Upgrade AM2 naar I7

Pagina: 1
Acties:

• Chiel
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 18:55
Tijd voor een nieuw systeem 8) :9~

Na jarenlang trouwe dienst merk ik nu steeds vaker dat de CPU en geheugen een beperking beginnen te vormen tijdens games of intensiever gebruik.

Mijn huidige systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 64 X2 5200+ OEM€ 0,-€ 0,-
1Asus M4N78 SE€ 0,-€ 0,-
1Kingston SSDNow 30GB SSDNow S200 30GB€ 38,45€ 38,45
1Club3D Theatron Agrippa DTS 7.1€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX6400D2LLK2/2GN€ 46,05€ 46,05
1be quiet! Straight Power E9 450W€ 70,20€ 70,20

De gebruikte videokaart is een 4870

Gamen doe ik niet zo vaak en als ik game is dat meestal met de settings op low/medium @ 1920*1200.
Gaat meestal nog wel vrij aardig :P. CPU en GPU zijn beide watergekoeld. Videokaart wil ik graag meeverhuizen naar nieuwe systeem. Gamen heeft zeker geen prioriteit en de aanschaf van een nieuwere videokaart komt wel een keer als de 4870 echt niks meer draait :9 .

Graag wil ik een moederbord dat beschikt over veel aansluitingen; vooral 8+ sata600, pci (oude geluidskaart) en pci-e 1X vind ik belangrijk, alsook crossfire en SLI.

Ik heb natuurlijk het een en ander vergeleken en kom op de volgende lijst uit.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 294,90€ 294,90
1Asus Z87-PLUS€ 143,40€ 143,40
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 95,20€ 95,20
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 114,10€ 114,10
1Seasonic G-Serie 750Watt€ 118,96€ 118,96
2Samsung 840 EVO 120GB€ 88,90€ 177,80

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7 4770K Boxed€ 294,90€ 294,90

Nieuwste I7, veel gelijktijdig kunnen draaien. Torrentclient, Usenetclient. Meerdere browserschermen en bijvoorbeeld winamp. Ik ben dualscreen gewend en heb vaak erg veel tegelijk draaien en openstaan.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z87-PLUS€ 143,40€ 143,40

Veel aansluitmogelijkheden, ook voor oudere hardware. Ruim bord en ik heb geen behoefte aan allerlei overclockopties.

#ProductPrijsSubtotaal
1Fractal Design Define R4 Arctic White - Window€ 95,20€ 95,20

Mooie kast (kwestie van smaak), mogelijkheden om alles netjes weg te werken, ruimte voor waterkoeling.
Veel hd-ruimte en hd-brackets zijn modulair. Vrij stille kast. Window zodat ik toch zo even de kast in kan kijken zonder openen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 114,10€ 114,10

Standaard geheugen, klok ik niet over maar ik merk wel dat ik aan de huidige 2gB eigenlijk veel te weinig heb.
Deze reepjes kregen redelijk positieve reacties en dat voor een aardige prijs :) 16gB zou genoeg moeten zijn voor de toekomst ;)

#ProductPrijsSubtotaal
1Seasonic G-Serie 750Watt€ 118,96€ 118,96

Stille betrouwbare voeding die genoeg biedt om een rits harde schijven en in de toekomst wellicht crossfire of SLI van power te voorzien.

#ProductPrijsSubtotaal
2Samsung 840 EVO 120GB€ 88,90€ 177,80
In het huidige systeem gebruik ik een 30gB SSD van Kingston. Daar ben ik best tevreden over maar 30gB is natuurlijk wel erg beperkt. Vandaar dat ik toch graag een grotere SSD wil en dan graag in tweevoud zodat ik raid1 kan gebruiken wat de leessnelheid en de veiligheid van data ten goede zou moeten komen. De Samsung 840 evo serie komt op dit moment als beste uit de meeste tests en reviews.

