Eigen Test Server/Machine

Pagina: 1
Acties:

• Jobb
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 19-03 14:59
Hallo,

Ik volg tweakers al een paar jaar, maar zelf nooit actief geweest op het forum.
Ik ben dat vanaf nu wel van plan om te doen. Op het forum ben ik al een aantal topics tegen gekomen over eigen servers bouwen voor thuis. Alleen kon ik daar niet de antwoorden op mijn vragen vinden. (misschien heb ik een topic over het hoofd gezien)

Ik ben van plan om een test server/machine te bouwen voor thuis. Een machine die ik ga gebruiken voor Windows Server 2003,2008 en 2012. Maar bijvoorbeeld ook voor Linux software en als het kan ook OS server software te testen.
Deze machine word gewoon gebruikt om met het één en ander meer kennis op te doen. Geen server die 24/7 aan moet blijven staan voor serieuze taken.

Ik heb ergens gelezen dat sommige moederborden/cpu's bepaalde software niet kunnen draaien. Daarom wil ik aan jullie vragen of jullie mij kunnen helpen met het selecteren van de juiste onderdelen voor een test machine/server. Het bouwen van de computer is geen probleem, dat wil ik graag doen om zo kosten te besparen en meer prestatie voor me geld te krijgen.

Mijn budget zit een beetje tegen de 300/400 euro aan. Ik heb geen idee of dat in deze prijs klassen een beetje mogelijk is. Ik heb nog een paar HDD's liggen dus die heb ik niet meer nodig.

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Ik denk dat Zuinige ESXi Server je wel een heel eind op weg kan helpen.

https://discord.com/invite/tweakers

• DynaMikeY
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 24-04 09:52

DynaMikeY

1976 Kever 1300

Ik heb voor een zelfde situatie via marktplaats een 'echte' server gekocht: een HP Proliant ML110 G6. Daar zat een quadcore Xeon 2430 CPU in, een 1TB HD en 8GB ECC memory. Heb er via V&A een HP P400 RAID adapter bij gekocht.. en nu is het een mooie testdoos voor VM's.

Totale kosten vielen mee:

Server: 200 euro
P400: 20 euro
P400 multisata kabel: 15 euro

Als je HP hardware gaat draaien, vergeet dan niet de HP ESXi te downloaden, daar zitten alle drivers voor HP al in.

Banaan (W11): Ryzen7 5800x / Asrock B550M Pro4 / Radeon RX7800 XT / 32GB DDR4 / 1TB M2 980Pro + 2TB WDBlue M2 + 1TB SSD 970Pro | AnaNAS (UnraidOS): - Core I5-10500T (2.3GHz) / Asrock H510-M / 32GB DDR4 / 1x 1TB SSD + 250GB M2 + 1x 6TB HDD + 7x 4TB HDD

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-04 13:55
De bottleneck in je build zal waarschijnlijk de performance van je disk(s) zijn, tenzij je VM's gaat verspreiden over verschillende disks. Indien je nog wat ruimte in je budget kan vinden zou ik dan ook (zeker bij meerdere VM's simultaan draaien) een SSD voor het OS adviseren. Dat levert voor dergelijk doeleinden de meest betaalbare vorm van snelle storage voor je op.
Daarnaast kan een bak geheugen ook geen kwaad. 8GB is wel de ondergrens in een dergelijke build, maar ik zou eerder voor 16GB kiezen. Daarnaast een stevige processor die over voldoende (virtuele) cores beschikt (dus een FX8xxx, i7 of Xeon) en je hebt een prima "speeltuin" gemaakt.
Waarschijnlijk dat je al dat fraais met dit budget niet gaat redden (tenzij je in de V&A gaat rond snuffelen). Even een kort-door-de-bocht prijs-schatting:
Moederbord - 60.-
Geheugen - 80,-
Case + PSU - 100,-
SSD - 100,-
CPU - Hoe gek wil je het maken?
Dan kom je al snel ergens tussen de 400 en 500 uit en zal je echt de koopjes eruit moeten gaan vissen.
Alternatief is een goede basis nu neerleggen en later uitbreiden. Dus een knap bord met goede CPU en 8GB helpt je al aardig op weg. SSD en 8GB extra kan je later nog eens als uitbreiding ervoor doen.

Zelf draai ik nu op een vergelijkbare omgeving, met 2x Server 2012 (1 exchange / DC en 1 MySQL), 1x Debian en 1x Windows 8 op een 120GB SSD, Phenom II x4 965 en 8GB geheugen. Dat is op zich nog wel te doen, mits je geen zware langdurige bewerkingen erop los laat. Anders merk je toch wel dat je echt te kort aan resources hebt. Met name in CPU kom je dan nog wel eens wat te kort. Vandaar dat ik toch snel naar 8 cores (al dan niet dmv HyperThreading) zou gaan kiezen bij een volgende build.

iRacing Profiel

• Jobb
Dan kom je al snel ergens tussen de 400 en 500 uit en zal je echt de koopjes eruit moeten gaan vissen.
Alternatief is een goede basis nu neerleggen en later uitbreiden. Dus een knap bord met goede CPU en 8GB helpt je al aardig op weg. SSD en 8GB extra kan je later nog eens als uitbreiding ervoor doen.

