Toon posts:

lijst ondersteund geheugen gigabyte klopt niet

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de Gigabyte GA-Z77X-UD4H moederbord gekocht. Daarbij de, volgens de supported memorylist van Gigabyte, 2x de Kingston 8GB KVR1333D3N9H/8G DS geheugenmodules. Deze heb ik in de slots 1 en 2 geplaatst.
Na het bouwen van de nieuwe computer wordt tijdens het starten eerst code 19, dan code 15 en tot slot code 51 weergegeven. Dat houdt in, volgens de users manual, 15 en 19 het opstarten van de Nord- en Southbridge en 51dat het geheugen niet geinitialiseerd kan worden. Omdat de computer niet doorstart maar telkens weer opnieuw probeert op te starten, kom ik ook niet in de bios. Ik kan dus de instellingen aldaar ook niet controleren.
Welk geheugenmerk en soort is in de praktijk wel werkbaar gebleken? of, wat kan ik verder nog doen?

Groet,
Jakob

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou het voor de zekerheid eens in de goede sloten zetten, dus in 1 en 3 of in 2 en 4, dan draai je in elk geval dualchannel.

Verder kan het natuurlijk ook gewoon zijn dat je DIMMen stuk zijn. Heb je het al eens geprobeerd met een enkele DIMM?

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie.

Ja, ik heb beide dimmetjes in elk van de 4 slots geprobeerd. Geen andere reactie. Vandaar dat ik denk dat de comptabiliteit niet in orde is. Heb je nog ideeen? alvast bedankt voor het meedenken.

Overigens, de sloten 1,2 slaan op de manual. 1 en 2 zijn de fysieke sloten 1 en 3, gemerkt door een grijze kleur, 3 en 4 zijn gemerkt door een zwarte kleur. (fysiek 2 en 4)

Groet,
Jakob

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 00:12 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Probeer eens een andere module. Kan goed zijn dat er iets stuk is.
Incompatibiliteit zou kunnen natuurlijk, maar lijkt me heel sterk als het gaat om modules die wel op de QVL staan, en het feit dat Gigabytebordjes meestal niet zo heel kieskeurig zijn.

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Zou eventueel kijken of je ergens anders ander geheugen kunt lenen mocht je in de buurt van Enschede wonen wil ik wel even langs komen met een doosje modules. Het kan eventueel ook zijn dat het mobo defect is.

Verwijderd

Topicstarter
Hartstikke bedankt voor je antwoord.
Ik woon helaas niet in de buurt van Enschede, zo'n 200 km noordelijker.
Van Gigabyte heb ik hetzelfde advies gekregen als van TERW_DAN. Ik heb de Dimms weer teruggestuurd, was geen probleem.
Morgen probeer ik in Leer of Oldenburg andere Dimms te kopen. Is er een voorkeur voor merk in Gigabyte borden? Tot nu toe heb ik Kingston of Geill gekocht en was tevreden.
Mocht het morgen niet lukken, hoe kan ik dan contact met je opnemen voor een afspraak?
Ik rijd dan graag naar Enschede.
Overigens adviseerde Gigabyte de bios te resetten. Omdat ik de bios nog niet heb kunnen benaderen heb ik daar niet aan gedacht. Verder kan ik nu niets doen omdat ik de Dimms weer terug heb gezonden (internet aankoop).

Groet,
Jakob

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 23-08-2013 18:00 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Kijk op de QVL, dat is getest en moet werken met je bordje.

In elk geval zou ik iets nemen dat voldoet aan de JEDECspecs, dus iet dat gewoon op 1.5V draait (al is dat tegenwoordig het meeste geheugen wel).

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je advies, neem ik mee. Ik laat het resultaat hier horen.

Groet,
Jakob

• bobsquad
  • Registratie: Maart 2008
  • Niet online
Resetten van de bios hoeft niet via de bios zelf maar kan via het mobo zelf geregeld worden. Dit staat dan ook in het boekje hoe dat precies moet (CMOS Clear).

Verwijderd

Topicstarter
Dank je bobsquad. Dat had ik inmiddels gelezen en uitgevoerd.
Ik heb nu met een bankje van elixir 4GB de zaak aan de praat gekregen.
Wat me verwonderd is, dat na het insteken van het 2e bankje (dual channel gekocht), weer code 51 (kan memory niet initialiseren) optreedt.
Dual channel wordt toch door de processor geregeld? Kan/moet ik ergens in de bios nog iets aanpassen?
Woensdag krijg ik een setje 2x8 GB die ik er definitief in wil hebben (ook op de lijst compatible van Gigabyte staand).
Ik heb het eerste en het derde slot gebruikt (beiden grijs). Kan ik eventueel probleemloos het 2e en 4e slot gebruiken voor dual channel?. Het kan natuurlijk zijn dat slot 2 (2e grijze) het een beetje laat afweten.
Het mobo is overigens geheel nieuw evenals de overige componenten.

Groet,
Jakob
Pagina: 1