Zoals je aan mijn huidige systeem kunt zien upgrade ik niet vaak. Meestal doe ik dat ook in kleine stappen, maar deze keer wordt het toch bijna een compleet systeem. Daarom wil ik het graag in een keer goed doen zodat ik ook over 2 jaar nog een prima werkbaar systeem heb staan. :)

Ik twijfel namelijk een beetje nu ik ook over de Ivy Bridge-E lees, en ik kan mijn geld maar 1 keer uitgeven ;)
Belangrijkste punten voor mij op een rijtje:
  • Veel processen tegelijk kunnen draaien
  • Veel sata aansluitingen zonder extra controller
  • Ruimte om waterkoeling te kunnen plaatsen
  • Oudere pci kaart kunnen gebruiken
  • Mogelijkheid om in de toekomst door plaatsing van nieuwere videokaart(-en) een snelle gamecomputer te hebben.
Graag jullie feedback en alvast hartelijk bedankt daarvoor _/-\o_

Verwijderd

Het enige waarvan ik niet denk dat het nodig is is de I7, maar om futureproof te zijn is het toch wel weer handig, als ik zie hoe lang je deze PC hebt gehad. Ik heb op de rest totaal niets aan te merken, ik denk dat het een goed systeem is zo :)

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-04 23:10
Wat je zelf al bij elkaar hebt geschraapt qua hardware is wel goed, alleen is die 750 watt PSU wel heel erg overtrokken, daar kan je zelfs 2 dikke 7970's in crossfire mee draaien zonder probleem.
Die kan wel 600 of misschien 650 watt.

Wat ik ook zou doen is gewoon die 4770K ditchen en een 4670 nemen, die 4770K is zwaar overkill voor wat jij er mee doet, en aangezien je met een dualcore van AMD wel een mooi aantal jaren mee hebt genomen kan je net zo goed een i5 doen, die waarschijnlijk in verhouding net zo lang mee gaat als die Athlon van jou deed.

[ Voor 40% gewijzigd door w4v3g0d op 23-08-2013 21:22 ]

Verwijderd

TecHHeaD schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:20:
Wat je zelf al bij elkaar hebt geschraapt qua hardware is wel goed, alleen is die 750 watt PSU wel heel erg overtrokken, daar kan je zelfs 2 dikke 7970's in crossfire mee draaien zonder probleem.
Die kan wel 600 of misschien 650 watt.
Wat wel mooi is is dat je op zo'n voeding (stel, je verbruikt gemiddeld rond de 300 watt met dit systeem) ongeveer op de helft van het vermogen draait, waardoor de PSU goed op het punt zit waarop hij het efficientst is, en dus kan dit best wel eens de zuinigst haalbare optie met dit systeem zijn.

PS. zeg het als ik het fout heb, maar als ik het me goed herinner werkte dit zo.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:22:
[...]

Wat wel mooi is is dat je op zo'n voeding (stel, je verbruikt gemiddeld rond de 300 watt met dit systeem) ongeveer op de helft van het vermogen draait, waardoor de PSU goed op het punt zit waarop hij het efficientst is, en dus kan dit best wel eens de zuinigst haalbare optie met dit systeem zijn.

PS. zeg het als ik het fout heb, maar als ik het me goed herinner werkte dit zo.
De setup zal 300W verbruiken met gamen. 90% van de tijd zitten de meeste mensen op de desktop waar het systeem misschien 150W verbruikt. Dan wordt die efficiëntie een ander verhaal.

Zie bijvoorbeeld dit:

Afbeeldingslocatie: http://tpucdn.com/reviews/Corsair/AX850/images/efficiency.jpg

Verder zou de i5 hier inderdaad een betere keuze zijn dan de i7.

[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 23-08-2013 21:26 ]

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:25:
[...]

De setup zal 300W verbruiken met gamen. 90% van de tijd zitten de meeste mensen op de desktop waar het systeem misschien 150W verbruikt. Dan wordt die efficiëntie een ander verhaal.

Zie bijvoorbeeld dit:

[afbeelding]
Ah, ik was vergeten om die grafiek op te zoeken. Dan heb je inderdaad gelijk, en is het dus zaak om een PSU te zoeken die het zuinigst is onder de load waarop deze PC waarschijnlijk het meeste deel van de tijd gaat draaien. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn?

• Alexxxxxxxxxx
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online

Alexxxxxxxxxx

Hier had uw tekst kunnen staan

Winamp en dat soort dingen zijn nou niet echt programma's die meerdere cores gebruiken. Je kunt de i7 vervangen door een i5. Ik heb zelf altijd heel veel dingen open staan, en de i5 voldoet daar prima mee.