Dat lijkt me inderdaad een goed idee.
Je komt inderdaad al snel tegen de 500 euro aan te zitten. Ik heb een lijstje gemaakt wat in mijn ogen er wel redelijk uit ziet. Kunnen jullie dat checken?
  1. Case 42 euro --> pricewatch: Aerocool Vs-3 Advance
  2. Moederbord 100 euro --> pricewatch: ASRock Z77 Pro4
  3. CPU 210 euro --> pricewatch: Intel Core i5 3570K Boxed
  4. PSU 50/60 euro (nog niet gevonden, weet iemand een geschikte bij Alternate?)
  5. HDD niet nodig (heb ik zelf en kan altijd nog ééntje bij zetten)
  6. DVD 20 euro --> pricewatch: Samsung SH-224DB/BEBE Zwart
  7. RAM 8GB 55 euro --> pricewatch: Kingston KHX1600C9D3K2/8GX
Een extra netwerkkaart + SSD koop ik later nog.
Ook zal ik later nog wat extra geheugen bij kopen en indien nodig een HDD.
Ik ben van plan om alles bij Alternate te bestellen, tenzij iemand me een andere goede site kan vertellen waar ik misschien wel goedkoper uit ben.

• kroegtijger
Waarom een i5 3570k? Je hebt dan meer aan een fx8xxx of i7 / xeon
En wilde je gaan overclocken? Want anders is een k onzin

iRacing Profiel

Verwijderd

Als je gaat virtualiseren heb je zelfs meer aan een 3570 dan aan een 3570K, want de 3570 heeft tenminste nog VT-d, de K heeft dat niet.

• Jobb
Daar ging ik even de mist in, bedankt voor het corrigeren.
Dit ziet er wel goed uit:

pricewatch: Intel Xeon E3-1225V2 Boxed

Intel® Virtualization Technology (Intel® VT)
Intel® Hyper-Threading Technology

Of raden jullie een andere aan met meer features?

• redfoxert
  • Niet online
Je kunt je de kosten voor een DVD speler besparen ... die ga je toch niet of nauwelijks gebruiken in een virtualisatie host :)

VT-d is leuk maar enkel wanneer je hardware direct aan een VM wilt doorgeven (zoals een Mass Storage Controller in een FreeNAS VM). In jouw setup zie ik dat nog niet snel gebeuren eigenlijk.

Om te beginnen met virtualisatie is een i3 processor met veel geheugen veel interessanter. Virtualisatie loopt vrijwel altijd tegen geheugen limitaties aan, daarna Disk IO en als laatste pas CPU cycles.

[ Voor 61% gewijzigd door redfoxert op 25-08-2013 00:45 ]

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Of voor een http://tweakers.net/price...x-8350-black-edition.html als hij toch niet altijd aan staat :-)

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• kroegtijger
redfoxert schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 00:41:
Je kunt je de kosten voor een DVD speler besparen ... die ga je toch niet of nauwelijks gebruiken in een virtualisatie host :)

VT-d is leuk maar enkel wanneer je hardware direct aan een VM wilt doorgeven (zoals een Mass Storage Controller in een FreeNAS VM). In jouw setup zie ik dat nog niet snel gebeuren eigenlijk.
:Y helemaal mee eens inderdaad
Om te beginnen met virtualisatie is een i3 processor met veel geheugen veel interessanter. Virtualisatie loopt vrijwel altijd tegen geheugen limitaties aan, daarna Disk IO en als laatste pas CPU cycles.
Dat is natuurlijk volledig afhankelijk van wat je ermee gaat doen, maar disk is eerder de bottleneck dan CPU. Geheugen is dan weer afhankelijk van wat je doet en hoeveel je erin propt.

iRacing Profiel

• Jobb
Je moet het eigenlijk zien als een een test machine.
Ik ga op deze machine gewoon van alles installeren en voor mij onbekende software beter leren kennen.
Ik ben iemand die graag veel geld uit geeft aan computers en andere gadgets. Wil daarom ook altijd het beste van het beste hebben.

Ik heb tot nu toe voor deze onderdelen gekozen. Niks staat nog vast.

http://www.alternate.nl/h...Id=27631&cmd=loadSentCart

Als het goed is kunnen jullie deze link openen.

• redfoxert
  • Niet online
Te zware voeding, te dure CPU (een i5 performed net zo goed en is wrs wat goedkoper), te weinig geheugen (en wellicht ook te duur), te duur moederbord (Zxx serie, heb je niet nodig, Bxx moederbord is goed zat), DVD speler die je niet gebruikt.

Kast is niet mijn smaak maar dat is ook afhankelijk van waar je het ding plaatst.

Dit heb ik een jaar geleden aangeschaft (geheugen was toen nog de helft van wat het nu kost)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 3470 Boxed€ 167,45€ 167,45
1MSI B75MA-P45€ 53,89€ 53,89
1Fractal Design ARC MINI€ 64,29€ 64,29
1Corsair XMS3 CMX32GX3M4A1333C9€ 229,90€ 229,90
1Corsair Builder CX430 V2€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 515,53

[ Voor 3% gewijzigd door redfoxert op 26-08-2013 16:32 ]

• Jobb
Ik heb uiteindelijk mijn server besteld en ik wil jullie bedanken voor de tips!
Pagina: 1