Welke SATA versie heb ik?

Pagina: 1
Acties:

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 14:34

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Beste Tweakers,

Omdat mijn laptop enigszins traag begint te worden en hem wil proberen te versnellen dmv meer RAM en een SSD, wilde ik eerst even weten of een SSD wel nut heeft icm mijn laptop, ik heb een HP G6-1150SD maar wil dus weten of deze laptop dus een SATA-III of SATA-II poort heeft op de plek van de huidige harde schijf.

Heeft iemand daar enig idee van na het zien van de specs of heeft iemand zo'n soortgelijke laptop? Heb het programma CrystalDiskInfo al geïnstalleerd en daar staat SATA-300 maar als ik PC Wizard bekijk dan zie ik dat de SATA-poort een bandbreedte heeft van 6Gb/s. Ik kan nog redelijk overweg met computers maar dit snap ik even niet... Heb ook al op internet het één en ander gekeken maar dan kom ik er nog niet echt uit helaas..

Als de laptop een SATA-II poort heeft, heeft het weinig zin om een SSD te installeren volgens mij? Is het dan uitkijken naar een andere laptop?

Alvast bedankt voor de reactie(s). ;)

Marco

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-01 16:23

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

indien 6Gb/s = SATA III

Maar dat is verder niet zo schrikbarend relevant. Met SATA II zul je ook fantastische prestaties zien met een SSD. Mijn ervaring is dat het altijd de gupgrade waard is.

• SpiriTNL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 26-01 15:59
Hann1Bal heeft gelijk, een SSD in een laptop is een hele grote verbetering.

Ik heb ook een SSD in mijn oude Dell D520 gestopt op een Sata II poort.
Wereld van verschil. Ik schrok van de snelheid winst.

Het kan zijn dat CrystalDiskInfo de snelheid van de schijf aangeeft en PC Wizard de snelheid die mogelijk is.

[ Voor 21% gewijzigd door SpiriTNL op 23-08-2013 23:57 ]

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09-01 14:14

Swordlord

Act first, think never

HM 65 chipset, je hebt 90% zeker dat er sata-600 inzit...
Waarom 10% niet... Omdat sommige lompe laptop boeren de sata-300 port wel eens gebruikte...

Waarom de programma's iets verschillend zeggen...
Je HDD is sata-300... Dus de port communiceerd op dat moment dus op sata-300 specs...
PC wizard laat de daadwerkelijke mogelijkheden van de poort zien... Dus sata-600

Edit:
Hier had je overigens zekerheid kunnen vinden ook...
http://www.intel.com/cont.../mobile-chipset-hm65.html

[ Voor 141% gewijzigd door Swordlord op 23-08-2013 15:22 ]

• KRAI.7
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 14:34

KRAI.7

Bwoah...

Topicstarter
Na jullie reacties toch een SSD + meer RAM besteld, nu hopen op een flinke prestatieboost maar dat gaat wel goedkomen denk ik! :) Van een 5400RPM (en dus op SATA-300 draaiende) HDD naar een Samsung 840 Pro en van 4GB naar 8GB geheugen.

Hoe dan ook, bedankt voor jullie tijd en reacties!

Had zelf inderdaad ook al die pagina van Intel gevonden maar wellicht heb ik er iets te snel naar gekeken en daardoor eroverheen gelezen. ;)

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Wat een grote onzin om bij SATA 2 geen SSD te nemen. SATA 1 OK, maar met SATA 2 merk je echt het verschil'.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zelfs bij SATA 1.5Gbps heb je voordeel aan een SSD. Het grote voordeel is namelijk lang niet alleen de sequentiele doorvoersnelheid, maar eerder de lage responsetijden en de niet sequentiele schrijf/leessnelheden.

Ik heb zelf een SATA 6Gbps SSD op een 3Gbps poort in mijn notebookje zitten, en dat is echt een geweldige upgrade geweest. Ook al haal ik lang niet de volledige snelheid van het ding.
Pagina: 1