Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Degelijke en zuinige tweehands auto

Pagina: 1
Acties:

• zeroxcool
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 19:36
Omdat ik binnenkort aan een nieuwe part-time baan begin waarvoor ik redelijk wat woon-werk kilometers ga maken, ben ik aan het kijken naar een andere tweedehands auto. Met mijn andere part-time baan erbij, kom ik al gauw op zo'n 1000km woon-werk verkeer per week. Ik krijg zo'n €300 (netto) per maand aan vervoer vergoeding...

Ik rijd momenteel een Smart ForFour 1.1, waar ik gemiddeld zo'n 5,7L / 100km mee rijd. Uiteraard begin ik na te denken over een degelijke tweehandse auto, maar aangezien ik verre van op de hoogte ben wat ik financieel gezien het beste kan doen nu, dacht ik laat ik een beroep op de mensen hier doen.

Kortom, wat zouden jullie doen? Over op diesel lijkt me gemakkelijk haalbaar, maar naar wat voor type auto's zou ik moeten kijken? Budget ligt tussen de 5000 en 8000 euro. Voornaamste punt waarnaar ik kijk is verbruik kosten (brandstof, belasting en verzekering) en het is handig als het een beetje naar mijn smaak is, beetje subjectieve uitleg, I know :X.

[ Voor 4% gewijzigd door zeroxcool op 23-08-2013 15:15 ]

zeroxcool.net - curity.eu

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 02:33
Waarom wil je niet in de Smart blijven rijden? Verbruik zit wel goed in zo te zien.

Roomba E5 te koop

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Als je 1000 km per week gaat rijden wil je denk ik wat comfortabelers als een Smart, en volgens mij zijn die Smart's nou ook geen wondertjes wat betreft betrouwbaarheid en onderhoudsprijzen

Vaak bu'j te bang!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Misschien eens kijken naar een eco-dieseltje die vanaf 2014 niet meer wegenbelastingvrij zijn? Je zult dan wel de volle mep aan wegenbelasting moeten betalen, maar dat kan wel uit in jou geval... Volgens zeggen worden deze auto's straks massaal aangeboden omdat mensen dan opeens wegenbelasting moeten betalen, dus de prijs zal wel flink zakken. En ondanks dat ze niet meer wegenbelastingvrij zijn, zijn ze nog wel steeds gewoon heel zuinig natuurlijk (zuiniger dan 5.7L / 100km moet je zeker kunnen halen).

Edit: bv. Fiat Punto Evo 1.3 multi-jet (diesel) uit 2011 moet wel te vinden zijn voor max. 8000. En dan heb je een vrij jonge auto waar je zeker ~4.5 L / 100km kunt halen...

[ Voor 13% gewijzigd door naitsoezn op 23-08-2013 15:50 ]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Verwijderd

Tweedehandse VW UP 1.0 voor 7.5-8k? Haal je ook prima 1 op 20 mee.

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:47:
Tweedehandse VW UP 1.0 voor 7.5-8k? Haal je ook prima 1 op 20 mee.
Ik vind UPjes erg leuk, maar als je een nieuwe kan kopen voor ~€9000, dan zou ik geen tweedehands kopen. Dan is een financiering voor die laatste €1 a 2000 interessanter, afhankelijk van de motor + opties die je bestelt. Heb je meer zekerheid, garantie, 0km op de teller en de kleur + uitvoering die je hebben wil.

Verder is LPG ook aantrekkelijk: lagere belasting en nog lagere kosten per liter. Het verbruik is dan wel ietsjes hoger, maar toc ligt lager. Plus: het rijdt wat sportiever dan meeste diesels.

[ Voor 16% gewijzigd door noes op 23-08-2013 15:58 ]

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

• zeroxcool
Dank voor de reacties. Een snelle roundup:
sig69 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:28:
Waarom wil je niet in de Smart blijven rijden? Verbruik zit wel goed in zo te zien.
Eigenlijk precies de reden die -tom-562 aangeeft: ik rijd dan liever een ietwat ruimere wagen, met - als het kan - wat handige opties zoals cruise control.

Plus het feit dat deze Smart tegen de 150.000 km aanloopt. Ik hoor vaak dat je dan voor benzine auto's tegen een 'magische' grens aanloopt, qua onderhoud en duurzaamheid. Ziet daar iets van waarheid in?

Daarnaast wat -tom-562 ook aangeeft: onderhoud aan Smart-jes is redelijk prijzig. Pas een keer achterruitenwisser kapot (motor), plus achterklep slot, kosten: EUR 600. Voor mijn gevoel kon dat bij een iets meer main-stream auto goedkoper. Maar dat is een gevoel, nooit nagezocht, betalen moest ik toen toch al...
naitsoezn schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:46:
Misschien eens kijken naar een eco-dieseltje die vanaf 2014 niet meer wegenbelastingvrij zijn? Je zult dan wel de volle mep aan wegenbelasting moeten betalen, maar dat kan wel uit in jou geval... Volgens zeggen worden deze auto's straks massaal aangeboden omdat mensen dan opeens wegenbelasting moeten betalen, dus de prijs zal wel flink zakken. En ondanks dat ze niet meer wegenbelastingvrij zijn, zijn ze nog wel steeds gewoon heel zuinig natuurlijk (zuiniger dan 5.7L / 100km moet je zeker kunnen halen).

Edit: bv. Fiat Punto Evo 1.3 multi-jet (diesel) uit 2011 moet wel te vinden zijn voor max. 8000. En dan heb je een vrij jonge auto waar je zeker ~4.5 L / 100km kunt halen...
Interessante optie naitsoezn. Die Evo ziet er mooi uit, kan veel luxe uitvoeringen vinden rond de 8000. Klinkt goed. Nog andere auto's uit die regione?
noes schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:55:
Ik vind UPjes erg leuk, maar als je een nieuwe kan kopen voor ~€9000, dan zou ik geen tweedehands kopen. Dan is een financiering voor die laatste €1 a 2000 interessanter, afhankelijk van de motor + opties die je bestelt. Heb je meer zekerheid, garantie, 0km op de teller en de kleur + uitvoering die je hebben wil.
Tweedehands Up leek mij door de 'nieuwigheid' geen optie. Plus wat ik zei, liever een ietwat meer comfort zou ik op dit moment waarderen.

Een kleine sideway, ik dacht altijd dat het privé kopen van een nieuwe auto een slechte investering is, omdat 'als je de deur uitrijdt je direct 2000 euro afschrijft', wat is jullie gedachte daarover?
Verder is LPG ook aantrekkelijk: lagere belasting en nog lagere kosten per liter. Het verbruik is dan wel ietsjes hoger, maar toc ligt lager. Plus: het rijdt wat sportiever dan meeste diesels.
Hoe verhoudt de aanschafprijs zich tot diesel auto's, zit daar veel verschil in? Plus, hoe is de dekking van LPG tankstations in zuid west Nederland en België (rondom Antwerpen)?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:15

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gewoon gaan rekenen. EUR 300 op 1000km is dus EUR 0.3/km. Zolang je daarvoor kunt rijden speel je kiet, zit je eronder dan maak je winst.

Wij rijden momenteel incl afschrijving en onderhoud voor ongeveel EUR 0.22/km in onze 2001 Volvo V40 BiFuel LPG 3G geval. Met leren bekleding, airco, dakraam, cruise control etc etc. En dat is met veel minder km dan jij rijdt. Met 1000km/w (50k/j) zou het al snel onder de 0.20/km zakken ivm vaste lasten over meer km uitsmeren.

Kortom, dit kan makkelijk, je hebt veel keus afhankelijk van eigen voorkeuren mbt ruimte, luxe, nieuwheid enz.

Oslik blyat! Oslik!

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-11 20:39
Ga je er qua grootte met een Up/Aygo ed niet iets op achteruit ?
ForFour is toch gebaseerd op een Colt CZ3?

