zeroxcool schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:33:
[...]
Eens. Was wat kort door de bocht. Vooral met je kijk op het diesel-lpg verhaal. Al is het wel moeilijk om een occasion te vinden met lpg in België. In Nederland is het aanbod (ik check autoscout24) wel redelijk.
[...]
Mijn fout, ik dacht dat autokenners over het algemeen enkele als zuinig/degelijk bekend staande merken/modellen kon oplepelen (no offence overigens

).
Aan merken heb je niets - iedere merk heeft totale baggerwagens gemaakt, ieder merk heeft juweeltjes, ook op vlak van zuinigheid. En zelfs model moet je mee oppassen. Mooi voorbeeld: die Peugeot 206. De eerste jaren zaten ze vol kinderziektes, nu nog wil je de oudste gevallen (van voor 2000) niet hebben. De laatste jaren waren ze volledig uitontwikkeld en kun je er vrij blind op vertrouwen. Ander voorbeeld dat aangeeft dat nieuwer niet altijd beter is: de Renault Laguna I was redelijk gemiddeld qua betrouwbaarheid. De Laguna II die vanaf 2000 verkocht werd was dat van geen kanten, het zat boordenvol electra met bugs, kwetsbaarheden en onbetrouwbaarheid. Ook kan de betrouwbaarheid sterk verschillen tussen verschillende motorblokken/versnellingsbakken. Zo is de Volkswagen Lupo 3L 1.2TDI waarschijnlijk de zuinigste auto op de weg (1:33 is in praktijk haalbaar), maar helaas is de halfautomatische versnellingsbak notoir storingsgevoelig en erg duur om te vervangen. De minder spectaculair zuinige maar nog altijd goedkoop rijdende Lupo 1.4TDI is daarentegen bulletproof.
Je moet dus echt naar merk+model+jaar+motor/uitvoering kijken. Vandaar dat het echt geen zin heeft als mensen alleen maar namen gaan roepen

[...]
[list]
• opties: airco, cc, goede radio
• stoelen en bekleding: wat je zegt, belangrijk bij veel kilometers (sidetrack: is dat objectief te beoordelen? Weet je dat bij een half uur durende testrit?)
Dat is een lastige. Het is inderdaad niet objectief, jouw rug is uniek en een stoel die een ander goed zit kan voor jou een crime zijn. Eigenlijk weet je het pas na een paar uur zeker, en een testrit van een paar uur is doorgaans geen optie.
Wat ik van plan was bij laatste autokeuze (waarbij dit voor mij op een na belangrijkste eigenschap was), was om via
www.snappcar.nl gewoonweg de auto's die ik op mijn shortlist had te huren en kijken hoe dat reed bij rit naar schoonouders bijv (300km heen en terug). Uiteindelijk niet nodig: de overige eisen wezen al snel richting een Volvo V40 - en een goede vriendin van me had zo'n ding. Het was weliswaar een andere uitvoering, maar dezelfde stoelen. Dus heb ik een lange rit gemaakt in haar auto (we gingen toch samen op pad) en op basis daarvan geconstateerd dat die dingen mij goed lagen. Dus dat werd inderdaad de V40
Ik weet niet of er iets als
www.snappcar.nl is in Belgie, maar ik verwacht het wel.
[q]
- leeftijd relevant: liever niet ouder dan 8 jaar, al is km-stand misschien betere guideline?
Wat is achtergrond hierachter? Waarom niet ouder dan dat cq niet meer km dan waarde X?
In mijn ervaring zegt km-stand weinig, regelmatig onderhoud des te meer. Een auto met veel kms heeft tenminste nooit alleen maar slopende korte boodschappenritjes gehad. Als hij ook nog goed bijgehouden is en van een type is die rustig tonnen kan lopen is daar niets mis mee. Een auto met verdacht weinig km kan misbruikt zijn met slechts korte ritjes en als de onderhoudsbeurten ook nog aan de laars gelapt zijn ("want toch maar weinig gereden") kan de motorblok versleten zijn en olie lekken enzo...
Als ik kijk waarom wij auto's weg hebben moeten doen was dat zelfs bij erg hoge km-standen (Seat Cordoba met 350k op de teller waar voor aanschaf aan gekloot was, waarschijnlijk dus nog meer) was dat ofwel voor schade (die Seat een keertje te vaak tegen muur van een parkeergarage gereden

) danwel voor grote reparaties die bij veel km vroeg of laat eraan komen en op gegeven moment meer kosten dan dagwaarde (koppeling twv EUR 750 incl arbeid op een roestende Hyundai Excel met dagwaarde van EUR 500 in perfecte staat). "Te oud" was nooit een probleem, de auto's waren steeds (nagenoeg) volledig afgeschreven zoals voorzien bij aanschaf en we hebben toch nog paar honderd EUR voor kunnen vangen terwijl ze eigenlijk rijp waren voor de sloop.
Juist als je veel kms gaat maken weet je dat je auto na afloop weinig waard zal zijn, dat spreekt juist voor een auto die bij aanschaf ook niet teveel kost

