Stille, zuinige high-end pc (geen games, wel vm's)

Pagina: 1
Acties:

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13:11
Omdat mijn huidige pc al ruim 6 jaar oud is en de laatste weken random reboots, crashes en freezes vertoont, ben ik op zoek naar een nieuwe.

Ik ga de machine voor de gebruikelijke allround zaken inzetten (browsen, office, video, beetje scripten/programmeren), maar daarnaast wil ik ook meerdere VM's (Windows) tegelijk kunnen draaien.
Voor gaming gaat de machine niet gebruikt worden en ik zal ook niet gaan overklokken.
De machine staat in de huiskamer en moet dus stil zijn.
Omdat de machine veel aan zal staan, moet die ook een beetje zuinig zijn.
Uit mijn huidige machine kan ik de harddisken, dvd-speler en sd-kaart unit meenenem.
Ik heb geen hard maximum budget, maar ben wel zeer kritisch over prijs/prestatie verhoudingen.

Zelf ben ik op deze configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 190,-€ 190,-
1MSI B85M-P33€ 56,95€ 56,95
1Cooler Master Force 500€ 32,75€ 32,75
1Cooler Master Hyper 412S€ 24,99€ 24,99
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10€ 114,10€ 114,10
1be quiet! Pure Power L8 300W€ 38,40€ 38,40
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,19

Motivatie:
  • Processor: Snelste i5 haswell (en zuinig). De ingebouwde GPU is voldoende voor mijn doeleinden. Een i7 heeft via hyperthreading misschien voordeel met VM's, maar is veel duurder en RAM is meestal bottleneck bij VM's.
  • Moederbord: basic en daardoor zuinig, maar heeft alle aansluitingen die ik nodig heb (bron)
  • Kast: Heeft ruimte voor alles wat ik er in wil plaatsen, is niet te duur en niet lelijk ;)
  • Processorkoeler: is stil, efficient (bron) en past precies in de kast (kast heeft ruimte voor 163 mm hoge koeler en deze koeler is 160 mm).
  • Geheugen: 16 Gb is voldoende voor meerdere VM's tegelijk en dit was één van de goedkoopste. Geen hoge koelvinnen die problemen zouden kunnen geven onder de processorkoeler.
  • Voeding: stil en efficient (ook bij laag verbruik) (bron1), (bron2)
  • SSD: 250Gb is voldoende capaciteit voor OS + applicaties en een aantal VM's. Verder goede prijs/capaciteit/prestatie verhouding.
Graag jullie advies/commentaar.

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• blspjnl
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-02 15:19
CPU:
Goed.
Moederbord:
Goed.
Kast:
Goed.
CPU-koeler:
Goed.
Geheugen:
Goede keuze, misschien pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU ? LP lijkt niet per se nodig.
Voeding:
pricewatch: Seasonic G-Serie 360Watt
Deze is wat duurder, maar heeft behalve een HWI-gold ook een 80+ Gold certificaat(dus zeer wss ook stiller). Je betaalt wel iets meer, maar dan heb je ook wat.
SSD:
Goed.
Eventueel nog stille casefans?
pricewatch: Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 12:34

zaadstra

Überprutser

Ik ben benieuwd naar je ervaring als de pc gebouwd is! In een test in de computertotaal werden MSI borden afgedaan als niet zuinig, de hardware-info test laat weer anders zien.
Ik denk zelf aan een pc voor ESXi server, en een desktop pc met ongeveer dezelfde toepassing als jij noemt.

Over de voedingen las ik dat niet alle modellen de nieuwe zuinige modes van de Haswell ondersteunen, maar de Be Quiet PP L8 voldoet: http://www.bequiet.com/en/press/2635

• blauwe eend
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 08:51
Gold of pratinum voeding is inderdaad wel mooi als je het geld er voor over hebt. Maar een i7 is ook niet mis als je meerdere VM's gebruikt.
Verder ziet het er goed uit.

