Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 535329

Topicstarter
Goedenavond heren,

aller eerst zal ik mijzelf even voorstellen.
Mijn naam is Olaf, 18 jaar en studeer Audio- Visuele productie aan het Grafisch Lyceum te Rotterdam.
Dit houd in dat ik vooral items film en dat dan bewerk, of ik krijg ruw materiaal en dat moet ik dan tot een mooi filmpje brouwen. Ik heb het super naar mijn zin op deze opleiding en heb er geen moment spijt van gehad dat ik deze richting ben opgegaan. ( ik zat eerst te twijfelen of ik niet de fotografie kant op zou gaan) Maar het bewegende beeld sprak me toch meer aan, er komt net iets meer kijken.

Nu ga ik naar het tweede jaar en heb onlangs ( jaartje terug) een macbook pro aangeschaft voor deze opleiding. En ben nu dus voor mijn DSLR aan het sparen.

Ik ben al langs geweest bij de Mediamarkt en heb daar om advies gevraagd, jammer genoeg was de medewerker minder goed opgeleid dan ik dacht en wist ie niet zo veel van het filmen met een DSLR af.
Ook heb ik veel gezocht op internet, nu ben ik dus aan het twijfelen tussen de volgende 2 DSLR's. namelijk de Canon 70D en de Canon 7D.

Wie kan mij helpen de 2 camera's goed te vergelijken en de perfecte DSLR voor mij te vinden ik ben niet van plan om meer dan 2000 euro uit te geven, anders had ik wel voor de 5D Mark II gegaan! haha! maar ik wil gewoon een semi- professionele DSLR waar ik super mooie filmpjes mee kan schieten.

ik heb ook dit forum af gezocht maar ik ben nog niet eerder de vraag tegen gekomen of iemand weet welke van de 2 nou eigenlijk beter is als het om het video gedeelte gaat.

ik smacht naar antwoord!

Met vriendelijke groet,

Olaf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tobiasvs
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online

tobiasvs

Tobias

Tja, als je vooral de video-kant op gaat, is er niet zo heel veel twijfel meer mogelijk: ga voor de 70D!

Voordelen 70D:
- Nieuwere sensor (beter in donkere omstandigheden)
- Continue AF tijdens video (zal niet iedereen willen gebruiken, maar de resultaten zagen er veelbelovend uit)
- Klapscherm (eigenlijk een must bij video-opname)
- Betere video-instellingen qua bestandscompressie
- Opname op goedkopere SD-kaartjes (7D heeft CF)
- In toekomst waarschijnlijk de mogelijkheid tot Magic Lantern (7D heeft dit nog niet en zal waarschijnlijk zo blijven)

Voordelen 7D:
- Robuustere body (magnesiumlegering vs. polycarbonaat)
- Prijs? (weet niet wat het prijsverschil tussen beide bodies is)

Als je er ook veel mee wil gaan fotograferen, wordt de keuze iets lastiger (7D heeft een grotere zoeker, uitgebreider AF-systeem, joystick i.p.v. 8-way controller). Als ik jou was, zou ik beide modellen een keer in de winkel uitproberen.

Canon | Fujifilm | www.tobiasvanstijn.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 27-04 21:32
Even een verbetering: Magic Lantern is ook op de 7D beschikbaar. Deze heeft nu zelfs (vroege) ondersteuning voor RAW video ;)

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-12-2024
Als ik me niet vergis is de 7D ook weather sealed. Ik weet niet of dit van belang voor jouw film werk is.

Het nadeel is dat je dan wel voor weather sealed lenzen moet gaan, en die zijn dan ook weer prijzig :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-11-2023
De panasonic GH2 geeft met hack ook fantastische beelden.

https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
Ik denk dat de TS zich vooral de vraag moet stellen of hij manueel of automatisch wil focussen.

Als je autofocus wil gebruiken, denk ik dat de 70D moeilijk te overtreffen valt (met de nieuwe Dual pixel AF) in combinatie met de nieuwe STM lenzen. Dat is de snelste en stilste manier om te autofocussen op een DSLR. Een setje 70D + 18-55mm + 55-250mm zal je waarschijnlijk rond de 1550 euro voor betalen.

Body only kost de 70D zo'n 80 euro minder dan de 7D. Deze kan je helaas wel niet krijgen in kit met de STM lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo! Dank jullie wel voor de zeer uitgebreide reacties.

Ik wil niet alleen maar de AF gebruiken, ik wil ook wel handmatig gaan focussen. anders word het wel heel saai! hahaha. maar dat betekend niet dat ik er nooit gebruik van zal maken.

ik heb de prijzen opgezocht van beide toestellen:

- 70D goedkoopste is 1099 euro (alleen de body) en voor 1449 euro heb je een kit met de Canon EOS 70D + EF-S 18-135 IS STM

- 7D is de goedkoopste 1140 euro (alleen de body) en voor 1670 euro heb je een kit met de Canon EOS 7D + EF 15-85 IS

bron: Kieskeurig.nl

wat denken jullie? en stel ik kies een van de twee zal ik dan alleen de body nemen en een objectief er bij bestellen of ben ik goedkoper uit met de kit.

mvg

EDIT:
ps Fotografie hou ik er bij gewoon simpel weg als hobby ik wil de camera voornamelijk gebruiken voor filmen

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 535329 op 23-08-2013 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Koop dan een BMPCC :) Raw-video in een kleine body :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
Anoniem: 535329 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:19:
wat denken jullie? en stel ik kies een van de twee zal ik dan alleen de body nemen en een objectief er bij bestellen of ben ik goedkoper uit met de kit.
De kit is altijd goedkoper, maar de vraag is of je wel net DIE lens wil hebben die je in kit kan krijgen. Als je AF gebruikt zonder externe micro zou ik zeker en vast de STM lenzen nemen om te filmen. En die kan je niet met de 7D in kit krijgen dus.

