Omdat mijn huidige pc al ruim 6 jaar oud is en de laatste weken random reboots, crashes en freezes vertoont, ben ik op zoek naar een nieuwe.
Ik ga de machine voor de gebruikelijke allround zaken inzetten (browsen, office, video, beetje scripten/programmeren), maar daarnaast wil ik ook meerdere VM's (Windows) tegelijk kunnen draaien.
Voor gaming gaat de machine niet gebruikt worden en ik zal ook niet gaan overklokken.
De machine staat in de huiskamer en moet dus stil zijn.
Omdat de machine veel aan zal staan, moet die ook een beetje zuinig zijn.
Uit mijn huidige machine kan ik de harddisken, dvd-speler en sd-kaart unit meenenem.
Ik heb geen hard maximum budget, maar ben wel zeer kritisch over prijs/prestatie verhoudingen.
Zelf ben ik op deze configuratie uitgekomen:
Motivatie:
Ik ga de machine voor de gebruikelijke allround zaken inzetten (browsen, office, video, beetje scripten/programmeren), maar daarnaast wil ik ook meerdere VM's (Windows) tegelijk kunnen draaien.
Voor gaming gaat de machine niet gebruikt worden en ik zal ook niet gaan overklokken.
De machine staat in de huiskamer en moet dus stil zijn.
Omdat de machine veel aan zal staan, moet die ook een beetje zuinig zijn.
Uit mijn huidige machine kan ik de harddisken, dvd-speler en sd-kaart unit meenenem.
Ik heb geen hard maximum budget, maar ben wel zeer kritisch over prijs/prestatie verhoudingen.
Zelf ben ik op deze configuratie uitgekomen:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 4670 Boxed | € 190,- | € 190,- |
| 1 | MSI B85M-P33 | € 56,95 | € 56,95 |
| 1 | Cooler Master Force 500 | € 32,75 | € 32,75 |
| 1 | Cooler Master Hyper 412S | € 24,99 | € 24,99 |
| 1 | Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10 | € 114,10 | € 114,10 |
| 1 | be quiet! Pure Power L8 300W | € 38,40 | € 38,40 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 149,- | € 149,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 606,19 | |
Motivatie:
- Processor: Snelste i5 haswell (en zuinig). De ingebouwde GPU is voldoende voor mijn doeleinden. Een i7 heeft via hyperthreading misschien voordeel met VM's, maar is veel duurder en RAM is meestal bottleneck bij VM's.
- Moederbord: basic en daardoor zuinig, maar heeft alle aansluitingen die ik nodig heb (bron)
- Kast: Heeft ruimte voor alles wat ik er in wil plaatsen, is niet te duur en niet lelijk
- Processorkoeler: is stil, efficient (bron) en past precies in de kast (kast heeft ruimte voor 163 mm hoge koeler en deze koeler is 160 mm).
- Geheugen: 16 Gb is voldoende voor meerdere VM's tegelijk en dit was één van de goedkoopste. Geen hoge koelvinnen die problemen zouden kunnen geven onder de processorkoeler.
- Voeding: stil en efficient (ook bij laag verbruik) (bron1), (bron2)
- SSD: 250Gb is voldoende capaciteit voor OS + applicaties en een aantal VM's. Verder goede prijs/capaciteit/prestatie verhouding.
en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet