Upgrade videokaart nut?

Pagina: 1
Acties:

• michealmcdermot
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 18-02 15:03
Beste tweakers,

Ik heb het volgende systeem:

- Intel Core 2 Duo E8400 3.00 GHz, 1333 MHz, 6 MB
- Sapphire Radeon HD 3850 Passieve Koeling 512 MB, PCI-e 16x
- Samsung 830 SSD
- Windows 7 64bit
- Patriot Extreme Performance 4096 MB, PC6400, 800 MHz, 4 (heb inmiddels 4GB bij besteld)

Heb dit systeem inmiddels een jaar of 6 en het draait in principe nog prima. Ik speel geen spellen, echter ben ik sinds kort wat filmpjes van onze nieuwe camera (full-hd) simpel aan het monteren.
Hierbij loop ik tegen het probleem aan dat deze filmpjes regelmatig flink haperen.
Nu heb ik 4GB geheugen bij besteld, mijn vraag is of een (kleine) upgrade van de videokaart deze haperingen zal voorkomen?

Ik had bijvoorbeeld deze in gedachten:
pricewatch: Asus GT610-SL-1GD3-L

Of is dit verschil zo minimaal dat ik echt moet gaan denken aan een nieuw systeen :(

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Mike

Listen, here's the thing. If you can't spot the sucker in the first half hour at the table, then you ARE the sucker.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:29

Nemesizz

Untouchable

Als ik me niet vergis kunnen Radeons vanaf de 2000 serie al HD filmpjes vloeiend afspelen (door middel van hardware acceleratie).
Zorg dus dat je een videoplayer gebruikt die gebruik kan maken van die functie. Als je player dat niet ondersteunt (of niet goed ingesteld staat) dan zullen filmpjes voor een groot deel op de CPU leunen.
En metname bij full-hd kan zelfs een Core2 het er zwaar mee krijgen.

• michealmcdermot
Bedankt voor je reactie Nemesizz,

Om gewoon video af te spelen, heb ik inderdaad geen probleen. Echter onstond het probleem in Magix Video easy 4 HD, toen de film wat langer werd (ongeveer 15 minuten). Ineens werd het afspelen heel schokkerig hierin. In VLC speelt hij echter wel gewoon prima af....
Een upgrade van de videokaart gaat me hierin dus niet helpen, als ik je goed begrijp...

Listen, here's the thing. If you can't spot the sucker in the first half hour at the table, then you ARE the sucker.

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02:16
De gt610 is langzamer dan de 3850, dus echt een upgrade is het niet. Hooguit dat ie wat nieuwere instructies ondersteunt.
Kun je eens 'meten' wat er nu echt de bottleneck vormt: cpu, geheugen, gpu, videogeheugen..

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 20:29

Nemesizz

Untouchable

michealmcdermot schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 21:58:
Bedankt voor je reactie Nemesizz,

Om gewoon video af te spelen, heb ik inderdaad geen probleen. Echter onstond het probleem in Magix Video easy 4 HD, toen de film wat langer werd (ongeveer 15 minuten). Ineens werd het afspelen heel schokkerig hierin. In VLC speelt hij echter wel gewoon prima af....
Een upgrade van de videokaart gaat me hierin dus niet helpen, als ik je goed begrijp...
Nee, een andere videokaart gaat dan niet helpen.
Wat ik begrijp is Magix Video Easy 4 HD een editor programma, deze werken meestal grotendeels op de CPU (al komt GPU versnelling wel steeds meer in tegenwoordig, maar lang niet alle videobewerk programma's ondersteunen dit nog).

• Dr.Root
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-12-2025
Nemesizz schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 10:51:
[...]

Nee, een andere videokaart gaat dan niet helpen.
Wat ik begrijp is Magix Video Easy 4 HD een editor programma, deze werken meestal grotendeels op de CPU (al komt GPU versnelling wel steeds meer in tegenwoordig, maar lang niet alle videobewerk programma's ondersteunen dit nog).
Kijk even in taakbeheer of je CPU het zwaar te verduren heeft. Op die manier kun je prima constateren waar het probleem ligt.

Om jouw gerust te stellen topic starter: Ik heb een beest van een computer en sommige ''Media players'' die ik heb gebruikt, stotterde ook bij het afspelen van een ''Blue-ray'' film. VLC is verreweg het beste programma wat ik in ieder geval ooit heb mogen gebruiken, nooit gezeur of geleur mee gehad.

[ Voor 22% gewijzigd door Dr.Root op 23-08-2013 11:39 ]

• michealmcdermot
Dank voor alle reacties.
De processor zit rond de 65% belasting tijdens het afspelen, ook als ik hardware accellaration heb aangezet...
Ik kan dus beter mijn vragen gaan stellen bij in de foto/video sectie, lijkt me, aangezien het niet aan mijn hardware lijkt te liggen :D
Nogmaals dank.

Mike

[ Voor 10% gewijzigd door michealmcdermot op 23-08-2013 14:44 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dit is een aankoopadviesvraag:
Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1