Toon posts:

Multiprojector setup:3 tot 4 projectors aan een PC gekoppeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Good morning Tweakers!

Ik heb een vrij specifieke vraag:

Ik ben op het werk bezig met een multiprojector setup waarbij 3 tot 4 (afhankelijk van de throw afstand) aan elkaar zullen worden gekoppeld om zo 1 grote desktop te laten zien die op een halve cirkel van 5,58 m diameter (tekening hieronder).

https://www.dropbox.com/s...0f85c/Rondjevandezaak.jpg

De blauwe vakjes die je ziet zijn kasten van telkens 1 m breed en deze zouden gebruikt worden als projectiewand. Om vervorming te voorkomen ga ik gebruik maken van Pixelwix Pixelwarp EVO software (http://pixelwix.com/proddetail.asp?prod=PixelwarpEvo)

De kitlist die ik momenteel in elkaar heb getoverd:

3 tot 4 BenQ W1080ST projectoren met short throw lens
3 tot 4 HDMI kabels om het geheel aan te sluiten
PC is ook reeds voorzien maar config kan afhankelijk van de te stellen vraag aangepast worden

De vraag is nu welke grafische kaart ik zal moeten voorzien om effectief de 3 tot 4 Full HD projectoren aan elkaar aan te sluiten zodoende ik de maximale resolutie op de wand kan projecteren? Ik heb zelf al een tijdje in de pricewatch en elders op het internet zitten zoeken naar het antwoord op mijn vraag maar de meeste bronnen zijn vrij karig in het verschaffen van de maximaal ondersteunde resolutie per kaart. Bestaan er kaarten van dit caliber of moet ik eerder gaan kijken naar een SLI-achtige oplossing?

Alvast bedankt voor jullie hulp! :)

• Swordlord
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:22

Swordlord

Act first, think never

Wat wil je projecteren?

Maximale resoluties gelden per uitgang normaal en niet zo zeer per videokaart.
Natuurlijk zit je wel met limitaties aan je videokaart, als het on the fly 3d renderings moet doen zoals met een game. Je hebt dan processing power nodig
Maar is het een je bureaublad met wat simpele taakjes, statisch beeld, film of pre renderd, powerpoints, whatever dan kun je aan de gang met elke videokaart die er is zo'n beetje..

Edit:
Verder zou ik je willen adviseren te verdiepen in gewoon ATI eyefinity of Nvidia Surround.

Dit zijn de naampjes die beide GPU fabrikanten geven aan multimonitoren setup en er is rondom deze naampjes veel op het internet te vinden.
Een 3-4 monitor setup is overigens totaal niet meer vreemd en of et nou monitoren zijn of projectors... het is allemaal 1080 HD... Dus dezelfde resolutie... dus dezelfde vereisten...

[ Voor 56% gewijzigd door Swordlord op 23-08-2013 09:44 ]

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
Alleen kan geen enkele videokaart rechtstreeks 4 HDMI kabels aansturen, dus je kunt het beste kijken naar een videokaart met 4 minidisplayport-uitgangen en 2 actieve- en 2 passieve minidisplayport->hdmi adapters.

En ongeacht wat je gaat doen, ik zou een wat zwaardere kaart nemen zoals de AMD HD78xx of HD79xx serie, want het is best zwaar.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

• DjThase
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-01 17:37
is het niet mogelijk als je meerdere kaarten naast elkaar zet?

Mop mop, gas derop!

• Nightquest77
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 08-07-2025
DjThase schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:22:
is het niet mogelijk als je meerdere kaarten naast elkaar zet?
Dat kan natuurlijk ook, alleen dan heb je waarschijnlijk nog steeds passieve adapters nodig, en kun je volgens mij technisch gezien dan nog steeds geen SLI of Crossfire gebruiken (en dus ook geen Single Large Surface).

Daarbij zal het echt niet veel goedkoper zijn.

LR AWD | WIT | WIT | 19" - Order 27 SEPT - RN 10 OKT - VIN 28 NOV - SMS 20 NOV - Delivery - 27 Dec 14:30 Amsterdam

Verwijderd

Topicstarter
Alvast dank voor de reacties! _/-\o_
Swordlord schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:34:
Wat wil je projecteren?

Maximale resoluties gelden per uitgang normaal en niet zo zeer per videokaart.
Natuurlijk zit je wel met limitaties aan je videokaart, als het on the fly 3d renderings moet doen zoals met een game. Je hebt dan processing power nodig
Maar is het een je bureaublad met wat simpele taakjes, statisch beeld, film of pre renderd, powerpoints, whatever dan kun je aan de gang met elke videokaart die er is zo'n beetje..
Het is de bedoeling van kleine filmpjes te projecteren, zeker geen 3d rendering of iets dergelijks. Af en toe zla daar dan nog een powerpoint hier en daar tussenkomen.

op zich is bijna elke configuratie wel mogelijk, of het nu crossfire of SLI is maakt dus in principe niet echt uit. Het gebruik van mini DP naar HDMI was van in het begin een beetje de bedoeling, DVI naar HDMI was ook een optie. De reden dat ik de kabels even meegaf is voor de volledigheid van de post :)

Stel dat ik nu voor 2* de CLUB 3D RADEON HD 7950 ROYALKING zou gaan en deze in crossfire zet, zou ik dan tot het eindresultaat komen waarbij ik een horizontal span van 7680 op 1080 krijg?

