Corsair dominator platinum of Corsair Vengeance Pro

Pagina: 1
Acties:

• talkatoo
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-02 13:06
Beste Tweakers,

Ik heb voor mijn (aankomende) systeem gekozen voor 32GB, 1866mhz ram. (weinig gaming, veel renderen etc) en heb mijn keuze laten vallen op de volgende twee ram kits:

Corsair dominator platinum (pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD32GX3M4A1866C9)

Corsair Vengeance Pro (pricewatch: Corsair Vengeance Pro Series CMY32GX3M4A1866C9)

De timings en snelheid zijn exact gelijk, en daardoor lijkt de keuze makkelijk (namelijk de 70 euro goedkopere corsair vegeance pro). Ik hecht ook weinig waarde aan de looks.

Echter heb ik twee vragen:

Is een van dit type ram compatible met mijn systeem. (de ondersteunde ram lijst van mijn moederbord is verouderd, hij staat er ook niet tussen)

Heeft corsair dominator platinum serie een betere heatsink voor overclocken? (ik ben van plan om te overclocken) Is deze serie duurzamer, betrouwbaarder? (volgens mij is het wel een ouder type ram? dan de redelijk nieuwe corsair vengeance pro). Is de snelheid exact gelijk met de corsair vengeance pro?

Systeem:
Asus rampage IV GENE (micro atx)
4930K (moet nog aangeschaft worden)

Hele systeem is verder aangeschaft behalve CPU en RAM.

Alvast bedankt. :)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je betaalt voornamelijk voor de heatsinks, en die voegen imho weinig toe. Overclocken is leuk, maar daarin gaat je geheugen niet de beperking zijn, dat kun je hoog genoeg klokken zonder problemen. Wil je sneller dan die 1866MHz, dan zou ik gewoon sneller geheugen kopen, maar als je dit in een dualchannel config zet heb je op zich meer dan zat bandbreedte.

Of het compatible is is lastig te zeggen. Kijk op internet of er iemand deze config draait zonder problemen. Asusbordjes zijn altijd vrij kieskeurig als het op geheugen aankomt.

• talkatoo
TERW_DAN schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:30:
Je betaalt voornamelijk voor de heatsinks, en die voegen imho weinig toe. Overclocken is leuk, maar daarin gaat je geheugen niet de beperking zijn, dat kun je hoog genoeg klokken zonder problemen. Wil je sneller dan die 1866MHz, dan zou ik gewoon sneller geheugen kopen, maar als je dit in een dualchannel config zet heb je op zich meer dan zat bandbreedte.

Of het compatible is is lastig te zeggen. Kijk op internet of er iemand deze config draait zonder problemen. Asusbordjes zijn altijd vrij kieskeurig als het op geheugen aankomt.
Bedankt voor je reactie.

Is zie op internet mensen die het ram zonder problemen gebruiken samen met de asus rampage IV extreme. Volgens mij is de IV gene hetzelfde alleen dan kleiner.

Kan ik die conclusie zo maar trekken? (Zie weinig mensen met rampage IV gene)

De 4930K ondersteund max 1866 geheugen, als ik sneller geheugen koop wordt deze dus naar 1866 geclockt. Kan ik dit snellere geheugen vervolgens wel makkelijker overclocken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je sneller geheugen koopt hoef je dat dus niet, of minder te OCen. Als het geheugen bijv op 2000MHz kan lopen, dan ben je pas bezig met OCen als je boven die 2000MHz uitkomt.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat je bijzonder weinig meerwaarde hebt aan die 1866+ modules. Ik heb het nog niet getest op het Haswellplatform, maar in de regel maakt sneller geheugen eigenlijk niets uit.

• talkatoo
Ok. Bedankt :)

Bij mijn moederbord specificaties staat:

2400(O.C.)/2133(O.C.)/1866/1600/1333/1066 MHz

Betekend dat dat ik alleen met een overclock het geheugen op 2133 kan krijgen? (Dus 1866 geheugen kopen en dat overclocken?)

