Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Op zoek naar een laptop voor studie ( 600-800 )

Pagina: 1
Acties:

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02:18

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik start binnenkort een studie elektrotechniek, bij deze heb ik dus een laptop nodig ;)

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Voor de studie zelf moet het Arduino aankunnen, maar zo nu en dan een spelletje is ook niet verkeerd ( niet superzwaar, denk maar aan RCT en andere obscure indie games die niet zoveel eisen hebben ). Het absoluut zwaarst wat ik misschien zou willen draaien is Civ V als ik me echt verveel. Ikzelf heb geen flauw idee wat Arduino nodig heeft kwa "vuurkracht", maar het lijkt laag. Iets beter wil dan een HD #### zou wel fijn zijn.

Wat mag je laptop gaan kosten?

Hm, ongeveer 600-800 euro? Ikzelf stop er wel een ssd bij maar dat is een ander verhaal, daar ben ik wel bekend in. Zou wel fijn zijn als laptop twee HDD sloten heeft.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Ja. Ik moet iedere werkdag treinen en het slepen door de school, Iets van 2.5 kg is wel het limiet ongeveer. Kan er wel overheen, maar moet niet te bont worden. Accuduur zal niet zo'n issue zijn, treinen duurt 20 minuten max. maar om nou iedere halfuur een accu te pakken, tsja. Kwa grootte is 15" perfect. Kwa resolutie zou iets groters dan 1366x768 wel fijn zijn, thuis ben ik 1600x1200 gewend en ik ben nogal verknocht aan die verhouding ( langer is veel beter imo ).

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Ikzelf zou liever geen Dell of Acer hebben, maar laat dit geen ijsbreker zijn.

Buiten dat, ik heb nogal een hekel aan Windows 8, het eerste wat ik zal doen is er Windows 7 op gooien.

Ikzelf kwam hier op uit

pricewatch: Lenovo Thinkpad Edge E531 (N4I29MH)

Kon echter helemaal niets vinden of het mogelijk was om er nog een HDD bij te zetten. Dit voldoet aan alle eisen, maar misschien zitten er wat haken en oogjes aan.

[ Voor 4% gewijzigd door Thomg op 23-08-2013 15:03 ]

• tweegroenethee
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 07-11 13:02
Ik zou toch de N56 overwegen. Puur omdat hij veel wordt geadviseerd hier op GoT, een fantastisch scherm, bouwkwaliteit, verlicht toetsenbord en goed geluid heeft (je krijgt er een externe subwoofer bij). Je kan er een HDD Caddy in zetten om een SSD als primaire schijf te gebruiken.
pricewatch: Asus N56VB-S4060H

[ Voor 9% gewijzigd door tweegroenethee op 23-08-2013 16:08 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Het ziet er inderdaad goed uit, zie alleen niet waarom ik 70 euro zou willen betalen voor praktisch hetzelfde laptop. Bij de lenovo zit er zelfs al standaard win 7 op.

• lucash
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-11 23:35
Omdat de N56 al van bewezen kwaliteit is. Van de E531 zijn nog niet echt goede reviews te vinden. Dat wil niet zeggen dat de E531 slecht is, maar dat kunnen we dus niet zeggen.

En buiten dat.. Windows 8 kun je binnen 5 minuten omtoveren tot een Windows 7 maar dan sneller en betrouwbaarder.

[ Voor 24% gewijzigd door lucash op 23-08-2013 16:39 ]

• tweegroenethee
Verlicht toetsenbord, 6GB RAM, WIDI ondersteuning, 4x USB 3.0.

Tevens kan ik nergens reviews lezen van de E531, je weet dus in principe niet wat je zal krijgen.
De N56 heeft een goed scherm (goede kleuren), goede bouwkwaliteit, goede koeling, goede accuduur. Zo lang ik nergens iets over deze specificaties kan vinden over de E531, kan ik alleen maar oordelen dat de N56 een verstandigere keuze zal zijn.

[ Voor 73% gewijzigd door tweegroenethee op 23-08-2013 16:41 ]

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ghoxer schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:38:
Verlicht toetsenbord, 6GB RAM, WIDI ondersteuning, 4x USB 3.0
Is dat de 70€ echt waard?

Edit: Misschien is het inderdaad een betere keuze, de laptop is echter ook 240 gram zwaarder :/

[ Voor 20% gewijzigd door Thomg op 23-08-2013 16:42 ]

• lucash
Verlicht toetsenbord: Moet je zelf weten
Ram: ligt eraan wat je gaat doen, maar dat is zelf makkelijk uit te breiden
WIDI: Nog nooit gebruikt
4x USB3: Geen idee of je 4x USB3 poorten gaat gebruiken. Ik iig niet.

Dus als je het erop wilt wagen om de E531 te kopen, dan maken die punten het minste uit.

• tweegroenethee
Of het voor jou de extra €70,- waard is zul je zelf moeten oordelen. Ik vind in ieder geval van wel.

• lucash
Thomg schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:42:
[...]