Voor casefans raad ik aan: noiseblocker m12 PS. Deze kun je zelf regelen van onhoorbaar tot goed koelend maar nog acceptabel geluid. Top kwaliteit. Ze staan tevens in mijn inventaris.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Als SSD zou ik een wat langzamere doch qua hardware betrouwbaardere M500 nemen van Crucial.

CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid is een intressante uitleg hierover.

People as things, that’s where it starts.

• Robbedem
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 11-03-2025
Het verbruik van de computer gaat te laag zijn om je geld terug te verdienen met een gold voeding.
De gekozen be quiet! Pure Power L8 300W is dus zeker goed.
Enkel als de computer meer dan 8u per dag werkt (dus niet standby of in sleep mode) wordt de gold voeding interessant omwille van lagere energiekost.

[ Voor 23% gewijzigd door Robbedem op 27-08-2013 04:18 ]

• Mr_Blobby
Als ik kijk naar de ratings en hoe efficiënt de voedingen zijn, zie ik niet zulke grote verschillen tussen Bronze en Gold:

ModelRating22,5 Wat50 Wat100 Wat
be quiet! Pure Power L8 300W80 Plus Bronze74,8%84%88%
Seasonic G-Serie 360Watt80 Plus Gold74,6%84,9%90%

Bron: http://nl.hardware.info/r...ik-welke-blijft-efficient

Ik heb een ander moederbord besteld omdat ik zag dat de MSI B85M-P33 geen header heeft voor de USB3 poort aan de voorkant van de kast en de 4 Sata aansluiten zouden direct allemaal bezet zijn met mijn DVD writer, SSD en 2 harde schijven.
Ik heb nu gekozen voor de Asus H87M-E (ook zuinig volgens de test van HardwareInfo).
Daarnaast probeer ik eerst de stock cooler van Intel. Als die te luidruchtig is, dan kan ik alsnog de losse processorkoeler bestellen.

Dit heb ik nu besteld:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 190,-€ 190,-
1Asus H87M-E€ 78,12€ 78,12
1Cooler Master Force 500€ 32,-€ 32,-
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 110,10€ 110,10
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 597,62

• MitchelDZ
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18-07-2025
Mr_Blobby schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:38:
Voor gaming gaat de machine niet gebruikt worden en ik zal ook niet gaan overklokken.
Ben ik de enige die dit een vreemde redenering vind?

Tweakers is a temp thing

• SmokingCrop
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online
MitchelDZ schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:58:
[...]

welke redenering?
De machine zal niet voor gaming gebruikt worden
en hij zal niet overklokken

hij zegt gewoon 2 logisch verstaanbare dingen die los van elkaar staan..

[ Voor 4% gewijzigd door SmokingCrop op 27-08-2013 10:11 ]

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:41
SSD zou ik nog wel veranderen naar een Crucial M500 250GB. Goedkoper en ook nog eens betrouwbaarder wegens de supercapacitors die erop zitten. Daarbij heeft de EVO TLC flash en de M500 MLC NAND, dus eigenlijk wijzen alle pijlen naar de M500. Alleen sequentieel iets minder snel, mja of je dat gaat merken?!?!

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23-04 15:22

TheNephilim

Wtfuzzle

MitchelDZ schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 09:58:
[...]

De zin is een beetje raar, maar verder is me wel duidelijk wat hij bedoeld.

---

Waarom niet met Socket 2011 aan de slag als je iets met VM's gaat doen?

• Aardwolf
Budget wellicht? Voor 600 euro kom je niet bij LGA2011. :9 ;w

• Mr_Blobby
marcel87 schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 10:05:
SSD zou ik nog wel veranderen naar een Crucial M500 250GB. Goedkoper en ook nog eens betrouwbaarder wegens de supercapacitors die erop zitten. Daarbij heeft de EVO TLC flash en de M500 MLC NAND, dus eigenlijk wijzen alle pijlen naar de M500. Alleen sequentieel iets minder snel, mja of je dat gaat merken?!?!
Over de betrouwbaarheid en levensduur van de EVO heb ik geen zorgen (ik ga mijn machine niet als een continue server draaien): http://nl.hardware.info/r...ssd-eind-update-20-6-2013

