je iets gebruiken wat 'wel werkt', terwijl er gewoon een (gratis) nieuwe versie van het product is...? WAIK is legacy....ADK is gewoon de opvolger :) Als je overigens met MDT en/of SCCM werkt en je wilt Windows 8/8.1 deployen, dan kom je er achter dat het helemaal niet werkt :)
Omdat hij het had over een ISO file. ADK is een executable, WAIK is een ISO download.

[ Voor 36% gewijzigd door Trommelrem op 26-08-2013 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Weezer-DC schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:21:
[...]

Huh, nooit met windows gewerkt ??

Je zegt dat je F8 moet in drukken maar de link die je geeft spreekt dit al direct tegen...

ik ben ITer en ga zeker nog wel eens een win8 zien die niet wil opstarten naar inlogscherm/desktop...
Er staat overigens nergens dat ze de F8 trigger er hebben uitgehaald. Het is inderdaad vrijwel onmogelijk op een UEFI systeem om het voor elkaar te krijgen (heb het aantal keer geprobeerd, zonder resultaat :(). Weet wel 100% zeker dat het me laatst wel gelukt op een machine gelukt is...weet alleen ff niet meer welke...
Trommelrem schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 10:33:
[...]

Omdat hij het had over een ISO file. ADK is een executable, WAIK is een ISO download.
:+ Je hebt gelijk.....op zich wel waardeloos dat de ADK er niet in een ISO formaat is :( maar goed...volgens mij kan hij ook een USB stick maken met Windows 8 iso erop en dan de repair optie kiezen? Of lukt dat ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekie1
Hallo,
Het is me tenslotte gelukt om de reparatie uit te voeren. Win 8.1 probeerversie gedownload.+ unetbootin voor linux. Niet de versie die in Ubuntu 13.04 zit maar een oudere en wel versie 4.9.4. De nieuwere versies werken niet. Hiermee het image op een ntfs geformatteerde usb stick van 4 GB met de vlag opstarten aan gebrand. Je moet hierbij het unnetbootin bestand even op opstartbaar zetten door onder eigenschappen het desbetreffende hokje aan te vinken anders kan je unetbootin niet uitvoeren. Op gparted even checken onder welke naam de usb stick staat (bij mij met 1 vaste schijf is dit /dev/sdb1). dan opstarten van usb stick. Nu kun je gewoon in de troubleshoot mode komen. Eerst heb ik in de command prompt het bestandssysteem gerepareerd (chkdsk /f C:) en vervolgens met system restore de computer teruggezet naar het herstelpunt dat kort voor de crash gemaakt was. Ik ben weer in beeld nu!
Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
eekie1 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:03:
Hallo,
Het is me tenslotte gelukt om de reparatie uit te voeren. Win 8.1 probeerversie gedownload.+ unetbootin voor linux. Niet de versie die in Ubuntu 13.04 zit maar een oudere en wel versie 4.9.4. De nieuwere versies werken niet. Hiermee het image op een ntfs geformatteerde usb stick van 4 GB met de vlag opstarten aan gebrand. Je moet hierbij het unnetbootin bestand even op opstartbaar zetten door onder eigenschappen het desbetreffende hokje aan te vinken anders kan je unetbootin niet uitvoeren. Op gparted even checken onder welke naam de usb stick staat (bij mij met 1 vaste schijf is dit /dev/sdb1). dan opstarten van usb stick. Nu kun je gewoon in de troubleshoot mode komen. Eerst heb ik in de command prompt het bestandssysteem gerepareerd (chkdsk /f C:) en vervolgens met system restore de computer teruggezet naar het herstelpunt dat kort voor de crash gemaakt was. Ik ben weer in beeld nu!
Bedankt voor het meedenken!
Daar ben ik blij mee ;-) Mooi dat het is gefixt!
Pagina: 1