Edit: Misschien is het inderdaad een betere keuze, de laptop is echter ook 240 gram zwaarder :/
Er staat starting at 2,44kgs op de Lenovo site. Geen idee hoeveel die weegt met GPU en nog bepaalde upgrades.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
http://tweakers.net/price.../336309;339191/categorie/

Lenovo:
Windows 7, geen gedoe
240 gram lichter(?)
70€ goedkoper

Asus
Verlicht toetsenbord
2GB meer RAM
WIDI
Grotere accu
3 Extra USB 3.0 poorten
Gegarandeert kwaliteit

Die 2 GB meer RAM kan me niet zoveel baten, dat kost niks in de pricwatch, WIDI zal ik nooit gebruiken, de accu is wel nice, meer USB 3.0 poorten hebben ook geen toegevoegde waarde, 1 is zat. Dat gegarandeerde kwaliteit "bugt" me wel, ik vind het erg belangrijk dat de laptop ook doet wat het moet doen zonder gedoe.
lucash schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 16:47:
[...]

Er staat starting at 2,44kgs op de Lenovo site. Geen idee hoeveel die weegt met GPU en nog bepaalde upgrades.
Waar kon je dat vinden? Ik probeerde de laptop opnieuw in elkaar te zetten op de site zelf maar ik kreeg het niet voor elkaar?

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 23-08-2013 17:00 ]

Verwijderd

De lenovo e531 heeft een 2.5" SATA ingebouwd, een open mSATA, waar standaard niets in zit (alleen bruikbaar als cache) en een optische schijf die verplaatst kan worden met caddy. Binnenkant is erg netjes en het installeren van nieuwe hardware ziet er simpel uit.

Hij is zo zwaar als een doorsnee 15.6" laptop, niet bepaald lichter. Het doet zich ook niet voor als een lichte laptop, de laptop heeft een robuuste en zakelijke uitstraling. (Iemand noemde hem ook saai)

Ik heb 'm zelf.

• tweegroenethee
Vooral als je veel reist is een gegarandeerde goede bouwkwaliteit belangrijk.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 17:09:
De lenovo e531 heeft een 2.5" SATA ingebouwd, een open mSATA, waar standaard niets in zit (alleen bruikbaar als cache) en een optische schijf die verplaatst kan worden met caddy. Binnenkant is erg netjes en het installeren van nieuwe hardware ziet er simpel uit.

Hij is zo zwaar als een doorsnee 15.6" laptop, niet bepaald lichter. Het doet zich ook niet voor als een lichte laptop, de laptop heeft een robuuste en zakelijke uitstraling. (Iemand noemde hem ook saai)

Ik heb 'm zelf.
Zou je het kunnen wegen? Nogal rare vraag neem ik aan. Je raad het dus niet aan als studentenlaptop?

Verwijderd

Op 't moment heb ik geen werkende weegschaal die tot 3 kg gaat, nee. Ik heb hem zelf als studentenlaptop. Andere laptop die hier staat is 2 kg (ook 15.6") en zelf vind ik die halve kg niet enorm veel uitmaken. Als je echt licht wil gaan, ga je onder de 15", maar daar zijn niet enorm veel laptops te vinden die mij geschikt leken.

De bouwkwaliteit kan ik minder een oordeel over doen. Het is niet de sterkste laptop, maar de gemiddelde laptop kan waarschijnlijk wel tegen een stootje. Genoeg garantie er over heen gooien zal ook wel helpen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Weet iemand toevallig ook waar je goedkoop een HDD caddy kan vinden? Vind 25€ nogal veel geld.

Verwijderd

Let trouwens wel op dat als je vanaf Lenovo Shop besteld, het 2 weken duurt voor het bouwen en 3-6 dagen verzending. Kan iets korter. Ik had hem 1 augustus besteld en kreeg het pakketje 19 augustus binnen.

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Ik ga deze draad toch even bumpen. De asus zelf is slecht leverbaar ( minimaal 1 week, verwachting is 2-3 weken ), bedoeling is dat ik maandag al een laptop heb. Aan de andere kant is het budget wel vergroot, tot iets van 900 piek. Nog steeds dezelfde eisen. Ideeën?

Verwijderd

Je budget verhogen betekent enkel 'neem een luxere N56'. in het budgetsegment heb je de inspiron 15R SE en lenovo E531. Daarboven zit de N56, dat blijft de beste keuze totdat je richting de €1300 gaat. (dan kan je een thinkpad of latitude halen)

• Beroemdheid
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Mocht je toch een e531 willen, dan moet je die maar bij een winkel kopen. Zeker als je hem maandag al nodig hebt, dan kan je die niet meer bij Lenovo zelf laten samenstellen. Heb ik wel gedaan, 9 augustus besteld en 26e binnengekomen (gisteren dus).

Het gewicht is trouwens 2,3kg voor puur de laptop zelf. Lichter dus dan aangegeven op de site van Lenovo (namelijk 2,45 kg). Misschien dat dat aan de SSD ligt, maar dat is pure speculatie. Ik heb er echter geen aparte GPU in.

Maar ik denk eerlijk gezegd dat de N56 een betere keuze is, behalve dan het gewicht. Als ik de PW moet geloven is die 2,7 kg.

Verder weet ik niet wat je bedoelt met een studentenlaptop, maar ik ben een aanstaand student en voor de tijd dat ik hem nu heb ben ik er tevreden mee :)

Fractal Design Core 1100 review

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Topicstarter
Mja, heb maar gewon het advies van Darkstone ter harte genomen en een duurdere versie genomen,
http://www.internetshop.n...ker&utm_campaign=datafeed
Ga dan maar voor deze. Winkel opgebeld, nog 2 in het magazijn liggen.

pricewatch: Asus N56VB-S4061H

Is naar mijn mening wel overkill, maar er zit nu wat haast bij...

[ Voor 7% gewijzigd door Thomg op 27-08-2013 21:51 ]

Pagina: 1