• SmokingCrop
  • Niet online
Power safe caps: "Om het risico van onverwacht stroomverlies in te dammen, worden de betere SSDs uitgerust met een beveiliging die bij onverwacht stroomverlies nog héél heel even stroom kunnen leveren. Dit is genoeg om de huidige write cycle af te maken en de mapping tables veilig af te sluiten"
(bron: CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid)

De M500 heeft bovenstaande ;)

[ Voor 17% gewijzigd door SmokingCrop op 27-08-2013 11:43 ]

• Aardwolf
Inderdaad dat dus, mn verhaal leek me duidelijk... blijkbaar niet helemaal. Dank voor de toevoeging SmokingCrop. ;)

Mja mij lijkt ook dat je net zo lief dan gewoon MLC neemt dan TLC, ook al is de levensduur van ondergeschikt belang omdat ze beiden lang zat mee zullen gaan. Die M500 is gewoon goedkoper naast het iets betere NAND, maar plus de extra supercaps... tja wat kan je er meer van zeggen dan. Lijkt me logisch dat dan de M500 de beste koop is. :9

Voor de prijs van de EVO en de verdere specs daarvan zou ik die gewoon niet aanraden, maar als de TS erbij zweert en graag onnodig meer geld wil uitgeven vind ik dat ook prima. niet mijn geld he... haha ;)

[ Voor 76% gewijzigd door Aardwolf op 27-08-2013 11:57 . Reden: editmaster traditie ]

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Ik weet niet of jij er enig nadeel van gaat ondervinden, maar ik wil je er toch even op wijzen. Het moederbord dat jij gekozen hebt, heeft de B85 chipset waar geen ondersteuning voor VT-d op zit, enkel de Q85 chipset heeft deze ondersteuning. Nu gaat dat meestal voor een VMWare Player/Workstation minder interessant zijn, maar toch.

[ Voor 23% gewijzigd door kluyze op 27-08-2013 11:55 ]

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-04 08:40
De Seasonic G-Serie 360Watt heb ik zelf ook in de woonkamer. Hij is erg stil en aan te raden.
De Intel stock koeler gaat veel meer lawaai produceren en ook de case fan. Beide zou ik vervangen. Case fan kan je uitzetten (kabeltje eruit trekken) als je de boel niet te heet stookt. Anders een goeie noctua case fan kopen (ULN versie kopen).

De Cooler Master Hyper 412S heeft 3 pins aansluiting en ik denk dat je mobo dan geen snelheidsregeling ondersteunt (die heeft 4 pins PWM en meestal heb je dan geen spanningsregeling als je 3 pins fan aansluit). Dat betekent dat hij altijd op volle snelheid draait en dan zit je niet meer rustig naast je computer in de woonkamer.

Ik heb zelf deze: Arctic Cooling Freezer EXTREME rev. 2.
Op lage RPM is deze zeer stil. Zie: http://www.hardwaresecret...-CPU-Cooler-Review/1301/8

Als je stil wilt dan moet je daar wel iets meer voor neertellen, maar deze opties zijn nog redelijk geprijsd.

• Mr_Blobby
SmokingCrop schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:43:
Power safe caps: "Om het risico van onverwacht stroomverlies in te dammen, worden de betere SSDs uitgerust met een beveiliging die bij onverwacht stroomverlies nog héél heel even stroom kunnen leveren. Dit is genoeg om de huidige write cycle af te maken en de mapping tables veilig af te sluiten"
(bron: CiPHER's Storageblog: SSD betrouwbaarheid)