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-02 14:49

TheNephilim

Wtfuzzle

Ga je gamen met de setup? Zo ja, dan moet je sowieso naar een SLI/CrossFireX oplossing kijken.

De pricewatch: Asus HD7970-DC2T-3GD5 heeft bijvoorbeeld al 4 DisplayPort aansluitingen. Even een paar DisplayPort -> HDMI converters halen en je bent er al.

---

Of 2x pricewatch: Asus HD7750-1GD5-V2 kleintjes, met 2 converters. Dan zit je effectief ook op 4x HDMI.

Het is nogal wat, een videokaart van 400 euro kopen terwijl je er niks qua games op gaat doen. Dan volstaat een mindere en goedkopere video kaart ook. Het is echter zoeken naar een video kaart met de juiste aansluitingen.

[ Voor 34% gewijzigd door TheNephilim op 23-08-2013 13:14 ]

• jorisderoo
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:05
Je kunt idd de club 3d hd7950 nemen. Dan kun je 2 projectors via dvi naar hdmi aansluiten, en de overige 2 met actieve displayport naar hdmi adapters. Dan zet je deze in eyefinity en dan ziet windows het als 1 groot scherm met een resolutie van 7680x1080. Denk niet dat je crossfire nodig zal hebben. Als je geen games speelt heb je er eigenlijk niks aan. Je sluit, ook in crossfire, alle schermen aan op de bovenste kaart.

Mijn PC

Verwijderd

Topicstarter
jorisderoo schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 13:32:
Je kunt idd de club 3d hd7950 nemen. Dan kun je 2 projectors via dvi naar hdmi aansluiten, en de overige 2 met actieve displayport naar hdmi adapters. Dan zet je deze in eyefinity en dan ziet windows het als 1 groot scherm met een resolutie van 7680x1080. Denk niet dat je crossfire nodig zal hebben. Als je geen games speelt heb je er eigenlijk niks aan. Je sluit, ook in crossfire, alle schermen aan op de bovenste kaart.
Games gaan er sowieso niet op gespeeld worden, het is alleen om filmpjes en powerpoints op te tonen. Het enige waar ik dan nu nog rekening mee moet houden is dat ik via eyefinity een horizontal span kan maken op win 7 van de totale resolutie maar dat lijkt me niet echt een probleem zo te zien?

• NMNN
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-01 08:37
YouTube: Tutorial: automatic multiple projector setup with Anyblend
http://www.matrox.com/gra...sk/edge_overlap/#benefit3

Je komt met multiprojector setups wel bij andere problemen zoals edge-blending. Want hoe doe je dat als iemand een simpele powerpoint heeft gemaakt met een 16:9 verhouding? Dan krijg je of zwarte balken of een uitsnede van de presentatie. Matrox levert veel oplossingen voor scaling en multiprojector setups, daar zou ik beginnen.

• Sleepkever
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 05-02 17:35
Vergis je inderdaad niet in edge-blending. Zonder dit is het namelijk enorm lelijk en ga je nooit een nette aansluiting tussen projectors krijgen (eigen ervaring).

Verwijderd

Topicstarter
dank voor jullie reactie. Over Edgeblending heb ik nagedacht, vandaar de pixelwix oplossing die ik zal gebruiken (en reeds een trial in gebruik) waar ik het beeld kan aanpassen zodoende er geen vervorming optreedt in de projectie.

Verwijderd

Topicstarter
Hello allen

Ik wil nog even een statusupdate doen hierover.

Ik ben uiteindelijk tot de volgende kitlist gekomen:

- 3 x Benq 1080ST projectoren
- 3 x HDMI 1.4 kabels 10 meter
- 1 x Startech Mini DP naar HDMI adapter (actief)
- 1 x Club 3D mini DP naar HDMI (passief)
- XFX R7970 grafische kaart met 2 mini DP, HDMI, 2 DVI

De software die we voor de warping gebruiken is Pixelwarp Pro EVO.

Deze combinatie werkt 100% naar verwachting, geen rare toestanden te melden tot nu toe! In eerste instantie heb ik gebruik gemaakt van een Matrox M9138 met 3 mini DP's maar van zodra de warping in werking trad kreeg ik maar een framerate van 2 FPS wat zoals iedereen wel weet niet werkbaar is. De kaart ingewisseld voor de XFX en nu draait alles als een zonnetje!

Vanmiddag ga ik de afstelling doen zodat we 1 doorlopend beeld krijgen zonder vervorming. Wish me luck! :-)
Pagina: 1