Mijn keuze zou ook wat groters zijn met diesel of LPG. Heb nu zelf het laatste, ging van een Yaris naar een Forester, ding doet wel 1:9/1:10, maar krijg er wat meer luxe voor terug en de brandstof kost maar 65ct/liter, een litertje benzine kost zeker een euro meer. En kan nu tenminste wel een flinke aanhanger trekken :-)

Het grote voordeel van diesel over LPG is dat een beetje dieselwagen op een tank 800-1200km kan rijden en ik met mn ringtank om de 300km sta te pompen...
Nadeel is dat de dieselprijzen ook hard aan het stijgen zijn en de wegenbelasting nog een stuk hoger ligt dan van een wagen met G3 installatie, dus je moet flink wat meer km's maken om aan ongeveer gelijke kosten te zitten, maar dat is allemaal te berekenen.

Verder heeft mn wagen al 250k+ km afgelegd en dat zie je er niet aan af... mogelijk ook omdat de vorige eigenaar hem bijna 10 jaar lang bij de dealer heeft laten onderhouden... tja, auto op naam van de zaak :p

Volgens mij is er met de verkrijgbaarheid van LPG in NL geen enkel probleem, al verdwijnen er steeds meer LPG punten binnen de bebouwde kom. Onbemande stations hebben alleen benzine's en diesel, dus als je een keer wat later op de avond moet tanken kan het zijn dat je lokale tankstation dicht is... in het ergste geval rij je even verder op benzine.

In het buitenland is LPG ook redelijk verkrijgbaar, België eigenlijk geen ervaring mee, Frankrijk was het weer wel te krijgen, iig zeker langs de snelweg, Duitsland idem. Scandinavië is het dan weer knudde. Het is wel verstandig 2 verloopnippels bij te hebben als je weleens naar het buitenland gaat (Euro en Italiënippel). Er zijn iig apps voor mobiele telefoons met daarop de locaties van lpg stations.

Het is ook niet dat je niet meer kan rijden als je LPG op is... je moet overschakelen op benzine en dat kost gewoon even wat meer.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-11 21:06
zeroxcool schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:33:
Plus het feit dat deze Smart tegen de 150.000 km aanloopt. Ik hoor vaak dat je dan voor benzine auto's tegen een 'magische' grens aanloopt, qua onderhoud en duurzaamheid. Ziet daar iets van waarheid in?
"vroegah" was 150kkm ongeveer het punt waarop een motor ongeveer op was. Dan ging de auto naar de sloop, of kreeg hij een nieuwe motor.
Maar een auto uit deze eeuw kan makkelijk 250kkm tot 400kkm (afhankelijk van hoe je er mee rijdt) mee.

150kkm is nog wel ongeveer de grens waarop de afschrijving van een auto de 0 bereikt.
De verkoopprijs is dan puur afhankelijk van de verwachte onderhoudskosten.

TheS4ndm4n#1919

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Rij ondertussen ook weer paar tienduizenden km in de LPG-bak, incl UK, FR, BE en DE. Grote frustratie is idd beperkte afstand met die ringtank - na 320km is hij helemaal leeg. Maar goed, die 320km kosten in NL dan ook max EUR 25, bij ons om de hoek minder dan EUR 21 momenteel. In DE is LPG goed te krijgen op de snelweg, maar het is minimaal even duur als hier. In BE is het wat moeilijker te vinden, maar het kost geen ene drol als je het vindt. In FR is het zodanig duur dat je er echt niet wilt tanken als je het niet kunt vermijden. UK is vergelijkbaar met NL, maar je moet wel van tevoren uitzoeken waar je kunt tanken.

Als je erg veel km maakt is verschil met diesel in wegenbelasting verwaarloosbaar (net zo goed als evt verschillen in onderhoud volledig weg te strepen zijn per km), maar kosten per km zijn doorgaans ook hoger, en dat tikt aan. Vriendin van me heeft vrijwel identieke V40, maar dan op diesel. 320km kost haar EUR 25-30. Nog altijd goed te doen, maar EUR 5 verschil per 320km betekent dus EUR 780/jaar verschil met 50k km :o

Kortom, LPG is zonder meer goedkoper, ook als je zeer veel rijdt. Nadeel is gewoon dat je vaker moet tanken en in buitenland soms van tevoren moet plannen waar je tankt. De vraag is wat het gemak van slechts eens per 800km ofzo (vrij standaard bij middenklasser op diesel) te hoeven tanken en dat bij werkelijk iedere pomp te kunnen doen jou waard is.
RocketKoen schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:32:
[...]

"vroegah" was 150kkm ongeveer het punt waarop een motor ongeveer op was. Dan ging de auto naar de sloop, of kreeg hij een nieuwe motor.
Maar een auto uit deze eeuw kan makkelijk 250kkm tot 400kkm (afhankelijk van hoe je er mee rijdt) mee.

150kkm is nog wel ongeveer de grens waarop de afschrijving van een auto de 0 bereikt.
De verkoopprijs is dan puur afhankelijk van de verwachte onderhoudskosten.
'Deze eeuw' is wat kort door de bocht. Je had vroeger ook zat auto's die mits enigszins onderhouden 500k-1M km aankonden (Mercedes W123, grote lompe Volvo's etc) en je hebt recenter ook auto's die van ellende uit elkaar vallen na 150k km of minder. Het loont altijd om van tevoren na te gaan hoe het per type en modeljaar zit. Voordeel van wat ouder auto is hier trouwens dat dat overduidelijk is. Gewoon kijken wat nog rijdend aangeboden wordt. Bedenk vervolgens hoe lang je de auto gaat houden en ga minimaal zoveel onder de hoogste km-stand die je ziet zitten. Hier gaat het om 50k per jaar. Als je een wat ouder occasion neemt is het niet onredelijk in drie jaar naar nul af te waarderen. Dus je moet nog 150k km ermee vooruit kunnen. Als je bijv een auto ziet waarvan hoogst aangeboden km-stand 500k is, dan kun je op zich tot 350k gaan (mits goed onderhouden enzo). Zie je een auto die nooit met meer dan 150k aangeboden wordt, dan kun je beter naar ander type gaan kijken :z

[ Voor 34% gewijzigd door dion_b op 23-08-2013 23:38 ]

Oslik blyat! Oslik!

• RocketKoen
  • Laatst online: 19-11 21:06
Ik had eigenlijk begrepen dat diesel bij veel kilometers altijd het goedkoopste is. Heeft die vriendin niet toevallig een erg onzuinige rijstijl? :P

TheS4ndm4n#1919

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

RocketKoen schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 23:37:
Ik had eigenlijk begrepen dat diesel bij veel kilometers altijd het goedkoopste is. Heeft die vriendin niet toevallig een erg onzuinige rijstijl? :P
Bron?

Gewoon spritmonitor.de erbij pakken en verbruik kijken.

Ons voorbeeld:
Wij hebben de 1.8 BiFuel die gemiddeld 1:9.5 doet met LPG. Als je uitgaat van EUR 0.70 per liter kost dat dus per 100km EUR 7.3
Zij heeft de 1.9 turbodiesel die volgens spritmonitor gemiddeld 1:16.5 doet. Als je uitgaat van EUR 1.50 per liter kost dat dus per 100km EUR 9.1.

Zij rijdt juist zuiniger dan gemiddeld :o

Als je bij willikeurig andere auto kijkt zie je vergelijkbare cijfers.

Oslik blyat! Oslik!

• Daniel36
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:10

Daniel36

vernieuwde formule

Lpg is in nl geen probleem, hoewel het loont om ook eens preventief te tanken zodat je later weer met een volle tank vertrekt.
Dld. is ook goed weet ik uit ervaring.
Scandinavie schijnt k.u.t. te zijn maar daar is benzine wel goedkoper dan in nl.
Ik rijd met een 2003 picasso 350 km op 1 ringtank, gem. 1 op 10,5.
Op cruisecontrol met climatecontrol aan.
Nadelen zijn er ook, ik heb bij 180d km de koppelingsplaten en drukgroep laten vervangen en bij 165d km de lpg pomp en de katalysator.
Dan heeft een auto met minder km een duidelijk voordeel.
De mijne kocht ik met 132 d km, nu in drie jaar naar 210 d km gereden.