De M500 heeft bovenstaande ;)
Domme vraag misschien.
Maar hoe gaan gewone harddisken om met onverwacht stroomverlies.
Dan heb je toch ook corrupte data?
kluyze schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 11:53:
Ik weet niet of jij er enig nadeel van gaat ondervinden, maar ik wil je er toch even op wijzen. Het moederbord dat jij gekozen hebt, heeft de B85 chipset waar geen ondersteuning voor VT-d op zit, enkel de Q85 chipset heeft deze ondersteuning. Nu gaat dat meestal voor een VMWare Player/Workstation minder interessant zijn, maar toch.
Ik ga Windows 8 draaien met de ingebouwde Hyper-V feature.
Dus VT-d heeft geen toegevoegde waarde.
EricChang schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:03:
..
Ik heb zelf deze: Arctic Cooling Freezer EXTREME rev. 2.
Op lage RPM is deze zeer stil. Zie: http://www.hardwaresecret...-CPU-Cooler-Review/1301/8

Als je stil wilt dan moet je daar wel iets meer voor neertellen, maar deze opties zijn nog redelijk geprijsd.
Ik ga kijken of ik het geluidsniveau van de Intel stock cooler en de case-fan acceptabel vind en anders ga ik zoeken naar een oplossing. Dank voor je tips.

[ Voor 47% gewijzigd door Mr_Blobby op 27-08-2013 13:22 ]

Verwijderd

EricChang schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:03:

De Cooler Master Hyper 412S heeft 3 pins aansluiting en ik denk dat je mobo dan geen snelheidsregeling ondersteunt (die heeft 4 pins PWM en meestal heb je dan geen spanningsregeling als je 3 pins fan aansluit). Dat betekent dat hij altijd op volle snelheid draait en dan zit je niet meer rustig naast je computer in de woonkamer.
Bovenstaande is niet helemaal waar, ik heb de 412S zelf en hier zit een extra kabeltje bijgeleverd voor silent mode (weerstandje). Met dit kabeltje er tussen draait de fan +/- 650 rpm in Idle dus lekker stil :)
tot max 900 rpm onder load als ik me niet vergis.
Hier nog een review een wat oudere dan de bron in je openingspost maar ook weer een bevestiging dat je met deze cooler goed zit ;)

Ik weet niet hoevel ruimte er in je budget zit maar je zou ook een wat stillere behuizing kunnen overwegen
aangezien stil 1 van je eisen is.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2013 15:27 ]

• Aardwolf
Mr_Blobby schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 13:09:
[...]
Domme vraag misschien.
Maar hoe gaan gewone harddisken om met onverwacht stroomverlies.
Dan heb je toch ook corrupte data?
Zojuist vers in het SSD topic. Wij citeren:

"Het probleem met SSD's tov HDD's is dat de eerste mapping tables nodig hebben. Als die mapping tables corrupt zijn dan staat er plots een blok data in een willekeurige file/directory die daar niet thuis hoort. Bij HDDs is hoogstens de file die beschreven werd defect, bij een SSD is potentieel 1 of meerdere ongerelateerde files defect. Ik heb dit soort failures al gezien; het is geen pretje."

Ofwel: H!GHGuY in "Het grote SSD topic ~ Deel 9"

Ik kan dit onderstrepen, daar ik zelf nu 2x opnieuw een corrupte SSD heb gehad, wat ik link met powerloss. Het probleem en waarom het bij mij voorkwam ga ik hier niet beschrijven, dat staat wel in het SSD topic, maar wat ik bedoel te zeggen... de kans is gewoon aanwezig en mogelijk groter dan bij een HDD dat je data corrupteerd. Het komt wellicht niet zo vaak voor, maar als je het voor elkaar hebt is het inderdaad geen pretje. ;w

Wat ik me nog wel afvraag is waarom je nu zo kritisch bent over de M500 t.o.v. de EVO, nu wij dit hebben geadviseerd. Wat rechtvaardigt in jouw opinie de EVO? (want ik heb het idee dat je nog steeds liever de EVO zult nemen)

[ Voor 17% gewijzigd door Aardwolf op 27-08-2013 16:12 ]

• Inrage
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 24-02 22:33
Samsung EVO, Crucial M500, Plextor, Scandisc, Kingston, ...

Allemaal even goed, verschillen in de marge, niks dat je gaat merken in dagelijks gebruik.

