Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ergonomisch: Laptop of Desktop

Pagina: 1
Acties:

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
Wil mijn desktop vervangen met een laptop, maar bedenk mij net dat een laptop natuurlijk niet erg ergonomisch is. Verder geen ervaringen met een laptop en vroeg mij af wat de algemene ervaringen hiermee zijn, i.v.m. nekklachten, polsklachten, postuur, etc.

Volgens deze link zijn er wel een paar haken en ogen aan het gebruik van een laptop. Zo wordt er o.m. aangeraden:
  • Use external devices. Attach an external keyboard and pointing device to your laptop. Position them at a height that allows your upper arms to hang loosely from the shoulder and your forearms to extend horizontally to the floor towards the keyboard.
  • Raise the laptop. Place the laptop on a stand, book or other surface that raises it to a height that you can see the screen without having to bend or rotate your neck.
Mijn voorkeur gaat voornamelijk uit naar een laptop vanwege de reden dat ik hem ook in andere kamers en/of de tuin kan gebruiken. Je zit niet vast aan één werkplek, maar aan de andere kant zit je dan wel met een gebogen nek naar beneden te kijken.

Natuurlijk kan je wel met externe middelen gaan werken, maar dan zit je nog steeds met al die rommel op je bureau. En ook zit je weer met extra uitgaven en is het de vraag of je zoiets als dit wel in Nederland kan vinden. En gezien de gemiddelde Nederlandse ondernemer voor 65% oplichter is en maar 35% toegevoegde waarde geeft, zal die prijs wel ergens in de honderd euro zitten.

Iemand ideeën, persoonlijke ervaringen, tips?

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13:22

M2M

medicijnman

Laptop is eigenlijk per definitie niet ergonomisch omdat je scherm begint waar je toetsenbord eindigt. Je kijkt dus naar beneden of je typt op ooghoogte.

Dit is echter eenvoudig te verhelpen met een extern toetsenbord en een laptop houder die in hoogte in te stellen is.

-_-

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:22

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik snap je betoog over externe middelen niet zo goed, maar je kan gewoon allerlei soorten standaarden kopen in Nederland voor normale prijzen. Dat gezegd hebbende, werken op een laptop is een ramp qua ergonomie. Thuis heb ik een laptop en op mijn bureau een beeldscherm, los toetsenbord en losse trackball om toch een normale zithouding te hebbem

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Xyphoid
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:10
Ligt er ook aan wat je doet en hoe lang je er achter zit.
Voor een paar uur per dag kan je makkelijk achter een laptop gaan zitten. Gewoon een standaard kopen of een boek er onder.
Wordt het langer, dan moet je toch externe apparaten gaan gebruiken en 1 plek als werkplek inrichten waar je lang kan zitten. Want als je al die externe apparaten gaat aansluiten is het ook niet meer handig om naar een andere kamer te verhuizen. Dan moet je elke keer alles mee gaan nemen.
Dus 1 plek waar je al die externe apparaten laat, zodat je daar wat langer kan werken.

Toshiba e755 Pocket PC>Panasonic G500>Nokia 8210>Nokia 8850>Vario MDA (htc wizard 200)>Vario MDA III (htc tytn II)>HTC Hero>HTC Desire HD>Asus Transformer TF101>Asus Padfone>Oppo Find 5>LG Nexus 5>Wileyfox Swift 2X>Razer Phone>Pixel 8 Pro

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Kijk of je laptop Bluetooth heeft.
Dan kun je de relatief simpel een draadloos toetsenbord en muis op laten werken.

De ergonomische standaarden bekken lekker, maar met een beetje vernuftigheid verhoog je zelf het scherm.

• Memocrat
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 20-07-2024
De laptop die ik in gedachten heb beschikt inderdaad over bluetooth. Dat is een interessant idee. Verder bedankt voor de opmerkingen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:18

Fiber

Beaches are for storming.

Voor het echte werk een groot extern scherm en eventueel een muis en tobo eraan hangen. In de tuin, onderweg en in andere kamers kun je ook prima zonder. Best of both worlds... (Behalve als je echt de (grafische) power van een dektop nodig hebt.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Pagina: 1