• Sander
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
dion_b schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:46:
Gewoon gaan rekenen. EUR 300 op 1000km is dus EUR 0.3/km. Zolang je daarvoor kunt rijden speel je kiet, zit je eronder dan maak je winst.
De vergoeding was per maand, de KMs per week, dus 4000 voor 300€. Eerder 7,5ct per km dus. Toeleggen gaat dus sowieso gebeuren.

Mbt de punto evo, ik heb er 1 en in ruim een jaar 35000 gereden, voornamelijk woon-werk, maar ook 8k vakantie KMs en over dat geheel 1 op 21,5 gereden (gemeten aan de pomp). Effectief zit ik in de winter rond 1:21 en zomer op 1:24. Vakanties zat meer richting 1:18. Grootste nadeel met zo'n relatief jonge auto is afschrijving. Totale kosten tov alfa 147 jtd van 3500€ die we ook hebben en waar we ook evenveel kms mee maken, ontlopen elkaar weinig. Hoger onderhoud, iets hoger verbruik ipv afschrijving en laag onderhoud.

Als je een goede auto op lpg voor een scherpe prijs kunt vinden denk ik dat dat de beste optie is.

[ Voor 8% gewijzigd door Sander op 25-08-2013 10:39 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sander schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:37:
[...]

De vergoeding was per maand, de KMs per week, dus 4000 voor 300€. Eerder 7,5ct per km dus. Toeleggen gaat dus sowieso gebeuren.
Dat is minder - en met zoveel kms iig des te meer reden om op de kosten per km te letten :o

Gezien enorme aantal kms vallen vaste lasten (verzekering, belasting, zelfs afschrijving) redelijk in het niet bij de variabele kosten (brandstof, brandstof, variabel component van onderhoud en nog eens brandstof). Nu is het niet moeilijk om auto's op financiele zuinigheid (verbruik keer prijs brandstof) te ordenen, maar moge duidelijk zijn dat de zuinigste meestal kleine onderdeurtjes zijn.

Kortom, je moet even voor jezelf heel helder op een rijtje zetten wat je minimaal zoekt in een auto, en dan zuinigste nemen die daaraan voldoet.
Mbt de punto evo, ik heb er 1 en in ruim een jaar 35000 gereden, voornamelijk woon-werk, maar ook 8k vakantie KMs en over dat geheel 1 op 21,5 gereden (gemeten aan de pomp). Effectief zit ik in de winter rond 1:21 en zomer op 1:24. Vakanties zat meer richting 1:18. Grootste nadeel met zo'n relatief jonge auto is afschrijving. Totale kosten tov alfa 147 jtd van 3500€ die we ook hebben en waar we ook evenveel kms mee maken, ontlopen elkaar weinig. Hoger onderhoud, iets hoger verbruik ipv afschrijving en laag onderhoud.
Met 50k km is afschrijving nog niet eens zo'n punt. Stel je schrijft per jaar EUR 2000 af (best fors), dan nog is dat per km 4 cent. Het verschil met eentje die je EUR 1000 per jaar af moet schrijven is dus per km welgeteld 2 cent. Niet niks (zeker niet gezien je 50k van die kms gaat maken), maar minder dan het verschil tussen pakweg 1:17 en 1:21 gemiddeld verbruik.

Dat gezegd, ik zie weinig reden om te gaan voor een duurdere, nieuwere auto. Liever een goedkopere nemen en afschrijven over minder jaar, dan gewoon over pakweg 3 jaar een ander kopen. Juist als je zoveel km maakt komt dat de doorverkoopwaarde niet ten goede, dus je verliest meer dan gemiddeld op een nieuwere auto waar je het van doorverkoopwaarde moet hebben.
Als je een goede auto op lpg voor een scherpe prijs kunt vinden denk ik dat dat de beste optie is.
Yup.

Kanttekening: bij zeer veel km is fabriek-af LPG sterk aan te raden omdat je dan zeker weet dat bijv kleppen robuust genoeg uitgevoerd zijn om langdurig goed te rijden. Fabriek-af LPG is vrij lastig te vinden en het zijn niet de goedkoopste (in aanschaf of verbruik). Later ingebouwde LPG kan op zich wel goed zijn, maar dan moet je je grondig verdiepen in zowel hoe geschikt de gebruikte blok is voor LPG en hoe de inbouw exact gedaan is.

Oslik blyat! Oslik!

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 16-11 22:59

Jasperlamers

Carpe Diem!

Lupo 3l 1.2 tdi ? ;D gehoord dat die dingen best zuinig zijn

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Prijs? Zuinig betrouwbaar en best wel ruim.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06:39

vhal

ಠ_ಠ

Jasperlamers schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 14:44:
Lupo 3l 1.2 tdi ? ;D gehoord dat die dingen best zuinig zijn
Dat wel alleen de robotbak is niet echt goedkoop als deze stuk gaat en niet iedere VW dealer kan dat ding even goed onderhouden. Verder zitten er nog wat lichtgewicht onderdelen in die duurder zijn dan bij een standaard Lupo.
En zo zijn er nog wat dingetjes die je beter even door kan lezenvoordat je een 3L koopt.

http://www.3-liter.nl/forum/viewtopic.php?f=1&t=3157

Strava

• upje
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:55
Ik heb geen advies over het type auto wat je zou moeten kiezen.

Ik vraag me meer af of het wel verstandig is om aan deze baan te beginnen. Met 1000 km PER WEEK aan woon-werk verkeer gaat deze baan je enorm veel tijd en niet te vergeten geld kosten. Die 300 euro PER MAAND aan onkostenvergoeding gaat jouw autokosten never-nooit-niet dekken, Ook niet als je het allergoedkoopste/zuinigste barrel van de sloop gaat rijden.

• Kecin
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Kecin

Je keek.

Een Honda Civic Hybrid? Zit wel aan de bovenrand van je budget, maar je krijgt een 6 keer grotere auto dan een Smart, boel (standaard) opties. Dan kan je een relatief nieuwe auto kopen :-).
upje schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 16:39:
Ik heb geen advies over het type auto wat je zou moeten kiezen.

Ik vraag me meer af of het wel verstandig is om aan deze baan te beginnen. Met 1000 km PER WEEK aan woon-werk verkeer gaat deze baan je enorm veel tijd en niet te vergeten geld kosten. Die 300 euro PER MAAND aan onkostenvergoeding gaat jouw autokosten never-nooit-niet dekken, Ook niet als je het allergoedkoopste/zuinigste barrel van de sloop gaat rijden.
Tja, ik doe het ook maar heb daarbij een lease-auto in de onderhandeling meegenomen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik drie uur per dag rijden geweldig vind (doe het al meer dan een jaar nu)

[ Voor 65% gewijzigd door Kecin op 25-08-2013 17:37 ]

I am not a number, I am a free man! Geld over? Check m'n V&A

• Oid
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Oid

dion_b schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 20:46:

Wij rijden momenteel incl afschrijving en onderhoud voor ongeveel EUR 0.22/km in onze 2001 Volvo V40 BiFuel LPG 3G geval. Met leren bekleding, airco, dakraam, cruise control etc etc. En dat is met veel minder km dan jij rijdt. Met 1000km/w (50k/j) zou het al snel onder de 0.20/km zakken ivm vaste lasten over meer km uitsmeren.

Kortom, dit kan makkelijk, je hebt veel keus afhankelijk van eigen voorkeuren mbt ruimte, luxe, nieuwheid enz.
misschien dat ik het verkeerd lees, maar is het geen 300 euro op 4000 km? 1000km per week staat in de TS.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

dion_b schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 14:42:
[...]

[...]

Yup.

