• Egge
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-02 15:51
Hallo allemaal,

Ik repareer al een tijdje computers en laptops van vrienden en familie.
Ik vind dit leuk werk en krijg de klus vaak met mijn kennis wel geklaard.

Nu heb ik deze week een laptop ontvangen van een familielid welke alleen nog maar aan gaat en voor de rest niets meer doet.
Geen bios, post en ook geen HDD activiteit. Het scherm blijft zwart en na een tijdje wordt het scherm gevuld met blauwe "É".
Het gaat hier om een HP DV5000.

Het volgende heb ik geprobeerd:

- batterij eruit, stroom eraf en 30 seconden power knop ingehouden.
- aan een externe monitor gehangen, monitor krijgt signaal maar blijft ook op zwart.
- geheugen eruit gehaald en getest met ander geheugen en afzonderlijk van elkaar.
- HDD aan een andere PC aangesloten, kon er geen fouten op vinden.

Al het bovenstaande heeft geen resultaat gehad.

Hebben jullie nog suggesties?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

Welke variant van de DV5000 is het? (zijn weet ik hoeveel varianten van, met verschillende GPU's en specs).

Zag er een paar met Radeon X1200 GPU, maar ook een paar met GeForce 7400 GPU.

Het ding komt blijkbaar wel uit een jaar waar GPU's veel kwalen hebben (Radeon X1xxx en GeForce 6000 t/m 9000), dat verklaard ook de blauwe é's die je beschrijft.

Wat tijdelijke oplossing kán zijn is de GPU bakken (ja, dit werkt ook bij Radeons), vanuitgaande dat dit het micro-breukjes probleem is (dit komt/kwam helaas veel voor bij GPU's uit die tijd, metname bij laptops).

Verder is er denk ik niet zoveel aan te redden, eenmaal die artefacts dan blijft het op den duur terug komen.

• Egge
Het is de HP Pavilion dv5264ea (RG940EA#ABH) met de 7400 GPU.

Het wordt mijn eerste keer om te ''bakken", heb je tips voor mij hoe ik dit het beste kan doen?

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:06

Nemesizz

Untouchable

In dit topic: Het doodgaan van GeForce 8000 serie kaarten

Worden veel kaarten gebakken. Merendeel is nVidia, maar bij Ati/AMD gaat het precies hetzelfde.
Zo kaal mogelijk (wat eraf kan, eraf halen, heatsink, plastic dingen, koelpasta, enz) en dan ~10 minuten op ~200ºC in de oven, rustig af laten koelen en dan de boel weer inelkaar zetten en kijken of het geholpen heeft.

Let wel, in sommige gevallen gaat het niet goed en dan is je kapotte GPU nog kapotterder :P (ja, met opzet zo geschreven).

Wel een hete lucht oven gebruiken, en geen magnetron. En eventueel nog even om toestemming vragen van mede bewoners omdat sommige mensen bang zijn voor eventuele giftige dampen/resten die uit je GPU kunnen komen (zelf gebruik ik er een aparte snack-oven voor).

• Egge
Bedankt voor je tips, ik ga er morgen eens naar kijken.
Het resultaat laat ik nog wel weten!

- 24-8 Helaas, bakken heeft ook niet geholpen.
Laptop is afgeschreven. topic kan gesloten worden

[ Voor 35% gewijzigd door Egge op 24-08-2013 13:08 ]