Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Marketing en monetization van apps

Pagina: 1
Acties:

• Lampie
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 05-09 08:51
Hallo Tweakers,

Ik wil hier graag een discussie starten over het marketen/monetizen van mobiele apps. In dit forum gaat het op dit moment voornamelijk over SEO van websites, maar ik kom in de search weinig tot niets tegen over App Store Optimalisatie (ASO).
Ik heb verschillende (simpele) games in de Apple App Store, waar ik de games eigenlijk alleen gratis aanbied, met advertenties en soms een in app purchase om de advertenties te verwijderen. Het idee is om bij een groter aantal games deze ook naar elkaar te linken om zo meer traffic naar mijn eigen apps te genereren.

Een paar puntjes om de discussie te starten;
Misschien kunnen de mensen met een app aangeven wat ze op dit moment gebruiken in hun strategieën:
  • Welke methode heb je gekozen voor het monetizen van je app en waarom?
  • Is je app betaald, of heb je een freemium model (één gratis variant en één betaalde)?
  • Of toch gratis met advertenties/in app purchases? Zo ja, welk soort advertenties? Via welk advertentie netwerk?
  • Wat werkt er volgens jou wel en wat niet?
  • Gebruik je ook tools om inzicht te krijgen in je eventuele aanpassingen?
  • Als je meerdere apps hebt, laat je deze naar elkaar verwijzen?
  • Heb je ook een website/Twitter account/Facebook pagina om je app(s) te promoten?
Zelf gebruik ik de volgende (gratis) tools:
  • App Annie - Maakt inzichtelijk hoe vaak je app is gedownload, en geeft inzicht in de top van de App Stores wat er hot is.
  • SearchMan SEO - Hoe is de zichtbaarheid/vindbaarheid van je apps binnen de verschillende app stores?
  • Appcodes - Laat je verschillende keywords proberen (in de Apple U.S. App Store) om de concurrentie te bekijken.
Met name de laatste is erg fijn, je kan eenvoudig zien welke concurrentie er is op het gekozen keyword en of het dus zin heeft om deze op te nemen in je lijst met keywords.

Wat zijn jullie ervaringen/ergernissen/tips?

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-11 15:58
Interessant topic. Ik doe zelf Windows 8 development, en daarbij is het m'n doel om de app zo te bouwen (= Windows 8 features gebruiken) dat je de meeste kans hebt om gefeatured te worden. Verder zorg ik dat ik goede promotional images heb (ook een requirement om gefeatured te worden), een strak logo, een goede omschrijving boven de fold, in de tags zet ik de namen van concurrenten omdat mijn app dan ook opduikt wanneer je daarop zoekt. Tot slot je users actief vragen je app te raten, dat levert meer ratings op, wat positief uit kan pakken.

• zeforze
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-11 20:39
Ja, is lastig om initieel een keuze te maken bij een nieuwe release. Maar ik heb gekozen voor het "freemium" model. Waarbij de gratis versie met ads is. Omdat ik er van uit ga dat mensen de app (met volledige functionaliteit) kunnen gebruiken om te kijken of de app überhaupt bevalt.

Mochten ze het blijven gebruiken hebben ze de optie om de betaalde te kopen. Zo niet, even goede vrienden. Zijn er altijd de ads nog die iets opleveren.

Doe zelf (nog) geen actieve promotie. Open deur, maar zoals je in je bullets aangeeft, reclame, promotie, inzicht en de juiste keywords zullen wel bijdragen in de aantallen downloads.

Ik ontwikkel op iOS.

• Lampie
zeforze schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:34:
Ja, is lastig om initieel een keuze te maken bij een nieuwe release. Maar ik heb gekozen voor het "freemium" model. Waarbij de gratis versie met ads is. Omdat ik er van uit ga dat mensen de app (met volledige functionaliteit) kunnen gebruiken om te kijken of de app überhaupt bevalt.