[q]
- optische staat: relevant, over smaak valt natuurlijk te twisten

Dat moet je zelf oordelen natuurlijk

[q]
- hoeveel mensen moeten erin passen: een 5-deurs zou ik prettig vinden (vier/vijf man dus)
- hoeveel bagage/onderdelen/etc.: iets groter dan wat er nu in m'n Smart past
- gewichtklasse: 900-1300kg
Is prima te doen, al geldt wel dat groter = minder zuinig.
[q]
- acceptabel verbruik: afhankelijk van brandstof natuurlijk, maar denk dat 1:22~25 op benzine goed uitgangspunt is
1:22 - 1:25 benzine betekent: Daihatsu Cuore of Suzuki Alto. En die zijn kleiner dan wat je nu rijdt. Of je moet een Prius nemen, wat moeilijk gaat zijn met budget (en waar ik stiekem grote vraagtekens bij heb of het met tonnen op de teller wel betrouwbaar blijft zonder veel duur onderhoud)
Dit is maw niet realistisch.
1:22 diesel is haalbaar, 1:12.5 LPG ook, maar benzine beter dan 1:18 ofzo is best wat je met je overige eisen kunt verwachten. Daarboven gaat het buitengewoon moeilijk zijn
- prestaties: niet belangrijk
Duidelijk. Scheelt wel, want prestaties en zuinigheid staan redelijk haaks op elkaar - al vind ik veel van de kleine dieseltjes juist behoorlijk pittig rijden op lagere snelheden

[...]
Wat betreft diesel zat ik inderdaad te laag, klopt. Waar ik vanmorgen in België getankt heb, betaalde ik dit:
[afbeelding]
Dat is een momentopname bij een pomp die goedkoper is dan gemiddelde. Ga alleen uit van die prijzen als je zeker weet dat je zelden tot nooit langs de snelweg zult moeten tanken.
[...]
Dank voor die site, mijn Smart verbruik is idd uit de praktijk. Rijd redelijk zuinig en ga zelden boven de 115, laat uitrollen, schakel snel op, etc.
Dat icm niet op prestaties letten betekent dat je in de regel wel aan de zuinigere kant zult uitkomen. Dan nog: reken je niet rijk, ga in ieder geval uit van gemiddeld verbruik van een auto.
[...]
Pas ik het aan met 1,55 voor benzine en 1,38 voor diesel is het verschil 'slechts' 73 euro per maand. Dat is inderdaad niet veel. Maanden terugverdiend: 55

.
[...]
Als ik rondkijk zie ik dat lpg auto's die de genoemde opties hebben, toch wel wat duurder zijn dan een vergelijkbare diesel. Als ik een lpg zou pakken die in aanschaf 7000 euro zou kosten (dat is minus inruilwaarde) en deze een verbruik van zo'n 9l/100km hebben, dan is het verschil met benzine zo'n 100 euro per maand. Dan zit je ook op een terugverdien tijd van 60 maanden.
Lastig dit zeg

.
Moge erg duidelijk zijn dat een auto in die prijscategorie gewoon niet interessant is in jouw huidige situatie, in ieder geval niet zolang je huidige auto nog rijdt.
Kijk eens voor de grap naar een auto van EUR 1500-2000, een dieseltje van 10-12 jaar oud. Bijvoorbeeld een Peugeot 206 1.4HDI. Of een Skoda Fabia 1.4TDI. Of een Fiat Punto 1.9 JTD. Alledrie stapje groter dan je Smart, alledrie betrekkelijk zuinig. Alledrie nog 'modern' genoeg ogend. Zie je jezelf in zo'n ding rijden? Zo ja, doe die rekensom eens opnieuw. Of rek je budget wat op en kijk naar LPG-wagens in zelfde categorie en herbereken dat. Ik ga niet voor je rekenen, maar vermoed dat je voor EUR 500-750 meer kunt betalen voor LPG en ivm lagere lasten per km toch over 3 jaar op hetzelfde uit kunt komen. En met al deze zaken zou ik verwachten dat je binnen die 3 jaar wel de aanschaf eruit hebt. Maar goed, dat is mijn vermoeden - ik ken belastingsstelsel en verzekering niet in BE. Reken het na en kijk er eens naar.
Kanttekening: de Fabia is zuinig en betrouwbaar, maar die stoelen zijn werkelijk funest voor mijn rug. De Punto ken ik niet, en de 206 vind ik zalig. Maar dat is mijn rug, mogelijk dat de jouw rug totaal andere conclusies trekt.