Kanttekening: bij zeer veel km is fabriek-af LPG sterk aan te raden omdat je dan zeker weet dat bijv kleppen robuust genoeg uitgevoerd zijn om langdurig goed te rijden. Fabriek-af LPG is vrij lastig te vinden en het zijn niet de goedkoopste (in aanschaf of verbruik). Later ingebouwde LPG kan op zich wel goed zijn, maar dan moet je je grondig verdiepen in zowel hoe geschikt de gebruikte blok is voor LPG en hoe de inbouw exact gedaan is.
even op inhakend: Fabrieksaf word er OOK TROEP op LPG verkocht. Mazda2/Ford Fiesta op LPG affabriek is bijvoorbeeld een ramp, de motor is er niet op aangepast :X
Geloof dat Kia ook wat notoir beruchte auto's fabrieksaf op LPG heeft geleverd. dat je bij 120k Km. de kleppen niet meer goed gesteld krijgt vanwege overmatige slijtage :X

Overigens kan je een (aangepaste of sowieso geschikte) motor prima op LPG naar de 300k km rijden. Been there done that :+

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19-11 10:23
Ik zelf heb ook gematigde ervaringen met auto's op gas. Meestal tot 120 dkm geen problemen, maar daarna vaak wel nieuwe kop, (nieuwe labda sondes?), ontregelde gas installatie, etc.
Nu heb ik dit zelf alleen ondervonden bij de seat ibiza, skoda fabia en de skoda octavia welke allen lease-auto's waren.

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-11 17:01

VPI

Wacht nog maar even tot begin volgend jaar. Veel gekochte belastingvrije auto's moeten dan belasting gaan betalen. Veel zijn er door particulieren gekocht die er weinig mee rijden en dan ineens tot de ontdekking komen dat ze wegenbelasting moeten gaan betalen.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Ik denk dat TS helemaal niet zo'n verkeerde auto heeft. G3 of diesel zou een goed idee zijn bij 50.000 km/jaar, maar voor een benzine is een Smart For4 1.1 a 5.7/100km alsoluut niet verkeerd. Tussen inkoop en verkoop zit altijd een prijsverschil, het is maar zeer de vraag of je die snel genoeg eruit haalt.

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-11 07:09
t_captain schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:00:
Ik denk dat TS helemaal niet zo'n verkeerde auto heeft. G3 of diesel zou een goed idee zijn bij 50.000 km/jaar, maar voor een benzine is een Smart For4 1.1 a 5.7/100km alsoluut niet verkeerd. Tussen inkoop en verkoop zit altijd een prijsverschil, het is maar zeer de vraag of je die snel genoeg eruit haalt.
Dit.. waarom een andere auto? Ik heb nog steeds geen overtuigende reden gehoord.

De up's en lupo's die genoemd worden zijn een forse stap achteruit (leuk voor 5k per jaar naar de AH op en neer) maar de TS gaat meer rijden begrijp ik. Een punto evo is wel een stap vooruit en een prima zeer betrouwbare diesel maar of de investering dan uiteindelijk opweegt tegen wat je ervoor terug krijgt?
Wanneer je een jongere/modernere auto wilt rijden doen, anders zie ik het punt niet.

Een stap terug vanuit een smart forfour zou ik sowieso niet doen, zeker niet als je toch regelmatig in de auto zit. Misschien deze smart blijven rijden tot deze olie begint te gebruiken (smart probleem en dan is snel einde verhaal) en dan zo snel mogelijk dumpen.

En wat financieel wijs is is natuurlijk een ingewikkeld verhaal. Waar kijk je naar.. Nieuw, welk model? Tweede hands, welk model?
Voorbeeld: Mijn vriendin heeft net zelf een nieuwe mini aangeschaft. Uiteindelijk hebben we ruim 20% van de catalogus prijs van de auto afgekregen. Hiermee was hij € 1500 duurder dan een mini die een jaar oud is en minder luxe uitgerust. Vijf jaar onderhoud erbij gekregen en hij schrijft netto hetzelfde als een tweede hands mini zonder dat je de eerste 5k kwijt bent voordat je showroom uitbent gereden. En de komende jaren zit er garantie op dus geen kosten te verwachten. Simpele rekensom dat een nieuwe voor ons interessanter is als een tweede hands. Maar ja krijg je die 20% er niet vanaf, is de rekensom direct anders en de uitslag ook.

Wil je gedegen advies, dan graag veel meer feiten, prijzen, dingen die je op het oog hebt. Anders blijft het toch giswerk voor iedereen.

[ Voor 28% gewijzigd door thefox154 op 26-08-2013 11:08 ]

• Deveon
  • Niet online
Ik sluit me aan bij wat al eerder genoemd is. Wacht tot vrijstelling op diesel weg is om te zien wat dat doet met de markt (grotendeels zal geëxporteerd worden).

Als je voordelig wil rijden kan ik een Subaru op LPG aanbevelen. Super betrouwbare motoren en wordt veel mee gereden op gas. Voorbeeldje.

Liefste heb je wel gewoon een 50-60 liter tank erin liggen. Kost wat bagage ruimte, maar is het minder aan de pomp staan zeker waard. Daarnaast moet je bij LPG er gewoon niet vanuit gaan dat je 100% op LPG kan rijden (tank leeg, pomp dicht, buitenland). Een voordeel van LPG is wel dat je de tank letterlijk leeg kan rijden en terug kan schakelen op benzine. Vergeet ook niet dat je een liter of 5 benzine per maand nodig zal hebben om op te starten.

Zelf heb ik in 3 jaar tijd mijn BMW uit '96 van 200k naar 300k gereden zonder duur onderhoud (tja, startmotor was een duur grapje). Onderhoud heeft me ongeveer een 600-700 euro per jaar gekost.

Wat ik je wel wil meegeven is het grootste "probleem" wat ik heb ervaren met LPG. Ik mocht in Brugge (BE) namelijk niet de ondergrondse parkeergarage in.. Bij mij was dit niet zo een probleem aangezien het eenmalig was, maar kan begrijpen dat dit voor iemand anders wél een probleem kan zijn.

Een andere nadeel van LPG is dat je nooit meer diesel of benzine wilt rijden (zonder tankpas)!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

t_captain schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:00:
thefox154 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:24:
[...]

Dit.. waarom een andere auto? Ik heb nog steeds geen overtuigende reden gehoord.
5.7l/100km is 1:17.5. Benzine kost rond de EUR 1.80. Brandstofkosten bij 50k km dus op jaarbasis EUR 5142.

Stel hij neemt een conservatieve optie, een diesel die 1:21 doet. Dat kost op jaarbasis EUR 3571 aan brandstof. EUR 1570 verschil dus. Per jaar. Nu betaal je voor diesel meer belasting, maar in de categorie 'kleine auto' die de Smart ook is scheelt dat je max EUR 500/jaar. Hou je over EUR 1000 per jaar goedkoper. Een kleine diesel die 1:21 doet is bijv de Peugeot 206 1.4HDI. Neem je een van de latere, dan heb je een uitontwikkelde, betrouwbare, comfortabele auto. En die heb je met gemak voor EUR 1500. Over 3 jaar heb je dus EUR 1500 winst tov zelfde auto blijven rijden. En je rijdt 'meer auto' dan een Smart.

Stel je neemt LPG. Een Peugeot 206 1.4 om appels met appels te vergelijken. Die staat bekend als 'goede' LPG auto en doet 1:12 LPG, met EUR 0.70 per liter kost dat dus EUR 2916 per jaar, dus EUR 2225 goedkoper dan de huidige auto. Die vind je ook voor EUR 1500. Uitgaande van EUR 250/j meer wegenbelasting bespaar je over drie jaar in dit geval dus EUR 4426. Daar kun je zelfs een volledige extra 206 1.4 LPG voor kopen als de eerste overlijdt en nog winst overhouden 8)7

LPG conversie van de Smart Forfour 1.1 schijnt niet zo'n succes te zijn, ik lees meerdere rampverhalen en geen enkele tevreden persoon terug.

