Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Portable gaming laptop / desktop vervanger

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een krachtige 13"-14" laptop om als desktop te gebruiken thuis (in combinatie met extern scherm 1920x1080/keyboard/muis) en als reis-laptop die ook geschikt is voor de meeste games.

- Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?
Games: Civ V, GTA, Sniper Elite etc bij 1920x1080
Andere zware applicaties zijn simulatie-programma's, dus een redelijk sterke CPU is ook daarvoor vereist

- Wat mag je laptop gaan kosten?
Max 1200 euro

- Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)
Gewicht is geen probleem (koffer met wieltjes)
Accuduur minimaal 2 uur bij lichte belasting
Grootte 13"-14"

Andere voorkeuren: Liefst een mat scherm. SSD optie is vereist (zelf inbouwen is oke)

Gevonden opties
Clevo W230ST / XNB Firefly
Review 1, review 2, review 3
Minpunten: Problemen met thermische huishouding > CPU throttling. Kan misschien wel opgelost worden met undervolting. Net boven budget, afhankelijk van configuratie.

MSI GE40 / MSI MS-1492
Review
Minpunten: Minder goed scherm. Wordt erg heet. Uiterlijk van GE40 (ietwat opzichtige rode tekens).

Acer Aspire V7-482PG
Review
Minpunten: Glossy scherm. Wordt ook best warm.

Lenovo Ideapad 410p
Minpunten: Iets mindere GPU. Glossy scherm. Helemaal niet te bestellen vanuit NL schijnbaar.

Razer Blade
Minpunten: Boven budget.

Alienware 14
Minpunten: Boven budget met GTX GPU.

Asus G46VW
Review
Minpunten: Wat mindere GPU. Ietwat moeilijk te verkrijgen in NL.

Op dit moment neig naar ik naar de Asus omdat daarvan wordt gezegd dat het de enige is met een echt origineel hardware-design, wat er voor moet zorgen dat hij relatief koel blijft en minder lawaai maakt dan andere gaming laptops.

Kan iemand een van de bovenstaande aanraden? Zijn er nog andere opties?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-08-2013 08:38 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 07:24:
Gevonden opties
Clevo W230ST / XNB Firefly
Review 1, review 2, review 3
Minpunten: Problemen met thermische huishouding > CPU throttling. Kan misschien wel opgelost worden met undervolting. Net boven budget, afhankelijk van configuratie.
De koeling valt mee. Erger is dat hij gigantisch veel herrie maakt idle, de accuduur slecht is, hij aan de buitenkant erg heet wordt en de toetsenbord/touchpad slecht zijn.
MSI GE40 / MSI MS-1492
Review
Minpunten: Minder goed scherm. Wordt erg heet. Uiterlijk van GE40 (ietwat opzichtige rode tekens).
Die is op zich aardig, in het buitenland kan je hem ook krijgen met 1080p ips paneel. In nederland alleen met shitty 900p.
Acer Aspire V7-482PG
Review
Minpunten: Glossy scherm. Wordt ook best warm.
Ik kwam die review ook net tegen. Ik ben best onder de indruk van de vooruitgang die acer de afgelopen jaren heeft geboekt. Volgens de review zijn er niet echt koel issues.
Lenovo Ideapad 410p
Minpunten: Iets mindere GPU. Glossy scherm. Helemaal niet te bestellen vanuit NL schijnbaar.
De Y510p (het 15.6" broertje) is ook behoorlijk slecht. Van de Y410p heb ik nog niets gezien.
Alienware 14
Minpunten: Boven budget met GTX GPU.
Deze maakt ook gigantisch veel herrie idle volgens de reviews. (al zou dell dat kunnen oplossen met een bios update).
Asus G46VW
Review
Minpunten: Wat mindere GPU. Ietwat moeilijk te verkrijgen in NL.
De koeling is behoorlijk goed inderdaad: http://www.notebookcheck....6VW-notebook.86486.0.html

Alleen stopt asus er dan weer een of ander brak paneel in...