Mochten ze het blijven gebruiken hebben ze de optie om de betaalde te kopen. Zo niet, even goede vrienden. Zijn er altijd de ads nog die iets opleveren.

Doe zelf (nog) geen actieve promotie. Open deur, maar zoals je in je bullets aangeeft, reclame, promotie, inzicht en de juiste keywords zullen wel bijdragen in de aantallen downloads.

Ik ontwikkel op iOS.
Heb je ook overwogen om een gratis variant te maken, met in app purchases om de volledige versie te unlocken?

Ben zelf geen programmeur, maar kan me voorstellen dat het onderhouden van 1 app makkelijker is dan 2?
Avalaxy schreef op zondag 01 september 2013 @ 17:01:
Interessant topic. Ik doe zelf Windows 8 development, en daarbij is het m'n doel om de app zo te bouwen (= Windows 8 features gebruiken) dat je de meeste kans hebt om gefeatured te worden. Verder zorg ik dat ik goede promotional images heb (ook een requirement om gefeatured te worden), een strak logo, een goede omschrijving boven de fold, in de tags zet ik de namen van concurrenten omdat mijn app dan ook opduikt wanneer je daarop zoekt. Tot slot je users actief vragen je app te raten, dat levert meer ratings op, wat positief uit kan pakken.
Voor wat betreft de keywords, ik heb die optie ook geprobeerd, alleen ligt dat heel erg aan je concurrentie. Zit je in een categorie waar er heel veel van zijn (ik noem een flashlight app), is het moeilijker om daar tussen te komen.
Wat ik nu zelf doe, is het tweaken van keywords, waarbij ik probeer 'mee te liften' op populaire apps, die indirect met mijn eigen app te maken hebben.

Voor iOS helpt Appcodes hier erg mee. Je kan zoeken op de populariteit van een keyword, maar je ziet ook de bijbehorende concurrentie. Geen idee of hier voor Windows 8 ook een tool voor is?

• zeforze
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 05-11 20:39
Heb je ook overwogen om een gratis variant te maken, met in app purchases om de volledige versie te unlocken?
Ja, heb ik wel overwogen. Maar ook dat was een keuze. Het is maar 1 app, dus 1x onderhoud. De "extra" versie releasen zonder ads is 5 minuten meer werk ;) De versie onderhouden an sich is veeeel meer werk :X

De keywords zoals je aangeeft zijn belangrijk. En moet je ook aandacht aan besteden.
Maar wat maakt een app uiteindelijk succesvol/winstgevend? Er van uitgaand dat de app een "functie"vervuld. Mond-op-mond reclame, een billboard langs de A1, een recensie in de Volkskrant. Ik denk dat dat soort promotie/reclame beter, en in ieder geval sneller, werkt.
Modern times: "Niet te veel nadenken en zoeken, mensen (het gros) willen het graag op een bordje gepresenteerd hebben..."
Ben zelf geen programmeur, maar kan me voorstellen dat het onderhouden van 1 app makkelijker is dan 2?
Ik ben nieuwsgierig, hoe zit dat? :) Geen programmeur,en je hebt een aantal apps in de store?

[ Voor 16% gewijzigd door zeforze op 03-09-2013 08:28 ]

• Lampie
zeforze schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 08:19:
[...]

[...]

Ik ben nieuwsgierig, hoe zit dat? :) Geen programmeur,en je hebt een aantal apps in de store?
Wat ik af en toe doe is source code kopen en dan de app laten reskinnen door een graphics designer.

Uiteindelijk wil ik het "zelf" bouwen van één of meerdere apps ook outsourcen, als ik genoeg inkomsten van mijn andere apps heb.

[ Voor 43% gewijzigd door Lampie op 03-09-2013 13:40 ]

• Lampie
Een kickje, met een vraag; Hebben jullie ook een KVK nummer aangevraagd voor je (eventuele ;) ) inkomsten uit je apps?
Pagina: 1