Of de ene nu 0.1% betrouwbaarder is dan de andere, als hij op maandag gemaakt hebt heb je het nog steeds vlaggen.

Of de ene SSD nu 20x sneller is dan een HDD en de andere 21x sneller, ze zijn beide snel en die miliseconde verschil ga je nooit merken.

Kies gewoon voor een A-merk aan een gunstige prijs en neem een grote boog rond oude SSDs met slechte controllers die nu voor lage prijzen worden verkocht of in prebuild systemen worden gestopt.

• SmokingCrop
  • Niet online
De M500 is de goedkoopste & heeft power caps, daarom dat we hem dit aanraden :+
al voor 133 euro @ SiComputers: pricewatch: Crucial 2.5" M500 240GB

• EricChang
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12-04 08:40
De M500 heeft ook nog eens MLC (2 bits / cell), wat veel vaker beschreven kan worden dan het TLC (3 bits / cell) van de EVO. Het moet allemaal nog blijken hoe betrouwbaar deze TLC disks in de praktijk door de jaren heen zijn, maar het verschil tussen deze twee technologien is aanmerkelijk. TLC is een stuk zwakker. Vandaar dat je better safe than sorry bent met MLC + power caps + goedkoper door de Crucial te kopen.

Dus ik ben het niet helemaal met Inrage eens wat betreft de betrouwbaarheid. Wat betreft de opmerkingen over de snelheid dan weer wel ;-)

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-03 15:44

EMP

Krulloos!

Ik zie al een zeer mooi systeem ontstaan!

Ik wil alleen nog even naar de kast kijken. De Force 500 is een leuk ding voor de prijs (ik heb er recent twee computers mee gebouwd), maar niet mijn keuze voor een stil systeem. Het blijft erg dun blik, en veel gaten. Afwerking is ook matig (maar zeker niet slecht).

Voor iets meer geld heb je bijvoorbeeld de Coolermaster Silencio.

Ik kan de review-van-stille-kasten van T.net niet meer vinden, maar dit was destijds de allerstilste kast, met als nadeel dat hij vrij makkelijk opwarmt. Met deze hardware zal dat reuze meevallen, ik had met een C2Q 9400 (95 Watt TDP itt de 84 van jouw CPU) en een GeForce GTX260 (182 Watt extra) er geen last van. Pas toen ik een andere videokaart er in zette merkte ik dat de fans opspinden bij het gamen.

Het kost een paar tientjes meer, maar je krijgt er een ECHT stil systeem van. Andere gedempte kasten zijn naturlijk ook mogelijk, ik heb ervaring dat de Fractal Design Rx kasten ook erg stil zijn, maar die zijn weer een stukje duurder.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• SmokingCrop
  • Niet online
EMP schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 18:02:
Ik zie al een zeer mooi systeem ontstaan!

Ik wil alleen nog even naar de kast kijken. De Force 500 is een leuk ding voor de prijs (ik heb er recent twee computers mee gebouwd), maar niet mijn keuze voor een stil systeem. Het blijft erg dun blik, en veel gaten. Afwerking is ook matig (maar zeker niet slecht).

Voor iets meer geld heb je bijvoorbeeld de Coolermaster Silencio.

Ik kan de review-van-stille-kasten van T.net niet meer vinden, maar dit was destijds de allerstilste kast, met als nadeel dat hij vrij makkelijk opwarmt. Met deze hardware zal dat reuze meevallen, ik had met een C2Q 9400 (95 Watt TDP itt de 84 van jouw CPU) en een GeForce GTX260 (182 Watt extra) er geen last van. Pas toen ik een andere videokaart er in zette merkte ik dat de fans opspinden bij het gamen.