Dus paar duizend EUR lijkt mij een reden om andere auto te nemen.
De up's en lupo's die genoemd worden zijn een forse stap achteruit (leuk voor 5k per jaar naar de AH op en neer) maar de TS gaat meer rijden begrijp ik. Een punto evo is wel een stap vooruit en een prima zeer betrouwbare diesel maar of de investering dan uiteindelijk opweegt tegen wat je ervoor terug krijgt?
Wanneer je een jongere/modernere auto wilt rijden doen, anders zie ik het punt niet.
Juist een wat oudere nemen zou ik zeggen, dan kost het minder dus heb je sneller voordeel.
Een stap terug vanuit een smart forfour zou ik sowieso niet doen, zeker niet als je toch regelmatig in de auto zit. Misschien deze smart blijven rijden tot deze olie begint te gebruiken (smart probleem en dan is snel einde verhaal) en dan zo snel mogelijk dumpen.
Dat is op zich wel punt. Als je veel kms gaat maken is maar de vraag hoe lang de Forfour dat gaat trekken. Deze 'op' rijden en dan pas iets anders nemen zou allicht beter zijn. Dat gezegd, een gare Forfour heeft een doorverkoopwaarde van niks natuurlijk, je vangt er meer voor als je het in betere staat verkoopt.
En wat financieel wijs is is natuurlijk een ingewikkeld verhaal. Waar kijk je naar.. Nieuw, welk model? Tweede hands, welk model?
Voorbeeld: Mijn vriendin heeft net zelf een nieuwe mini aangeschaft. Uiteindelijk hebben we ruim 20% van de catalogus prijs van de auto afgekregen. Hiermee was hij € 1500 duurder dan een mini die een jaar oud is en minder luxe uitgerust. Vijf jaar onderhoud erbij gekregen en hij schrijft netto hetzelfde als een tweede hands mini zonder dat je de eerste 5k kwijt bent voordat je showroom uitbent gereden. En de komende jaren zit er garantie op dus geen kosten te verwachten. Simpele rekensom dat een nieuwe voor ons interessanter is als een tweede hands. Maar ja krijg je die 20% er niet vanaf, is de rekensom direct anders en de uitslag ook.

Wil je gedegen advies, dan graag veel meer feiten, prijzen, dingen die je op het oog hebt. Anders blijft het toch giswerk voor iedereen.
Inderdaad. Jij kijkt vooral naar nieuw en iets duurdere segment, dan is andere auto onzin, ik kijk naar 2e hands van tijdje terug (maar wel betrouwbaar en comfortabel) en dan is andere auto juist sterk aan te raden.

Wie heeft gelijk? Degene die eisen TS kent, en dat is er vooralsnog maar een: TS zelf :o

Oslik blyat! Oslik!

• zeroxcool
Dank allemaal voor de reacties. Een weekend niet aan de pc gezeten met ook nogal wat veranderingen in mijn topic start verhaal, dus daar gaan we.
upje schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 16:39:
Dat had ik wat beter uit moeten leggen. Ik ga twee dagen in de week op-en-neer naar die partij, en maak voor hen zo'n 440km per week. De overige km's zijn voor mijn eigen rekening (part-time ondernemer :)). Vandaar de maximum van 300 euro per maand.

Daarnaast nog een punt waar ik een week geleden weinig zekerheid over had - maar inmiddels wel - en wat het verhaal heel sterk verandert: je mag ervan uitgaan dat ik (als ik een 'nieuwe' auto aanschaf) in België woon. Wat inhoudt dat de kosten van de diesel wegenbelasting zo'n €20 per maand zijn!

Dan zijn er heel wat quotes omtrent lpg. Ik hoor hier veel positieve ervaringen (voornamelijk natuurlijk vanwege de prijs), maar ook wat matige ervaringen (blijkbaar zijn er niet veel auto's waar motoren inzitten die goed omgaan met lpg). Dus ik kijk daarom enkel nog naar diesel.
thefox154 schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 09:24:
Zou je hier wat meer over kunnen uitweiden thefox154?
Dat was dus een beetje de vraag aan jullie. Een zuinige, degelijke (als in, relatief gezien een lage onderhoudsprijs, ik weet, heel subjectief, maar een globaal idee) tweedehands diesel op dit moment.

De Fiat Punto Evo vind ik er goed uitzien, heeft wat comfort opties die ik op dit moment prefereer omdat ik gewoon veel tijd in de auto ga zitten (airco, cruise control, goede radio, etc.). Kunnen jullie meer auto's binnen deze klasse noemen?
Dat is inderdaad goed onderhandelt. Hoe zit het met je onderhandelingspositie dezer dagen, zijn de auto bedrijven echt zo desperate dat je gewoon 4k+ eraf kunt onderhandelen?
VPI schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 08:57:
Wacht nog maar even tot begin volgend jaar. Veel gekochte belastingvrije auto's moeten dan belasting gaan betalen. Veel zijn er door particulieren gekocht die er weinig mee rijden en dan ineens tot de ontdekking komen dat ze wegenbelasting moeten gaan betalen.
en
Deveon schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 11:26:
Ik sluit me aan bij wat al eerder genoemd is. Wacht tot vrijstelling op diesel weg is om te zien wat dat doet met de markt (grotendeels zal geëxporteerd worden).
Daarop wachten is in principe wel een optie, de apk voor m'n Smart komt eraan in september, dus om dan nog enkele maanden door te rijden zou ik niet erg vinden.

Ik heb er maar een Excel sheet bij gepakt, op basis van de volgende vaste waarden: 4000km per maand, een benzineprijs van 1,52 en een dieselprijs van 1,32 (allemaal in België) en een gemiddelde onderhoudsprijs van 50 euro / maand. De Smart heeft dus zo'n 5,7L per 100km nodig, de Evo 3,9.

Mijn Smart zou in België zo'n €478 kosten (dat is inclusief belasting, verzekering, brandstof en de eerder genoemde onderhoudsprijs). De Fiat Punto Evo kost dan zo'n €352. Een verschil van 125 euro.

Met een aanschafprijs van €7500, minus een (heel laag geschatte) inruilwaarde van €2500 = €5000 duurt het dus zo'n 39 maanden voordat ik deze auto heb 'terugverdiend'. (Niet rekening houdend met een eventuele restwaarde van de Fiat, plus het feit dat de Fiat met een ton minder op de teller heeft bij aankoop, plus dat een diesel gemiddeld genomen kilometers meer kan maken tot deze 'op' is.)

Dan is het dus een afweging omtrent comfort en uiteindelijk kosten. Of vergeet ik zaken?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zeroxcool schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 16:45:

[...]

Dat had ik wat beter uit moeten leggen. Ik ga twee dagen in de week op-en-neer naar die partij, en maak voor hen zo'n 440km per week. De overige km's zijn voor mijn eigen rekening (part-time ondernemer :)). Vandaar de maximum van 300 euro per maand.

Daarnaast nog een punt waar ik een week geleden weinig zekerheid over had - maar inmiddels wel - en wat het verhaal heel sterk verandert: je mag ervan uitgaan dat ik (als ik een 'nieuwe' auto aanschaf) in België woon. Wat inhoudt dat de kosten van de diesel wegenbelasting zo'n €20 per maand zijn!
UItermate belangrijke factor. Kostenplaatje zowel qua belasting (zowel wegenbelasting als (gebrek aan) BPM) als qua verzekering als qua kosten brandstof compleet anders :o

Zo zijn benzine en LPG in Belgie goedkoper, maar is diesel minimaal even duur. Gevolg is dat diesel juist relatief minder aantrekkelijk is. LPG is des te aantrekkelijker qua kosten, maar tanks vinden is lastiger.
Dan zijn er heel wat quotes omtrent lpg. Ik hoor hier veel positieve ervaringen (voornamelijk natuurlijk vanwege de prijs), maar ook wat matige ervaringen (blijkbaar zijn er niet veel auto's waar motoren inzitten die goed omgaan met lpg). Dus ik kijk daarom enkel nog naar diesel.
Is dat niet nogal kort door de bocht? Zeker gezien je punt omtrent in Belgie wonen is het kostentechnisch juist interessanter en is diesel relatief minder interessant...

