Tijd voor een nieuw systeem
Na jarenlang trouwe dienst merk ik nu steeds vaker dat de CPU en geheugen een beperking beginnen te vormen tijdens games of intensiever gebruik.
Mijn huidige systeem:
De gebruikte videokaart is een 4870
Gamen doe ik niet zo vaak en als ik game is dat meestal met de settings op low/medium @ 1920*1200.
Gaat meestal nog wel vrij aardig
. CPU en GPU zijn beide watergekoeld. Videokaart wil ik graag meeverhuizen naar nieuwe systeem. Gamen heeft zeker geen prioriteit en de aanschaf van een nieuwere videokaart komt wel een keer als de 4870 echt niks meer draait
.
Graag wil ik een moederbord dat beschikt over veel aansluitingen; vooral 8+ sata600, pci (oude geluidskaart) en pci-e 1X vind ik belangrijk, alsook crossfire en SLI.
Ik heb natuurlijk het een en ander vergeleken en kom op de volgende lijst uit.
Nieuwste I7, veel gelijktijdig kunnen draaien. Torrentclient, Usenetclient. Meerdere browserschermen en bijvoorbeeld winamp. Ik ben dualscreen gewend en heb vaak erg veel tegelijk draaien en openstaan.
Veel aansluitmogelijkheden, ook voor oudere hardware. Ruim bord en ik heb geen behoefte aan allerlei overclockopties.
Mooie kast (kwestie van smaak), mogelijkheden om alles netjes weg te werken, ruimte voor waterkoeling.
Veel hd-ruimte en hd-brackets zijn modulair. Vrij stille kast. Window zodat ik toch zo even de kast in kan kijken zonder openen.
Standaard geheugen, klok ik niet over maar ik merk wel dat ik aan de huidige 2gB eigenlijk veel te weinig heb.
Deze reepjes kregen redelijk positieve reacties en dat voor een aardige prijs
16gB zou genoeg moeten zijn voor de toekomst
Stille betrouwbare voeding die genoeg biedt om een rits harde schijven en in de toekomst wellicht crossfire of SLI van power te voorzien.
In het huidige systeem gebruik ik een 30gB SSD van Kingston. Daar ben ik best tevreden over maar 30gB is natuurlijk wel erg beperkt. Vandaar dat ik toch graag een grotere SSD wil en dan graag in tweevoud zodat ik raid1 kan gebruiken wat de leessnelheid en de veiligheid van data ten goede zou moeten komen. De Samsung 840 evo serie komt op dit moment als beste uit de meeste tests en reviews.
Zoals je aan mijn huidige systeem kunt zien upgrade ik niet vaak. Meestal doe ik dat ook in kleine stappen, maar deze keer wordt het toch bijna een compleet systeem. Daarom wil ik het graag in een keer goed doen zodat ik ook over 2 jaar nog een prima werkbaar systeem heb staan.
Ik twijfel namelijk een beetje nu ik ook over de Ivy Bridge-E lees, en ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven
Belangrijkste punten voor mij op een rijtje:
Na jarenlang trouwe dienst merk ik nu steeds vaker dat de CPU en geheugen een beperking beginnen te vormen tijdens games of intensiever gebruik.
Mijn huidige systeem:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | AMD Athlon 64 X2 5200+ OEM | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Asus M4N78 SE | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB | € 38,45 | € 38,45 |
| 1 | Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1 | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN | € 46,05 | € 46,05 |
| 1 | be quiet! Straight Power E9 450W | € 70,20 | € 70,20 |
De gebruikte videokaart is een 4870
Gamen doe ik niet zo vaak en als ik game is dat meestal met de settings op low/medium @ 1920*1200.
Gaat meestal nog wel vrij aardig
Graag wil ik een moederbord dat beschikt over veel aansluitingen; vooral 8+ sata600, pci (oude geluidskaart) en pci-e 1X vind ik belangrijk, alsook crossfire en SLI.
Ik heb natuurlijk het een en ander vergeleken en kom op de volgende lijst uit.
| 1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 294,90 | € 294,90 |
| 1 | Asus Z87-PLUS | € 143,40 | € 143,40 |
| 1 | Fractal Design Define R4 Arctic White - Window | € 95,20 | € 95,20 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 114,10 | € 114,10 |
| 1 | Seasonic G-Serie 750Watt | € 118,96 | € 118,96 |
| 2 | Samsung 840 EVO 120GB | € 88,90 | € 177,80 |
| 1 | Intel Core i7 4770K Boxed | € 294,90 | € 294,90 |
Nieuwste I7, veel gelijktijdig kunnen draaien. Torrentclient, Usenetclient. Meerdere browserschermen en bijvoorbeeld winamp. Ik ben dualscreen gewend en heb vaak erg veel tegelijk draaien en openstaan.
| 1 | Asus Z87-PLUS | € 143,40 | € 143,40 |
Veel aansluitmogelijkheden, ook voor oudere hardware. Ruim bord en ik heb geen behoefte aan allerlei overclockopties.
| 1 | Fractal Design Define R4 Arctic White - Window | € 95,20 | € 95,20 |
Mooie kast (kwestie van smaak), mogelijkheden om alles netjes weg te werken, ruimte voor waterkoeling.
Veel hd-ruimte en hd-brackets zijn modulair. Vrij stille kast. Window zodat ik toch zo even de kast in kan kijken zonder openen.
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 114,10 | € 114,10 |
Standaard geheugen, klok ik niet over maar ik merk wel dat ik aan de huidige 2gB eigenlijk veel te weinig heb.
Deze reepjes kregen redelijk positieve reacties en dat voor een aardige prijs
| 1 | Seasonic G-Serie 750Watt | € 118,96 | € 118,96 |
Stille betrouwbare voeding die genoeg biedt om een rits harde schijven en in de toekomst wellicht crossfire of SLI van power te voorzien.
| 2 | Samsung 840 EVO 120GB | € 88,90 | € 177,80 |
Zoals je aan mijn huidige systeem kunt zien upgrade ik niet vaak. Meestal doe ik dat ook in kleine stappen, maar deze keer wordt het toch bijna een compleet systeem. Daarom wil ik het graag in een keer goed doen zodat ik ook over 2 jaar nog een prima werkbaar systeem heb staan.
Ik twijfel namelijk een beetje nu ik ook over de Ivy Bridge-E lees, en ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven
Belangrijkste punten voor mij op een rijtje:
- Veel processen tegelijk kunnen draaien
- Veel sata aansluitingen zonder extra controller
- Ruimte om waterkoeling te kunnen plaatsen
- Oudere pci kaart kunnen gebruiken
- Mogelijkheid om in de toekomst door plaatsing van nieuwere videokaart(-en) een snelle gamecomputer te hebben.