Even ter info mocht je het nog niet weten: STM staat voor STepper Motor, en wil dus zeggen dat ze veel minder geluid maken bij het scherpstellen. Dat wordt altijd als een nadeel van DSLR filmen gezien, namelijk dat je je lens hoort zoomen bij het filmen. Met manual focus heb je dit natuurlijk nooit.

Persoonlijk zou ik er ook nog een 50mm prime bij doen (verkrijgbaar vanaf 88 euro). Die kleine DoF die je daarmee kan bereiken lijkt me wel zo mooi in video. Ook handig voor te filmen in low light, gezien je ISO toch zo laag mogelijk wil houden, en je sluitertijden vast moeten liggen rond 1/60s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

Peter_Aragorn schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:34:
Koop dan een BMPCC :) Raw-video in een kleine body :)
Die Blackmagic Pocket Cinema Camera lijkt me voor mensen die video belangrijk vinden zeker een optie die het bekijken waard is. Ze schijnen inmiddels ook leverbaar te zijn.

http://www.blackmagicdesi...kmagicpocketcinemacamera/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-05 12:38

Daan_

Alles op zijn tijd !!

De 50mm is voor mij persoonlijk niet echt een must have. Zeker niet de 50 f/1.8. Deze doet het goed als stof vanger in de kast. Dit is toch wel een objectief die je minimaal 1 liefst 2 stops af moet knijpen. Je mag ook geen top prestaties verwachten voor die prijs ;-)

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:57:
[...]

Die Blackmagic Pocket Cinema Camera lijkt me voor mensen die video belangrijk vinden zeker een optie die het bekijken waard is. Ze schijnen inmiddels ook leverbaar te zijn.

http://www.blackmagicdesi...kmagicpocketcinemacamera/
Ik meende het ook :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• v0LrAtH
Superdaantje schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:57:
De 50mm is voor mij persoonlijk niet echt een must have. Zeker niet de 50 f/1.8. Deze doet het goed als stof vanger in de kast. Dit is toch wel een objectief die je minimaal 1 liefst 2 stops af moet knijpen. Je mag ook geen top prestaties verwachten voor die prijs ;-)
Ik dacht dat voor 1080p het iets minder belangrijk is om haarscherp beeld te hebben dan op 20MP voor foto's. Zelf ben ik gegaan voor de f/1.4, en ben tevreden, maar wel meestal afgeknepen op f/1.8 of f/2. Bij de goedkope kitlenzen leek me dit dan toch een goeie aanvulling, omdat je anders op f/3.5 blijft steken.

[ Voor 3% gewijzigd door v0LrAtH op 23-08-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 181786

:)

Natuurlijk niet te gebruiken voor fotografie. Als je ook aan fotografie waarde hecht zou je de Panasonic GH2 (vrij goedkoop verkrijgbaar tegenwoordig maar met hack sublieme kwaliteit) of de GH3 kunnen overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-04 10:04
Ik zou zonder twijfel voor de 70D gaan. Nieuwe tech met autofocus en en in de toekomst komt daar vast ook wel RAW op beschikbaar door Magic Lantern. Heb je het beste van beide.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja ik zit te overwegen om de 70D aan te schaffen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter_Aragorn
Anoniem: 181786 schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 11:12:
[...]

:)

Natuurlijk niet te gebruiken voor fotografie. Als je ook aan fotografie waarde hecht zou je de Panasonic GH2 (vrij goedkoop verkrijgbaar tegenwoordig maar met hack sublieme kwaliteit) of de GH3 kunnen overwegen.
Klopt. Maar TS geeft zelf aan zich vooral op video te gaan richten. Dan denk ik dat de BMPCC een erg goede optie is. ProRES en Raw.

Magic Lantern vertrouw ik nog niet helemaal met RAW. Verder een prima hack natuurlijk!

GH2 met hack is ook erg goed en inderdaad goedkoop. Voor foto's vind ik die echter niet erg sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandijk
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 02-05 14:37
Voordeel van een 7D is dat deze tweedehands voor 700 euro te koop zijn. Houd je mooi wat budget over voor lenzen, audio recorder, microfoon, rig etc.

[ Voor 13% gewijzigd door vandijk op 23-08-2013 20:48 ]

Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02-05 16:20
Zou gezien de video eis voor de 70D gaan om, al is het maar incidenteel, toch verbeterde autofocus te hebben. Ik zou zelf incidenteel best wel eens willen filmen, maar komt er niet van omdat je altijd met die focus loopt te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:54
Als je voor de 70D gaat vanwege de verbeterde autofocus in video, dan kan je net zo goed voor een echte videocamera gaan :? Daar werkt autofocus tenminste echt goed, ook vanwege de kleinere sensors meestal :P

The devil is in the details.

Pagina: 1