Er zijn zeker motorblokken die er niet goed mee overweg kunnen (zoals die in je Smart), maar dat kun je gewoon opzoeken en die auto's cq die versies kun je uitsluiten van je zoektocht. Als ik je vertel dat er diesels zijn met structureel zwakke blokken (die zijn er wel degelijk) ga je toch ook niet gelijk alle dieselwagens uitsluiten 8)7
[...]

Dat was dus een beetje de vraag aan jullie. Een zuinige, degelijke (als in, relatief gezien een lage onderhoudsprijs, ik weet, heel subjectief, maar een globaal idee) tweedehands diesel op dit moment.

De Fiat Punto Evo vind ik er goed uitzien, heeft wat comfort opties die ik op dit moment prefereer omdat ik gewoon veel tijd in de auto ga zitten (airco, cruise control, goede radio, etc.). Kunnen jullie meer auto's binnen deze klasse noemen?
Kom op, beetje eigen inzet mag ook...

Laten we het eens omdraaien: geef eens duidelijk aan wat je wel en niet goed vindt aan een auto...

- opties: airco, cc, goede radio blijkbaar
- stoelen cq bekleding (ik zou bij zoveel km goede stoelen extreem belangrijk vinden)
- leeftijd relevant of niet?
- optische staat relevant of niet?
- hoeveel mensen moeten erin passen?
- hoeveel baggage/onderdelen/andere werkgerelateerde zut moet erin passen?
- welke gewichtsklasse?
- wat vind je acceptabel verbruik?
- vind je prestaties (Vmax, acceleratie bijv) belangrijk? (lijkt me met Forfour 1.1 van niet, maar geef dat eens expliciet aan)
Ik heb er maar een Excel sheet bij gepakt, op basis van de volgende vaste waarden: 4000km per maand, een benzineprijs van 1,52 en een dieselprijs van 1,32 (allemaal in België)
Jij bent optimist...

http://www.brandstofprijzen.info/

Benzine gemiddeld EUR 1.67, diesel gemiddeld EUR 1.49 (en LPG EUR 0.63)
en een gemiddelde onderhoudsprijs van 50 euro / maand. De Smart heeft dus zo'n 5,7L per 100km nodig, de Evo 3,9.
Ook hier reken je je rijk...

Volgens http://www.spritmonitor.de :

Smart Forfour 1.1 6.19l/100km =1:16.1
Fiat Punto Evo 1.3D 4.86l/100km = 1:20.5

Nu kan het zijn dat je rustiger dan gemiddeld rijdt (en dus dat die 5.7l/100km wel nauwkeurig is uit eigen ervaring), maar dan nog ga je die fabrieksopgave van 3.9l/100km voor de Fiat nooit halen.
Mijn Smart zou in België zo'n €478 kosten (dat is inclusief belasting, verzekering, brandstof en de eerder genoemde onderhoudsprijs). De Fiat Punto Evo kost dan zo'n €352. Een verschil van 125 euro.

Met een aanschafprijs van €7500, minus een (heel laag geschatte) inruilwaarde van €2500 = €5000 duurt het dus zo'n 39 maanden voordat ik deze auto heb 'terugverdiend'. (Niet rekening houdend met een eventuele restwaarde van de Fiat, plus het feit dat de Fiat met een ton minder op de teller heeft bij aankoop, plus dat een diesel gemiddeld genomen kilometers meer kan maken tot deze 'op' is.)

Dan is het dus een afweging omtrent comfort en uiteindelijk kosten. Of vergeet ik zaken?
39 maanden is lang. Als je pas na zo lang de boel terug verdiend hebt is het maar de vraag of het zin heeft. Dat is des te meer het geval als je realistische verbruikscijfers en brandstofkosten hanteert.

Ik zou iig aanraden om naar een auto van 5 jaar ouder te kijken, dat kost je niet eens de helft in aanschafwaarde (en afschrijving), maar kan minimaal even zuinig zijn en hoeft er qua comfort niet voor onder te doen. Ben zelf in die categorie erg te spreken over de Peugeot 206, vooral ivm comfortabele stoelen (ben naar Berlin ermee gereden, was wereld van verschil met m'n oude Seat) en evt de Ford Fiesta. Geen van beide gaat trouwens op diesel significant goedkoper zijn dan de Fiat Punto Evo, maar ze zijn wel goedkoper te krijgen. Of dat voor jou geschikte opties zijn is een tweede, zie de vragen hierboven.

Oslik blyat! Oslik!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-11 05:54

psy

Ik hoor ook tot het LPG kamp. _/-\o_

Heb nu 499.300 kilometer gereden met mijn Primera en dat ding is zéér betrouwbaar gebleken. Niks problemen met kleppen of andere ongein. Gewoon gas tanken en rijden! Kost ook nog eens veel minder als diesel. Ik begrijp niet waarom zo makkelijk gezegd wordt "er lijken zo weinig motoren geschikt te zijn voor LPG dus dan maar diesel". Diesel is echt veeel duurder, hoe dan ook.

Tip. Als je een betrouwbare lijst wil met geschikte auto's kijk dan op de bekende Vialle lijst. En overal waar "Premium" bij staat is zeer geschikt. Uit ervaring kan ik je vertellen dat ook Subaru's uitstekend geschikt zijn zoals ook veel anderen hier zeggen.

http://www.vialle.nl/medi...onsument_Catalogus_NL.pdf

[ Voor 2% gewijzigd door psy op 03-01-2014 12:38 . Reden: vialle lijst andere locatie ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

psy schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:24:
Ik hoor ook tot het LPG kamp. _/-\o_

Heb nu 499.300 kilometer gereden met mijn Primera en dat ding is zéér betrouwbaar gebleken. Niks problemen met kleppen of andere ongein. Gewoon gas tanken en rijden! Kost ook nog eens veel minder als diesel. Ik begrijp niet waarom zo makkelijk gezegd wordt "er lijken zo weinig motoren geschikt te zijn voor LPG dus dan maar diesel". Diesel is echt veeel duurder, hoe dan ook.

Tip. Als je een betrouwbare lijst wil met geschikte auto's kijk dan op de bekende Vialle lijst. En overal waar "Premium" bij staat is zeer geschikt. Uit ervaring kan ik je vertellen dat ook Subaru's uitstekend geschikt zijn zoals ook veel anderen hier zeggen.

http://www.vialle.nl/file...onsument_Catalogus_NL.pdf
Interessante lijst. Veel van de 'instinkers' zie je er duidelijk in terug, bijv de Ford Focussen wiens blokken gaan springen na paar tienduizenden km op LPG zijn heldere "Nee", ook veel van de bekend goede (de 206 die ik noemde, de Citroen Xsara Picasso) staan op "Premium". Toch hier en daar m'n vraagtekens - de Volvo V40 1.8i 99-03 die Volvo zelf als BiFuel verkoopt (wij hebben er een) is een "nee" terwijl je ze regelmatig op LPG rijdend met 500k op de teller tegenkomt. Blijkbaar doet Volvo wel meer dan alleen een donut onderin de kofferbak plaatsen bij de BiFuels ;)

Oslik blyat! Oslik!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Hardere klepzetels o.a., zelfde als bepaalde Mazda blokken. De Mazda's eind jaren '90/begin '00 zijn ook zeer goed op LPG. Vanaf de 6 wordt het knudde. De Volvo's uit de jaren '90 hebben vaak of een red block (7/9-serie), wat heel goed op LPG loopt, en de andere hebben de whiteblocks met hydraulische klepstoters, geen kleppen stellen dus!

Vaak bu'j te bang!