Het kost een paar tientjes meer, maar je krijgt er een ECHT stil systeem van. Andere gedempte kasten zijn naturlijk ook mogelijk, ik heb ervaring dat de Fractal Design Rx kasten ook erg stil zijn, maar die zijn weer een stukje duurder.
zonder grafische kaart denk ik dat die silencio een prima behuizing is :)

• ikbenrichard197
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 18-12-2025
Niet gamen dan m500 crucial nemen idd. Haswell CPU dan een S versie nemen want die is 20% zuiniger.
Mainboard is goed de rest ook.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14:56
ikbenrichard197 schreef op woensdag 04 september 2013 @ 19:22:
Haswell CPU dan een S versie nemen want die is 20% zuiniger.
Mainboard is goed de rest ook.
De S versie is niet 20% zuiniger, scheelt hooguit 10W (alleen tijdens full load).
Daarmee is hij ook 10% langzamer (wederom alleen tijdens full load), dus ik zou gewoon de non S nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door mitsumark op 04-09-2013 20:00 ]

• Mr_Blobby
Misschien dat jullie eroverheen gelezen hebben, maar ik had mijn systeem al besteld.
Sterker nog, ik zit er nu op te werken :)

Dit is het uiteindelijk geworden:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4670 Boxed€ 191,73€ 191,73
1Asus H87M-E€ 78,99€ 78,99
1Cooler Master Force 500€ 34,90€ 34,90
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 110,-€ 110,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 152,90€ 152,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 606,92

Ik zal mijn ervaringen even delen:

Geluid
Het systeem is voor mij stil genoeg. Zelfs de standaard Intel koeler is zó stil, dat ik het verspild geld vind om een andere cpu koeler te kopen. Die zal de cpu misschien beter koelen, maar ik ga (en kan) toch niet overklokken. De casefan en de ventilator van de voeding zijn ook stil.
Het systeem is stiller dan mijn huidige htpc.
Alleen als de cpu maximaal wordt belast, ga je de cpu koeler ietsje meer horen, maar nog steeds totaal niet storend. Ik heb mijn oude harddisken overgezet in mijn nieuwe machine, en die zijn het luidruchtigste van het hele systeem zodra ze worden aangesproken.
Maar door de grote, nieuwe ssd (ja, toch een Samsung evo ;) ), staan de oude harddisken de meeste tijd stil en hoor ik ze niet.
Misschien moet ik er wel bij zeggen dat mijn systeem in een ophangbeugel onder mijn bureau hangt, dus ik zit er niet met mijn oor tegenaan.

Energieverbruik
Mijn pc verbruikt idle (alleen Windows 8 bureaublad) met alleen mijn ssd slechts 21 Watt.
Naar mijn idee, is dat zeer zuinig.
Met mijn 2 oude harddisken (een 320 Gb Seagate en 500 Gb Western Digital) erbij wordt het 37 watt.

Ik heb wel één misrekening gedaan: ik had mijn moederbord aangepast zodat alle drives konden worden aangesloten en er nog aansluitingen over zouden blijven, maar de voeding heeft slecht 3 SATA connectors.
Dus ik kan momenteel mijn DVD drive niet tegelijk aansluiten met mijn andere 3 drives.
Maar dat wordt een kwestie van een euro uitgeven voor een molex-to-sata kabeltje, en dan is dat ook opgelost.

Prestaties
Die zijn dik in orde. Alles start snel en het heeft voldoende cpu- en geheugencapaciteit om meerdere virtuele machientjes soepel naast elkaar te laten draaien.

Betrouwbaarheid
Dit zal de toekomst uit moeten wijzen, maar ik maak dagelijks van alle belangrijke data automatisch backups naar mijn andere harddisken, naar mijn htpc en naar de cloud (wel zelf versleuteld ;) ). Hiervoor gebruik ik Duplicati. Dus mocht mijn SSD een keer problemen krijgen door een onverwachte power-loss, dan kan ik terugvallen op mijn backups.
Daarnaast had ik de laatste tijd met mijn oude systeem zeer regelmatig freezes, blue-screens en spontane reboots, en toen ben ik ook niks kwijt geraakt.

Conlusie: ik ben bllij met mijn nieuwe systeem :)

• zaadstra
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 25-04 12:34

zaadstra

Überprutser

Gefeliciteerd! :-)

Bedankt voor je voorstel en verslag, ik moet zeggen: heel inspirerend!
Pagina: 1