SC-APC8 patchpaneel, SC-PC kabel, gaat dat werken?

Pagina: 1
Acties:

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:36
Great, miscommunicatie. Men heeft hier een paar glasvezellijnen getrokken (10+ km), afgemonteerd op een paneel met connectoren van het type SC-APC8. Tevens zijn er wat patchkabels besteld naar LC-PC.

Nu blijkt echter dat we helemaal geen LC moeten hebben maar SC :F Oftewel, de kabels passen niet. Nu hebben we wel wat kabels liggen die in principe passen, maar daar zitten aan beide kanten SC-PC-connectoren ipv SC-APC8 aan één kant. Gaat dat werken? :P

Google kan me uitgebreid vertellen wat APC8 is en waar het toe dient, maar niet wat er gebeurt als je een PC -connector op een APC8-aansluiting prikt...

We hebben:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnictwinkel.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/RL8805_4b2e395c2879d.jpg

We hebben nodig:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnictwinkel.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/RL3801_4b34797b0a8b9.jpg

Potentiële tijdelijke oplossing:
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnictwinkel.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/RL3901_4b2fe0420dc2d.jpg

[ Voor 25% gewijzigd door Paul op 23-08-2013 14:48 ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• DeBolle
  • Laatst online: 22:16

DeBolle

Volgens mij ligt dat anders

Past het, dan werkt het. Prik er eentje in en kijk of je licht ziet in een van de aders. Aansluiting klopt qua aderdikte? (Single mode versus multimode)

Specs ... maar nog twee jaar zes maanden en dan weer 130!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Passen != werken.

SC-PC en SC-APC zijn verschillend: De APC staat voor Angle... dus onder een hoek van 8 graden geslepen.

Die kan wel op een PC-plug, maar dat geeft wel extra demping. Als noodoptie kan het, afhankelijk van de totale demping en de gebruikte optics (Als je maar binnen de specs blijft van de optics)

Een powermeter kan handig zijn ;)

Kun je niet de juiste kabels regelen?
Mocht je hier in de buurt zitten (midden NL) dan heb ik ze vast wel liggen.

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:26

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Ik zou zeggen: probeer het en als het werkt heb je wat meer tijd om de goede te bestellen/halen :)

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• c0ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 19-03-2020

c0ne

It's m3!

DeBolle schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:55:
Past het, dan werkt het. Prik er eentje in en kijk of je licht ziet in een van de aders. Aansluiting klopt qua aderdikte? (Single mode versus multimode)
Ga nou niet in een Singlemodebron voor 10+km kijken, dat is echt niet handig.
Sowieso zou je geen licht moeten kunnen zien bij SM.

APC couplers met PC-patchcords, ik kom het regelmatig ergens tegen, ik adviseer klanten altijd om te wisselen naar de juiste snoeren. De Angled-ferrule in APC zorgt ervoor dat je een luchtgat krijgt wanneer er gekoppeld is op een PC-ferrule en dat geeft op een OTDR-meter duidelijk meer demping en reflectie.

Als noodoplossing kan het wel.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Je kunt het gewoon proberen maar zoals DJSmiley al uitlegt zul je extra demping krijgen. Of het dus (betrouwbaar) werkt hangt van de de totale demping af.

Als definitieve oplossing zou ik in elk geval gewoon de juiste kabels regelen :)

• DJSmiley
net even getest.

1550nm SC/APC gemeten -5,5dBm

Daar een SC-PC kabel in: -8.6dBm

Conclusie: In dit geval zo'n 3dB extra demping. (op 1550nm)

Als je de specs van je optics weet, en een meetrapport van je vezels hebt, kun je zelf concluderen of je
die marge hebt.

Als de 10km gewoon helemaal doorgelast is verwacht ik geen problemen, als er een gedegradeerde vezels en/of veel patchings tussen zitten kan het wat krapper worden met reguliere optics

En idd, gewoon de juiste connectoren zsm regelen. Reflecties zullen minder relevant zijn op lagere vermogens (<0dBm). Maar wenselijk is anders.
Reflecties spelen eerder op bij hoge vermogens (EDFAs en/of RAMAN versterkers of long-range optices (Die hebben hogere vermogens)

meten is weten, als je een powermeter of nog mooier een ODTR kan regelen weet je t zeker. Maar erin kijken niet doen. Alleen 850nm kun je net zien, en dat is vnl op multimode vezels gebruikt. 99% zeker dat hier 1310nm gebruikt wordt (2-vezelig).
Ik gebruik in dergelijke situaties meestal WDM modules, dan kun je over 2 vezels 2Gbit trunken en kun je een defecte patchkabel of optic opvangen.

[ Voor 21% gewijzigd door DJSmiley op 23-08-2013 15:13 ]

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 01-12 21:37
3dB? Toch een halvering van de signaalsterkte, lijkt me erg zonde. Andere connectors regelen dus :)

• DJSmiley
vistu schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:14:
3dB? Toch een halvering van de signaalsterkte, lijkt me erg zonde. Andere connectors regelen dus :)
Dat zal TS wel verzonnen hebben. Maar 3dB hoeft geen probleem te zijn als je gewoon totaal binnen de specs blijft. En vrijdagmiddag en 3dB demping extra vs niets kunnen omdat het weekend is/wordt bepaald soms dat je wel (tijdelijk) voor dit soort oplossingen moet kiezen.

Tenzij TS natuurlijk in de buurt de juiste kabels kan regelen, dan is ie helemaal klaar.

• Paul
Sowieso gaan we de juiste kabels regelen, dat had ik inderdaad wel even kunnen vermelden.

We hebben ER-optics ('40 km'). Als ik er de datasheet bij pak dan is de maximale demping 11,1 dBm (-15,8 - -4,7, maar het zou ook zo nog eens 8,7 hoger kunnen zijn. Ik weet nooit welke getalletjes ik precies aan elkaar moet knopen :P ). Het meetrapport van de 'dark fiber' geeftbij 1550 nm (de golflengte die de optic gebruikt) op de slechtste ader 4,6 dBm demping, de meetrapportjes van de patchkabels zeggen ~0,3.

11,1 - (2x 0,3) - 4,6 is 5,9 dBm, oftewel er is speling voor de 3 dBm die de verkeerde connector oplevert?
Huh? Wat heb ik verzonnen? :P

Het hoeft niet per se vanmiddag al te werken, maar voordat een offerte ontvangen, geaccordeerd door 3 man, door Inkoop heen, verzonden en verwerkt is zijn we toch langer bezig dan dat we eigenlijk willen wachten op die verbinding :P

Rhàshan - Aditu Sunlock

• DJSmiley
Paul schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:29:
Sowieso gaan we de juiste kabels regelen, dat had ik inderdaad wel even kunnen vermelden.

We hebben ER-optics (40 km). Als ik er de datasheet bij pak dan is de maximale demping 11,1 dBm (-15,8 - -4,7, maar het zou ook zo nog eens 8,7 hoger kunnen zijn. Ik weet nooit welke getalletjes ik precies aan elkaar moet knopen :P ). Het meetrapport van de 'dark fiber' geeftbij 1550 nm (de golflengte die de optic gebruikt) op de slechtste ader 4,6 dBm demping, de meetrapportjes van de patchkabels zeggen ~0,3.

11,1 - (2x 0,3) - 4,6 is 5,9 dBm, oftewel er is speling voor de 3 dBm die de verkeerde connector oplevert?
Die Cisco ER doet minimaal -4.7dBm uitzenden, en heeft minimaal -15,8 dBm nodig om te ontvangen. Dat betekend dat er in je hele traject maximaal zo'n 11dB demping mag zitten. En als je module beter presteerd kun je nog eens een dB of 7 extra overbruggen.

Op 10km vezel, nieuw gelast, moet dat prima gaan. Een patchkabeltje is niet zoveel, het is vnl de connectorloss die erbij komt. En als ik het zo zie heb je nog een dB of 3 speelruimte, dus je zit goed ook al gebruik je de verkeerde connectoren.
je berekening klopte idd

Klein detail is wel dat die modules op 1310nm werken, en de gemeten dempingen op 1550 zijn, maar dat wijkt maar minimaal af.

In jouw geval link je naar Xenpak modules. Ik gok dat dat geen nieuwe zijn, dus ben even uitgegaan van het worst-case scenario (mits de modules nog wel binnen specs werken)

En gezien de dempingswaardes gok ik dat het hele traject doorgelast is, en geen extra patches ertussen. Da's gunstig: Scheelt demping en reflectie, en kans dat een idioot de verkeerde patch sloopt ;)
[...]
Huh? Wat heb ik verzonnen? :P
dat de juiste kabel wel slim is ;)
Het hoeft niet per se vanmiddag al te werken, maar voordat een offerte ontvangen, geaccordeerd door 3 man, door Inkoop heen, verzonden en verwerkt is zijn we toch langer bezig dan dat we eigenlijk willen wachten op die verbinding :P
Heb je geen 'vrij' budget voor kleine aankopen? SC-PC naar SC-APC duplex 2m kost iets van 25 eur ofzo. Al die afdelingen door kost al 5x zoveel :X

[ Voor 7% gewijzigd door DJSmiley op 23-08-2013 15:47 ]

• Paul
DJSmiley schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 15:38:
In jouw geval link je naar Xenpak modules. Ik gok dat dat geen nieuwe zijn, dus ben even uitgegaan van het worst-case scenario (mits de modules nog wel binnen specs werken)
Gloednieuw... Zitten in een 6704 lijnkaart.
dat de juiste kabel wel slim is ;)
Yup, voordat het topic geopend werd al :P Alleen iets minder handig gecommuniceerd hier :+
Heb je geen 'vrij' budget voor kleine aankopen? SC-PC naar SC-APC duplex 2m kost iets van 25 eur ofzo. Al die afdelingen door kost al 5x zoveel :X
Yup, daarom gaat dat zo snel, anders moest het via de raad van bestuur om te kijken of we het volgend jaar mogen kopen :P

Over het algemeen valt het reuze mee, alleen bij dit soort dingen is het wat overtrokken. Gelukkig kun je af en toe iets als 'spoed' aanmerken :+

Rhàshan - Aditu Sunlock

Pagina: 1