Hoe suf het ook klinkt, ik heb het meeste vertrouwen in de acer V7. Deze bijvoorbeeld: pricewatch: Acer Aspire V7-482PG-54208G52tii. Met name vanwege het scherm. Echter sluit dat weer niet echt aan bij je eisen om hem voornamelijk als desktopvervanger te gebruiken. Dan is een iets zwaardere laptop met quadcore toch wel handig, maar dan kan ik eigenlijk alleen de AW 14 aanraden vanwege de combinatie goed scherm en goede kwaliteit. In dit prijssegment een laptop aanbieden met slecht scherm vind ik niet kunnen.

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de input. Die schermen lijken niet zo heel duur te zijn, dus dan is het inderdaad wat raar om minder dan 1080p te accepteren in dit prijssegment. Als je uitgaat van 1080p dan kom je inderdaad bij de AW14 uit, maar die zit helaas wel boven het budget.

Het is overigens misschien zo dat de W230ST en AW14 beide hetzelfde probleem hebben dat ze tijdens idle veel energie verstoken en daardoor ook zo luid zijn. Wellicht valt dit op te lossen met een BIOS update, maar het lijkt me niet verstandig om iets te kopen voordat dat ook daadwerkelijk gebeurt is.

Omdat je zei dat de MSI met 1080p in het buitenland wel te krijgen is, wel ik wel eens gaan zoeken of er toch niet een barebone fabrikant is die naar NL wil leveren. De Acer is ook een goede optie, maar wel wat langzamer inderdaad.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 13:20:
Het is overigens misschien zo dat de W230ST en AW14 beide hetzelfde probleem hebben dat ze tijdens idle veel energie verstoken en daardoor ook zo luid zijn. Wellicht valt dit op te lossen met een BIOS update, maar het lijkt me niet verstandig om iets te kopen voordat dat ook daadwerkelijk gebeurt is.
Dat heeft niets te maken met de hoeveelheid verstookte energie. Dell heeft ten minste 2 laptops die idle 20W verstoken maar waarbij de fan uit blijft. Het fan management is gewoon hartstikke slecht wat ervoor zorgt dat er idle een hoger geluidsniveau wordt gehaald dan mijn latitude onder full load.

En over de GE40. Ik weet eigenlijk niet zeker of die geleverd kan worden met 1080p scherm.. Mijn bron was http://www.overclockers.c...MS&groupid=959&catid=1828, maar daar staat sinds enige tijd:
- Screen Resolution: 1600x900
- Aspect Ratio: 16:9
- Screen Features: Full HD
Bij de launch een tijd terug stond er wel 1920*1080 IPS.

Verwijderd

Topicstarter
De opmerking over energie verstoken kwam omdat ik meende dat ik ergens gelezen had dat de W230ST de CPU en/of de GPU de hele tijd in een soort turbo-stand laat staan. Het maakt ook eigenlijk niet veel uit, want het blijft onacceptabel.

In de officiele MSI-1492 productie-specificatie staat ook 1600x900, dus het lijkt inderdaad niet mogelijk te zijn. Na de launch hebben ze daar wat bezuinigd misschien. Als de hitte-ontwikkeling niet zo'n probleem is dan is het misschien toch het beste compromis.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 14:02:
De opmerking over energie verstoken kwam omdat ik meende dat ik ergens gelezen had dat de W230ST de CPU en/of de GPU de hele tijd in een soort turbo-stand laat staan. Het maakt ook eigenlijk niet veel uit, want het blijft onacceptabel.
Het scheelt bij mijn laptop één hele watt als ik mijn CPU naar de maximum kloksnelheid gooi in plaats van 800Mhz.

Volgens anandtech is er geen echte throtteling aanwezig in de GE40 (zie de comments). Maar ik heb liever dat hij gewoon een stress test draait in plaats van dat zo te zeggen. De koeling van de GE60 en GE70 is ronduit waardeloos.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar kloksnelheid omhoog/omlaag is een minder groot verschil dan aan/uit. Wat ik bedoelde is dat de CPU en/of GPU nooit in idle stand komt te staan (de uit-stand zeg maar).

Als de warntehuishouding van de GE60/70 al slecht is dan wordt het er met een kleinere behuizing in principe niet beter op. Het viel me nu op dat er op de een-na-laatste pagina van de review een stress-test staat en daarbij komt de CPU tot ~98 C en de GPU tot ~80 C. De reviewer is daar niet heel positief over.
Pagina: 1