Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben een beetje 'vergelijkend waren' onderzoek aan het doen naar de verschillende pensioenregelingen bij diverse IT-bedrijven. Kunnen jullie mij vertellen hoeveel jullie van jullie werkgever krijgen (%) aan pensioenbijdrage of heb je een regeling waarbij je de premie volledig zelf moet betalen? En wat voor soort regeling hebben jullie?
De meeste topics gaan eigenlijk vooral over de hoogte van het inkomen, maar een goede pensioenregeling is m.i. minstens net zo belangrijk (en kostbaar). Alvast bedankt voor jullie reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Members only: salaris
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ATS schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:31:
Members only: salaris
Bedankt voor je reactie. Mag ik weten bij welk bedrijf jij werkt?
Nogmaals bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
zonder het topic te willen kapen, iets soort gelijks, wellicht zijn de antwoorden ook waardevol voor dit topic.

bij mijn nieuwste contract (vast) heb ik erbij bedongen dat ik een pensioenregeling krijg, waarbij mijn werkgever een deel betaald. ik moet het verder zelf regelen en een voorstel doen. Ik heb een account bij BND aangemaakt maar nog niks ingelegd.

Wat zijn richtlijnen waarmee ik tot een bedrag als maandelijkse inleg kom? Een bepaald percentage?

Members only:

[ Voor 14% gewijzigd door indexample op 23-08-2013 21:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 02-10 17:42
Bij IT bedrijven zijn de pensioenregelingen vaak vrij karig. Meestal is het op basis van beschikbare premie en de fiscale ruimte wordt lang niet volledig gevuld.

IT-ers werken echter ook in andere bedrijven; banken/verzekeraars, overheid en semi-overheid, industrie. In die sectoren zijn middelloonregelingen meer gangbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:09:
[...]
Bedankt voor je reactie. Mag ik weten bij welk bedrijf jij werkt?
Nogmaals bedankt.
Het exacte bedrijf post ik niet in combinatie met dit soort gegevens, hoewel een beetje handige zoeker dat wellicht wel kan vinden. Het betreft een MKB bedrijf in de medisch/technische hoek.
eperon schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 21:19:
Wat zijn richtlijnen waarmee ik tot een bedrag als maandelijkse inleg kom? Een bepaald percentage?
Het lijkt me redelijk uit te gaan van de standaard staffels voor beschikbare premie pensoenen. Googlen op die term levert nog veel meer resultaten.

Let op dat de genoemde staffels zijn over het pensioengevend deel van je inkomen. Over het eerste deel (ik geloof zo'n 19k, maar daar kan ik ook naast zitten) bouw je geen pensioen op. Dat wordt geacht gedekt te zijn door de AOW. Pas over het deel daarboven bouw je volgens die staffel op, en meestal is een deel daarvan voor jouw kosten en een deel voor de werkgeverl. 50/50 (werkgever/werknemer) in mijn geval, maar 67/33 75/25 of zelfs 100/0 komen ook voor.
ik heb bij BND 400 euro maandelijkse inleg ingevuld, maar dit nog niet voorgesteld bij werkgever...is dit (te) hoog?
Dat is denk ik een beetje hoog ja, al kan het verstandig zijn om door zelf bij te sparen wel op zo'n inleg te komen als je nu nog geen andere opbouw hebt. Afhankelijk van je leeftijd natuurlijk.

[ Voor 61% gewijzigd door ATS op 26-08-2013 08:13 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Laatst online: 29-09 22:49

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Bij ons, klein IT bedrijf (software) in de financiele dienstverlening wordt 5.5% gestort bij www.Befrank.nl (PiP regeling). Voor iemand van 20 is dat de maximale bestedingsruimte ongeveer voor iemand van 50 lang niet, er wordt geadviseerd dat je bijstort (als dat kan/mag natuurlijk), maar dat moet je helemaal zelf weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoijar
  • Niet online

Zoijar

Because he doesn't row...

Mijn werkgever betaalt nu de volledige premie, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Goede perk :) Het is wel een financiele instelling, maar geen bank of verzekeraar. (er staat een ingewikkelde berekening bij, volgens mij idd de staffels van boven, maar volgens mij komt het neer op zo'n 6 a 6.5% als de cijfers nog kloppen... en ik het begrepen heb)

[ Voor 34% gewijzigd door Zoijar op 26-08-2013 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:48
AFAIK moet je voor een beetje (middelloon) pensioensregeling wel zo'n 15-20% van het loon inzetten. Bij mijn werkgever leg ik zelf 6.25% in en mijn werkgever nog eens 12,5% (totaal 18,75% dus). Daarmee bouw ik 2,05% pensioen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-10 15:23

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Ik ben vrij jong(24) en de staffels zijn nog niet zo hoog, de werkgever betaald bij mij 50% daarvan. mocht ik meer willen inleggen dan kan ik zelf de andere 50% betalen tot ik op het maximale zit van mijn jaarruimte. dit vul ik zelf dan ook helemaal aan tot het maximum.

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
croxz schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:12:
AFAIK moet je voor een beetje (middelloon) pensioensregeling wel zo'n 15-20% van het loon inzetten.
Klopt, maar niet over je hele loon. 15 a 20% van het pensioengevend salaris, het salaris boven de AOW franchise.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:48
t_captain schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:23:
[...]
Klopt, maar niet over je hele loon. 15 a 20% van het pensioengevend salaris, het salaris boven de AOW franchise.
Inderdaad ja. Maar dan even concreet: bij een bruto maandsalaris van 3800,- euro wordt 600,- euro pensioenpremie ingelegd (200,- door werknemer en 400,- door werkgever). Dus dan lijkt bovenstaand voorstel om 400,- in te leggen bij een salaris van 3700,- zeker niet (te) hoog, maar mager tot redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
Premie van 11%, inderdaad niet heel hoog. Als het een jonge werknemer betreft en een pensioen waarbij deze kan profiteren van zijn langere beleggingshorizon, moet het op zich wel voldoende zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
Ik krijg 10,1% van mijn brutoloon uitgekeerd, dat kan ik in een pensioenfonds naar keuze stoppen (in mijn geval staat het bij brand new day).

Verwijderd

Topicstarter
zijn jullie (degenen die de % hierboven hebben aangegeven) werkzaam bij een grote of kleine ict-organisatie?

• indexample
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
t_captain schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 12:23:
[...]

ik heb alles even in een excelletje gegooid, en kom dan op het volgende voorstel om aan werkgever te doen.
Members only:

[ Voor 12% gewijzigd door indexample op 29-08-2013 13:47 ]

• t_captain
Werkgeversbijdrage is in klassieke pensioenregelingen meestal tussen 50 en 75%.

Als werkgevers de volle 100% betalen, betreft het vaak een beschikbare premieregeling, en vaak met een inleg die het fiscaal maximum niet haalt. In die gevallen betekent "premievrij" eigenlijk gewoon dat het werknemersdeel optioneel is :)

Uitzonderingen ten goede zie je in oude bancaire CAO's, middelloon of zelfs eindloon met 100% werkgeverspremie. Die luxe lijkt echter uit te sterven.

Ik denk dat je voorstel niet gek is, hoewel een 60/40 premieverdeling misschien schappelijker zou zijn.
Pagina: 1