• Djesse8999
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-04 23:28

Djesse8999

Houd van (T)weekend!

goede setup veranderingen zijn eigenlijk wat iedereen zegt.

Kast heb ik zelf ook, Superding Misschien wel een led strip ofzo erin doen? staat mooi bij window

[ Voor 6% gewijzigd door Djesse8999 op 23-08-2013 21:30 ]

• Niet Henk
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-04 20:41
Ik zou zo rond de 200-300W schatten, afhankelijk van wat je er mee doet. De snelle processor met een TDP van 84W zal weinig gebruiken (veel idle als ik je zo hoor), maar de verouderde videokaart verbruikt mogelijk wat meer dan nodig.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Ik zie eigenlijk nergens waarom je een i7 idd nodig hebt, en een i5 lijkt me al overkill. Ik geloof niet dat clients zoveel cpu kracht vragen, browsers leunen op geheugen en winamp is kinda licht.

Volgens mij zal zelfs een Athlon x4 760k al genoeg moeten zijn, ook om later mee te gamen. Is een stuk goedkoper.

Probleem is wel die shitload aan SATA-aansluitingen, de beste A85 heeft uit mijn hoofd 7.

Misschien toch kijken voor een goedkoop uitbreidingssetje?

People as things, that’s where it starts.

• Chiel
  • I7 Hasswell is overkill
  • Lichtere kwaliteitsvoeding is voldoende en efficiënter
Ik ben van plan om weer >6 jaar met deze setup verder te gaan. Daarnaast staat de pc ook vaak te rarren en parren in newsleecher en ik dacht dat meer processorkracht dan wel nuttig zou zijn, helemaal als ik tegelijk ook 1080p afspeel en meerdere dingen heb openstaan. Soms kom ik ook wel eens 10bit 1080p releases tegen waarvan geen 8bit versies zijn. Mijn mediacenter speelt geen 10bit dus dan zet ik het om naar 8bit.

Verder heb ik nog wel een heel aantal sata schijven die meeverhuizen dus die 8+ sata aansluitingen heb ik wel nodig omdat ik nu ook al met een pci-e 1x controller werk.
Omdat ik er dus behoorlijk wat schijven worden aangesloten en omdat ik ook nog eens wil upgraden naar waarschijnlijk een crossfire 6k of 7k series setup, leek me een 700+watt voeding handig.
Het is niet zo dat geld geen rol speelt maar als ik 100,- meer betaal voor I7 ten opzichte van I5 vind ik dat geen probleem.
Djesse8999 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:30:
Kast heb ik zelf ook, Superding Misschien wel een led strip ofzo erin doen? staat mooi bij window
Ja wou er iets UV licht in doen omdat ik ook nieuwe UV oplichtende waterslangen had gekocht :9

[ Voor 13% gewijzigd door Chiel op 23-08-2013 21:49 ]

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Winrar draait toch maar op 1 core, een i3 kan in winrar net zo snel zijn als een i7.

Als ik dit zo hoor, zou ik voor een i5 gaan. Niet al te duur, prima multicore prestaties en zeer goede singlecore prestaties.

Ik weet uit mijn hoofd niet of programa's als 7zip of jouw ombouwprogs ook draaien met HT. Mochten ze wél meer dan 4 cores ondersteunen, maar geen HT, dan is een AMD FX8320 weer intressant. 7zip kan bijv gewoon 8 cores gebruik bij rarren.

• Chiel
Newsleecher doet dat allemaal zelf, ik gebruik geen winrar daarvoor. Volgensmij zou NL tegenwoordig ook multicore supporten.

Wat betreft i5/i7; misschien wordt het toch wel een i5. Ik overwoog een i7 omdat ik heel erg lang met een systeem doe, en daarom leek het me een betere lange termijn investering waar ik gerust wat meer voor wil betalen.

De voeding wordt waarschijnlijk een wat lichter model (~600watt). Dat zou voldoende moeten zijn voor eventueel crossfire en schijven die samen 50/60 watt consumeren?

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Moet genoeg zijn, mits je een goed merk neemt, zoals Seasonic of 1 van haar klonen [XFX, Antec]

• Chiel
Ga ik doen :)

Ik weet weer voldoende om langzaamaan te kunnen gaan bestellen.
Iedereen bedankt voor de reacties _/-\o_
Pagina: 1