Of kan ik ook 2133 of 2400 geheugen kopen?

Want alleen bij 2400 en 2133 staat (O.C.)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
Je kunt ook 2400 kopen, je zult dan alleen in de bios de settings moeten aanpassen zodat het ook daadwerkelijk op die snelheid draait.

Ik zou echter wel benchmarks opzoeken van je rendersoftware, misschien heb je helemaal niks aan sneller geheugen.
Tot 1866 is vaak nog wel betaalbaar, daarboven schiet de prijs doorgaans flink omhoog.
Dat gezegd hebbende, beide setjes in je OP zijn redelijk duur, waarom neem je niet iets goedkopers?

• w4v3g0d
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 21-02 12:28
Houd er wel rekening mee dat geheugen met snelheden boven de 1866/2133 gruwelijk duur zijn.
Het gaat nog steeds om geheugen en niet om goud imho.
Je gehele computer word er niet heel veel sneller van, ik vind het verschil tussen 1600mhz en 1866mhz het wel waard, zorgt hier en daar voor wat FPS boost of net wat sneller werken oid. maar alles wat daar boven valt is te verwaarlozen qua verschil in snelheid, als je het aan mij vraagt!

• talkatoo
mitsumark schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:41:
Je kunt ook 2400 kopen, je zult dan alleen in de bios de settings moeten aanpassen zodat het ook daadwerkelijk op die snelheid draait.

Ik zou echter wel benchmarks opzoeken van je rendersoftware, misschien heb je helemaal niks aan sneller geheugen.
Tot 1866 is vaak nog wel betaalbaar, daarboven schiet de prijs doorgaans flink omhoog.
Dat gezegd hebbende, beide setjes in je OP zijn redelijk duur, waarom neem je niet iets goedkopers?
TecHHeaD schreef op zaterdag 24 augustus 2013 @ 11:46:
Houd er wel rekening mee dat geheugen met snelheden boven de 1866/2133 gruwelijk duur zijn.
Het gaat nog steeds om geheugen en niet om goud imho.
Je gehele computer word er niet heel veel sneller van, ik vind het verschil tussen 1600mhz en 1866mhz het wel waard, zorgt hier en daar voor wat FPS boost of net wat sneller werken oid. maar alles wat daar boven valt is te verwaarlozen qua verschil in snelheid, als je het aan mij vraagt!
Corsair ram is volgens vele reviews op internet één van de betrouwbaarste, + ik zie in veel benchmarks toch vaak corsair bovenaan (ook al scheelt het allemaal niks), de heatsink van de platinums spreekt mee ook aan voor een overclock. en ik hecht veel waarde aan betrouwbaarheid.

Ik zit nu te twijfelen tussen de volgende twee setjes:

pricewatch: Corsair Dominator CMD32GX3M4A2133C9 (Dominator platinum 2133)

pricewatch: Corsair Dominator Platinum CMD32GX3M4A1866C9 (Dominator platinum 1866)

Verschil in prijs is 20 euro. Daarvoor wil ik de 2133 eigenlijk niet voor laten liggen (ook al is de snelheid verwaarloosbaar).

Het enige probleem nu nog is dat intel adviseert om de ram op 1.5V te houden, en 2133 is 1,65 volt. Veel mensen zie ik het zonder problemen doen, alleen als mijn processor toch te warm wordt dan heb ik altijd de mogelijkheid om het geheugen terug te clocken naar 1866/1,5V toch?

En ik moet zeker weten dat het moederbord de snelheid ondersteund, waarom staat er in de specificaties vanaf 2133 (O.C.)?

Edit: Ok, dat betekend dat de memory controller op mijn moederbord moet overclocken om die snelheid te halen, dus ik zal zelf in de bios handmatig de snelheid moeten aangeven.

Dus ik kan veilig 2133 geheugen halen volgens mij? (als iemand dit kan bevestigen dan bestel ik :) )

[ Voor 5% gewijzigd door talkatoo op 24-08-2013 12:19 ]

Pagina: 1