Dell U2412M vs ASUS PA248Q

Pagina: 1
Acties:

• AppliArt
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13-12 12:18
Ik zit met een probleem. Een probleem tussen twee grote 24" monitors. Om even een beeld te scheppen waar de monitor zal gebruikt voor worden; ik ben een student grafische en digitale media. Ik ben dus voortdurend met Photoshop en Illustrator in de weer met het maken en ontwerpen van logo's, websites, etc. Geen foto's dus, en sporadisch zal er ook wat drukwerk voorbijkomen. Ik ben ook student, en dat houdt in dat ik niet het grootste budget heb van de wereld.

Daarom ben ik dus opzoek gegaan naar wat professionele monitors die een goeie kleurweergave bieden. Ik heb toegang tot een calibratietoestel, dus dat kan al soelaas brengen op een minder paneel. De keuze momenteel gaat tussen de Dell Ultrasharp U2412M en de ASUS PA248Q. Het hoeft niet te verbazen dat de Dell heel populair is onder menig gebruiker, maar toch worden deze schermen met elkaar vergeleken terwijl de ASUS toch bijna 130 euro duurder is dan de Dell.

Hieronder is het onderzoek dat ik al heb gedaan tussen de twee en wat de mogelijke hogere kost van de ASUS verantwoord.
  • Beide zijn 1920x1200 IPS-panelen met een AG-coating, die bij de Dell blijkbaar storender werkt dan bij de ASUS. Maar dat is duidelijk ook weer erg subjectief aangezien sommige personen op verschillende fora er meer last van blijken te hebben dan andere
  • Beide zijn 'nep' 8-bit panelen (6-bit + AFRC) met een maximaal kleurbereik van 16,7 miljoen kleuren.
  • Beide hebben een gewone sRGB-gamut (en dus geen Wide Gamut)
  • Backlight bleeding zou bij de ASUS meer opvallen dan bij de Dell, maar dat hangt ook weer scherm per scherm af blijkbaar
  • Beide schermen zouden ook hetzelfde paneel hebben (LG-paneel)
De schermen zijn ietwat identiek, en toch schelen ze bijna 130 euro. Iemand die ervaring heeft met de twee? Want ik zie volgens mij gewoon iets over het hoofd. Is dat het niet, ga ik gewoon voor de U2412M denk ik.