• zeroxcool
dion_b schreef op maandag 26 augustus 2013 @ 17:20:
UItermate belangrijke factor.
Is dat niet nogal kort door de bocht? Zeker gezien je punt omtrent in Belgie wonen is het kostentechnisch juist interessanter en is diesel relatief minder interessant...
Eens. Was wat kort door de bocht. Vooral met je kijk op het diesel-lpg verhaal. Al is het wel moeilijk om een occasion te vinden met lpg in België. In Nederland is het aanbod (ik check autoscout24) wel redelijk.
Kom op, beetje eigen inzet mag ook...
Mijn fout, ik dacht dat autokenners over het algemeen enkele als zuinig/degelijk bekend staande merken/modellen kon oplepelen (no offence overigens :)).
Laten we het eens omdraaien: geef eens duidelijk aan wat je wel en niet goed vindt aan een auto...
  • opties: airco, cc, goede radio
  • stoelen en bekleding: wat je zegt, belangrijk bij veel kilometers (sidetrack: is dat objectief te beoordelen? Weet je dat bij een half uur durende testrit?)
  • leeftijd relevant: liever niet ouder dan 8 jaar, al is km-stand misschien betere guideline?
  • optische staat: relevant, over smaak valt natuurlijk te twisten :)
  • hoeveel mensen moeten erin passen: een 5-deurs zou ik prettig vinden (vier/vijf man dus)
  • hoeveel bagage/onderdelen/etc.: iets groter dan wat er nu in m'n Smart past
  • gewichtklasse: 900-1300kg
  • acceptabel verbruik: afhankelijk van brandstof natuurlijk, maar denk dat 1:22~25 op benzine goed uitgangspunt is
  • prestaties: niet belangrijk
Jij bent optimist...

http://www.brandstofprijzen.info/

Benzine gemiddeld EUR 1.67, diesel gemiddeld EUR 1.49 (en LPG EUR 0.63)
Wat betreft diesel zat ik inderdaad te laag, klopt. Waar ik vanmorgen in België getankt heb, betaalde ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/ydMMtOis.jpg?1
Ook hier reken je je rijk...

Volgens http://www.spritmonitor.de :

Smart Forfour 1.1 6.19l/100km =1:16.1
Fiat Punto Evo 1.3D 4.86l/100km = 1:20.5

Nu kan het zijn dat je rustiger dan gemiddeld rijdt (en dus dat die 5.7l/100km wel nauwkeurig is uit eigen ervaring), maar dan nog ga je die fabrieksopgave van 3.9l/100km voor de Fiat nooit halen.
Dank voor die site, mijn Smart verbruik is idd uit de praktijk. Rijd redelijk zuinig en ga zelden boven de 115, laat uitrollen, schakel snel op, etc.
39 maanden is lang. Als je pas na zo lang de boel terug verdiend hebt is het maar de vraag of het zin heeft. Dat is des te meer het geval als je realistische verbruikscijfers en brandstofkosten hanteert.
Pas ik het aan met 1,55 voor benzine en 1,38 voor diesel is het verschil 'slechts' 73 euro per maand. Dat is inderdaad niet veel. Maanden terugverdiend: 55 :|.
Ik zou iig aanraden om naar een auto van 5 jaar ouder te kijken, dat kost je niet eens de helft in aanschafwaarde (en afschrijving), maar kan minimaal even zuinig zijn en hoeft er qua comfort niet voor onder te doen. Ben zelf in die categorie erg te spreken over de Peugeot 206, vooral ivm comfortabele stoelen (ben naar Berlin ermee gereden, was wereld van verschil met m'n oude Seat) en evt de Ford Fiesta. Geen van beide gaat trouwens op diesel significant goedkoper zijn dan de Fiat Punto Evo, maar ze zijn wel goedkoper te krijgen. Of dat voor jou geschikte opties zijn is een tweede, zie de vragen hierboven.
Als ik rondkijk zie ik dat lpg auto's die de genoemde opties hebben, toch wel wat duurder zijn dan een vergelijkbare diesel. Als ik een lpg zou pakken die in aanschaf 7000 euro zou kosten (dat is minus inruilwaarde) en deze een verbruik van zo'n 9l/100km hebben, dan is het verschil met benzine zo'n 100 euro per maand. Dan zit je ook op een terugverdien tijd van 60 maanden.

Lastig dit zeg :/ :).
psy schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 08:24:

http://www.vialle.nl/file...onsument_Catalogus_NL.pdf
Thanks voor die lijst, dat is handig.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik rijdt ook vrij veel in een Suzuki Alto uit 2005. Gekocht met 40.000 km en in een jaar heb ik die verdubbeld en nu zijn mijn woon-werk kilometers weer wat toegenomen. Een diesel zou beter zijn, maar omdat ik steeds interim contracten heb/had geeft een benzine wat meer flexibiliteit.

Ik zou voor een kleine diesel gaan, helaas heb je die in Nederland niet zo veel. Fiat Pandas en Renault Clios denk ik dan aan, helaas zie je die in Nederland niet echt veel rondrijden als diesel. Alleen een Citroen AX, maar die is toch echt wat te oud aan het worden. In Belgie zie je veel meer rijden, zo te zien woon je ook in Belgie. LPG is in Belgie veel minder populair als in Nederland (en in Nederland is het al niet heel populair). Je kan bijna nergens tanken en sommige parkeergarages mag je ook niet in.

[ Voor 14% gewijzigd door Marzman op 27-08-2013 13:55 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

zeroxcool schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:33:
[...]

Eens. Was wat kort door de bocht. Vooral met je kijk op het diesel-lpg verhaal. Al is het wel moeilijk om een occasion te vinden met lpg in België. In Nederland is het aanbod (ik check autoscout24) wel redelijk.

[...]

Mijn fout, ik dacht dat autokenners over het algemeen enkele als zuinig/degelijk bekend staande merken/modellen kon oplepelen (no offence overigens :)).
Aan merken heb je niets - iedere merk heeft totale baggerwagens gemaakt, ieder merk heeft juweeltjes, ook op vlak van zuinigheid. En zelfs model moet je mee oppassen. Mooi voorbeeld: die Peugeot 206. De eerste jaren zaten ze vol kinderziektes, nu nog wil je de oudste gevallen (van voor 2000) niet hebben. De laatste jaren waren ze volledig uitontwikkeld en kun je er vrij blind op vertrouwen. Ander voorbeeld dat aangeeft dat nieuwer niet altijd beter is: de Renault Laguna I was redelijk gemiddeld qua betrouwbaarheid. De Laguna II die vanaf 2000 verkocht werd was dat van geen kanten, het zat boordenvol electra met bugs, kwetsbaarheden en onbetrouwbaarheid. Ook kan de betrouwbaarheid sterk verschillen tussen verschillende motorblokken/versnellingsbakken. Zo is de Volkswagen Lupo 3L 1.2TDI waarschijnlijk de zuinigste auto op de weg (1:33 is in praktijk haalbaar), maar helaas is de halfautomatische versnellingsbak notoir storingsgevoelig en erg duur om te vervangen. De minder spectaculair zuinige maar nog altijd goedkoop rijdende Lupo 1.4TDI is daarentegen bulletproof.

Je moet dus echt naar merk+model+jaar+motor/uitvoering kijken. Vandaar dat het echt geen zin heeft als mensen alleen maar namen gaan roepen :o
[...]

[list]
• opties: airco, cc, goede radio
• stoelen en bekleding: wat je zegt, belangrijk bij veel kilometers (sidetrack: is dat objectief te beoordelen? Weet je dat bij een half uur durende testrit?)
Dat is een lastige. Het is inderdaad niet objectief, jouw rug is uniek en een stoel die een ander goed zit kan voor jou een crime zijn. Eigenlijk weet je het pas na een paar uur zeker, en een testrit van een paar uur is doorgaans geen optie.

Wat ik van plan was bij laatste autokeuze (waarbij dit voor mij op een na belangrijkste eigenschap was), was om via www.snappcar.nl gewoonweg de auto's die ik op mijn shortlist had te huren en kijken hoe dat reed bij rit naar schoonouders bijv (300km heen en terug). Uiteindelijk niet nodig: de overige eisen wezen al snel richting een Volvo V40 - en een goede vriendin van me had zo'n ding. Het was weliswaar een andere uitvoering, maar dezelfde stoelen. Dus heb ik een lange rit gemaakt in haar auto (we gingen toch samen op pad) en op basis daarvan geconstateerd dat die dingen mij goed lagen. Dus dat werd inderdaad de V40 ;)

Ik weet niet of er iets als www.snappcar.nl is in Belgie, maar ik verwacht het wel.
[q]
  • leeftijd relevant: liever niet ouder dan 8 jaar, al is km-stand misschien betere guideline?
Wat is achtergrond hierachter? Waarom niet ouder dan dat cq niet meer km dan waarde X?

In mijn ervaring zegt km-stand weinig, regelmatig onderhoud des te meer. Een auto met veel kms heeft tenminste nooit alleen maar slopende korte boodschappenritjes gehad. Als hij ook nog goed bijgehouden is en van een type is die rustig tonnen kan lopen is daar niets mis mee. Een auto met verdacht weinig km kan misbruikt zijn met slechts korte ritjes en als de onderhoudsbeurten ook nog aan de laars gelapt zijn ("want toch maar weinig gereden") kan de motorblok versleten zijn en olie lekken enzo...

Als ik kijk waarom wij auto's weg hebben moeten doen was dat zelfs bij erg hoge km-standen (Seat Cordoba met 350k op de teller waar voor aanschaf aan gekloot was, waarschijnlijk dus nog meer) was dat ofwel voor schade (die Seat een keertje te vaak tegen muur van een parkeergarage gereden :X ) danwel voor grote reparaties die bij veel km vroeg of laat eraan komen en op gegeven moment meer kosten dan dagwaarde (koppeling twv EUR 750 incl arbeid op een roestende Hyundai Excel met dagwaarde van EUR 500 in perfecte staat). "Te oud" was nooit een probleem, de auto's waren steeds (nagenoeg) volledig afgeschreven zoals voorzien bij aanschaf en we hebben toch nog paar honderd EUR voor kunnen vangen terwijl ze eigenlijk rijp waren voor de sloop.

Juist als je veel kms gaat maken weet je dat je auto na afloop weinig waard zal zijn, dat spreekt juist voor een auto die bij aanschaf ook niet teveel kost :o
[q]
  • optische staat: relevant, over smaak valt natuurlijk te twisten :)
Dat moet je zelf oordelen natuurlijk :)
[q]
  • hoeveel mensen moeten erin passen: een 5-deurs zou ik prettig vinden (vier/vijf man dus)
  • hoeveel bagage/onderdelen/etc.: iets groter dan wat er nu in m'n Smart past
  • gewichtklasse: 900-1300kg
Is prima te doen, al geldt wel dat groter = minder zuinig.
[q]
  • acceptabel verbruik: afhankelijk van brandstof natuurlijk, maar denk dat 1:22~25 op benzine goed uitgangspunt is
:?

1:22 - 1:25 benzine betekent: Daihatsu Cuore of Suzuki Alto. En die zijn kleiner dan wat je nu rijdt. Of je moet een Prius nemen, wat moeilijk gaat zijn met budget (en waar ik stiekem grote vraagtekens bij heb of het met tonnen op de teller wel betrouwbaar blijft zonder veel duur onderhoud)

Dit is maw niet realistisch.

1:22 diesel is haalbaar, 1:12.5 LPG ook, maar benzine beter dan 1:18 ofzo is best wat je met je overige eisen kunt verwachten. Daarboven gaat het buitengewoon moeilijk zijn
  • prestaties: niet belangrijk
Duidelijk. Scheelt wel, want prestaties en zuinigheid staan redelijk haaks op elkaar - al vind ik veel van de kleine dieseltjes juist behoorlijk pittig rijden op lagere snelheden ;)
[...]

Wat betreft diesel zat ik inderdaad te laag, klopt. Waar ik vanmorgen in België getankt heb, betaalde ik dit:
[afbeelding]
Dat is een momentopname bij een pomp die goedkoper is dan gemiddelde. Ga alleen uit van die prijzen als je zeker weet dat je zelden tot nooit langs de snelweg zult moeten tanken.
[...]

Dank voor die site, mijn Smart verbruik is idd uit de praktijk. Rijd redelijk zuinig en ga zelden boven de 115, laat uitrollen, schakel snel op, etc.
Dat icm niet op prestaties letten betekent dat je in de regel wel aan de zuinigere kant zult uitkomen. Dan nog: reken je niet rijk, ga in ieder geval uit van gemiddeld verbruik van een auto.
[...]

Pas ik het aan met 1,55 voor benzine en 1,38 voor diesel is het verschil 'slechts' 73 euro per maand. Dat is inderdaad niet veel. Maanden terugverdiend: 55 :|.

[...]

Als ik rondkijk zie ik dat lpg auto's die de genoemde opties hebben, toch wel wat duurder zijn dan een vergelijkbare diesel. Als ik een lpg zou pakken die in aanschaf 7000 euro zou kosten (dat is minus inruilwaarde) en deze een verbruik van zo'n 9l/100km hebben, dan is het verschil met benzine zo'n 100 euro per maand. Dan zit je ook op een terugverdien tijd van 60 maanden.

Lastig dit zeg :/ :).
Moge erg duidelijk zijn dat een auto in die prijscategorie gewoon niet interessant is in jouw huidige situatie, in ieder geval niet zolang je huidige auto nog rijdt.

Kijk eens voor de grap naar een auto van EUR 1500-2000, een dieseltje van 10-12 jaar oud. Bijvoorbeeld een Peugeot 206 1.4HDI. Of een Skoda Fabia 1.4TDI. Of een Fiat Punto 1.9 JTD. Alledrie stapje groter dan je Smart, alledrie betrekkelijk zuinig. Alledrie nog 'modern' genoeg ogend. Zie je jezelf in zo'n ding rijden? Zo ja, doe die rekensom eens opnieuw. Of rek je budget wat op en kijk naar LPG-wagens in zelfde categorie en herbereken dat. Ik ga niet voor je rekenen, maar vermoed dat je voor EUR 500-750 meer kunt betalen voor LPG en ivm lagere lasten per km toch over 3 jaar op hetzelfde uit kunt komen. En met al deze zaken zou ik verwachten dat je binnen die 3 jaar wel de aanschaf eruit hebt. Maar goed, dat is mijn vermoeden - ik ken belastingsstelsel en verzekering niet in BE. Reken het na en kijk er eens naar.

Kanttekening: de Fabia is zuinig en betrouwbaar, maar die stoelen zijn werkelijk funest voor mijn rug. De Punto ken ik niet, en de 206 vind ik zalig. Maar dat is mijn rug, mogelijk dat de jouw rug totaal andere conclusies trekt.

Oslik blyat! Oslik!

• Deveon
  • Niet online
dion_b schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:00:
[...]de Volvo V40 1.8i 99-03 die Volvo zelf als BiFuel verkoopt (wij hebben er een) is een "nee" terwijl je ze regelmatig op LPG rijdend met 500k op de teller tegenkomt. Blijkbaar doet Volvo wel meer dan alleen een donut onderin de kofferbak plaatsen bij de BiFuels ;)
Mijn broer heeft een S60 van plus minus 10 jaar oud met LPG fabrieksaf ingebouwd. Hij heeft ook onverklaarbare meldingen die niemand weet op te lossen... Een LPG specialist kent het systeem niet en verwijst naar de dealer. De dealer zegt er geen ervaring mee te hebben (want 99% is ten slotte benzine of diesel).

Als je het mij vraagt ALTIJD aftermarket G3 installatie erin... Daar hebben ten minste meerdere bedrijven verstand van.

• curvemod
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-11 23:31
Ik heb zelf een Suzuki Swift uit 2006 (maar dan wel benzine), rij ik ongeveer 1:18 mee. Misschien dat je in jouw geval voor de diesel variant kan gaan, omdat je nog wat meer kilometers maakt. Ik heb voor mijn situatie (30.000 km. per jaar) uitgerekend dat het niet aantrekkelijk is om diesel te gaan rijden. Vind het trouwens een lage vergoeding, volgens mij wordt het al moeilijk om daar je brandstof van te betalen, laat staan de afschrijving, wegenbelasting ed...
Pagina: 1